Hírek

Amikor az autózás a cél

Sportmodellek 650 lóerőig a CarNet márkáinál

Egyre kevesebb márka kínál sportos vagy sportautót, de a CarNetnél továbbra is elérhető sportlimuzin biturbo V6-tal, közúti raliautó káprázatos technikával, újjászületett legenda nyolchengeres motorral és 650 lóerős villanyautó, amely újraírta, amit az elektromos autókról gondoltunk.
Versenyautós technikával felszúrt hot hatch, hátul hajtó sportautó, erőnyerő hibrid sportkombi és még néhány más sportmodell is megcsíphető az egyre szűkülő kínálatból Magyarországon. Egyes sportkocsikból és sportmodellekből az utolsó példányokat foglalják vevőink, de van remény az élményautók egy részének túlélésére.

Cuki kiskocsiból ütős sportgép

Attól, hogy valami apró, még lehet nagyon értékes, és itt nem csak a drágakövekről lehet szó. Itáliában büszke hagyománya van a nemes és jól felszerelt, valamint az igazán erős autóknak is a kis kategóriában, gondoljunk csak a luxuskisautóként az Audi A1-re, az ezredfordulón újratöltött MINI-t évtizedekkel megelőző Lancia Y10-re vagy a Fiat Uno Turbótól a Punto GT-ig azokra a zsebrakétákra, amelyekre ma párás tekintettel emlékeznek vissza az autórajongók.
Győri márkakereskedésünkben, a CarNet Rieglernél elérhető az örökifjú Fiat 500 sportváltozata. A cuki kisautóból ütős sportgép lett, de az Abarth 595 és 695 mégsem veszítette el az alapot adó Fiat 500 varázsát. Egyformán 165 lóerős az 595 és nyitható vászontetős, tetőkeretes kabrióverziója, az 595C. A nyomatékmaximum 230 Nm, a lemeztetős és a szövettetős modell is 7,3 mp alatt van 100-on, és 218 km/óráig gyorsul. Még nagyobb meglepetés lehet az Autobahn belső sávjában az erősebbik, 695 jelű verzió. Itt a Garrett GT 1446-os turbófeltöltő 180 lóerőre növeli az autó teljesítményét, a nyomatékcsúcs 250 Nm, a gyorsulás kézi váltóval és állórajttal 6,7 másodperc 100 km/órára.
695 és kabriótestvére, a 695C automatizált kézi váltóval is elérhető. A szintén ötfokozatú Dualogic váltóval 6,9 mp a sprintidő, a végsebesség egységesen 226 km/óra. Az 1368 köbcentis turbós négyhengeres közismerten kiforrott, híresen megbízható és tartós motor, amely közel két évtizede bizonyít a Fiat Bravóban, a Tipóban és a Punto Evóban éppúgy, mint az Alfa Romeo Giuliettában, a Mitóban vagy a Lancia Deltában.

Ferrari V8-ból Alfa V6 a két Quadrifoglióban

Évszázados történelme, a versenypályás diadalok sora, autóinak szépsége és vonzereje tántoríthatatlan rajongótábort teremtett az Alfa Romeo köré. Napjainkban a márka két csúcsmodellje, a Giulia és a Stelvio is a Giorgio padlólemezre épül. Ez az a hátsókerék-hajtásra illetve farhangsúlyos összkerékhajtásra kifejlesztett technika, amellyel az Alfa Romeo újra erős pozíciót harcolt ki a prémiumtermékek között.

2891 köbcentiméteres motorjával és négykerék-hajtásával a Stelvio Quadrifoglio 3,8 mp alatt katapultál százig, végsebessége 283 km/óra. A Ferrari-hátterű, egy ottani nyolchengeressel rokonítható V6-os turbómotor itt is 520 lóerős és 600 newtonméterrel csavarja a főtengelyt, akárcsak a Qiulia QV motorterében. A Giulia csúcsmodelljét is a Quadrifoglio Verde, a négylevelű lóhere díszíti, a legsportosabb, leggyorsabb Alfák tradicionális jele.
Duplaturbós hathengeres motorjával a Giulia Quadrifoglio 3,9 mp alatt éri el a 100-as sebességet. Csekély légellenállásával a 952 kódjelű Alfa áttöri a mágikus 300 km/órás álomhatárt, egész pontosan 308-ig gyorsul. Vérforraló hangjuk, éterien tiszta kormányzásuk és külső-belső szépségük rabul ejti az embert, legyen szó akár a Stelvio, akár a Giulia Quadrifoglióról. A nyolcfokozatú ZF automatikus sebességváltó villámgyors kapcsolásaival és kifinomult működésével versenypályán és a mindennapokban is ideális társ. A CarNet Autóház Budaörs vagy a győri CarNet Riegler munkatársai örömmel válaszolnak kedves olvasóink kérdéseire, ha megtetszettek nekik az olasz sportmodellek.

Hat A110, egy lélek

Videón és részletes tesztben is bemutattuk már a CarNet autóinak ékkövét, de időtlensége és a típus továbbfejlesztése miatt az Alpine A110 nem maradhat ki az áttekintésből. A Franciaországban tervezett és gyártott sportkupéból hatféle modell érhető el. Az A110 a klasszikus sportautó a pillanat öröméért. Az A110 GT kényelmesebb, még jobban beválik napi használatú autóként. A Sabelt-kagylóüléses A110 S sportosabb és pengébb nála, többek között közútra engedélyezett semislick sportgumikkal és Enstone Edition kivitelben is rendelhető. Az A110 R Turini és az A110 R a még atletikusabb csúcsmodell, szénszálas csomagtérfedéllel, karbon első és hátsó légterelővel, karbon hátsó diffúzorral, szénszál-erősítésű műanyag tetőlemezzel és az A110 R esetében szénszál-erősítéses műanyag felnikkel. Az R ültetett felfüggesztése az A110 S sportfutóművéénél is 10 mm-rel lejjebb viszi az autót, mélyebbre helyezve a súlypontot.
Az R szériatartozéka a Sabelt Racingtől származó versenyautós kagylóülés. Minden modellváltozatban közös a különlegesen csekély tömeg. Az aluvázas és könnyűfém karosszériás sportautó súlya 1102 kilogrammról indul, ami nagyjából három mázsával jobb a szintén négyhengeres Porsche 718 Caymannál.

A középmotoros felépítés és az első tengely mögé helyezett üzemanyagtank 44:56-os súlyeloszlást eredményez az első és a hátsó kerekek között. 252 vagy 300 lóerő a motorteljesítmény, utóbbival az A110 4,2 mp alatt gyorsul százig, csúcssebessége 275 km/óra.
A szintén hétfokozatú, dupla kuplungos váltóval gyártott, de 252 lóerős modell adata 4,5 mp és 250 km/óra, azonban az A110 véletlenül sem a számokról szól, hanem a vezetés zsigeri öröméről, amit ad. A 110 darabra limitált színváltozatokban is megvásárolható Alpine A110 értékálló befektetésnek ígérkezik, mert ilyen sportautó sajnos már soha többé nem születik.

Ford: nincs egyedül a Mustang

A Ford Focus ST akkor is a legizgalmasabb autók egyik volt a kategóriában, amikor még sok márka gyártott kompakt sportmodellt. A konkurensek zöme kiveszett, a szegmens elnéptelenedik, a Ford viszont versenyautós megoldásokkal tette még vonzóbbá a modellfrissítés utáni Focus ST-t, verzióból bedobott Focus ST Azura Edition révén.

Európa több országában az átütő hot hatch neve Focus ST Edition, nálunk azonban Focus ST Azura Edition néven rendelhető a CarNet Auto-Fort csepeli, Könyves Kálmán körúti és újpesti, illetve a CarNet For-Top győri, soproni és tatabányai szalonjában. A KW-től származó állítható rugóstagok eleve 10 mm-t ültetnek az autón, és további 20 mm játékteret adnak a hasmagasság beállításához. A rugók több mint 50 százalékkal feszesebbek, mint a sima Focus ST-ben, és a lengéscsillapítók is szabályozhatók. Húzófokozatban, berugózáskor 12-, nyomófokozatban, kirugózáskor 16-féle beállítás közül választhatunk.
Az autó belövéséhez javaslatokat is kapunk a gyári sportrészlegtől, a Ford Performance szakemberei a Nürburgringre megfelelő beállításokat is megadták. 363 milliméterre nő a fix féknyerges első féktárcsák átmérője, a fékrendszert a Brembo szállítja. A hajtáslánc nem változott, a 2,3 literes négyhengeres 280 lóerős, az első kerekeket hajtja, nyomatékmaximuma 420 Nm.

A Focus ST maradt hatfokozatú kézi váltós, ami szintén kiemelkedő vonása az automatikus váltóra átállított sportmodellek korában. 5,7 mp a gyorsulás 100-ra, 250 km/óra az autó végsebessége.
Ha a Focus ST Azura Editon lehengerlő, mit mondjunk a V8-as Ford Mustang GT-re? A Mustang megkérdőjelezhetetlen legenda, az idén 60 éve bemutatott autó kerek születésnapját a Ford a hetedik generáció érkezésével ünnepli. A sportkupé és a kabrió is választható hatfokozatú, Getrag-gyártmányú kézi váltóval vagy tízgangos automatikus sebességváltóval. Európában nem kapható a 2,3 literes négyhengeres, csak az 5038 köbcentis V8. A Mustang GT hagyományosan a V8-as jelölése, ezúttal 446 lóerős motorral.
Ezzel a nyolchengeressel a kézi váltós 5,3, az automatikus Mustang 4,4 mp alatt lő ki állórajttal 100-ra. Az automatikus sebességváltó tíz fokozata kisebb ugrásokkal, gyorsabb váltásokkal és rövidebb alsó fokozatokkal segíti a rajtolást, de a kézi váltónak is megvan a rajongótábora és a varázsa.

Egészen különleges a Dark Horse verzió. A sötét ló a Mustangból épített pálya-versenyautó rendszámozható kiadása. A motort új főtengellyel tuningolta a gyár, a teljesítmény 454 lóerő, a sebességváltó a versenysportból ismert Tremec terméke, az önzáró differenciálmű Torsen-rendszerű, tehát az épp jobban tapadó kerékre ad több nyomatékot.
A merevített karosszériás, keményebb futóművű, hatékonyabb motor- és váltóhűtésű Dark Horse csak fastback karosszériával rendelhető, nyitható vászontetővel nem.
Egy Ford Mustangban nemcsak az autó varázslatos, a hatása is az, amit az emberekre tesz. A Mustang nem szül irigységet, annál inkább kelt elismerést és rokonszenvet. Klasszikus formájával, semmi máshoz nem hasonlítható karakterével és hangjával azonnal rajongást vált ki.

Új korszak sportautója a Hyundai Ioniq 5 N

Namjangban fejleszti és a Nürburgringen hangolja N jelölésű sportmodelljeit a Hyundai. Előbbi a cég fő fejlesztőközpontja Dél-Koreában, az utóbbi a világ legszigorúbb versenypályájának tartott aszfaltcsík Németországban, Nürburg várának tövében. Nagyon erősen nyitott a Hyundai, amikor belépett a kompakt, majd a kis kategóriába az i30N-nal, aztán az i20N-nel. Bár már mindkettő csak használtan érhető el, de világraszóló autók. A vezetés rajongói pár év alatt megtanulták, mit ér az N egy Hyundai nevében, amelynek emblémáját a versenypályák kanyarkombinációi ihlették.

Semmi máshoz nem hasonlítható autó a sportrészleg első elektromos erőnyerője, az Ioniq 5 N. Két villanymotorjából N Grin módban lehívható 650 lóereje eleve különleges érték, de az elektromos sportautó a paraméterek személyre szabásában nyit új távlatokat, a versenyautó-szimulátorokon cseperedő generációk legnagyobb örömére.
A farolástökéletesítő funkció, az N Drift Optmizer segít megtartani a keresztbe csúsztatott autó szögét az önzáró diffis hátsó kerekekre adott nyomaték vezérlésével, majd a driftelés után az első kerekek motorja ismét beszállhat a kigyorsításba a kanyarból.

A vezető belőheti az akkumulátorcsomag hőmérsékletét is. Versenypályás használathoz érdemes induláskor a 20-30 Celsius-fok közötti tartományban maradni. Ha viszont a pusztító gyorsítóerő átélése a cél, jobb 30-40 fokig növelni az akkupakk hőmérsékletét, aztán jöhet a rajtautomatikával 3,4 másodperces kilövés 100-ig.
Az Ioniq 5 N a valójában egyfokozatú erőátvitel dacára hitelesen megadja a kézi váltások érzetét és örömét, ha a vonatkozó setuppal használjuk. Betyáros kanyarsebességén és a villanyautóktól merőben ismeretlen szintű versenypályás bevethetőségén, a túlmelegedés elleni hatékony védelmén túl a Hyundai Ioniq 5 N napi járós sportautóként is beválik.
Tágassága, kényelme, a prémiumtermékeket megszégyenítő felszereltsége vagy a 3600 wattig konnektorként használható V2L (Vehicle to Load) funkciója éppoly kiváló családi autóvá teszi, amilyen a nemrég megújított többi Ioniq 5. A 800 voltos elektromos rendszerrel páratlanul gyorsan feltölthető a 84 kilowattórás akkumulátor. A maximális töltési teljesítmény egyenáramon eléri a 350 kilowattot A veszprémi CarNet Autó-Forrás szakemberei örömmel adnak további információt a Hyundai Ionig 5 N kvalitásairól.

35 éve utolérhetetlen a Mazda MX-5

Amikor a régi olasz és brit roadsterek mintájára a Mazda 1989-ben újjáélesztette a kategóriát a Miatával, illetve az MX-5-tel, talán senki nem számított rá, hogy ennyire nagyot dob a globális viszonylatban kicsinek mondható hirosimai autógyártó.

A roadster egy kicsi, könnyű, rázós és huzatos élményautó, a kényelmesebb és puhább kabrióknál sokkal sportosabb karakterrel. Tavasszal legyártotta a Mazda a magyar piac számára az utolsó kétliteres modelleket.
Friss rendelésből az 1,5 literes motorral érhető el az idén 35 éves roadster, valamint a nyitható keménytetős verzió, az RF. A Retracktable Fastback teteje gombnyomásra nyílik, mindössze 13 másodperc alatt. A nyitás lépésben haladva is végigfut, 10 km/órás határig. A vászontető még gyorsabban lenyitható, az első tetőrész egyben az összecsukott szövettető fedeleként is funkcionál. A vászontető mechanikája, nyitásának-zárásának gyorsasága és egyszerűsége 35 éve zseniális az MX-5-ben, adottság a bukólámpás NA óta. Hátsókerék-hajtásával, érzéki sebességváltójával, kiváló súlyeloszlásával és pörgős motorjával az 1,5 literes négyhengeressel is élvezetes autó a Mazda ND jelű roadstere.
A 132 lóerős szívó benzinessel 8,3 mp a gyorsulás 100-ra. A sokkal erősebb és önzáró hátsó differenciálművel is kiemelkedő kétliteresből még elérhető pár darab, de a 184 lóerős verzió Európában sajnos már nem rendelhető gyártásból. A CarNet Mirainál segítenek az értékesítők az elérhető autók feltérképezésében. Megédesíti az életet az MX-5-tel az a tény, hogy a legkevésbé környezetszennyező autók egyike. Súlytakarékos építésével, 100 kilométeren 5-8 literes valós fogyasztásával, tiszta üzemű benzines motorjával a világ messze legnagyobb darabszámban értékesített roadstere jó lelkiismerettel élvezhető autó.

Nagy-pályás hibrid, 360 lóerővel: Peugeot 508 PSE

Ha a Peugeot kinéz magának egy versenysorozatot, ott jó eséllyel győzelmeket arat, inkább előbb, mint utóbb. A rali-világbajnoki címek, a Dakar-győzelmek és a 905-tel elért két Le Mans-i elsőség talaján a márka közúti sportmodellekben is igen erős. A 405 Mi T16 óta a nagyobb autók sem maradnak ki a gyári tuningból. De az idők változnak, a kínálat legtetején ma a konnektorról tölthető akkus, összkerékhajtású 508 PSE (Peugeot Sport Engineered) áll, Kryptonit-zöld jegyekkel.
A 360 lóerős autó első kerekeit az 1598 köbcentis, 200 lóerős benzines és a 110 lóerős első villanymotor hajtja a full hibrid hajtásrendszerben. A hátsó kerekek hajtását végző, 113 lóerős villanymotorral az autó szükség esetén összkerekes lehet.

Helyben emissziómentes működésre is képes a Peugeot 508 PSE: a modellfrissítés óta a WLTP-mérés szerint 52 kilométert tehet meg elektromosan, ami jelentős fejlődés a korábbi 42-höz képest. Fineszes futóműhangolásával az 508 PSE nagyon kezes, életteli és élvezetes autó. Fara eszményien reagál a gázelvételre és a gázadásra, megédesítve a sportos vezetést kanyargós országúton.
Sportlimuzin és sportkombi kapható az 508 PSE-ből. Alapfelszerelés az infravörös sugarakkal dolgozó éjjellátó és az adaptív lengéscsillapítás is. Szériában jár továbbá a német egészségeshát-akció (Aktion Gesunder Rücken) tanúsítványával ellátott komfortülés kihúzható combtámasszal, masszázsfunkcióval és elektromos állítással. A csúcsmodellben a 12 csatornás, 515 wattos Focal audiorendszerért sem kell felárat fizetni.

Az utolsó sportkupék fogynak el a Toyotánál

Hosszú-hosszú kihagyás után a Toyota elkápráztatta és elkényeztette a sportautók rajongóit a GT86-Supra, GR Yaris, GR86 sorral. A Grazban, a BMW Z4-gyel közös technikára gyártott Supra már nem kapható, a GR86 viszont szerencsével elcsíphető.

Akárcsak a Supra, a GR86 is egy tisztán hátsókerék-hajtású sportautó. A kupé 2387 köbcentis, turbómentes bokszermotorja 234 lóerős, a technika alapeleme az önzáró hátsó differenciálmű. A Toyota GR86 a hatfokozatú kézi váltóval az igazi, de a japán gyártású sportautóból automatikus sebességváltós is létezik, szintén hat fokozattal. Elődjéhez képest a 3700-as fordulatszámon leadott 250 Nm nyomatékkal az új fejlesztésű bokszermotor sokkal erősebb, a rezgésmentes járás és a csekély fogyasztás közös bennük.
6,3 mp a gyorsulás 100-ra, a végsebesség 226 km/óra. Ebből és a csupán 8,7-8,8 l/100 kilométeres átlagfogyasztásból is látszik, hogy az autó könnyű (1273 kg-ról indul) és áramvonalas (cw-értéke 0,276). Sajnos a GR86 gyártása megszűnt, így aki az egyszerre megbízható, értéktartó és csekély fogyasztású, de sejtszinten felajzó sportautóról szóló álmát szeretné megvalósítani, annak azt javasoljuk, hogy kérjen tanácsot értékesítő munkatársainktól a CarNet Toyota M5 budapesti vagy tatabányai szalonjában!
Egy-egy autó még felszabadulhat a raktárkészletből, amennyiben az azt lefoglaltató érdeklődő mégsem vásárolja meg a sportkupét. Erre egyre kevesebb a sansz, de utolsó esélyként érdemes megragadni, mert a Toyota GR86 kvalitásaihoz csak a Mazda MX-5 mérhető. Csakhogy az MX-5-ben hátsó ülés híján, épp a legfontosabb szeretteinkkel nem osztható meg az az öröm, amivel a japán sportautók nap mint nap megajándékozzák gazdájukat. 

Van még egy korszakalkotó sportmodell a Toyotánál, amely épp most újult meg. A Yaris GR áll a legközelebb a raliautókhoz az utcai sportmodellek közül.
Az összes többi Yaristól nem csak a háromajtós karosszéria különbözteti meg első ránézésre is. Tetővonala 95 mm-rel alacsonyabb, a motorház- és a csomagtérfedél, valamint a két oldalajtó aluötvözet. Újdonság a nyolcfokozatú automatikus váltó is az integrált rajtprogrammal, az eddigi hatgangos kézi mellé. A továbbfejlesztéssel a gyár korrigálta az addig túl magas üléshelyzetet, az 1,6 literes motorból kinyertek még 20 lóerőt és 30 newtonmétert, így már 280 lóerőt és 390 Nm nyomatékot oszthat el a páratlanul sokat tudó négykerék-hajtás.
Elöl és hátul is nyomatékérzékelő (Torsen= torque+sensing) önzáró differenciálműbe jut a motorerő, az első és a hátsó kerekek között elektronikusan vezérelt többtárcsás kuplunggal szabályozható az összkerékhajtás. 60:40 és 30:70 között bármilyen lehet az első-hátsó nyomatékmegoszlási arány. A Yaris GR olyan autó, amilyen nem lesz még egyszer, és később minden pénzt megérhet, akár a vezetés szerelmeseinek, akár gyűjtőknek. Látható tehát, hogy bár Európában a takarékosabb, környezetbarátabb modelleké a fősodor, azért bőséggel találni a CarNet kínálatában olyan autókat, amelyekkel nem a legrövidebb, hanem a legizgalmasabb úton indulunk majd célunkhoz.
1994 - 2024 © Minden jog fenntartva. Készítette Kovács Gergely