Ha a volán mögött nem is, de az autó többi ülésén szabad a durmolás – már ha el tudunk aludni. A Citroën viccesnek hangzó, ám valójában nagyon is komoly és főleg hasznos kutatást végzett, hogy kiderítse: tényleg pihenhetünk-e menet közben, és ha igen, hogyan.
Az autó ideális környezet az alvásra: ringató mozgását, duruzsoló motorját, a mechanika finom rezgéseit mintha eleve arra találták volna ki, hogy segítsen álomba ringatni bennünket. Amíg kicsik vagyunk, ez működik is – aki utazott már hosszabb távolságokra kisgyerekekkel, tudja, hogy milyen lehetetlenül kitekert pózban képesek szundítani, mintha ez volna a világ legtermészetesebb dolga.
Felnőttként már nehezebb a dolog, pedig rohanó korunkban minden eddiginél nagyobb szükség volna arra, hogy ha csak egy rövid időre is, de ki tudjunk kapcsolni nap közben. Vannak azonban, akik csak optimális körülmények között képesek erre – és hogy kiderítse, mik ezek a körülmények, a Citroën brit képviselete idén tavasszal különleges kutatás elvégzésére kért fel egy nemzetközi hírű alváskutató szakembert, James Wilsont.
Kétezer embert kérdeztek autós szundítási szokásaikról. Minden hetedik válaszadó (14%) soha nem alszik a kocsiban, a megkérdezettek egyharmada (37%) azonban aludna, ha tudna, de sehogy nem jön álom a szemére. És hogy mi hiányzik ahhoz, hogy el tudjanak aludni? Mindenekelőtt egy kényelmes ülés – a résztvevők 55 százaléka szerint ez a legfontosabb összetevő. Majdnem ugyanennyien (49%) említették a komfortos rugózást, majd valamivel lemaradva jött az édes álom többi alkotóeleme: a tágas lábtér (26%), a kényelmes fejtámasz (24%) és a megfelelő hőmérséklet (24%).
Kétezer embert kérdeztek autós szundítási szokásaikról. Minden hetedik válaszadó (14%) soha nem alszik a kocsiban, a megkérdezettek egyharmada (37%) azonban aludna, ha tudna, de sehogy nem jön álom a szemére. És hogy mi hiányzik ahhoz, hogy el tudjanak aludni? Mindenekelőtt egy kényelmes ülés – a résztvevők 55 százaléka szerint ez a legfontosabb összetevő. Majdnem ugyanennyien (49%) említették a komfortos rugózást, majd valamivel lemaradva jött az édes álom többi alkotóeleme: a tágas lábtér (26%), a kényelmes fejtámasz (24%) és a megfelelő hőmérséklet (24%).
„Zsúfolt életünkben gyakran csak A-ból B-be utazva jut időnk arra, hogy pár percre behunyjuk a szemünket. Ezért létfontosságú, hogy optimális körülményeket teremtsünk az autóban a pihenéshez” – foglalta össze a kutatás (számára minden bizonnyal meglepő) eredményeit James Wilson.
Aligha véletlen, hogy pont a Citroën kérte fel a szakembert a kutatás elvégzésére, hiszen a márka mindig is legendásan komfortos autókat tervezett és épített, új generációs típusai pedig már nem csak a tervezők ösztönös érzékének, hanem tudományosan megalapozott fejlesztéseknek is köszönhetik kényelmüket.
Ott van például a listán első helyen szereplő üléskomfort: a Citroën egyre több típusában elérhető, speciálisan tervezett ülések egyfelől széles ülő- és hátlapjuknak, másfelől a különböző keménységű és szerkezetű szivacsok differenciált alkalmazásának köszönhetően prémium járművektől sem megszokott kényelmet biztosítanak. A kényelem a rugózásnál folytatódik: a Citroën évtizedeken át uralta a piacot legendás légrugózásával, majd fantasztikus Hydractive futóművével. Ezen technológiák méltó utóda a progresszív hidraulikus bakokkal felszerelt Citroën Advanced Comfort felfüggesztés, amely mintha a tenyerén hordaná az embert, elsimítva a durva útegyenetlenségeket.
James Wilson szerint akkor is lehet még finomítani az alvás élményén, ha megtaláltuk a tökéletesen kényelmes autót: azt javasolja, hogy délután 2 után már ne erőltessük a szundítást, illetve legfeljebb 30 percig aludjunk egy huzamban – ha később, vagy tovább durmolunk, az az esti alvás minőségének a rovására mehet. Az alvás alapfeltétele, hogy szervezetünk nyugalmi állapotba kerüljön: egy lassú ritmusú zene vagy egy nyugodt hangoskönyv sokat segíthet ebben. Ehhez azonban használjunk fülhallgatót, hiszen akármilyen csábító a gondolat, a vezető nem tarthat velünk az álom birodalmába.