suzuki-s-cross

Megelőzheti a Vitarát az új Suzuki S-Cross?

hirdetés

Teszt: Suzuki S-Cross 1.4 48V Hybrid 4WD GLX

Magyarországon az újautó-vásárlók kedvence jó ideje a Suzuki Vitara, mögötte egy márkatárs, a nála nagyobb és kényelmesebb SX4 S-Cross következik. A Suzuki sikeres crossovere 2022-re alaposan megújult. A továbbfejlesztett autóból az összkerékhajtású, automatikus váltós csúcsmodellt teszteltük, tehát a GLX kivitelt, amelyhez már csak egyetlen extrát lehetett volna rendelni, a panoráma-napfénytetőt.

Más név, más külső, változatlan méretek

Bár az S-Cross 4300 milliméteres hossza, 1785 mm szélessége és tetősínnel 1585 milliméteres magassága éppúgy az elődhöz igazodik, mint a változatlanul 2600 milliméteres tengelytáv, az autó formaterve nagyon sokat fejlődött. Új orra a LED-es fényszórókat összekötő fényes díszléccel és a terepjárók robusztusságát hangsúlyozó hűtőráccsal első pillantásra megkülönböztethető elődjétől. Oldalnézetből feltűnhet a C oszlop megújult formájú kisablaka. Az autót az első és a hátsó fényszórók is sikeresen szélesítik optikailag, amivel a harmadik generációs S-Cross egy markáns, jó kiállású crossover.
ontos tisztázni, hogy a Suzuki az autó nevén is változtatott: SX4 S-Cross helyett a neve egyszerűen S-Cross, ahogy oly sokan hívták eddig is. Az új S-Cross a pont jó méretű autó: elég nagy a hosszú utazásokhoz, de kompaktságával, 10,8 m átmérőjű fordulókörével és jó kilátást biztosító üléshelyzetével könnyű vele az élet városi forgalomban. Felszereltségtől függően a parkolást 360 fokos kamerarendszer könnyítheti meg, amely négy lencsével érzékeli az autó környezetét és a váltogatható nézetekkel sokat segít a be- és kiállásban.

4,3 méteres hosszával az S-Cross tágas és kényelmes belső teret kínál, a japán márkákra jellemző kitűnő térkihasználásnak köszönhetően. 430-ról 1230 literre bővíthető a csomagtartó, és van egy hasznos trükkje is. A háttámla dőlésszöge módosítható, a meredekebbre állítható háttámlával pont az a néhány centiméter nyerhető meg, ami egy kutyaketrec rögzítéséhez, egy láda berámolásához vagy a kerékszett elnyeléséhez szükséges. Lehet, hogy ritkán van rá szükség, de olyankor nagyon jól jön.

Új kijelző, bevált hajtáslánc

Újdonság a 9 colos érintőkijelző, amelynek szép rajzú megjelenítése az S-Cross fejlődésének igen látványos eleme. Itt jelenik meg a navigáció és ezen a képernyőn futtatható az AndroidAuto, illetve az Apple CarPlay, a két nagy okostelefon-integrációs szoftver. Használatukkal a megkedvelt telefonos programok autózás közben is szabályosan, kézben tartott mobiltelefon nélkül használhatók.
1373 köbcentis a K14D jelű, 129 lóerős benzines turbómotor. A korábbi, K14C kódjelű motorverzió 9,9:1 sűrítési arányánál itt magasabb a kompresszió, 10,9:1-hez, ami a közvetlen befecskendezéssel együtt a motor takarékosabb működését segíti. Ha emelkedőn vagy nagy sebességgel közlekedtünk, a turbófeltöltős motorral a feltöltő javasolt kihűlési ideje kb. 1 perc alapjáraton a motor leállítása előtt. Amennyiben a részecskeszűrő visszajelzője kigyulladna, a koromcsapda öntisztulása mintegy 25 perces folyamat, amihez 50-nél nagyobb sebességgel és 2000/percnél nagyobb fordulatszámon biztosíthatók az ideális körülmények.

Egy ideje a Suzuki csak hibrid autókat gyárt Esztergomban, ami az S-Cross esetében 48 voltos hibridrendszert jelent, a vezetőülés alatti 12/48 voltos átalakítóval (DC/DC konverterrel) és az utas ülése alá helyezett lítiumion akkumulátorral. A villamos gép az ISG (Integrated Starter Generator). A generátorral integrált önindító szíjjal kapcsolódik a főtengelyhez, ezen a szíjon át tudja a hajtásba besegítve tehermentesíteni a benzinest és itt kapja a hajtást az áram-visszatermeléshez. Csúcsteljesítménye 10 kW, ami 13,6 lóerő. Az ISG indítja újra a motort melegen és az alapjárati automatikus motorleállítás fázisainak végén. A Suzuki megtartotta a hagyományos önindítót is, ami fagyos időben biztosabbá teszi a hidegindításokat.

48 voltos, de érezni, hogy hibrid

Vezetés közben jól kivehető a villamos gép hatása. A legfeltűnőbb a fékezőereje gázelvételkor, amikor fokozottan tölti az akkumulátort. De gyorsításkor is jól kivehető a beavatkozása. A 48 voltos hibrid S-Cross könnyedén megindul gázadásra, ami a turbós autókra nem jellemző. Itt azonban a feltöltő felpörgéséig a villanymotor forgatónyomatéka segít a gyorsulásban. Az ISG nemcsak a turbókésés áthidalásával járul hozzá a vezetés öröméhez és a fogyasztáscsökkentéshez, de gyorsításkor a nyomatékrásegítéssel is.
Igazán harmonikusan működik a 48 voltos hibridrendszer. A benzines motor leállítása és újraindítása is finoman, lágyan történik. A középső kijelzőre lekérhető a stop-start automatikával megtakarított benzinmennyiség és az az idő, ameddig nem járt feleslegesen a négyhengeres. Jó érzés az S-Cross volánjánál a környezetszennyezés mérséklése.

De az is ugyanilyen öröm, amikor szabad a pálya és a K14D kódjelű turbómotorral száguldhatunk. Elsőkerék-hajtással 9,5, összkerékhajtással 10,2 mp a gyorsulás 0-ról 100 km/órára, a 2022-es S-Cross modellek végsebessége egységesen 195 km/óra. Autópályán a 130-as sebességhez körülbelül 2400-as percenkénti fordulatszám tartozik hatodikban. Ebben a tartományban a motor a maximális forgatónyomatékával dolgozik, a 235 Nm szépen szárnyára veszi a sziklaszilárd acélokból felépülő, így egyszerre súlytakarékos, masszív és biztonságos autót.

Kedvező a fogyasztás

Polgári stílusban közlekedve az S-Cross igen takarékos, az elsőkerék-hajtású és kézi váltós modellek átlagosan 6-7 liter benzinnel megtesznek 100 kilométert. A tesztautóban az automatikus váltó kényelme, illetve az összkerékhajtás biztonsága körülbelül fél-fél litert emel az átlagfogyasztáson.
A Suzuki következetesen kitart a 4x4-es autók mellett, így az Ignishez, a Swifthez és a Vitarához hasonlóan az S-Cross is megrendelhető négykerék-hajtással. A fejlett hajtásrendszer felára 740 000 forint. A hátsó kerekeknek jutó nyomatékot a lamellás kuplung automatikusan szabályozza, de a vezető is hathat az erőelosztásra. Az egyik módszer a Sport beállítást választani, ami növeli a hátsó kerekek nyomatékarányát, hogy agilisabb legyen az autó. Létezik Lock, azaz zárt állás, ami 60 km/óráig él és a többlemezes tengelykapcsolóval folyamatosan nyomatékot oszt a hátsó hajtásnak is, segítve a terepjárást. A kereken 18 centiméteres hasmagasság kényelmes adottság, de a polírozott könnyűfém keréktárcsákat kár volna összekaristolni terepen.
Értékesítő munkatársaink örömmel adnak tanácsot az S-Crosshoz elérhető akciókról, de a legfontosabb, hogy a márka hűségprogramjába belépőket 1 050 000 forintos árkedvezmény kecsegteti. Így már 6,1 millió forintról elérhető az S-Cross GL az igen erős turbómotorral. A fotókon látható S-Cross 4WD GLX listaára automatikus sebességváltóval 9 730 000 Ft, amiből a több mint egymillió forintos engedménnyel alakul ki a 8 680 000 forintos ár.

200 000 km vagy 3+7 év motorgarancia

Az összeg tartalmazza a Suzuki 3+7 éves Hybrid Pro garanciáját a motorra, a váltóra, a hibrid hajtás elemeire és a turbófeltöltőre. A jótállás 10 évig vagy 200 000 km-ig él! Mivel Esztergomban folyamatos a gyártás, a mai autópiaci valóságban az S-Cross átadási ideje igen kedvezőnek mondható. Ennek részleteiről a CarNet márkakereskedésében érdemes tájékozódni.
Igen gazdag az S-Cross felszereltsége, amely minden összehasonlítást kiáll más márkák kényelmi és biztonsági extráival. Már az alapverzióban is adott a vezető térdét védő és még hat légzsák, illetve az adaptív távolságtartó tempomat, tehát a forgalommal együtt önműködően fékezni és gyorsítani képes sebességtartó automatika. Széria a vészfékasszisztens, a sávtartó és a sávelhagyásra figyelmeztető jelzés.

GLX-szinten alapáras a 9” képátlójú érintőképernyő, a navigációs rendszer és az alufelni 215/55R17 gumikkal. Automatikus a klímaberendezés, a távfény ki-bekapcsolását is a szenzorokra bízhatjuk. Jöjjön el Suzuki-márkakereskedésünkbe, és próbálja ki az új S-Crosst a 1044 Váci út 66-72 szám alatt! A Suzuki megújult családi autója Önt is képes lehet meggyőzni kiváló ár/érték arányával.


Fejlettebb hibrid hajtással jön az S-Cross

Várhatóan 2022 őszétől a Suzuki az S-Crossban is elérhetővé teszi a márka új hibrid hajtásrendszerét. A Vitarában bemutatott technika éppúgy teljes hibrid hajtás, mint a Toyota-alapú Swace kombi és az Across terepjáró full hibrid rendszere, de ez egy önálló fejlesztés. Így nemcsak a Suzuki kisfeszültségű, 12 vagy 48 voltos lágy hibridjeitől tér el minden fő komponensében, hanem a Swace és a konnektorról feltölthető akkus Across hajtásától is.

Műszaki adatokat még nem közölt a gyár az új S-Crossról, a Vitara Hybridben a villamos gép teljesítménye 24,6 kW (33,5 lóerő), a villanymotor maximális forgatónyomatéka 60 Nm. A benzines motoron nincs turbó, teljesítménye 75 kilowatt, ami 102 lóerő. Tehát az 1462 köbcentis négyhengeressel visszatér a szívómotor a Suzuki kompakt crossovereibe. Hasonló a Jimny motorja is, de a teljes hibridben a jobb hatásfok érdekében igen magas a kompresszióviszony: a sűrítési arány 13,0:1. A gázelvételkor és fékezéskor visszatermelt elektromos energiát a 140 voltos lítiumion akkumulátor tárolja a csomagtérpadló alatt.

Fontos tényező a Suzuki saját teljes hibridjében a súlygyarapodás visszafogása. Az autó erőátvitelében kézi sebességváltó dolgozik, de automatizált működtetéssel, amit robotizált váltónak is hívnak. Kuplungpedál nincs, és a váltásokat is megoldják helyettünk az aktuátorok. Van azonban manuális kapcsolási funkció is, aki szeretne, kézzel válthat. Az új motorváltozat bevetésével a Suzuki célja a fogyasztás és az emisszió további mérséklése, amire a teljes hibrid hajtásrendszer főleg városi forgalomban lehet képes. A Suzuki a piaci bevezetéshez közelebbi időpontban közli a műszaki adatokat és az új S-Cross hibrid fogyasztását.