Legendás Nissanok térhetnek vissza Európába

Legendás Nissanok térhetnek vissza Európába

hirdetés
A következő években fontos fejlesztések várhatók a Nissan európai kínálatában. Biztos egy sor új személyautó és egy új generációs technológia. Amiben reménykedünk: egy ikonikus haszonjármű újraértelmezése.
Nem jár messze az igazságtól, aki ökoszisztémához hasonlítja egy autógyártó modellpalettáját. Egy folyamatos fejlődésben lévő életközösségről van szó, amelynek tagjai hatással vannak egymásra és környezetükre egyaránt.

Egyesek vetélkednek, mások támogatják egymást. Eltérő stratégiákat dolgoznak ki a túlélésre, melyeknek egy része sikeresnek bizonyul, mások nem. Végső soron azonban mindegyik egyednek (azaz az egyes típusoknak) attól függ a létezése, hogy a közösség egésze, azaz az autógyártó életképes marad-e. Amikor egy típus iránt csökken a piaci érdeklődés, létezése erőforrásokat von el a többiektől, ezért meg kell azt szüntetni – néha örökre, néha átmenetileg.
Mindez nagyon tudományosan hangzik, ugyanakkor aligha nevezheti valaki magát vérbeli autórajongónak, ha élete során egyszer sem siratott meg egy „tökéletes” típust, amelyet mégis kihalásra ítélt az evolúció. Persze, ha szerencsénk van, a távozás nem örökre szól, és a beszüntetett modell idővel visszatér.

Pontosan erre tett halvány ígéretet a gyártó, amikor bemutatta az új generációs Nissan Frontier Pro pick-upot. A Frontier név nem cseng ismerősen Európában, pedig különböző kiadásait 1997 óta forgalmazták nálunk is – igaz, Navara néven. Három generáció és csaknem harmincöt év után szűnt meg az ikonikus pick-up európai értékesítése és gyártása, pedig kiváló konstrukció volt. Olyannyira, hogy Latin-Amerikában a mai napig készül, ráadásul a Nissan számos autóipari partnere kifejlesztette belőle a maga verzióját. Az utódmodell, a Frontier Pro meghatározó újdonságként plug-in hibrid hajtáslánccal helyettesítette a klasszikus dízelmotort – észszerű alternatíva, hiszen a villanymotor és a nagy teljesítményű akkumulátor révén nyomatékos és takarékos hajtásláncra számíthatunk.
Járulékos előny, hogy az akkumulátorról külső fogyasztókat – szerszámokat, gépeket, elektromos kerékpárokat – tölthetünk vagy üzemeltethetünk. A belső égésű motor és a villanymotor együtt 408 lóerőt ad le, ami rengeteg egy ilyen autónak. Az elektromos hatótávolság 135 kilométer, ami persze a kínai mérési szabvány szerint értendő, de ezzel együtt is ugyanolyan ígéretes, mint a részlegesen önzáró hátsó differenciálmű. Egy szépséghibája van csupán a Frontier Prónak, és az nem a név (amin egyébként is könnyű változtatni), hanem, hogy bár már idén forgalomba kerül, egyelőre csak Kínában lesz kapható. Egészen biztos, hogy exportálják majd, az azonban még nem eldöntött, hogy Európába is eljut-e.
Nincsenek ilyen aggályok a Nissan többi fejlesztésével kapcsolatban, amelyek a következő két év leforgása alatt garantáltan megjelennek Európában. Elsőként érkezik majd a Nissan Micra: a városi kisautó tisztán elektromos hajtáslánccal tér vissza, és csak Európában lesz kapható – más piacokon a Note vette át a szerepét. A másfél éve bemutatott, európai tervezésű 20-23 formatanulmányra épülő modell kétféle, 40 és 52 kWh kapacitású akkumulátorral lesz elérhető; a nagyobbik akár 400 kilométeres hatótávolságot biztosít.
A Nissan Leaf hivatalosan soha nem tűnt el tőlünk, csak hosszú szabadságot vett ki: habár a Nissan 2024 tavaszán befejezte annak nagy-britanniai gyártását, gyakorlatilag ezzel egy időben elkezdték a következő széria gyártásának az előkészítését. Aligha meglepő, hogy kompakt ferdehátú helyett családi szabadidőjárműként tér vissza a világ első sorozatgyártású villanyautója, ám ezzel együtt áramvonalasabbnak ígéri gyártója.

Az Ariyával közös CMF-EV padlólemezt új generációs – könnyebb, kisebb, csendesebb, erősebb, takarékosabb és olcsóbban gyártható – elektromos hajtáslánccal társító Nissan Leaf ugyanúgy Nagy-Britanniában készül majd, mint elődje, részletes információkra a nyáron számítunk.
Ennek az új hajtásláncnak a titka a 2023-ban meghirdetett moduláris felépítés. Ugyanehhez a motorcsaládhoz tartoznak az új generációs e-Power erőforrások is, így nem meglepő, hogy a Leaf premierjével együtt ez a hajtástechnológia is megújul a piacon. Az e-Power harmadik generációja még tisztább és takarékosabb lesz – nagy sebességnél akár 15 százalékos fogyasztáscsökkenést kínál. Ehhez társul az alacsonyabb zaj- és rezgésszint – összességében még inkább tisztán elektromosként viselkedik a hajtáslánc. A belső égésű motor ugyanúgy másfél literes lesz, mint most, de vadonatúj konstrukciót vezetnek be; a hajtáslánc valamikor a következő 11 hónap során debütál a Nissan Qashqai európai kivitelében.
A fennmaradó két újdonságról keveset árult el a Nissan. Ezekre csak 2026-ban lehet számítani: az egyik a villanymotorra váltó Nissan Juke crossover lesz, amelyet a 2023 őszén megismert Hyper Punk formatanulmányból szelídítenek sorozatgyártásba, a másik pedig egy vadonatúj modell, egy városi mini (A szegmens) – értelemszerűen emissziómentes, villanymotoros hajtáslánccal.
Mit is írtunk cikkünk elején a modellpaletták természetéről? Míg a Nissan jelenleg egyetlen villanyautóval rendelkezik, két éven belül további négy modell zárkózik fel az Ariya mellé, ebből ráadásul három Európa legnépesebb szegmenseiben (kompakt SUV, városi SUV és városi kisautó). Tizenhat évvel azután, hogy az eredeti Leaf bemutatásával megteremtette a praktikus villanyautók piacán, a Nissan ismét az elektromobilitás élére áll Európában.