Parányi mérföldő
Nem minden forradalom elsöprő, nagy és zajos: a Citroën Ami mikroautó például apró, csendes és jópofa, mégis felforgatja a társadalom közlekedésről alkotott elképzeléseit. Nem véletlenül nyerte el az Autobest-zsűri legfontosabb innovációnak járó díját.
Csillag születik: ez nem csupán a Hollywoodban többször újraforgatott, minden alkalommal hatalmas közönségsikert arató, romantikus sztártörténet címe. Ugyanígy nevezte el a közép-európai indíttatású, mára az egész kontinensre kiterjedő autóipari Autobest-díjcsalád zsűrije azt a kitüntetést, amellyel a leginkább előremutató, a fennálló renddel vitába szálló, a szokásokat új megoldásokkal kiváltó, innovatív megoldásokat, szolgáltatásokat vagy termékeket jutalmazzák.
A 2000-ben alapított Autobest immár harmincegy országot képviselő zsűrije szerint 2020-ban a Citroën Ami testesítette meg legmarkánsabban ezeket az értékeket. Az Ami nem egyszerű jármű, nem is csupán szolgáltatás, hanem egy filozófia, amely legalább ugyanolyan mértékben jellemzi korunkat, mint a Citroën mobilitásról alkotott elképzeléseit, ezért akkor is érdemes behatóan megismerkedni vele, ha egyelőre nem tudjuk, Magyarországon mikor válik elérhetővé a modell.
Az Ami tervezésekor a megfizethetőség volt a legfontosabb szempont. Ahhoz, hogy a 6900 eurós, azaz 2,5 millió forintos (!) árat elérjék, a Citroën mérnökei a jármű minden aspektusát átdolgozták, beleértve a gyártástechnológiát is. A 241 cm hosszú karosszéria teljesen szimmetrikus: egyforma az orra és a fara, egyformák az oldalpanelek és még az ajtók is: mindkettő jobbosan nyílik, azaz a vezetőé hátrafelé, az utasé előre. Eltérést jóformán csak a hátsó és első szélvédők mutatnak, a sok azonosság pedig leegyszerűsíti és olcsóbbá teszi a gyártást. A kerek első és hátsó lámpák is csereszabatos méretűek – érdekes tény, hogy pont az Ami névrokona, a hatvan évvel ezelőtt piacra dobott Ami 6 volt az egyik első olyan automobil a világon, amelyet nem kerek fényszóróval szereltek fel. Ma már egyáltalán nem gyártanak kerek lámpás autót – az új Ami esetében ez az apró stíluselem is a normától való elszakadás szándékára utal.
Az Ami természetesen elektromos, de nem úgy, mint a piacon kapható autók többsége. Használata nem igényel külön töltőállomást, az utasoldali ajtónyílás mögött kialakított üregből előhúzható kábelt elég bedugni egy átlagos háztartási csatlakozóba, és három óra múlva már teljesen feltöltve várja a használatot az akku. Ez annak köszönhető, hogy az Ami nem akar gyorsan menni és nem akar messzire eljutni. Apró akkumulátora és picinyke villanymotorja 70 kilométeres hatótávolságot és 45 km/óra végsebességet engedélyez – ez pont elegendő ahhoz, hogy akár egy nagyvárosban is eljussunk A-ból B-be, majd onnan vissza.
Az autó egészen apró, mégis két személy számára biztosít megfelelő férőhelyet. Ez a fent említett sebességkorlátozásnak is köszönhető, hiszen ez a tempó nem tette szükségessé a modern, nehéz autókban elengedhetetlen zaj- és rezgéscsillapító elemek széles körű alkalmazását, illetve az autó biztonsági rendszereit is elegendő volt erre a sebességtartományra méretezni. Az ebből adódó, vékonyabb héj tágasabb belső teret eredményez. És ha ez nem lett volna elegendő, a tervezők néhány centiméterrel hátrébb mozdították az utasülést, így akár díjbirkózók is elférnek az autóban, nem akad össze a válluk.
A karosszéria sarkaiban elhelyezett kerekek stabillá teszik a járművet, amely ugyanakkor elképesztően kicsi, 7,2 méteres körön képes megfordulni: ez nagyjából három átlagos parkolóhely szélességének felel meg! Ahol egy Ami nem fér el, oda robogóval is bajos lehet beállni. Pontosan ezt, a jelenleg robogóval közlekedő közönséget, méghozzá a legfiatalabbakat célozza meg az Ami. A szerény teljesítmény és végsebesség miatt ugyanis Franciaországban 14 éves kortól jogosítvány nélkül vezethető – izgalmas, szerethető, innovatív belépőt kínálva az elektromos közlekedés világába.