alfa-romeo-mille-miglia

Idén is egy Alfa Romeóval nyerték meg a Mille Migliát

hirdetés
Idén is egy Alfa Romeo 6C 1750 SS győzedelmeskedett a világ legszebb oldtimer versenyén, a Mille Miglián! Az 1929-ben gyártott autóval Andrea Vesco és Fabio Salvinelli teljesítette a 2000 kilométert Olaszország gyönyörű tájain. Ez az Alfa Romeo már zsinórban negyedik alkalommal nyerte meg az ezermérföldes körversenyt.
Az idei mezőny több mint 10 százaléka Alfákból állt: a 405 benevezett automobil között 47 Alfa Romeo versenyzett. Az Alfa Romeo pedig gyári támogatóként a Giulia Quadrifoglio és a Stelvio Quadrifoglio 100. évfordulós változataival kísérte a mezőnyt, így ünnepelve azt, hogy immár száz éve elválaszthatatlanul összefonódott a négylevelű az olasz márkával.
Az Enzo Ferrari által a világ legszebb versenyének nevezett Mille Migliát 41. Alkalommal rendezték meg a klasszikus útvonalon: Brescia-Róma-Brescia. Ez összesen kb. 1600 kilométer, azaz 1000 mérföld.

A Mille Miglia története 1926 decemberében indult, Brescia egyik kávézójában: Három gazdag autómániás fiatal és egy sportújságíró arról beszélgetett, hogyan lehetne felülmúlni a híres francia Le Mans-i verseny sikerét és hírnevét. Akkoriban még a hosszútávú, akár több napos versenyek voltak az igazán izgalmas futamok. A legenda szerint előkaptak egy Olaszország térképet és megrajzolták az ezer mérföldes útvonalat, Rómáig és vissza. Az első versenyt 1927. Március 26-án rendezték, amelyet 77 km/h-s átlagsebességgel nyertek meg egy OM márkájú automobillal. Az abszolút csúcsot egyébként Sir Stirling Moss és navigátora tartja, akik 1956-ban 157 km/órás átlagsebességgel teljesítették az 1000 mérföldet.
A verseny az 1930-as évekre már igazi olasz népünnepéllyé nőtte ki magát, divat volt a verseny útvonala mellett várni az autókat, és addigra már szinte kötelező volt részt venni rajta minden magára adó autómárkának. A korabeli versenyeken ott volt Tazio Nuvolari, Juan Manuel Fangio, Giuseppe Farina, sőt Enzo Ferrari is elindult rajta, aki a világ legszebb versenyének nevezte el a Mille Migliát.
A versenyt - a háborús évek kivételével - egészen 1957-ig rendezték meg, amikor egy nagy, 11 ember halálát követelő baleset miatt beszüntették a Mille Migliát. 1977-ben, az első futam 50. évfordulóján gondolták újra a körversenyt. Onnantól már csak olyan korú járművekkel lehetett részt venni a futamon, amelyekkel az eredeti Mille Miglián is indulni lehetett volna, azaz 1927 és 1957 között gyártott autókkal. Ezután öt év szünet következett, majd 1982-től ismét van Mille Miglia. A szabályok most is ugyanazok, csak korabeli autókkal lehet részt venni, aki pedig olyan autóval indul, amely 1927 és 1957 között teljesítette a versenyt, az igazi kiváltságosnak számít.
A résztvevőket szigorú zsűri választja ki, de a mai futamokon már olyan autókkal is engedélyezik az indulást, amelyek a fenti szabálynak nem felelnek meg, így színesítik a mezőnyt. A mostani versenyek már nem arról szólnak, hogy ki teszi meg leggyorsabban az 1600 kilométert, hanem itiner alapján tájékozódva kell megtalálni azokat az úgynevezett 1/100-as szakaszokat, amelyeket századmásodpercre pontosan kell teljesíteni. Az út során gyönyörű városokat és tájakat érintenek a versenyzők: Bresciából Veronába, majd Imolán keresztül Cervia tengerpartjáig autóznak. Megjárják Róma utcáig, majd egyebek között Siena és Párma következik, majd Milánón, Bergamon keresztül térnek vissza Bresciába.
A klasszikus Mille Miglia futamok közül az Alfa Romeo nyerte a legtöbbet, 24 versenyből 11-en győzedelmeskedtek. A Mercedesnek akkoriban kettő, a BMW-nek pedig egy győzelem jutott.