nissan-x-trail

Hiánypótló újdonság a Nissan hétüléses hibridje

Immár Európában is bemutatkozott a vadonatúj X-Trail, a Nissan hosszú múltra visszatekintő szabadidőjárművének legfrissebb kiadása. A modern formanyelv mellett a márka innovatív villamosított hajtásláncával csábít.
Hét ülés, takarékos hibrid hajtás, divatos és biztonságos crossoverkarosszéria: három olyan érték, ami egy nagyobbacska családot boldoggá tehet. Mégis, a megfizethetőnek számító közép- és alsó közép-kategóriákban eddig egyetlen gyártó sem hozta közös tető alá ezeket. Jellemző, hogy épp az a típus pótolja most ezt a hiányosságot, amely két évtizedes pályafutása során mindig a saját útját járta: a Nissan X-Trail, amelynek most bemutatott, negyedik modellgenerációja vadonatúj megoldások hosszú sorával támogatja meg a klasszikus elődöktől megörökölt erényeket. Hogy ezek közül melyik bír a legnagyobb jelentőséggel, azt mindenki döntse el maga. Lesznek, akik a továbbfejlesztett helykihasználást értékelik nagyra, mások az új generációs infotainment- és vezetőtámogató funkciókat üdvözlik majd. Igazuk van azoknak is, akik az új kiadás evolúciós formavilágát köszöntik, míg környezetvédelmi és fenntarthatósági szempontból a forradalmi hajtáslánc-választék bír a legnagyobb jelentőséggel.
Műszaki szempontból ez utóbbi vezeti a sort, hiszen ilyen rendszer valóban nincs még egy a világon –kivéve azokat a Nissan-modelleket, amelyek szintén sikerrel alkalmazzák a különleges e-Power technológiát. A fejlesztőmérnökök a feje tetejére állították egész tudományukat, hogy megalkossák a világ talán legfejlettebb hajtásláncát. A belső égésű motorok takarékos, tiszta üzemű jószágok, feltéve, hogy egy meghatározott fordulatszám- és terhelési tartományban működtetjük őket. A hagyományos hibrid konfigurációk sokat javítanak ezen a helyzeten – tehermentesítik például a benzinmotort az álló helyzetből történő elindulás során –, ám teljesen optimálisnak így sem nevezhető a helyzet. A Nissan e-Force hajtásláncában ellenben a nagy teljesítményű benzinmotor mindig a menetsebességhez igazított, optimális fordulatszámon működik, tisztán és takarékosan.
A kerekeket nem ez a négyhengeres turbómotor, hanem egy vagy kettő villanymotor hajtja, azonnali gázreakciókkal, rugalmasan, egyenletesen és nyomatékosan. Ugyanezek a villanymotorok gázelvételkor a lassításba is hatékonyan besegítenek, meghosszabbítva ezzel az üzemi fékek élettartamát. A benzinmotor pedig áramfejlesztőként szolgál – és mivel a japán belpiacos modellekhez képest csaknem kétszeresére növelték a rendszerteljesítményt, az X-Trail e-Force verziói sportos dinamikával gyorsítanak. A benzinmotor egyenletes üzemi fordulatszámának járulékos előnye, hogy pontosan erre hangolhatták a zaj- és rezgéscsillapítást, ezért az X-Trail bámulatosan csendes és finom járású, miközben üzemanyag-fogyasztása egy feleekkora városi kisautónak is becsületére válna.

Ehhez a speciális hibrid hajtáslánchoz kapcsolódik a tisztán elektromos Nissan Ariya fedélzetén debütált e-4ORCE összkerékhajtási rendszer. A dupla villanymotoros konfiguráció az elsőkerék-hajtású modellek 204 lóerejével szemben 213 lóerő rendszerteljesítményt nyújt, a 0-100 km/óra gyorsulás szintideje az eleve nem lebecsülendő 8,0 másodpercről 7,0 másodpercre javul.
A menetdinamika kiaknázásában segít a továbbfejlesztett (elöl MacPherson rugóstagokat alkalmazó, hátul többlengőkaros) futómű és az elektromos szervokomány optimalizált hangolása, ami gyorsabb reakciókat és jobb középállási érzetet biztosít, csökkentett belső súrlódás mellett. A vezetés élményét tovább javítja a fejlett nyomatékvektor-szabályozási rendszer, amely nemcsak finoman és hatékonyan stabilizálja a járművet kanyarban, de a villanymotorok különleges vezérlésével megakadályozza az autó hosszirányú billenését és ágaskodását, és ezzel elejét veszi az utazást sokak számára megkeserítő kinetózisnak, azaz autós rosszullétnek.
A Nissan X-Trail egy másik, hagyományosabb hajtáslánccal is elérhető lesz. Ebben már közvetlenül hajtja az első kerekeket az e-Force hajtásláncból ismert 1,5 literes, változó sűrítésű benzines turbómotor. Ennek fogyasztását 12 V-os mild hibrid rendszer csökkenti, amelynek villanymotorja segít a gyorsításban, egyenletes sebességű haladáskor lehetővé teszi a belső égésű erőforrás átmeneti leállítását, valamint kiterjeszti a start-stop funkció működési tartományát.
e-Power 2WD
e-Power e-4ORCE
1.5 VCR Turbo 2WD
Ülések száma
5
5 (7)
5 (7)
Max. teljesítmény (kW / LE)
150 / 204
157 / 213
120 / 163
Max. forgatónyomaték (Nm)
330
FR 330 + RR 195
300
WLTP CO2-kibocsájtás (g/ km)
131-134
143 - 145 (146 - 148)
161 - 164 (164 - 166)
WLTP fogyasztás
5,8 - 5,9
6,3 - 6,4 (6,4 - 6,5)
7,1 - 7,2 (7,2 - 7,4)
Végsebesség (km/óra)
170
180
200
Gyorsulás 0-100 km/óra (mp)
8,0
7,0 (7,2)
9,6
Az X-Trail mindig is élen járt a helykihasználásban, és ez fokozottan igaz az új generációs modellre. A harmadik sori ülések 160 centiméteres testmagasságig kínálnak ideális férőhelyet: az itt utazók lábfeje elfér a második sori ülések alatt, amely utóbbiak egyszerűen előrebillenthetők, megkönnyítve a beszállást leghátra. Használaton kívül a plusz két ülés a padlóba hajtogatható, ilyenkor a korábbinál is tágasabb, 585 literes (+20 l) üreg várja a csomagokat, köszönhetően a kategória leghosszabb, legszélesebb csomagtartójának.
Amióta a földgáz ára ennyire megugrott, a csekélyebb környezetszennyezésükkel és alacsony költségeikkel is vonzónak tűnő CNG-s Zafirákat többe kerül sűrített földgázzal használni, mint benzinnel. A benzineshez képest jóval kisebb üzemanyagköltséggel járhatunk a dízellel, de a második generációs Zafiránál főleg az autógáz előnyei átütőek. Mivel a többletfogyasztás gázból 15 százalék alatt marad a benzines üzemhez képest, messze LPG-vel éri meg legjobban autózni.
A dupla csomagtérpadló 16 különböző elrendezést tesz lehetővé, az apró tárgyak elhelyezését új kialakítás segíti elő. Az ötüléses verzió padlója szintén átrendezhető, a módosított padlóelemek egyik felén vízálló, a másik felén tartós szövetborítást kapunk. A hozzáférést kéz nélkül használható, motoros csomagtérajtó-nyitás segíti. A mérnökök áttervezték a hátsó oldalajtókat, így azok csaknem 90 fokban nyithatók; ez megkönnyíti a gyermekülések beszerelését. A második üléssor hosszirányban tologatható és osztva dönthető, az utazókörnyezetet saját klímaszabályozó gombok, USB töltőaljzatok és az ajtókba integrált napellenzők teszik barátságossá és praktikussá.
A vezetőt új generációs környezet fogadja, prémium anyaghasználattal, letisztult formákkal, egyértelmű ergonómiával. Az elektronikus sebességváltó karnak köszönhetően a szellős padlókonzolon nem csak egy dupla pohártartó, de egy vezeték nélküli telefontöltő felület is elfért, az alatta kialakított, tágas polcon akár egy kézi táska is elfér. Az első könyöklő dupla fedele alatt hatalmas üreg rejtőzik. Az autó és az utasok közötti kommunikációra, a fedélzeti rendszerek vezérlésére 12,3 colos központi érintőképernyő, akár 12,3 colos digitális műszeregység, valamint 10,8 colos head-up kijelző szolgál – utóbbi közvetlenül a vezető látómezejébe vetíti a legfontosabb menetadatokat. Teljes körű a telefonintegráció, elérhető fedélzeti wifiszolgáltatás, amelyre akár mind a hét utas rácsatlakozhat személyes elektronikus készülékével; az autó rendszerei akár szóbeli parancsokkal, vagy a távolból, okostelefonos felületen keresztül vezérelhetők.
A Nissan ProPilot Assist mindig is az autóipar egyik legfejlettebb vezetőtámogató rendszerének számított. Az új X-Trail esetében nemcsak sávon belül tartani, valamint a forgalom ütemét követve gyorsítani és lassítani képes a rendszer, de felismeri és alkalmazza a sebességkorlátozásokat, illetve a navigációs térkép információi alapján lassít, ha a közelgő kanyar azt indokolja. Lassú manőverezés során megáll az autó, ha elöl vagy hátul akadályt észlel, sávváltáskor pedig aktív ellenkormányzással akadályozza meg, hogy összeütközzünk a holttérben közeledő másik járművel. Az utasok biztonságára ráfutásgátló automata fékrendszer és első központi légzsák ügyel, az éjszakai közlekedést akár mátrix-LED szerkezetű aktív fényszóró segíti.

A vadonatúj Nissan X-Trail már megrendelhető a CarNet Auto-Fort csepeli Nissan-kereskedésében.