Ettől különleges az új Nissan Qashqai
Az új generációs Nissan Qashqai elődeinek bevált formátumát követi, jó néhány megoldása azonban már-már forradalmi. Ezeket vesszük most sorra.
Ha egymás mellé tesszük a Nissan Qashqai három szériáját, három nagyon hasonló karakterű autót fogunk látni, és ez így helyes. A Nissan hű maradt ugyanis ahhoz a (maga idejében igazán innovatív) elképzeléshez, hogy az alsó-középkategóriás autók vásárlóinak nyújtson tágasabb, szabadabb, jobban variálható alternatívát. Ezért pedig nem engedte az észszerűség határán túl fejlődni kompakt szabadidőjárművét, nem alkalmazott extrém formai megoldásokat vagy arányokat, így nem a pillanatnyi divat, hanem a márka és az ügyfelei közötti egyetértésen alapuló értékek fogják meghatározni a megjelenését.
Másfelől persze az első széria bevezetése óta eltelt tizenöt év nem múlt el nyomtalanul: egyrészt változik a fogyasztók ízlése, másrészt mindegyik generáció nagyobb, mint az elődje – így van ez az élővilágban, és így van az autóknál is. És persze fejlődik a technológiai tartalom is: minden autó többet tud, és megfizethetőbb ajánlatként nyújtja azt, mint elődje. A Nissan Qashqai ma ugyanúgy a szegmens egyik legharmonikusabb ajánlatának számít, mint egykor, ez viszont mostanra olyan innovatív, előremutató tudást és szolgáltatásokat jelent, amihez nem lehetünk hozzászokva a kategóriában.
A Qashqai a cégcsoport legújabb generációs padlólemezére épül, ami nemcsak a méreteit határozza meg, hanem a fizikai és technológiai adottságait is. A modern anyagok használatának köszönhetően az új platform egyszerre könnyebb és szilárdabb, mint az eddig alkalmazott: a vázszerkezetben másfélszer annyi a nagy szilárdságú acélok aránya, ami 60 kiló megtakarítást és 40%-kal nagyobb szilárdságot eredményezett. Ez még nem minden: az oldalajtókat, a motorházfedelet és az első kerékdobokat alumíniumból, a csomagtérajtót pedig kompozit anyagból készítették el. A könnyebb és szilárdabb autó komfortosabb, csendesebb és pontosabban vezethető – utóbbi érdekében például új kormányművet és futóművet terveztek a Qashqaihoz –, pont, mint egy felsőbb kategóriás típus.
Szintén felsőbb kategóriákat idéz a Qashqai hajtáslánc-kínálata. Erről sokszor írtunk már itt, a CarNet oldalain, ám az új Qashqai méltatásakor nem mehetünk el mellette szó nélkül. Az autó ugyanis kizárólag hibridként lesz elérhető. Az 1,3 literes motorhoz költséghatékony 12 voltos mild hibrid technológia kapcsolódik: a 138 és 156 lóerős kivitelben elérhető rendszer elektromos egysége besegít a gyorsításba, áramot fejleszt, ha lassítunk, és a szokásosnál gyakrabban tudja leállítani, majd újra beindítani a motort. A csúcsverzióban megcserélődnek a szerepek: itt a benzinmotor támogat, és a villanymotor viszi a prímet. Az e-Power 187 lóerős teljesítménye kizárólag az utóbbiból származik, a 1,5 literes belső égésű erőforrásnak nincs más dolga, mint áramot fejleszteni.
Ha a határozott, mégsem kényelmetlen futómű és a jövőből kölcsönzött hajtáslánc-technológia a torta, ami meghatározza a Qashqai mindennapos használati értékét, a hab a tetején mindaz az elektronikus szolgáltatás, amelyről az előző modellgeneráció esetében még nem is álmodhattunk – hiszen javarészt nem is léteztek még annak bevezetésekor.
Ilyen a head-up kijelző, amely a szegmens legnagyobb, 10,8 colos felületén jeleníti meg a szélvédőn, a vezető szeme előtt a navigációs, vezetőtámogató és útinformációkat. Ennél is nagyobb a 12,3 colos, testreszabható, digitális műszeregység, míg az okostelefon-integráció, az akár 10 hangszórós audiorendszer, a 3D navigációs funkció vagy a non-stop vészhelyzeti segélyszolgálat a 9 colos központi érintőképernyőről érhető el. Egy negyedik kijelző is fontos szerepet játszik a Qashqai és gazdája közötti interakcióban: az utóbbi okostelefonja, amelyen keresztül adatokat kérhetünk le az autótól, vagy utasításokat adhatunk a Qashqai egyes fedélzeti rendszereinek.
Az autók talán legfontosabb alkatrésze persze mégiscsak a vezető, akinek minden lehetséges módon igyekszik megkönnyíteni a dolgát a Qashqai. A ProPilot vezetőtámogató rendszerek egy sor rutinszerű műveletet átvállalnak a vezetőtől, így megkönnyítve és biztonságosabbá téve a vezetés unalmas pillanatait, míg a masszázsülés segít frissen, éberen tartani a vezetőt a hosszú utakon. Zárjuk a felsorolást az intelligens mátrix-LED lámpatestekkel és a központi légzsákkal: mindkettő új szintre emeli a jelenlegi Qashqai eleve magas biztonsági szintjét. Az előbbi vakításmentes módon biztosít minden helyzetben tökéletes látási viszonyokat, az utóbbi pedig megakadályozza, hogy a vezető és utasa balesetben egymásnak okozzon sérülést.