Nem készült még ilyen kiélezett Nissan

Nem készült még ilyen kiélezett Nissan

hirdetés
A sportosan vezethető, precízen irányítható, kezes autókat előszeretettel hasonlítjuk éles dolgokhoz – késekhez, kardokhoz, borotvákhoz. A Nissan most konkréttá tette az elvont hasonlatot.
A Nissan aktívan ápolja szülőföldje kulturális és esztétikai hagyományait – gondoljunk csak az Ariyára, amely olyan fogalmakkal ismertette meg a nagyvilágot, mint a külvilágot az intim belső tértől elválasztó engawa, a kumiko farácsmintázat, vagy az andon papírlámpás, amely rejtett hangulatvilágításként jelenik meg az elektromos crossover utasterében.

Most a márka sportfelelőse, a Nismo keresett és talált saját szellemiségéhez méltó párhuzamot, méghozzá a legendás japán késkészítés művészetében. Erről oldalakon át írhatnánk, de maradjunk annyiban, hogy ezeréves tradícióról beszélünk, generációkon át őrzött és örökített tudásról, amely a gyártás folyamatának minden mozzanatát pontosan meghatározza, és amelynek eredményeként olyan robusztus, mégis felfoghatatlanul éles kések születnek, amivel a legjobb európai manufaktúrák sem tudnak vetekedni.
A Nissan Design America tehát összefogott Terada Hirojuki konyhafőnökkel és a Niigata prefektúrában csaknem 100 éve működő Kirju manufaktúra alapítójának unokájával, aki csaknem ötven éve készít késeket, és közösen megalkották a Z Nismo precíziós szusikést.

Az Európában nem forgalmazott Nissan Z a márka egyik legfontosabb és legkívánatosabb modellsorozatának a legújabb generációja, amelynek felmenői között olyan ikonikus modelleket találunk, mint az eredeti, 1969-es Datsun 240Z, az 1990-től forgalmazott Nissan 300ZX, vagy a részben európai tervezésű Nissan 350Z, amely az ezredfordulót tette emlékezetessé a Nissan rajongói számára.
A 210 mm pengehosszúságú kiricuke kés egyes elemei a Z modellcsalád stílusjegyeit hívják életre – ilyen a bivalyszaruból készített markolat piros távtartója, amely a Nismo-modellek piros díszítőelemeit idézi. Kirju szan egyébként nemcsak a hagyományos késeknek, de a Nissan Z-nek is nagy rajongója és ismerője. „Gyerekkoromban a 240Z volt álmaim autója. A kés tervezésekor ez a típus járt az eszemben. Az, hogy a Nissan felkért erre a projektre, egy álom beteljesülése.”
„Egy séf csak annyit ér, amennyit a kése” – veszi át a szót a közösségi médiába hatalmas követőtáborral rendelkező Terada Hirojuki. „Nem számít, hogy lelkes amatőrök vagy hivatásos konyhafőnökök vagyunk, egy tökéletesen kiegyensúlyozott kiricuke a legtöbbet hozza ki belőlünk.”
A kollaborációs késből mindössze 240 számozott darab készült (utalva a 240Z-re), a kés lakkozott dobozának kárpitozott fedelén a különböző modellgenerációknál alkalmazott betűtípusokkal megrajzolt Z-k sorakoznak. Ahogy a darabszám, a vételár is szimbolikus: 300 dollárért és 23 centért kínálták azt a Nismo webáruházában – ehhez tudni kell, hogy a 23 japánul kiolvasva ni-szan, ezért a Nissan gyári versenyautókat hagyományosan ezzel a rajtszámmal látják el minden motorsportszakágban. A múlt idő sajnos nem tévedés: a rajongók ugyanis néhány nap alatt felvásárolták a teljes készletet. Nem kétséges persze, hogy a kések egy része hamarosan felbukkan árveréseken, ahol az eredeti ár többszörösét fogják kifizetni értük a rajongók.