A megújulás állandósága.
Tizenöt évvel ezelőtt olyan autóval állt elő a Mazda, amelyhez fogható nem csak a márka kínálatában, de az egész autópiacon sem létezett.
A CX-7 újraalkotta a szabadidőjármű fogalmát, forradalmi szellemiségét pedig utódai is megörökölték.
A szabadidőjárművek hosszú pályafutását, a terepjárók szalonképessé válásának folyamatát minden alkalommal végigkísérték a forradalmi változások.
Forradalmi volt, amikor először szereltek csavarrugót a laprugók helyére, forradalmi, amikor minőségi kárpitozással és burkolatokkal tették komfortosabbá az addig puritán járműveket, amikor kifinomult, erős motorokra cserélték a munkavégzésre teljesen alkalmas, durva járású erőforrásokat.
Kétségtelenül forradalmi lépésnek számított, amikor először építettek önhordó karosszériás crossovert.
A szabadidőjárművek hosszú pályafutását, a terepjárók szalonképessé válásának folyamatát minden alkalommal végigkísérték a forradalmi változások.
Forradalmi volt, amikor először szereltek csavarrugót a laprugók helyére, forradalmi, amikor minőségi kárpitozással és burkolatokkal tették komfortosabbá az addig puritán járműveket, amikor kifinomult, erős motorokra cserélték a munkavégzésre teljesen alkalmas, durva járású erőforrásokat.
Kétségtelenül forradalmi lépésnek számított, amikor először építettek önhordó karosszériás crossovert.
indez persze kívülről nem látszott, hiszen a szabadidőjárművek megőrizték őseik stílusát: szögletesek voltak, robusztusak és magasak. Egészen addig, amíg a Mazda gondolt egy merészet, és 2005-ben be nem mutatta az MX-Crossport tanulmányautót.
A koncepciójármű már bemutatása előtt nagy port kavart: a név az MX-5 roadstert idézte, a projekt főtervezőjének pedig azt a Koiszumi Ivaót jelölte ki a Mazda, aki a legendává vált RX-8-ast és a korszakalkotó első generációs Mazda6-ost is tervezte.
A koncepciójármű már bemutatása előtt nagy port kavart: a név az MX-5 roadstert idézte, a projekt főtervezőjének pedig azt a Koiszumi Ivaót jelölte ki a Mazda, aki a legendává vált RX-8-ast és a korszakalkotó első generációs Mazda6-ost is tervezte.
A széles és lapos autó lenyűgözően hatott a sok keskeny és magas szabadidőjármű között, még nagyobb volt azonban a döbbenet, amikor egy évvel később a Mazda CX-7 néven, minimális változtatásokkal sorozatgyártásba vette a tanulmányt, méghozzá a szokásos dízelmotor helyett egy félelmetesen erős turbómotorral.
A Mazda6 MPS sportszedánból átemelt, 247 lóerős négyhengeres különleges vezetési élményt ígért azoknak, akik megragadhatták a Mazda MX-5-től kölcsönzött kormánykereket. 2009-től aztán egy racionálisabb dízelmotorral is elérhető volt a stílusteremtő crossover, de az utókor extravagáns különcként emlékszik az autóra, és bár utódai jóval észszerűbbek, mindegyikben továbbél a CX-7 szamurájszellemisége.
A Mazda6 MPS sportszedánból átemelt, 247 lóerős négyhengeres különleges vezetési élményt ígért azoknak, akik megragadhatták a Mazda MX-5-től kölcsönzött kormánykereket. 2009-től aztán egy racionálisabb dízelmotorral is elérhető volt a stílusteremtő crossover, de az utókor extravagáns különcként emlékszik az autóra, és bár utódai jóval észszerűbbek, mindegyikben továbbél a CX-7 szamurájszellemisége.
A CX-7 utódja, a 2012-ben bemutatott CX-5 például nem kirívó arányaival, hanem két, általa bevezetett mérföldkővel: a dinamikus, lendületes formavilágban, szinte élő, lüktető lemezfelületekben megtestesülő, máig élő „Kodo” formanyelvében, valamint SkyActiv motorjaival képviselte a Mazda „jinba ittai” filozófiáját. Nem véletlenül nyerte el szülőhazájában, Japánban az Év Autója címet.
A CX-5 új irányt jelölt ki a márka szabadidőjárművei számára, amit a három évvel később színre lépő városi modell, a Mazda CX-3 gondosan követett is. Míg a versenytársak újra és újra visszatévedtek a fél évszázaddal korábban kijelölt ösvényre, és a valódi terepjárók stíluselemeivel fűszerezték meg típusaikat, a Mazda egy pillanatig sem kívánta hamis optikai ígéretekkel félrevezetni ügyfeleit.
A CX-5 új irányt jelölt ki a márka szabadidőjárművei számára, amit a három évvel később színre lépő városi modell, a Mazda CX-3 gondosan követett is. Míg a versenytársak újra és újra visszatévedtek a fél évszázaddal korábban kijelölt ösvényre, és a valódi terepjárók stíluselemeivel fűszerezték meg típusaikat, a Mazda egy pillanatig sem kívánta hamis optikai ígéretekkel félrevezetni ügyfeleit.
A modern szabadidő-autónak ugyanis nem a sár és a hegyvidék, hanem a város és az autósztráda az igazi otthona, magas építésmódja a nagy szabad hasmagasság helyett a kényelmes beszállást és a kiváló körkörös kilátást szolgálja, összkerékhajtása pedig nem sziklamászásra, hanem a menettulajdonságok finomítására, az aktív biztonság fokozására szolgál.
Ezen univerzális értékek birtokában a Mazda akár meg is pihenhetett volna a babérjain, ám a márka azóta is újra és újra bebizonyította, hogy a crossoverek evolúciója terén is a maga útját járja. Miközben konkurensei kétségtelenül tetszetős, de a célszerűséget minden formájában feláldozó kupés vonalvezetésű szabadidőjárművekkel bővítik kínálatukat, a Mazda CX-3 és a CX-5 közötti piaci rést betöltő CX-30 csupán finom, de határozott stíluselemekkel utal az MX-5 felülmúlhatatlan sportosságára, miközben megőrzi társainak praktikumát.
Ezen univerzális értékek birtokában a Mazda akár meg is pihenhetett volna a babérjain, ám a márka azóta is újra és újra bebizonyította, hogy a crossoverek evolúciója terén is a maga útját járja. Miközben konkurensei kétségtelenül tetszetős, de a célszerűséget minden formájában feláldozó kupés vonalvezetésű szabadidőjárművekkel bővítik kínálatukat, a Mazda CX-3 és a CX-5 közötti piaci rést betöltő CX-30 csupán finom, de határozott stíluselemekkel utal az MX-5 felülmúlhatatlan sportosságára, miközben megőrzi társainak praktikumát.
Annál extravagánsabb az Mazda MX-30, a Mazda első tisztán elektromos típusa, amely – ahogy neve is mutatja – a másik irányból, a sportautók felől közelíti meg a kérdést. Nem dinamikus crossover, hanem offroad-stíluselemekkel megbolondított városi sportautó, amely az RX-8 különleges, helytakarékos, mégis kényelmes beszállást biztosító oldalajtó-megoldását az eredeti CX-7 ellenállhatatlan eredetiségével kombinálva testesíti meg a modern szabadidőjárművek csúcsát – egészen addig, amíg a Mazda mérnökei és formatervezői ismét kedvet nem kapnak ahhoz, hogy forradalmasítsák a műfaj.