A Citroën leleplezte Formula-E versenyautóját, a GEN3 Evo-t

A Citroën leleplezte Formula-E versenyautóját, a GEN3 Evo-t

hirdetés
A Citroën leleplezte versenyautóját, amellyel elindul a FIA Formula-E Világbajnokság versenyein. A GEN3 Evo versenyautó a fenntartható motorsport vízióját testesíti meg, és egyben egy olyan “teljesítménylaboratórium” is, ahol minden kilowatt számít, és a versenyszériában szerzett tapasztalat pedig a közúti járművek fejlesztése során is hasznos lesz.
A volánnál két tehetséges pilóta ül majd, akik már számos sikert értek el a Formula-E-ben: a francia Jean Eric Vergne és az új-zélandi Nick Cassidy. A csapat október 27-től hivatalos teszteken vesz részt Valenciában, hogy aztán december 6-án a rajtrácsra álljon az első e-Prix–futamon Sao Paulóban.

Xavier Chardon, a Citroën elnöke szerint mivel a versenyek különböző nagyvárosok szívében zajlanak, így még nagyobb közönséghez juthatnak el a márkával. A versenyautó fényezésén visszaköszön a francia trikolor, amely a francia szakértelem képviseletével kapcsolatos büszkeségünket tükrözi a versenypályán - fogalmazott Xavier Chardon.

A versenyautó karosszéria ultrakönnyű és merev. A Spark Racing Technology GEN3 szerkezetére épülő együléses autó karbonszálas monocoque-ot kapott, amely megfelel a legmagasabb FIA biztonsági előírásoknak.
Az autó minimális tömege 859 kg a sofőrrel együtt, ami biztosítja a jobb agilitást és energiahatékonyságot, közelít a belső égésű versenyautók dinamikájához, ám közben teljesen elektromos marad. Az autó lélegzetelállító gyorsulással és végsebességgel rendelkezik. Karosszériája alatt 350 kW teljesítményű, kb 470 lóerős elektromos hajtásrendszer rejtőzik, amely lehetővé teszi a lenyűgöző gyorsulást: 0-ról 100 km/órára mindössze 1,86 másodperc alatt. A versenyautó végsebessége kb. 320 km/óra, így a GEN3 Evo a leggyorsabb elektromos együléses a FIA bajnokság történetében. A GEN3 generáció egyik fő újítása a két elektromos motor jelenléte a lehető legnagyobb energia- visszanyerés érdekében.
Normál üzemmódban a hátsó motor biztosítja a hajtást, míg az első motor az energia-visszanyerést végzi. „Attack” üzemmódban a két motor együttműködik, így az autó összkerékhajtásúvá válik. Együttesen akár 600 kW energiát is visszanyerhetnek a fékezések során, így egy e-Prix versenyen a felhasznált energia majdnem 50%-a újrahasznosulhat. Az energiát egy körülbelül 47 kWh kapacitású akkumulátor tárolja, amely azonnali teljesítményt, termikus stabilitást és tartósságot kínál. Az együléses versenyautó közvetlenül a Stellantis Motorsport Satory-i központjában készül.
Az autóban majdnem 11 évnyi Formula E-s tapasztalat van, amelynek része az egyedülálló szakértelem a 100%-ban elektromos versenyautók tervezésében, működtetésében és optimalizálásában. Ez a több szezon során felhalmozott szakértelem lehetővé teszi a Stellantis Motorsport számára az erő, hatékonyság és megbízhatóság – a Formula E három alapvető paramétere – összetett egyensúlyának mesteri kezelését, mert ebben a sorozatban minden tizedszázaléknyi hatékonyság komoly versenyelőnyt jelent.

A karosszérián és a szerkezeten túl a Stellantis Motorsport szakértelme kiterjed a teljes hajtásláncra: a nagy teljesítményű villanymotorokra, a házon belül fejlesztett inverterekre és teljesítményszabályozó szoftverre, a kétmotoros energia-visszanyerő rendszerre, valamint a fejlett hő- és energia-menedzsmentre, amelyek a versenyteljesítmény középpontjában állnak.
A Formula-E-vel kapcsolatos fejlesztési tapasztalat közvetlenül a márka sorozatgyártású elektromos projektjeibe épül be. Az akkumulátor-szabályozó rendszerek optimalizálásában, az inverter-hatékonyságban, a fékezési energia visszanyerésében és a motorvezérlő szoftver hatékonyságában fejlődhetnek majd a közúton használt elektromos autók.