Néhány éven belül a beavatott kevesek egzotikus különlegességéből globálisan elismert és forgalmazott autógyártóvá kíván növekedni az Alpine. A márka az évtized végére a jelenlegi egy helyett hét különböző modellt fog forgalmazni. A rendkívüli ütemű fejlődés legfőbb oszlopa egy egyedi fejlesztésű, nagy teljesítményű elektromos platform, az APP.
Talán soha nem volt még olyan kedvező a gazdasági és piaci környezet a kis autógyártó manufaktúrák számára, mint most. A titok a villamosítás és a digitalizáció: az elektromos hajtásláncok és a fejlett számítógépes rendszerek vadonatúj szereplők számára is lehetővé teszik, hogy akár előzetes autógyártási tapasztalat nélkül is belépjenek az iparágba. A technológiai különlegességek iránt érdeklődő, fizetőképes ügyfélkör pedig lelkesen kísérletezik együtt ezekkel a startupvállalkozásokkal, megbocsátva korai botladozásaikat.
Ezektől a kezdeti gyermekbetegségektől kíméli meg különleges státusza az Alpine-t. Az apró, rendkívül fókuszált francia sportmárka ugyanolyan agilis, rugalmas és gyors, mint a fent említett, frissen létrehozott vállalkozások. Azokkal ellentétben viszont saját, évtizedes hagyományai, valamint a Renault-csoporton belül elfoglalt helye révén nemcsak hatalmas tapasztalattal rendelkezik az autógyártásban, de a konszern tagjaként komoly és stabil erőforrások is a rendelkezésére állnak.
Ezektől a kezdeti gyermekbetegségektől kíméli meg különleges státusza az Alpine-t. Az apró, rendkívül fókuszált francia sportmárka ugyanolyan agilis, rugalmas és gyors, mint a fent említett, frissen létrehozott vállalkozások. Azokkal ellentétben viszont saját, évtizedes hagyományai, valamint a Renault-csoporton belül elfoglalt helye révén nemcsak hatalmas tapasztalattal rendelkezik az autógyártásban, de a konszern tagjaként komoly és stabil erőforrások is a rendelkezésére állnak.
Nem véletlen, hogy a cégcsoport idén meghirdetett, középtávú stratégiájának épp az Alpine az egyik legnagyobb nyertese. A piaci és technológiai adottságok rendkívüli növekedési lehetőséget tartogatnak a különleges márka számára, és ahogy az alábbiakból kiderül, az Alpine-nak nem csak szándékában áll ezeket mind kiaknázni, de az ehhez szükséges stratégiák és eszközök is a rendelkezésére állnak.
Az Alpine egyrészt bővíteni szándékozik sportautóinak körét, másrészt létrehoz egy vadonatúj termékcsaládot: az életmódjárművekét, amelynek első tagja az az A290 kisautó lesz, amelynek előtanulmányáról részletesen írtunk. Ez az izgalmas méregzsák 2024-ben jelenik meg a bemutatótermekben, egy évre rá pedig a márka első szabadidőjárműve, egy kompakt, sportos modell is bemutatkozik Európában.
Az Alpine egyrészt bővíteni szándékozik sportautóinak körét, másrészt létrehoz egy vadonatúj termékcsaládot: az életmódjárművekét, amelynek első tagja az az A290 kisautó lesz, amelynek előtanulmányáról részletesen írtunk. Ez az izgalmas méregzsák 2024-ben jelenik meg a bemutatótermekben, egy évre rá pedig a márka első szabadidőjárműve, egy kompakt, sportos modell is bemutatkozik Európában.
Ami a két modellcsalád összes tagját összeköti, az a teljes körű, kompromisszumoktól mentes villamosítás, ami 2026-ra valósul meg: ettől kezdve kizárólag zéró károsanyag-kibocsátású modelleket gyárt az Alpine (és 2030-tól maga a gyártás folyamata is karbonsemlegessé válik). Az elektrifikációt a sportautók ágán egy vadonatúj padlólemez, az Alpine Performance Platform, röviden APP teszi lehetővé. Ez ugyanúgy ragasztott alumíniumprofilokból épül fel, mint a jelenlegi A110 vázszerkezete – miért is változtatna a győztes megoldáson az Alpine, hiszen ez a rendkívül merev, mégis könnyű architektúra ugyanúgy lehetővé teszi a tengelytáv és a nyomtáv módosítását, mint a szokásos acél padlólemezek. Így lehetséges, hogy a platform nemcsak az A110 kupé második generációjának – valamint az ebből végre elkészülő, nyitható tetős roadsterváltozatnak – szolgál majd az alapjául, hanem egy tágasabb, 2+2 üléses gran turismo, az A310 is erre épülhet fel, de a lehetőségek ezzel még nem merültek ki. Az APP-architektúráról keretes írásunkban olvashatsz részletesen.
Egy platform mindegyik alatt
Az Alpine ütőkártyája a könnyű építésmód, ezért is ragaszkodnak az alumíniumszerkezethez: a versenytársak hasonló struktúráinál mintegy 200 kilogrammal könnyebbnek ígérkezik az APP. A 800 V-os elektromos architektúra nagy motorteljesítményt és kiváló hatásfokot ígér. A platform, amelynek hosszúsága akár 42, szélessége 8 centiméterrel növelhető, rugalmas elrendezésben képes fogadni az akkumulátorokat és egyéb szerkezeti elemeket: az A110 kupénál például az ülések mögött, illetve a műszerfal előtt lesznek elosztva az akkucellák, míg a nagyobb A310 esetében a padló alá és az ülések mögé építik be az akkumulátorokat – a kombinált kapacitás valahol 77 és 100 kWh között alakulhat. A hátsókerék-hajtású modellek akár 250 kW-ot (340 LE) is elérhetnek, az A310-ből azonban lesz majd két villanymotoros, összkerékhajtású módozat is, megduplázott teljesítménnyel. Izgalmas emissziómentes alternatíva a hidrogénüzemű belső égésű motor, amelyet elméletileg ugyancsak be lehet építeni ebbe a padlólemezbe.