A legdögösebb Nissan egy családi SUV... és elektromos

A legdögösebb Nissan egy családi SUV... és elektromos

hirdetés
Megérkezett Európába a Nissan Ariya Nismo, és vele a legendás sportmárka is visszatér a kontinens piacára. A rangos név kötelez, de előzetes ismereteink alapján az Ariya sportverziója méltónak bizonyulhat rá.
Milyen gyorsan repül az idő, ha van, amivel megtöltsük: a Nissan idén januárban mutatta be az Ariya elektromos crossover sportváltozatát, amelyet az első perctől fogva sorozatgyártásra szántak, de arról egy szó sem esett, hogy Japánon kívül más piacokon is értékesítenék.

Nyáron aztán, amikor a modell megérkezett a hazai márkakereskedésekbe, a Nissan fantasztikus hírrel állt elő: előkészítették annak európai exportját. Ennek a hírnek a jelentősége túlmutat saját magán. A Nismo a Nissan idén negyvenéves motorsport-márkája, amelynek jelentős sikereket és ikonikus modelleket köszönhettünk az elmúlt évtizedekben. Európából a GT-R 2022-es távozásával (amit az egyre szigorúbb zajkibocsátási korlátozások tettek elkerülhetetlenné) eltűnt a márka, most viszont egy nagyon is aktuális formulával tér vissza.
A hosszasan beharangozott sportmodellt stílusosan az elektromos járművek világnapján, szeptember 9-én leplezték le, méghozzá Oliver Rowland, a Nissan Formula-E-pilótájának részvételével. A versenyző jelenléte szimbolikus jelentőségű, hiszen miután az elektromos hajtástechnológia a motorsportban bizonyította létjogosultságát, most itt az ideje, hogy a közúti sportautók körében is meghonosodjanak az akkumulátoros, helyi emissziótól mentesen használható járművek.
Hogy ez mennyire így van, arra tökéletes példa az Ariya Nismo – hogy csak egy előzetes információval szolgáljunk: az elektromos sport-crossover nagyobb oldalirányú gyorsulásra képes (magyarul gyorsabban tud kanyarodni), mint az etalonnak tekintett GT-R Nismo.
Ezt részint gondosan megtervezett futóművének, részint a különösen kifinomult hajtáslánc-vezérlésnek köszönheti, ami minden hagyományos konfigurációnál gyorsabban és precízebben képes módosítani az erőhatásokat.

Az e-4orce összkerékhajtási rendszert áthangolták, így az még hatékonyabban küszöböli ki az alulkormányozottsági hajlamot, és 12 százalékkal pontosabban követi a kijelölt nyomvonalat.

Az Ariya Nismo mindent tudatosabban és pontosabban csinál, ezért lehet tartósan és hajszálpontosan a határvonalon tartani, és ezáltal maximálisan kiaknázni a képességeit.
Ezek a képességek pedig nem mindennapiak. Vegyük az aeodinamikai jellemzőket. A mérnökök közvetlenül a Formula-E szériából átemelt megoldásokat alkalmaztak, a karosszéria minden látható és rejtett részlete a teljesítmény fokozását szolgálja. Az eredmény: a hétköznapi Ariyához képest 40 százalékkal csökkent a felhajtóerő-együttható (CL), így a speciális, kifejezetten nagy teljesítményű villanyautókhoz fejlesztett, Nismo-emblémával ellátott sportabroncsok hatékonyabban tehetik a dolgukat. Maguk a keréktárcsák is különlegesek: egyszerre csökkentik a káros légörvények kialakulását, és segítik a fékek hűtését. Az már csak bónusz – igaz, pontosan megtervezett és kulcsfontosságú bónusz –, hogy ezek a módosítások tökéletesen harmonizálnak az Ariya alapvető vonalaival, így hitelesen teszik dinamikusabbá a Nismo-modell megjelenését.
A futómű minden komponensét lecserélték, áthangolták a szervokormányt és az elektromos fékrásegítést. A kétmotoros hajtáslánc rendszerteljesítményét 320 kW-ra (435 LE) emelték, a kombinált forgatónyomaték eléri a 600 Nm-t.

Így álló helyzetből 5,0 másodperc alatt gyorsul 100 km/órára az Ariya Nismo, amikor pedig felhajtunk az autópályára, olyan élmény vár ránk, amivel korábban sehol máshol nem találkozhattunk. 80 km/óráról félelmetesen rövid idő: 2,4 másodperc alatt gyorsul 120 km/órára az ötszemélyes sportkocsi. Ezzel pedig el is árultuk az Ariya Nismo legkülönlegesebb tulajdonságát: hogy tudniillik rendkívüli sportossága ellenére tökéletesen alkalmas mindennapi családi használatra.
Ha Nismo üzemmódból átváltunk Normál beállításra, egy stresszmentesen vezethető, tágas autót kapunk. Az utastér minden részletét a modell kiélezett személyiségéhez igazították, beleértve a sportos kialakítású üléseket. A kívül uralkodó színelemek – a kontrasztos tető feketéje, az aerodinamikai komponenseket kiemelő piros betétek – az utastérben is visszaköszönnek. Még az egyszerre természetes és modern hatású fabetétek is sötétített kivitelűek, a felületekből áradó, eltéveszthetetlenül stílusos andon hangulatvilágítás pedig piros ragyogásba vonja a belső teret.
A legsportosabb Nissan európai forgalmazása várhatóan 2025 januárjában veszi kezdetét, méghozzá minden olyan piacon, ahol az alapmodell is kapható. Az árak még nem ismertek, ahogy az sem, hány autó juthat Magyarországra. Az viszont biztos, hogy az Ariya Nismo érkezésével új korszak kezdődik nemcsak a Nissan, de az elektromos autók történetében is.