A világ legjobbjai között a Nissan villanyautója

A világ legjobbjai között a Nissan villanyautója

hirdetés
Beválogatták a világ legjobb hajtásláncai közé az új Nissan Leaf villanymotoros rendszerét. A Ward’s világszerte elismert listáján nem először szerepel a forradalmi villanyautó.
1924-ben, azaz több mint száz évvel ezelőtt jelent meg először A Ward's AutoWorld magazin jogelődje, így az amerikai kiadvány kétségtelenül az egyik leghitelesebb, legtájékozottabb autóipari szakfolyóirat az egész világon. A szervezet először hetvenedik születésnapján, 1994-ben adta ki azt a listát, amely az új modellévben elérhető tíz legkiválóbb motort összegezte.

Akkoriban az USA-n kívül nem sokan foglalkoztak ezzel a gyűjtéssel, ám ahogy a globalizálódó autóipar jóvoltából egyre nőtt a világszerte elérhető típusok és technológiák száma, úgy vált Európában is relevánssá a Ward’s 10 Best Engines, amelyet 2020-ban átkereszteltek, és azóta „tíz legjobb motor és hajtási rendszer” néven ismert, igazodva a részben vagy teljesen villamosított hajtásláncok térnyeréséhez.
Lassan ott tartunk egyébként, hogy az ’engine’, azaz a belső égésű motor akár ki is kerülhetne a díj elnevezéséből, hiszen az idén összeállított listán (amely a 2026-os modellévi típusokra vonatkozik) egyetlen olyan hajtáslánc szerepel, amely teljes mértékben mentes mindenféle villamosítástól. Legelőször egyébként 2010-ben került elektromos hajtáslánc a listára: az akkor vadonatúj Nissan Leaf úttörő jelentőségét ismerte el ezzel a kiadvány.
Most, tizenöt évvel később már más a helyzet, az egyetlen villanyautóból több száz lett, apró városi járművektől százmilliókba kerülő, több ezer lóerős hipersportautókig húzódik a skála. A harmadik generációs Nissan Leaf elektromos hajtáslánca papíron teljesen „átlagos”, egyetlen villanymotorja 160 kilowatt (218 LE) csúcsteljesítményre képes (a 130 kW-os/177 lóerős kivitel ott nem kapható.)
A Ward’s Auto szakemberei azonban nem álltak meg a sarokszámoknál, és egészében vizsgálták a Nissan Leaf három-az-egyben hajtásláncának képességeit. Ennek alapján pedig a ma kapható egyik legsokoldalúbb, legjobb ár-érték arányú elektromos konfigurációnak ítélték meg azt.
Az egyetlen egységbe foglalt villanymotor, reduktor és inverter 10%-kal kevesebb helyet foglal el, mint az elődmodell azonos rendszerelemei, a közös házból adódó, merevebb szerkezet pedig csökkentette a zajszintet. A speciális kialakítású, újszerű gyártási módszerrel összeszerelt forgórész jóvoltából 75%-kal (!) csökkentek a rezgések.
A lapos keresztmetszetű vezetékkel tekercselt motor nagyobb csúcsteljesítményt és jobb gázreakciót eredményezett, a javított hűtésű teljesítménymodul pedig főleg nagy sebességnél javítja a hatásfokot – magyarul csökken a fogyasztás, nő a hatótávolság. Végső soron ezeknek az erényeknek, azaz az élénk teljesítménynek, a finom működésnek és a takarékos üzemnek a váratlan társítása győzte meg a zsűrit arról, hogy – két évvel a Nissan Ariya hasonló diadala után – a Nissan Leaf villanymotorjának ott a helye a világ legkiválóbb hajtásláncai között.