Álomautók, melyekben Leaf-szív lüktet

Álomautók, melyekben Leaf-szív lüktet

hirdetés
A villanyautók használt akkumulátoraiban nincs semmi lírai, a Nissan mégis költészetté nemesítette a Leafből kiemelt energiatároló egységek ismételt hasznosítását.
Kevés aktuálisabb és kritikusabb feladata van ma az emberiségnek, mint a megállíthatatlan tempóban keletkező hulladékok hatékony újrahasznosítása. Az autóiparban eleve központi kérdés a nyersanyagok visszanyerése, és ez hatványozottan igaz a villanyautókra.

Azok elektromotorjai és főleg akkumulátorai ugyanis jelentős részben olyan nyersanyagokból készülnek, amelyeket korlátozott készleteik és nagy környezeti terheléssel járó kitermelésük miatt kiemelten fontos visszanyerni és újrahasznosítani.
Az akkumulátorok újrafeldolgozása, újrafelhasználása fontos, műszakilag izgalmas folyamat, ám lelkesedni még az autóbolondok sem tudnak érte, pedig hosszú távon csak úgy lehet fenntartható az iparág, ha magától értetődőnek tekintjük a nyersanyagok visszaforgatását a gyártásba. A Nissan tervezői és mérnökei ezt nem tehernek, hanem kihívásnak tekintették, és három olyan tanulmányautót is bemutattak az év első nagy nemzetközi autószalonján, Tokióban, amelyek könnyűvé teszik, hogy ne csak értsük, de egyenesen kívánjuk az akkumulátorok újrahasznosítását.

Nissan Caravan Disaster Support

Három és fél éve már annak, hogy bemutatkozott a Nissan Re:Leaf, egy katasztrófavédelmi célokra felkészített villanyautó, amelynek az volt a lényege, hogy nagyfeszültségű akkumulátoráról egy sor szerszámot, munkagépet, informatikai eszközt tud huzamosabb ideig, infrastruktúra nélküli helyszíneken is működtetni. Ennek a koncepciónak a továbbgondolása a Nissan Caravan Disaster Support: egy belső égésű motorral szerelt, középkategóriás furgonból kialakított mentőjármű, amelyben Leaf-akkumulátorok celláiból felépített, hordozható energiatároló egység kapott helyet.
Ezeket a nagy kapacitású akkuegységeket persze egy Navara platóján is el lehetne juttatni a rászoruló területekre, a Nissan Caravan azonban sokkal többet tud: parancsnoki bázisként íróasztalt, drónindító platformot és kommunikációs berendezést is elhelyeztek a fedélzetén, a tetején pedig napelemeket találunk, amelyek segítenek fenntartani a hordozható akkuk töltését. Az emelt hasmagasság és a durva mintázatú terepabroncsok jóvoltából úttalan utakon is célhoz ér a mozgó műveleti központ.

Nissan Skyline GT-R R32 EV

Az ikonikus sportkupé harmadik generációját kifejezetten rali-versenyautónak tervezték, ezért az A csoportos szabályzathoz igazodva turbómotort és összkerékhajtást kapott. Ezzel megszülettek azok a GT-R gének, amelyek annak ellenére változatlanok a mai napig, hogy további két generációt követően a jelenlegi széria immár nem a nagy presztízsű Skyline szedánnal közös platformra épül. Hogy méltó módon tisztelegjen a maga idejében a létező legmodernebb, előremutató versenytechnológiát alkalmazó R32 előtt, merész lépésre szánta rá magát a Nissan: a Leaf Nismo RC elektromos versenyautó hajtáslánc-komponenseit építette bele a kupé egy makulátlan állapotban fennmaradt példányába, így teremtve organikus kapcsolatot harmincöt év távlatából. A nem titkolt szándék az volt, hogy az ikonikus veterán három és fél évtized elteltével is megőrizhesse relevanciáját.
A verseny-Leaf 62 kWh kapacitású akkumulátora két darab, egyenként 160 kW (218 LE) csúcsteljesítményre és 340 Nm nyomatéki csúcsra képes villanymotort táplál energiával, a mérnökök azonban úgy döntöttek, az eredeti R32 tömeg/teljesítmény arányához igazítják a modern hajtáslánc képességeit. Az ihletadó kupé 280 lóerőre és 353 Nm forgatónyomatékra volt képes, viszont a hátsó ülések helyére beépített akkumulátorok, valamint az elektromos segédrendszerek miatt a modern restomod 370 kilogrammal (azaz bő negyedével) nehezebb a nagy példaképnél. A végleges beállítások még hátravannak, de a fentiek értelmében valahová 350 lóerő és 440 Nm köré fogják hangolni a rendszert. A másik feladat, hogy lemásolják az eredeti modell 50:50 arányú nyomatékelosztását, nem fog problémát okozni, hiszen a két villanymotor külön-külön vezérelhető.
Az eredeti motorhang szintetizált formában festi alá a vezetést, és bár egy elektromos hajtásláncban nincs szükség sebességváltóra, a Nissan mérnökei „váltófüleket” telepítettek a kormányra, amelyek „kapcsoláskor” egy pillanatra megszakítják az erőfolyamot, így szimulálva a sebességváltást kísérő rántást. A futóművet és a fékeket egyaránt feljavították, igazodva a nagyobb tömeghez.

Az utastérben a legkönnyebben azonosítható változás, hogy Recaro versenyüléseket szereltek be. Ennél nagyobb bravúr azonban, hogy az eredeti audiorendszer, a műszeregység és a kiegészítő mérőműszerek megjelenését tökéletesen visszaadó, nagy felbontású digitális kijelzők kerültek az autóba – a tökéletlen, de stílusos múlt hibátlan illúziója felülmúlhatatlan funkcionalitással párosul, így mindenből a legjobbat kínálva az ügyfélnek.
Kár persze, hogy ez a bizonyos ügyfél nem létezik, hiszen maga az autó is egyedi darab, amelyet sem gyártani nem fognak, sem átalakító készletet nem kínálnak a fennmaradt R32-esekhez, így az elektromos GT-R megmarad a Nissan elektrifikációs kompetenciáját és hagyománytiszteletét hirdető kiáltványnak.

Nissan X-Trail Remastered

A tokiói autószalonon két nagyon hasonló felfogásban készült autót mutatott be a Nissan. Mindkettő X-Trailből készült – az egyik a jelenlegi, a másik az előző generációból. Érdekes módon az utóbbiba építettek be egy ugyanolyan energiatároló egységet, mint amit a Nissan Caravan tanulmányban is láthattunk.
Erre szükség is van, hiszen klasszikus lemezjátszót és analóg erősítőt helyeztek el a csomagtartóba installált, hajlított falemezekből megformált polcrendszeren – az autó párja, az aktuális modellre épülő X-Trail Unwind ugyanilyen polcokon egy mobil kávéházat bocsát utasai rendelkezésére – az üzenet pedig, mondani sem kell, hogy a múlt és a jelen együtt adnak ki egy kerek egészet, a tökéletes kikapcsolódás élményét. Ezt hangsúlyozandó a két autó közé egy ugyanolyan fapanelekből elkészített pihenőszigetet terveztek, amelyen remek zenét hallgatva, friss kávét kortyolgatva relaxálhatunk.
Sajnos a cikkünkben bemutatott három (illetve négy) autócsoda egyike sem megvásárolható. A bőség zavarával küzdhetünk ellenben, ha az akkumulátorokat hagyományos rendeltetésük szerint alkalmazó autót keresnénk a Nissannál. A kínálat tele van tisztán elektromos, illetve hatótávolság-növelővel szerelt villanymotoros modellekkel, személyautókkal és könnyű haszonjárművekkel egyaránt, amelyek a piac egyik legszélesebb körűen villamosított hagyományos autógyártójává teszik a Nissant és ha ez nem lenne elég, hamarosan érkezik az új Leaf és a Micra is a modellpalettára.