Fontos újdonságot hoz 2024 a Suzuki számára: a vadonatúj Swift formavilágában erős kötődést mutat a jelenlegi modellhez, illetve annak bizonyos műszaki megoldásait is megörökli. Egy valamin azért szívesen változtattunk volna.
Kezdjük rögtön az egyetlen rossz hírrel: nem költözik vissza Esztergomba a Suzuki Swift gyártása. Ez persze nem feltétlenül rossz, hiszen egyben azt jelenti, hogy a Suzuki messzemenőkig számít magyarországi gyártóbázisára a Vitara és az S-Cross előállításában. El kell fogadnunk, hogy a crossoverek ma erősebb tárgyalási pozícióban vannak a piacon, mint a ferdehátúak.
A Swift ezzel együtt fontos típus a Suzuki globális palettáján, ezért a legelső „új generációs” típus (az a Swift, amit az 1980-as évek végén megismertünk, a világ más pontjain Suzuki Cultus néven volt ismert, és egy teljesen más modellsorozat tagja volt) megjelenésének huszadik évfordulóján a gyártó megkezdi a negyedik generációs modell gyártását és nemzetközi forgalmazását. Két évtized és négy generáció távlatából látszik csak igazán, milyen zseniálisan időtlen volt az eredeti modell formaterve: jól követhető evolúciós vonalak mentén alakult ki belőle annak a koncepciójárműnek a dizájnja, amely a következő szériát vetíti előre.
A részletek persze modernebbek, a méretek azonban nem változhatnak a végtelenségig, mert a Swiftnek pont a kompaktság és az azzal együtt járó mozgékonyság a lényege. A Suzuki elárulta, hogy különböző aerodinamikailag optimalizált alkatrészek (oldalsó légterelők a csomagtérajtón, első kötény, optimalizált formájú kerekek és első lökhárító) alkalmazása jóvoltából 4,6%-kal csökkentették a légellenállást.
A részletek persze modernebbek, a méretek azonban nem változhatnak a végtelenségig, mert a Swiftnek pont a kompaktság és az azzal együtt járó mozgékonyság a lényege. A Suzuki elárulta, hogy különböző aerodinamikailag optimalizált alkatrészek (oldalsó légterelők a csomagtérajtón, első kötény, optimalizált formájú kerekek és első lökhárító) alkalmazása jóvoltából 4,6%-kal csökkentették a légellenállást.
Az új generációs Swift jelentőség jelzi, hogy itt debütál a márka új 1,2 literes, háromhengeres benzinmotorja, méghozzá 12 V-os mild hibrid konfigurációban. A hajtáslánc európai specifikációi még nem ismertek, annyit azonban lehet tudni, hogy Japánban 82 lóerős, 108 Nm-es lesz az erőforrás, míg a mild hibrid rendszer villanymotorja 3 lóerős, 60 Nm-es. Japánban kizárólag fokozatmentes automata (CVT) sebességváltó társul a motorhoz, ezzel a japán szabvány szerint 4,1 literes átlagfogyasztást ígér a gyártó. Ugyanez a motor Japánban önmagában, azaz hibrid komponens nélkül is kapható lesz, 2 deciliterrel magasabb fogyasztással. Jelenleg úgy sejtjük, Európában csak hibridként lesz elérhető a kis fordulaton nyomatékra hangolt, ezáltal könnyedén vezethető autó.
Amiben nagyon nagyot lép előre a Swift, az a vezetői környezet, a kezelhetőség, no meg az elektronikus vezetőtámogató rendszerek képességei. A központi multimédiás egység képernyője 9 colosra nőtt, és magasabbra került. A vezető felé forduló felület médialejátszót, integrált navigációs rendszert kínál; okostelefont akár vezeték nélkül is csatlakoztathatunk az infotainment-rendszerhez. Fontos viszont, hogy két divathullámnak is ellenállt a Suzuki: az egyik a klímavezérlés átköltöztetése az érintőképernyőre, a másik a digitális műszeregység. Az új Swiftben bizony nyomógombokkal és billenőkapcsolókkal kezelhető a légkondicionáló, a menetinformációkat pedig analóg órák mutatják.
A ráfutásos balesetet elkerülő vészfékező rendszer kamerával és radarral észleli a veszélyt, méghozzá szemből, ferdén elölről és oldalról egyaránt. Az autó képes önállóan tartani a pozícióját a sávon belül, de közben arra is ügyel, hogy biztonságos oldaltávolságot tartson a szomszédos sávban közlekedőkkel. A vezető arcát és tekintetét kamera figyeli, és figyelmezteti a sofőrt, ha úgy érzékeli, lankad a figyelme. A további segédrendszerek sorában távolságtartó tempomat, holttérfelügyelet, táblafelismerő funkció, továbbá mögöttes keresztirányú forgalomfigyelő is szerepel – utóbbi akkor hasznos, ha parkolóhelyről tolatunk ki.
A ráfutásos balesetet elkerülő vészfékező rendszer kamerával és radarral észleli a veszélyt, méghozzá szemből, ferdén elölről és oldalról egyaránt. Az autó képes önállóan tartani a pozícióját a sávon belül, de közben arra is ügyel, hogy biztonságos oldaltávolságot tartson a szomszédos sávban közlekedőkkel. A vezető arcát és tekintetét kamera figyeli, és figyelmezteti a sofőrt, ha úgy érzékeli, lankad a figyelme. A további segédrendszerek sorában távolságtartó tempomat, holttérfelügyelet, táblafelismerő funkció, továbbá mögöttes keresztirányú forgalomfigyelő is szerepel – utóbbi akkor hasznos, ha parkolóhelyről tolatunk ki.
Telefonos távkapcsolat is kiépíthető az új Swifttel: a Suzuki Connect rendszer az autó pozíciójának megállapításán, a vezetési előzmények lekérésén kívül alkalmas arra, hogy korlátozzuk az autó használatának idejét és helyét (ez a geofencing funkció hasznos céges autók, bérautók nyomon követésénél, de akkor is, ha pl. kölcsönadjuk valakinek a Swiftet).
Több dolog is nyitott egyelőre – például, hogy az európai piacokon létezik-e majd kézi váltós verzió (állítólag igen) –, részletes műszaki és felszereltségi információkra a 2024 tavaszára ütemezett európai bevezetést megelőzően számítunk.
Több dolog is nyitott egyelőre – például, hogy az európai piacokon létezik-e majd kézi váltós verzió (állítólag igen) –, részletes műszaki és felszereltségi információkra a 2024 tavaszára ütemezett európai bevezetést megelőzően számítunk.