francia-kiadas-flimreszlet

Négykerekű filmsztárok

hirdetés
Az Oscar-díjra is jelölt zseniális rendező, Wes Anderson legújabb filmje egy képzeletbeli francia kisvárosban játszódik, és a XX. század közepét idéző helyszín nem lehetett volna autentikus a kor jellegzetes autói nélkül. Így került a képbe – szó szerint és átvitt értelemben egyaránt – a Citroën, amely rengeteg tökéletes állapotú oldtimert biztosított a forgatáshoz. A filmesek szabad bejárást kaptak a márka legendás modelljeit őrző Conservatoire Citroën múzeumba, és kedvükre válogathattak az ottani autók közül. A Citroën profi restaurátorainak köszönhető, hogy a tipikus francia városka utcáin felbukkanó, újszerűnek tűnő járművek, például a Kacsa (2CV), az Ami 6, a DS és a GS utánozhatatlan atmoszférát teremtenek a filmvásznon. Ezért is nyilatkozott úgy Wes Anderson, hogy „a film vizuális elemei, a jelmezek, a díszletek, mind gondos kutatómunkán és valós dokumentumokon alapulnak. Bár egy minden elemében eredeti alkotásról van szó, amely mögött rengeteg fantázia rejlik, igazából minden részletnek van valóságalapja.”
A Citroën által biztosított autóparkban két klasszikus modell is kifejezetten hangsúlyos szerepet kapott a filmben. Az egyik az összetéveszthetetlen megjelenésű, hullámlemez-karosszériás Type H, ami nagyon sok jelenetben tűnik fel – teljesen hitelesen, hiszen a negyvenes évek végétől a nyolcvanas évek elejéig gyártott, önhordó karosszériás furgon meghatározó eleme volt nemcsak a francia utcaképnek, de az ország gazdaságának is. A másik a harmincas évek leginnovatívabb járműve, az elsőkerék-hajtású, önhordó acélkarosszériával készített Traction, amelyet egészen az ötvenes évek derekáig gyártottak, méghozzá forradalmian újszerű technológiai megoldások alkalmazásával. Ez a ma is gyönyörű, szürreálisan tágas gép egy autós üldözésben vesz részt, amelynek külön érdekessége, hogy a sodró lendületű képsorok animációs filmként futnak, mintegy tisztelgésül a nem kevésbé legendás francia képregények előtt.
Százéves története során a Citroën rengeteg forgatáshoz biztosított már autókat, így szinte természetes, hogy filmtörténeti jelentőségű jelentek egész sora kötődik a márka legkülönfélébb modelljeihez. Jó példa erre a már említett 2 CV, amely a James Bond-franchise tizenkettedik alkotásában (Szigorúan bizalmas, 1981) tűnt fel éppen 40 éve. Pár évvel később, 1989-ben egy felismerhetetlenségig átalakított DS jelent meg a Vissza a jövőbe 2. részében. Aztán ott van még a Verdák 2 (2011), ahol egy romantikus jelenetben egy DS és egy Kacsa talál egymásra a Szajna felett, és ne feledkezzünk meg a DS leghíresebb filmes szerepéről: az 1967-es Fantomas a Scotland Yard ellen című filmben szó szerint a fellegekbe emelkedett a világ egyik legszebb automobilja.
Wes Anderson rendező máskor is dolgozott már Citroënekkel. Édes vízi élet (2004) című filmjében például a főhősök egy Citroën Méharival jönnek-mennek a szárazföldi bázisul szolgáló szigeten (ugyanúgy, mint negyed évszázaddal korábban Louis de Funes a feledhetetlen csendőrfilmekben), Zissou kapitány pedig, talán egyfajta kikacsintásként, egy Citroën nevű hotelben szabadítja ki túszul ejtett társát.