suzuki-s-cross

Dupla mérföldkőhöz érkezett a Suzuki

hirdetés
Egyszerre két kerek darabszámot ünnepelhet a japán márka. Miközben az elmúlt tíz évben félmillió Suzuki S-Cross épült Esztergomban, az anyavállalat globális termelése elérte a bámulatos 80 milliós darabszámot.
2023. szeptember 28-án jelképesen pezsgőt bontottak a Magyar Suzuki üzemében: ekkor gördült le ugyanis a gyártósorról az ötszázezredik S-Cross. Esztergom 2013, azaz a második generációs modell bevezetésétől fogva gyártja a szubkompakt szabadidőjárművet, amelynek már az elődje, a kategóriateremtő SX4 is itt készült. Ennek az eredeti koncepciónak, amely a családi ötajtósok kihasználhatóságát a szabadidőjárművek stílusával és kényelmével társította, az összes sikeres vonását átörökítették az S-Crossba, ugyanakkor az új modell még tágasabb, egyben még divatosabb lett: nem véletlenül vált gyorsan a Suzuki legkeresettebb európai típusává.
Az S-Cross az évek során folyamatosan lépést tartott a technika fejlődésével. Műszaki szempontból dupla kuplungos sebességváltó, kis lökettérfogatú turbómotor, majd mild hibrid és végül full hibrid hajtáslánc jelezte ennek az evolúciónak az állomásait. 2021-ben, az újabb generációváltással pedig az infotainment-szolgáltatások és a vezetőtámogató funkciók kínálata is jelentősen kibővült – ennek leglátványosabb példája a Suzuki Connect okostelefonos szolgáltatás, amely ezen a típuson debütált a márka európai palettáján.

A Suzuki S-Cross 2022-ben a legnagyobb számban eladott személyautónak bizonyult, az idei Év Magyar Autója szavazáson pedig a zsűri fődíja mellett a közönségdíjat is elnyerte az Európában immár kizárólag villamosított hajtásláncokkal megvásárolható modell. Tíz év után szerénytelenség nélkül kijelenthetjük, hogy a Suzuki S-Cross a magyar autóipar sikertörténete.
A sors kegyes összjátéka, hogy az S-Cross és Esztergom anyavállalata, a Suzuki Motor Corporation nagyjából egyszerre érkezett el egy-egy jelentős mérföldkőhöz. A márka legelső sorozatgyártású automobilja, a Suzulight 1955. októberi bevezetése és 2023 augusztusa között nem kevesebb mint 80 millió autóra, miniautóra, könnyű haszonjárműre került fel a stilizált S embléma. Ezeket nem csupán gyártójuk személye kötötte össze, hanem az is, hogy egytől egyig pontosan kielégítették az ügyfelek elvárásait.
Ennek érdekében a Suzuki négy fő régióban fejleszti és gyártja típusait, így biztosítva a helyi igényeket és jogi előírásokat messzemenőkig kielégítő modellválasztékot. Japánban három üzem szolgálja ki a márka autóvásárlóit (és akkor még nem szóltunk a Suzuki hajómotorok, illetve motorkerékpárok gyártásáról,) Indiában két helyszínen gyártanak gépkocsikat és hajtásláncokat, és persze ott van Esztergom, amely Magyarország mellett a térség piacát is kiszolgálja.

Ami a Suzuki Motor Corporation elmúlt 68 éves teljesítményének mérlegét illeti, az említett 80 millió autó 36 százaléka talált gazdára Japánban, a fennmaradó majd’ kétharmadot a világ különböző országaiban és régióiban értékesítették. India az autógyártó második legnagyobb piaca, a 80 millió Suzuki 32,6 százaléka itt került forgalomba (többségükben Maruti Suzuki néven), míg Európa történelmileg az eladások 10 százalékát vette fel.
A Suzuki viszonylag hamar elkezdte feltérképezni a külpiacokat. Már 1959-ben exportáltak Suzulight mikrojárműveket. A márka első kompakt járműve, a Fronte 800-as 1965-ös bevezetése új lendületet adott a Suzukinak, tíz évre rá, 1975-ben pedig megnyílt a cég első külföldi gyártólétesítménye Pakisztánban. Indiába 1983-ban, Magyarországra 1992-ben költözött az autógyártó. A Suzuki tíz országban tizenöt üzemben gyárt személy- és tehergépkocsikat, és 184 regionális piacon értékesíti azokat.
Minden idők legnépszerűbb Suzuki személyautója az Alto, amelyből negyvennégy év alatt 16 millió darabot (azaz a teljes forgalom 20 százalékát) gyártottak. A legendás Fronte közvetlen leszármazottját évtizedeken át forgalmazták Európában is, jelenleg kilencedik generációjánál jár. Bár exportra megnövelt méretben készült az autó (és így lett az indiai utcakép meghatározó eleme), a belpiacos modell mindvégig a kei car mikroautó-kategória aktuális mérethatárához igazodott – ez 1979-ben 3,2 méter volt, most pedig 3,4 méter, ezért aztán a mai Alto alig hosszabb, mint a legelső modell volt.

Ugyanez igaz a második helyen álló Wagon R egyterűre, amely idén ünnepli harmincadik születésnapját. Az annak idején Európában is közkedvelt, rendkívül praktikus, jól kihasználható kockaautóból hat generáció alatt 9,5 millió darabot adott el szerte a világon a Suzuki – ezzel épp csak, de megelőzi a márka európai gyártását beindító Swiftet, amely 1985 óta 8,95 millió példányban talált gazdára.
Ami a jövőt illeti, a Suzuki nagy változások előtt áll. A márka meghirdette ambiciózus villamosítási programját, amelynek értelmében másfél éven belül bevezeti első akkumulátoros járművét Európában, amelyet a 2030-as pénzügyi év végéig négy további tisztán elektromos városi kisautó, illetve szabadidőjármű követ majd. Ami azonban nem változik, az a bevezetőben is említett szemlélet: azaz – hogy Szuzuki Tosihiro elnök úr szavaival éljünk – a Suzuki hajtástechnológiától függetlenül ügyfélközpontú értéket kíván teremteni, olyan környezetbarát termékekkel és szolgáltatásokkal, amelyek megbízható társként támogatják a márka ügyfeleit a mindennapi szállítási és közlekedési feladatokban.