mazda-cx-60-kormany

Felismeri vezetőjét az új Mazda..

hirdetés

…beállítja neki az ülést

Az optimális testhelyzet az autóvezetés alapja, ám sokan nem tudják, hogyan kell ideálisan beállítani az ülést. A Mazda most kitalálta, hogyan biztosíthatná mindenki számára a tökéletes pozíciót, méghozzá teljesen automatikusan.
Ha egy szövegben minden oldalon szerepel egy konkrét fogalom, nagy biztonsággal feltételezhetjük, hogy a szerző gondolataiban központi helyet foglalt el ez a bizonyos dolog. Márpedig a Mazda CX-60 38 oldalas sajtóanyagában nem is 38-szor, hanem ennél is többször: 44-szer találkozhatunk az ülés szóval és az ahhoz kapcsolódó kifejezésekkel. Ha pedig végigolvassuk az idevágó fejezeteket, az is kiderül, hogy miért – a Mazda, mint korábban már oly sokszor, ezúttal is világújdonságot alkotott.
Valójában a Mazdát régóta foglalkoztatja már az ülések – és azon belül is kifejezetten a vezetőülés – kérdése. Hiszen ahogy a gumiabroncsok jelentik a kapcsolatot az autó és a külvilág (azaz az aszfalt) között, úgy számít az ülés az elsődleges kapcsolódási pontnak a vezető és járműve között. Ha túl lágy vagy túl kemény, ha rossz a magassága vagy a dőlésszöge, az mind a Mazdától elvárt, magas szintű vezetési élmény rovására megy: nem válhatunk eggyé az autóval, mint lovas a lovával, ha nem tökéletesen harmonikus a kettőnk közötti érintkezési felület.
A Mazda már a CX-30 fejlesztésekor a megszokottnál jóval nagyobb figyelmet fordított az optimális üléshelyzet kialakítására. Az új generációs platformra épülő modell ülései különleges szerkezetűknek köszönhetően képesek fenntartani az ember természetes egyensúlyozási képességét. Ennek alapfeltétele a medence megfelelő pozícióban történő rögzítése. Az ülés vázának, illetve párnázatának egyes elemeit úgy alakították ki, és rendezték el, hogy mindenütt a megfelelő keménységű megtámasztást biztosítva határozottan, de kényelmesen rögzítsék a gerincoszlopot, a bordakosarat. Az ülőlap megint csak optimálisan támasztja alá a combot – ez különösen nagy szó egy kompakt modell esetében, ahol korlátozott az ideális ülőfelület kialakítására rendelkezésre álló hely.
Ez persze csak az egyik fele az egyenletnek: a Mazda mérnökei arra is ügyeltek, hogy az ülés váza, illetve az ülést a karosszériához rögzítő kötések annyira szilárdak legyenek, hogy az ülés késlekedés nélkül mozogjon együtt a jármű rugózott tömegével, elkerülve azokat a rántásokat és ütéseket, amelyek kellemetlenné és bizonytalanná teszik a vezetést.

Ezeket a tapasztalatokat felhasználva alakította ki a CX-60 üléseinek alapszerkezetét a Mazda, a mechanikusan optimalizált rendszert azonban kiegészítették egy olyan, új generációs ülésállítási megoldással, amely az emberi tévedés lehetőségét kiküszöbölve minden eddiginél pihentetőbb, pontosabb és biztonságosabb vezetést tesz lehetővé.

A fejlesztés során ugyanis a mérnökök rádöbbentek, hogy az emberek többsége egyszerűen nem tudja, hogyan kell beállítani az ülést. „A kutatások rávilágítottak, hogy tízből hat vezető rosszul ül az autóban. Saját vizsgálatainkból pedig kiderült, hogy az emberek többsége nem tudja, hogy mi az optimális pozíció, és miként kellene azt megvalósítani.” – árulta el a platform integrált vezérlő rendszerének fejlesztéséért felelős részleg programmenedzsere, Nobuaki Tabata.
Tabata-szan és csapata ezért kidolgozott egy olyan technológiát, amely automatikusan felismeri a vezetőt, majd úgy állítja be az ülést, a kormánykereket, a tükröket és a head-up kijelzőt, hogy az illető a lehető legkomfortosabban, legbiztonságosabban vezethessen.
Ha először ülünk be a volán mögé, a kamera alapú rendszer felismeri, hogy új felhasználóval van dolga, és megkérdezi a testmagasságunkat. Ezt az adatot arcfelismerő programjához társítja, így a továbbiakban minden automatikusan zajlik. A testalkat és a méret ismeretében a rendszer kiszámítja és beállítja a tudományosan optimálisnak számító pozíciót – ezt a sofőr természetesen módosíthatja, ha úgy kívánja. Amikor pedig célhoz értünk, az ülés és a kormánykerék alaphelyzetébe húzódik, megkönnyítve a kiszállást.

A Mazda CX-60 ülésbeállító automatikáját vezérlő, fejlett arcfelismerő rendszer a jármű más paramétereinek vezérlésére is alkalmas. Tabata-szan szerint több mint száz olyan paraméter van, amit összekapcsoltak ezzel a rendszerrel, a hangerőszabályozástól kezdve a figyelmeztető és riasztó hangjelzések erősségén át a környezeti hangulatvilágítás beállításaiig. Mindez luxusnak hangozhat, ám a Mazda más oldalról közelítette meg a kérdést: egy ilyen rendszer ugyanis már az elindulás pillanatában pihentetőbbé, kellemesebbé teszi az utazást, az optimális testhelyzet pedig automatikusan jobb közérzetet biztosít, javítva a vezető lelki állapotát. Így a vezetés már az első méter megtétele előtt élvezetes élménnyé válik.