Teszt: MGS5 EV Luxury 64 kWh

Teszt: MGS5 EV Luxury 64 kWh

hirdetés

Meglepetés ez a kínai autó

Jó ár-érték arányú szabadidő-autóval bővíti kínálatát az MG, az MGS5 EV-t ráadásul még vezetni sem rossz.
2021-ben indította el a kínai SAIC Motor az MG márka újjáélesztését mifelénk, az első modellek 2022 szeptemberében kerültek a magyar ügyfelekhez, azóta pedig a márka folyamatosan bővíti kínálatát. A projekt kezd összeállni, amit jól jelez, hogy november elején átadták az 5000. MG-t Magyarországon. 2021-ben indította el a kínai SAIC Motor az MG márka újjáélesztését mifelénk, az első modellek 2022 szeptemberében kerültek a magyar ügyfelekhez, azóta pedig a márka folyamatosan bővíti kínálatát. A projekt kezd összeállni, amit jól jelez, hogy november elején átadták az 5000. MG-t Magyarországon.

Letisztult megjelenés

4476 mm hosszú, tükrök nélkül 1849 mm széles és kiviteltől függően 1621/1633 mm magas az MGS5 EV. Házon belül a ZS Hybrid+ áll méretben legközelebb tesztünk alanyához, azonban a két modell annyira eltér egymástól megjelenésben, mint ha nem is ugyanaz gyártaná őket. Külsejét illetően az S5 EV közeli rokonának inkább a szintén elektromos MG4-et mondanánk, de a kompakt autó éles vonásaiból sem ragadt sok a szabadidőjárműre.
A minimálisra húzott hűtőmaszk, illetve a középen lévő nagyobb MG-embléma ugyan hasonló megoldást képvisel, de például a külön nappali menetfényből és főfényszóróból álló LED-es lámpaegyütteshez hasonlót nem látni a hazai MG-palettán. Érzékelhető, hogy a tervezők gondot fordítottak a légellenállás kérdésére a külső megrajzolásánál.

Jól látható légcsatornák terelik az első kerekek körül kavargó levegőt, és azt is észrevehetjük, hogy a hűtőmaszk mögött mikor van nyitva vagy zárva a hűtőrendszer önszabályzó rolója.

A tesztautóra kerülő 18 colos felni, de a kínálatban lévő 17-es mintázata is tömörebb, nem hagy sok szabad felületet, javítva az áramlatokat. A szélvédő eléggé lankásan emelkedik és hosszú spoilerben végződik a tető a hátsó üveg felett.
Izgalmas mintázatú plexiborítást kaptak a hátsó lámpák, és napjaink trendjeinek megfelelően fényhíd teszi egy egységgé a két oldalt, találkozási ponttal az MG-embléma mögött-alatt. Az MGS5 EV-n túl sok külső paraméter nem változtatható, még a 17-18 colos felnik is a Comfort, illetve a Luxury kivitel csomagjainak részei. Külön csak a színről dönthet a vevő 260 ezres fényezési felárért cserébe, de egyik sem tünteti el a sötét műanyag peremet az autó alsó részéről.

Kiemelkedő beltér

Ajtónyitás után csinos belső tárul elénk, amely annak ellenére is meglepően világos, hogy maguk az ülések, illetve a műszerfal is szürke borítást kapott. De ennyit tesz, ha a tető világos árnyalatot kap. Harmonikus közeg fogad, szépen összedolgozott ajtó-műszerfal találkozásokkal, patikamérlegen kimért gombcsoport-elhelyezéssel, mely nem borítja fel a letisztult dizájnt.
A látványnál is megnyerőbbek az érzések, amelyeket az MGS5 EV-ben átélhet az ember. Az ülések puhák és kényelmesek, ezzel együtt mégis stabil váz rejlik bennük, amely megadja a kellő oldaltartást. Rég találkoztunk ilyen komfortos bútorzattal, amely még fűthető is a Luxury kivitelű tesztautónál.

Nem különbek a bennünket körülvevő anyagok sem. Szemmagasságban minden anyag puha tapintású, derékmagasság alatt találtunk először keményebb részeket. Mindenképpen kiemelendő a karbonmintájú betét a műszerfalon: szinte elhiszi az ember, hogy ez igazi, mert tapintáskor érezni a felületi barázdákat is. Kiváló a középkonzol is, szép fémgyűrűkbe mehetnek az italok, telefonunk pedig puha felületen pihenhet a vezeték nélküli telefontöltőn. Mindezek mellett még arra is maradt energia, hogy M és G betűket pöttyözzenek az ülésbetétbe.
Két kiváló képernyővel fogad MGS5 EV. Adott egyfelől egy 10,25 colos full HD digitális műszeregység, valamint egy 12 colos érintőképernyő. Az alapszoftver ugyanaz a modern MG-kben, amely a könnyen kiismerhető és gyorsan működik. A műszeregység legfőbb adatai kellően szellősen pozicionáltak, szépen kitöltik a kijelzőt. A főképernyő teret enged arra is, hogy akár nagy felbontású YouTube-videókat nézzünk vagy a TikTokot pörgessük, például autótöltés közben.
Fontosabb azonban, hogy vezeték nélkül is csatlakoztatható a rendszerhez mobilunk, bár időnként akadozott az Android Auto futtatása. Hiányzott az automatikus váltás az éjszakai és a nappali módon között is, ezt mélyen a menübe nyúlva lehet csak manuálisan megtenni.
Több kínai autó sajátossága, hogy a fűtést igencsak magas hőfokon kell üzemeltetni, hogy érezzük a hatását. Ez itt is így van, a máshol 22-23 Celsius-fokon megszokott meleget az MGS5 EV csak 28-29 fokon képes nyújtani. Ebből kaphatnak a hátul ülők is, hála a légbeömlőnek. Hátul is kényelmes egyébként utazni az autóval, kellően tágas a fej- és a lábtér egy átlagos méretekkel megáldott embernek.

Van hely a motyónak is, a beltérben hivatalosan 33 különböző rekeszt tart számon az MG, bár lehet, hogy az ajtózsebeket is kettőnek számoltak a bennük lévő mini válaszfal miatt. Bármi is legyen a kalkuláció alapja, tényleg van hova pakolni, a főbb tárolók (kesztyűtartó, könyöklő, ajtózseb) tisztes méretűek. Az állítható csomagtérpadló fokozza a rugalmas tárolási lehetőségeket, sőt a 453 literes tér 1441 literesre bővíthető a hátsó ülések előredöntésével.

Mi van a borítás alatt?

Kihagyott ziccer, hogy elöl nincs egy kisebb csomagtartó, csak műszaki részek töltik ki a helyet, főként a különféle folyadékok tartályai. A 170 vagy 231 lóerős, 250 vagy 350 Nm csúcsnyomatékra képes villanymotort nem itt, hanem a hátsó tengelyenél kell keresni. A különböző motorokhoz eltérő akkupakkot kínál az MG. A gyengébb kivitelben 49 kWh-s (nettó: 47,1 kWh) kapacitású lítium-vas-foszfát telepet alkalmaznak, míg a nagyobb teljesítményű villamos gépet nikkel-kobalt-mangán akkumulátor látja el energiával 64 kWh (nettó: 62,1 kWh) kapacitással. Luxury kivitelnél csak a nagyobb csomag elérhető, így ez dolgozott tesztautónkban is. Álló helyzetből 6,3 másodperc alatt gyorsul 100 km/órára az erősebbik MGS5 EV, végsebessége 190 km/óra.
A váltakozó áramú töltés maximuma 11 kW, ezzel a teljesen lemerült, nagy akksis autó 7,5 óra alatt tölthető fel. Az egyenáramú gyorstöltés felső határa 139 kW, amellyel az előmelegített akkumulátorral a 10-80%-os töltési idő levihető akár 28 percre. Elöl a szokásos MacPherson-rendszerű futómű vezeti a kerekeket, míg hátul öt lengőkaros felfüggesztés dolgozik, amely megadja az alapot a jó működésre.
Nincs különbség felszereltség alapján, így a belépőszinten is ugyanúgy jár a dugóban helyettünk araszoló intelligens sebességtartó, a távolságifényszóró-asszisztens, de van sávtartó, sávváltó asszisztens és eseményrögzítő is. Az internettel lényegében állandó kapcsolatban lévő autók között ritkán szokták kiemelni, de az MG jelezte, hogy kibertámadás elleni védelemmel is fel van vértezve az MGS5 EV.

Meglepően jó vezetni

A Luxury kivitelű MGS5 EV sajátja, hogy nem kap indítógombot. Elég beülni a sofőrülésbe, a fékpedálra lépve áttekerni a megfelelő menetfokozatba a középső gombot, és már indulhatunk is.

Ismerve a szegmens jellemzőit, arra számítottunk, hogy egy átlagos kínai modellnek megfelelően könnyen terelgethető, ám vezetési élményt nem igazán nyújtó négykerekűvel találkozunk. Ezt azonban túlteljesítette az MG, legnagyobb örömünkre. Két fontos tényezőnek köszönhető, hogy a szabadidőjármű kilóg a sorból. Az egyik, hogy kormányzási rásegítés mértékét jól lőtték be. Sikerült úgy megoldani a többszintű skálázást, hogy már az alapállapot is kellemes, és stabilnak érezhetjük tőle kezeink között az autót. Akinek ez kevés lenne, annak ott van még a sportos mód, melyet ezzel a névvel ugyan túlzás illetni, de határozottan csökken a rásegítés.
A másik, az összképet még inkább befolyásoló tényező a hátsókerék-hajtás. Egészen hamar érezhetjük áldásos hatását, az MG kezesebb, fordulékonyabb, mint elöl hajtó, emiatt a kanyarokban orrtolósabb, alulkormányzottságra hajlamosabb versenytársai. A legjobb viszont az, hogy a két tényező egymást erősíti, így az MGS5 EV-t jó vezetni.
A futómű hangolása kissé középutas, próbál kényelmes is lenni, de nem tolták el annyira puha irányba, hogy billegős, oldaldőlős legyen az autó. Kínai autókhoz mérten meglepően jó az eredménye. Ám akad még tér a fejlődésre, mert az úthibákat nehezen kezeli a jármű.
A 231 lóerős teljesítmény finoman adagolható a menetpedálon keresztül, nem vág tarkón az autó minden egyes elinduláskor. Fontos szempont ez az utasok komfortjának szempontjából. Dicsérhető a fékteljesítmény is: az MG képes 100 km/óráról 0-ra mindössze 35,5 méteren belül megállni. A rekuperáció három szinten állítható, és van egypedálos vezetési mód is, amikor gázelvételre intenzíven lassul a kocsi. Mindössze 10,53 méter az MGS5 EV fordulókörének átmérője, mely látatlanban is jó manőverezhetőséget ígér városban. Nem lehet panasz a kilátásra sem, az autó körvonalai remekül érezhetőek, a gépháztető szélén végigfutó két domborulat elég sokat segít a fizikai határok belövésében.
Ha ez mégsem elég, segítségként mindig lehet nyúlni a radarokhoz és a tolatókamerához, vagy adott esetben a 360 fokos felülnézeti képhez. Nem került az MG szabadidő-autójába márkás hifi, de a hat hangszórós gyári rendszer jól szól, és még hangszínszabályzó is elérhető.

Túl sok zajt egyébként nem kell elnyomnia, csak magasabb tempónál szökik be az utastérbe némi gördülési zaj rosszabb minőségű aszfalton, valamint 110 km/órától a szélzaj jelenik meg.

Vegyes körülmények közötti, hűvös időszakban történő használat után 17 kWh/100 kilométeres energiafogyasztást produkált az MGS5 EV. A nagyobb akkupakkal ez 350-380 kilométer közötti hatótávot jelent. Száz kilométer energiaköltsége otthoni töltéssel, némi veszteséggel is számolva 1200-1300 forint körüli összegre jön ki.

Mennyibe kerül?

Egyszerű és könnyen átlátható az MGS5 EV árlistája, hiszen mindössze három összeg szerepel rajta. A modell indulóára 13 699 000 Ft, ennyiért kínálja a CarNet márkakereskedése a gyengébb, kisebb akkumulátoros változatot Comfort kivitelben. Az extra lóerőkkel és hatótávval bíró autó 15 199 000 forintba kerül. A Luxury felszereltségű tesztautó ára 16 219 000 Ft, benne a startgomb nélküli indítással, sima tolatókamera helyett 360 fokos kamerarendszerrel, vezeték nélküli mobiltöltővel, hőszivattyúval, fűthető kormánnyal, 4 helyett 6 hangszóróval és elektromosan állítható fűthető első üléssel.
Ezekkel az összegekkel egyébként igencsak erős szereplő lehet a magyar piacon az MGS5 EV. Ár-érték arányban talán az erősebb, de drágább Ford Explorer, valamint az olcsóbb, de gyengébb és kisebb Opel Frontera tudja felvenni vele a versenyt.

Összegzés

Prémiummodellekre kacsintó belterével és jó vezethetőségével vonzó alternatíva lehet a kompakt szabadidőjárművek szegmensében az MGS5 EV. Erős pozíciójának megágyazhat kedvező árfekvése, még azzal együtt is, hogy a fedélzeti rendszerek nem tökéletesek.