Modern újraértelmezésben készült el a Citroen SM

Modern újraértelmezésben készült el a Citroen SM

hirdetés
Stílustanulmány formájában álmodta újra a legendás Citroën SM-et a DS Automobiles. Az SM Tribute a franciaországi Chantilly Arts & Élégance rendezvényen mutatkozott be.
Még 2020 tavaszán a DS Automobiles egy #SM2020 elnevezésű vázlatsorozatot osztott meg a közösségi oldalain. Ezek a tervrajzok a DS Design Studio Paris formatervezői között meghirdetett belső kreatív verseny eredményeként születtek. A verseny célja az 1970-ben bemutatott SM modell újraértelmezése volt.

„Számos határozott üzenetet kaptunk közösségünktől a megosztással kapcsolatban” – emlékezett vissza Thierry Metroz, a DS Automobiles formatervezési igazgatója. „Az egyik az volt, hogy a közösség nagyon kötődik örökségünk ikonikus modelljeihez. A másik pedig az volt, hogy nem szeretnék, ha túlzottan megváltoztatnánk az eredeti designt.”
A DS Automobiles közösségének üzenete meghallgatásra talált. A tervezőstúdió munkatársai úgy dolgoztak, mintha az SM modellen az elmúlt öt évtized alatt fejlesztéseket hajtottak volna végre.
Az 1970-es évek elején bemutatott Citroën SM a francia autóiparban alkalmazott innováció csúcsát testesítette meg. Ez a túraautó a technológia igazi esszenciája volt. A Robert Opron által tervezett aerodinamikus vonalvezetés egyszerre volt elegáns és avantgárd. A Maserati V6-os motorjának köszönhetően az autó kivételes menettulajdonságokkal rendelkezett.
Ami azonban igazán kivételes autóvá tette az SM-et, az a DS-től örökölt hidropneumatikus felfüggesztés volt, amely páratlan gördülési kényelmet és példás úttartást biztosított. Az SM ma is egy kultikus modellnek számít, amelyet világszerte keresnek a gyűjtők. A kényelem, a teljesítmény és az innováció egyedülálló ötvözete igazi autóipari legendává tette.
Az SM 2024-es változata szinte minden részletében visszautal az eredeti modellre. A hűtőmaszk helyén lévő üvegpanelt 3D-s képernyő helyettesíti, a lámpatestek ugyanúgy három-három egységből állnak mindkét oldalon és a hátsó kerekek pedig be vannak burkolva. Ráadásul a hátsó lámpatestek középső csíkjai rákanyarodnak az autó oldalára és a hátsó kerék takarásán is folytatódnak.
A közreadott videóból - ami egy számítógépes animáció - az derül ki, hogy keret nélküliek ajtók, az elsők előre, a hátsók pedig hárafelé nyílnak és nincsen B-oszlop. Ez az elkészült modellen már nem így van, az egy háromajtós modell, ott nem utal semmi arra, hogy az autón hátsó ajtók is lennének.
Az SM ikonikus arányai is megmaradtak: hosszúsága 4,94 m (+3 cm) és magassága 1,34 m (+2 cm), viszont az új modell megjelenése az 1,98 m (+ 14 cm) szélességével erőteljesebbé és tekintélyt parancsolóvá vált. A hatékonyság érdekében a hasmagasság 12 centiméterre csökkent (-3,5 cm). Az SM Tribute aerodinamikus betétekkel díszített, nagyméretű, 22 colos felniken gördül.

A belső tér is felidézi a klasszikus elődöt, de már szinte minden digitális, vetített kijelzők, hajlított, digitális középkonzol a kormánykerék közepén pedig egy átlátszó kijelző nyűgözi le a szemlélődőt.
Az autót elődjével együtt a franciaországi Chantilly Arts & Élégance rendezvényen mutatták be, ahová sok autógyártó érkezett valamilyen izgalmas tanulmánymodellel vagy szupersportautóval. Az Alfa Romeo például a 33 Stradalét, a Lancia pedig a Pu+Ra HPE tanulmányautót állította ki.