abroncs-valasztas

Off-road kisokos második rész

hirdetés
Sorozatunk első részében a terepjárózás első fontos kellékével, a megfelelő autóval foglalkoztunk, a második részben egy másik, legalább ennyire fontos témát veszünk górcső alá: gumiválasztás.
Az első és legfontosabb szempont, akár csak az autóválasztásnál: a felhasználás jellege.
  • Ha Jeepünket aszerint választottuk, hogy 99%-ban közúton használjuk, és a maradék 1% kitesz egy bortúrát, vagy kirándulást egy évben körülbelül kétszer, nem érdemes abroncsot cserélni, a gyári abroncs is használható akár enyhe sárban is némi trükkel, de erről majd később.
  • Ha gyakorta hagyjuk el az utat, de még mindig többségben van a közúti használat érdemes elgondolkodnunk egy úgynevezett All-Terrain (későbbiekben csak A/T) abroncson. A csatolt képen a középső két kerék is A/T, fontos különbség viszont, hogy a jobboldali már erősített oldalfallal rendelkezik (erről is egy kicsit később). Az A/T gumik lényege, hogy a nagyobb bordák miatt sárban, homokban, de akár hóban is nagyobb tapadást biztosítanak, de sűrűbb mintázatuk miatt a közúti közlekedésre is tökéletesen alkalmasak.
  • Ha Jeepünk egy családtag, és inkább terepjárásra, kirándulásra, és csak nagyritkán használjuk napiban egy Mud-Terrain (későbbiekben csak M/T) abroncs ami kell nekünk. A csatolt kép jobb oldalán jól látható, hogy ennek már jóval mélyebb, és ritkább mintázata van az A/T-hoz képest. Szintén erősített oldalfallal rendelkezik, és mély bordái miatt ez nyújtja majd a legjobb teljesítményt terepen. Ugyanezen tulajdonságok miatt az M/T alkalmas a legkevésbé a közúti közlekedésre, nedves úton kifejezetten nehéz vele közlekedni, azonban például a JL Wrangler állandó-összkerék fokozatban kifejezetten jól használható velük.
Így, hogy tudjuk melyik a számunkra legmegfelelőbb abroncs, nem árt, ha tudjuk is őket használni. A megfelelő guminyomás használatával nem csak komfortosabbá tesszük az utat, az autónk dolgát is megkönnyítjük. Közúti használathoz gumitól és autótól függően 2.4-2.8 bar nyomás között az ideális, viszont ez terepre nagyon sok. Fentebb már említettem egy trükköt azok számára, akik esetleg nyári, vagy négyévszakos utcai gumikat használnak. Ha a kerekekből leengedünk akár 0.2-0.4 bar nyomást, már sokkal jobb tapadást kapunk terepen. A lenti kép is jól szemlélteti, hogy leengedett keréknél mennyivel jobban tud idomulni az út egyenlőtlenségeihez az abroncs, képzeljük el ugyanezt a kavicsot 2.5 bar-nál (a képen kb 0.5 bar van a különleges beadlock gyűrűs kerékben).
Nem szabad azonban elfelejtenünk, hogy az utcai abroncs nem arra van kitalálva, hogy terepjárózásra, pláne nem leengedett nyomással használjuk. Mivel jobban terül a gumi, könnyebben is sérül, így nem véletlen az erősített oldalfal, mint a fentebb említett A/T, M/T abroncsoknál, vagy akár a képen láthatónál. Az erősített oldalfalú abroncsokat már egész nyugodtan leengedhetjük 1,4 bar környékére, így megfelelő tapadást nyerünk, és biztonsággal használhatjuk anélkül, hogy attól kellene félnünk, hogy esetleg a gumi lefordul a felniről. Ha a fentebb említett 1,4 bar alá szeretnénk menni mindenképp érdemes fontolóra venni egy beadlock felni szettet, ahol a gumi oldalfalát nem csak a guminyomás, hanem egy ún. beadlock gyűrű rögzíti a felnihez. Ezzel a megoldással 0,3-0,5 bar nyomásig lemehetünk.
A fentebb írt számok persze nincsenek kőbe vésve, minden terepjáró és gumi más és más, ezeket csak tapasztalati úton lehet megtudni. A nyomás leeresztésére alkalmas lehet egy szelepkiszedő is, viszont mindenképp legyen nálunk pótszelep, mert viszonylag könnyen el tud repülni, és az avarban jól elbújni, de vannak kifejezetten erre a célra gyártott eszközök nyomásmérő órával, melynek segítségével pontos értékeket állíthatunk be. Fontos megjegyezni, hogy leeresztett nyomással a közúti közlekedés nem ajánlott! Ha nincs lehetőségünk beépíteni kompresszort az autóba, érdemes beszerezni egy mobil, szivargyújtóról is működtethető modellt, vagy túránkat úgy tervezni, hogy a földút elhagyásának pontjától legfeljebb pár kilométerre legyen benzinkút, ahol nagy valószínűséggel felfújhatjuk a kereket a biztonságos értékre.