Igazi sikertörténet a Magyar Suzuki

Igazi sikertörténet a Magyar Suzuki

hirdetés
Harminckét év alatt négymillió autó készült a Suzuki első és mindmáig egyetlen európai gyárában, Esztergomban.
A Magyar Suzuki persze nem csak a darabszámok tekintetében fejlődött hatalmasat.
Egy elefántcsont-kozmikus fekete gyöngymetál színű, GLX felszereltségű, full hibrid hajtásláncú, összkerékhajtású Vitarával monumentális mérföldkőhöz érkezett el a Magyar Suzuki: ez a 2024 februárjában összeszerelt elegáns crossover volt a négymilliomodik autó, amelyet Esztergomban gyártottak.

A Magyar Suzuki története azonban ennél jóval korábban, közel negyven évvel ezelőtt kezdődött. Ekkor merült fel először az illetékesekben, hogy a japán Suzuki lehetne az a gyártó, amely egyrészt elhozhatná az autóipart Magyarországra, másrészt elkezdhetné kielégíteni a lakosság modern autók iránti, egyre csillapíthatatlanabb éhségét.
A tárgyalások 1988-ban kezdődtek meg, 1990-re pedig megszületett a pozitív döntés, és még abban az évben hozzáfogtak az építkezéshez, ami nem csak az akkori viszonyokhoz képest, de mai szemmel nézve is rendkívüli tempóban haladt. 1991 áprilisában hivatalosan megalapították a Magyar Suzuki Corporationt, a próbagyártás pedig 1992 augusztusában indult be az időközben Japánban oktatásban részesült munkaerő segítségével. Ekkor már gőzerővel folyt a márkakereskedői hálózat kiépítése.
A gyár kulcsát 1992 októberében vették át a kivitelezőtől, és néhány héten belül megkezdődött a Suzukik hazai értékesítése. Esztergom első és az ezredfordulóig egyetlen típusa az 1988-ban bemutatott Swift (Japánban Cultus) volt, amelyet három- és ötajtós ferdehátú, valamint négyajtós szedánkarosszériával, 1,0 literes, 1,3-as és 1,6-os motorokkal lehetett megvásárolni. 2000-ben érkezett meg a Duna-parti üzembe a Suzuki Wagon R+, három évre rá a Suzuki Ignis, 2005-től pedig már a következő Swift-generáció is itt készült. Ezeket az SX4 (2006), a Splash (2008), majd egy újabb Swift-széria (2010) követte.
A paletta színesedéséből már könnyű kikövetkeztetni, hogy az óvatos kezdetek után gyors ütemben növelte a termelés tempóját és mennyiségét a Magyar Suzuki. Négy évig tartott, amíg eljutottak 100 000 autóig (1996), de a gyár tizedik születésnapján már a félmilliós mérföldkövet ünnepelték. Újabb négy év után, 2006-ban lépték át az egymilliót. Innen további két évbe telt elérni a másfél milliós darabszámot, majd a 2008-as gyártásbővítés eredményeként a kétmillióval nem várták meg a gyártás huszadik évfordulóját: már 2011 nyarán elkészült az a példány.
A következő nagy mérföldkő a 2014-es 2,5 millió darab volt, ekkor azonban már új korszakába lépett az esztergomi üzem: habár a jubileumi példány egy Swift volt, az új generációs Suzuki SX-4 S-Cross (2013) és a vadonatúj Suzuki Vitara (2015) gyártásindításával határozottan megindult a profilváltás.

2016 végén bejelentették, hogy az aktuális Swift-generáció utódja már nem Európában, hanem Japánban készül, Magyarországon csak a két crossover modellt fogják gyártani, összhangban az európai újautó-eladási trendekkel, amelyekben ekkorra egyre nagyobb súllyal képviseltették magukat a szabadidőjárművek.

Nem csak ezért számít fordulópontnak Esztergom életében ez az időszak: a Vitara sorozatgyártásának 2015-ös indításával párhuzamosan a Suzuki globális tevékenységeiben is elkezdtek szerephez jutni a magyar mérnökök.
A Vitarát, illetve annak gyártástechnológiáját már az ő bevonásukkal fejlesztették, azóta pedig egy-egy új modell tervezésekor a magyar szakemberek visszajelzéseit is figyelembe veszik a japán központban. A gyár 2017-ben átlépte a hárommilliós határt, 2019 után pedig egy újabb trend érvényesült Esztergomban: innentől kezdve kizárólag hibrid hajtáslánccal szerelt Vitarák és S-Crossok indultak innen útnak Európa többi piaca felé. A 2020-ban legyártott három és félmilliomodik Suzuki is ilyen, egy 48 voltos ISG technológiával szerelt Vitara volt.
Ma egy nap alatt 650 jármű gördül le a gyártósorról. Két műszakban összesen megközelítőleg 2200-an dolgoznak az autók gyártásán – persze nem mind a sorok mellett állnak: az üzembe beszállított acéltekercsek préselésétől kezdve az elkészült autók esőztetéses tesztjét követő parkolásig rengeteg felelősségteljes feladatkör akad Esztergomban. A hátországot – a gyártásszervezést, a logisztikát és a marketinget – további mintegy 900 fő biztosítja. A négymilliós mérföldkő kapcsán azt is elárulta a Magyar Suzuki, hogy a mai napig húsz olyan munkatársuk van, akik a termelés első éve, azaz 1992 óta velük dolgoznak.