teszt-suzuki-swace

Toyota-minőség Suzuki-áron

hirdetés

Teszt: Suzuki Swace 1,8 GL+

Saját fegyverét fordíthatja a Toyota ellen a Suzuki a Swace-szel. Egy-két apró változtatás még vonzóbbá tette a kívánatos kombit – elég ez a Corolla ellen?
Az autóiparban nem meglepő már, ha ikertestvérnek tűnő modelleket látunk más név alatt. Eleinte ez a furgonoknál volt jellemző, napjainkban azonban már a személyautóknál sem meglepő. A Suzuki és a Toyota is számos modellt megoszt egymással, 2020 óta nálunk is forgalmaznak ilyet. Ezzel a Suzuki, amely már addig is csak lágy hibrid hajtással kínálta autóit, öntöltő és konnektoros hibrid modellekkel bővítette a kínálatát, tovább javítva az Európai Unióban fontos flottafogyasztási adatait.

Ehhez a Corolla Touring Sports képében érkezett a segítség. Némileg változtattak a honfitárs márka autóján, majd Suzuki Swace néven dobták piacra 2020 végén. A praktikus családi autó 2023-ra megújult.
Kívülről a frontrész az, ami teljesen különbözik a Swace és a Corolla között. Ha letakarjuk a 4655 mm hosszú, 1790 mm széles és 1460 mm magas autón az emblémákat, simán rámondhatnánk, hogy ez egy Toyota, különösen akkor, ha hátulról nézzük.

Oldalán a Hybrid feliratok is a másik japán márka stílusában íródtak. A Suzuki méhsejtmintás hűtőrácsa jóval öblösebb, agresszívabb darab, mely hatalmas szájként szívja be a levegőt haladás közben. Mellé két kisebb álnyílást is szabtak, melyek a ködfényszórót tartják, a három terület együttesen karakteres megjelenést kölcsönöz a Swace-nek. Orra a jelentősebb újraszabás ellenére is összhangban maradt a kocsi többi részével, a kombiformát az oldalán végigfutó erőteljes vonalak hangsúlyozzák.
A 2023-as ráncfelvarrás részeként új formájú nappali menetfénnyel szerelt LED-es fényszórókat, illetve hátul némi krómdíszítést kapott a 16 colos könnyűfém felniken guruló, olívazöldre fényezett autó.
A külső színessége a belsőben kevésbé köszön vissza, a sötét felületeket krómozott és zongoralakkos betétek, illetve világos cérnával varrt szegélyek törik meg. Nem lehet panaszunk az összhatásra: keményebb műanyagok borítják ugyan az ajtók felső részeit, de ezt bőven ellensúlyozzák a szövettel bevont felületek. Átlagos minőségérzetet kapunk a Suzuki Swace-től, megfejelve ezt egy remek oldaltartású üléssel, melybe még elektromos deréktámasz is került.
Ugyanolyan kormánnyal találkozik a Swace-ben a sofőr, mint a legtöbb mai Toyotában, az eltérést csak a Suzuki-logó jelenti. Ezt a területet nem érintette a facelift, a kijelzőket viszont igen. Eltűntek például az analóg műszerek, helyüket 7 colos, változtatható képű digitális kijelző vette át, ahol folyamatosan nyomon követhető a hibridrendszer működése is.

Megújult a középső kijelző is, az infotainment-rendszerhez 8 colos érintőképernyőn férünk hozzá, amelynek széleiről lekerült – a korábban alkalmazott – szinte az összes gomb. Kezelése egyszerű, a menüpontok átláthatóak, a tolatókamera képe is folyamatosan, akadozás nélkül, jó minőségben jelenik meg rajta. Sajnos az Android Autót sehogy sem sikerült működésre bírnom a rendszeren, de a használati előzményekben láttam, hogy az Apple Carplay-kapcsolat másoknak gond nélkül működött, erre is képes, akár vezeték nélkül is.
Helyben nem lesz hiányunk a Swace-ben: bőséges fej- és lábteret kínál a kocsi, még a 180 centis sofőrre beállított ülés mögött is kényelmes hely maradt egy felnőtt számára. Négy nagykorú, csomagjaik és egyéb apróságaik is probléma nélkül elférnek az autóban: minden ajtóba került zseb, a tágas kesztyűtartón felül pedig a két első ülés között is akad pakolási lehetőség.
Közvetlenül a klímapanel alatt telefontartót találni, ahol GLX felszereltség esetén vezeték nélkül is tölthetőek az arra alkalmas mobilok. Emellett még pohártartó és egy rekesz is akad itt a könyöklő alatt, melynek zárási megoldása helyet hagy a töltőkábel kivezetésére. Nem kell beleszuszakolni a telefonunkat zsinórostól, ha menet közben itt töltenénk a készüléket.

A Swace-ben a kedvenc részleteim a csomagtartó környékén találhatóak. Bővítésének praktikus, egygombos megoldása egyszerűen zseniális: az alapból 596 literes teret a csomagtér falaiban lévő két kallantyú meghúzásával másodpercek alatt bő 1,2 köbméteresre lehet növelni. A tökéletesen síkba dőlő ülések visszaállításához már előre kell menni, de ez a művelet is pofonegyszerű, ugyanis nem kell nagy erő a székek visszakattintásához, és az övekre sem kell figyelni, nem fognak az ülések mögé csúszni. A csomagtér maximális térfogata 1606 liter.
A 2023-ra felfrissült Suzuki Swace legfontosabb újítását a gépháztető rejti: az 1,8 literes szívó benzinmotorra épülő öntöltő hibridrendszer összteljesítményét a korábbi 122-ről 140 lóerőre tornázták fel, mindezt úgy, hogy a 2ZR-FXE kódjelű, Atkinson-ciklussal takarékossá tett benzineshez nem nyúltak, az önerőből maradt 98 lóerős, 142 Nm-rel.

A plusz erőt a villanymotor hozta be, melynek teljesítménye a korábbi 53 helyett 70 kW (72 helyett 95 LE), maximális nyomatéka pedig 163 helyett immár 185 Nm. A Suzuki orra rejt még egy indítómotor-generátort is: menet közben ez táplálja a hátsó üléssor alatt, az üzemanyagtank felett-előtt található lítiumion-akkumulátort, ha töltöttségi állapota alacsony.
Nagyobb teljesítményével nem nőtt a Swace végsebessége (180 km/óra), azt az erőátvitel korlátozza. Ugyanakkor a modell dinamikája sokat javult: álló helyzetből 100 km/óráig 9,4 másodperc alatt gyorsul a frissített elsőkerék-hajtású autó, szemben a korábbi 10,9-es idővel. Ehhez a komplett erőforrásrendszerhez a Toyotánál e-CVT-nek nevezett egységet párosítottak. Nem lehet igazi sebességváltónak nevezni a szerkezetet, valójában egy elektronikus vezérlésű bolygóműves, fokozatmentes erőátviteli rendszerről beszélünk.
Elől MacPherson-rugóstagú futómű dolgozik a Suzuki alatt, melyhez hátul kettős keresztlengőkaros felfüggesztés társul. A stabilitás és a pontosabb irányítás érdekében egy aktív kanyarodássegítő asszisztens (ACA) is segíti a sofőr dolgát éles kanyarokban azzal, hogy az első tengely ívbelső kerekét fékezi, így csökkentve az autó alulkormányzottságát.

Hang nélkül indul be a Suzuki Swace az indítógomb megnyomása után, a rendszerben mindig van annyi energiatartalék, hogy villannyal induljunk el, a benzinmotornak elég volt csak kicsivel később bekapcsolódnia a munkába. Megvan a lehetőség, hogy tisztán elektromos üzemmódban is közlekedjünk az autóval, azonban a telep kapacitásából, néhány kilométernél többre nem futja. Ezzel együtt is arányaiban sokat lehet autózni városon belül a benzinmotor járása nélkül.
A három üzemmódnak (Eco, Normal, Sport) köszönhetően megvan a lehetőség arra, hogy hatással legyünk a kocsi károsanyag-kibocsátására és dinamikájára. A három üzemmód között nincs óriási különbség, főként a gázreakciónál és a gyorsulásnál érezni eltérést. Útjaim többségében a Normal üzemmódot vettem igénybe, de az Eco mód is elegendő dinamizmust nyújt városban.
Nem lineárisan érkezik meg az autó hangja, amikor a benzinmotor működésbe lép: gyorsítási fázisokban általában nem a fordulatszám növekedik, hanem az beáll egy fix szintre, ehhez igazodik a bolygóműves rendszer áttételezése. Aki nem vezetett korábban ilyen hibridet, annak szokatlan a semmiből hirtelen 3000-es fordulatszámra beálló motor zaja, ami egy ideig aztán nem is változik, csak akkor redukálódik, amikor elértük az utazósebességet. Összességében azonban sokkal csendesebb, mint korábban. Eközben persze dolgozik a generátor is, mely visszatölti az elindulásnál felhasznált áramot az akkumulátorba.

Az elektromos és benzines üzemmódok közötti váltás zökkenőmentes, nincs megtorpanás még akkor sem, ha épp ekkor adjuk fejünket egy előzésre. Az állandó fordulatszám 90-es tempótól felfelé elkezd emelkedni, de nem vészesen: 130 km/óránál is csak 2300-2400 körül forog a főtengely percenként.
Az új generációs hibridhajtás érezhető előrelépést jelent, az autó könnyedebben gyorsul elektromos módban, erőssebb gázadásokat is bírja a benzines beindítása nélkül. Ugyanakkor érezhetően többet segít be a benzinesnek nagyobb sebességnél történő gyorsításkor is.

A már említett ívbelsőkerék-fékező rendszernek is köszönhetően kifejezetten jól teljesít kanyarokban a Swace, mellé a fordulóköre is kellően szűk, 10,4 méter. Kissé steril a kormányzás érzete, nem sok visszajelzést kapunk a kerekektől. Jól hangolt futóműve a magyar utak legtöbb úthibáját kisimítja, ami komoly teljesítmény.

Az i-re a pontot a Swace fogyasztása teszi fel. Mindenféle erőfeszítés és extra spórolás nélkül maradtam 5 literes átlag alatt, pedig bőven autóztam városon kívül és sztrádán is, ahol a hibridrendszer előnyeit sokkal kevésbé tudja kihasználni az autó. Időnként bekapcsoltam a sportmódot is az élénkebb elindulások kedvéért, de ez sem dobta meg a fogyasztásomat.
Listaáron 12,45 millió forintról indul a Suzuki Swace, de kedvezményes áron már 11,55 millióért elvihető a CarNet kereskedéseiből a japán kombi GL+ felszereltséggel.

Ütközésmegelőző és táblafelismerő rendszer is szerepel benne, követi a forgalmi sávot és tempomatja is adaptív. Parkolásnál tolatókamera segíti a dolgunkat, és szintén jár alapból a LED fényszóró, valamint a fűthető kormány és első ülések. Tesztautónk is ezt a csomagot kapta, megspékelve a 190 ezer forintos metálfényezéssel. A gyöngyházfényezés felára 290 ezer forint, ez Manhattan-szürke, illetve platinafehér színekben érhető el.
Ütközésmegelőző és táblafelismerő rendszer is szerepel benne, követi a forgalmi sávot és tempomatja is adaptív. Parkolásnál tolatókamera segíti a dolgunkat, és szintén jár alapból a LED fényszóró, valamint a fűthető kormány és első ülések. Tesztautónk is ezt a csomagot kapta, megspékelve a 190 ezer forintos metálfényezéssel. A gyöngyházfényezés felára 290 ezer forint, ez Manhattan-szürke, illetve platinafehér színekben érhető el.

A 13,8 millióért (kedvezményesen 12,9 millióért) kínált GLX a fentieken túl kulcs nélküli ajtónyitást, némi bőrbetét, vezeték nélküli telefontöltőt, parkolóradarokat, holttérfigyelőt és a hátsó keresztirányú forgalomra figyelmeztető rendszert is kínál.

A Suzuki Swace legközvetlenebb ellenfele nem is lehet más, mint a Toyota Corolla Touring Sports. Utóbbi modellt az 1,8 literes mellett 2,0 literes benzines hibriddel, illetve többféle felszereltségi szinttel is kínálják, viszont ahol a Suzuki versenybe száll, ott árban veri japán testvérét. A Toyota Comfort szintjének megfelelő Swace GL+ 1,2 millióval, az Executive felszereltségi szinttel egyenlő GLX pedig 2,45 millió forinttal olcsóbb, figyelembe véve a kedvezményeket.

Valódi hibrid kombit nem kínál más márka a Suzukinál olcsóbban, ennél kedvezőbb áron csak lágy hibridekkel találkozunk a piacon.

Minden megvan a Suzuki Swace-ben, ami vonzóvá teheti a magyar vásárlók számára: a Toyota révén csúcsra fejlesztett, a gyakorlatban is remekül működő és keveset fogyasztó hibrid technológia, mely még olcsóbb is, mintha Toyota-embléma lenne rajta. Mellé jó kidolgozás, kiváló helykínálat társul, ráadásul az autóban található a jelenkori Suzukik legnagyobb csomagtere.