Mazda3 Skyactiv-X

Mazda3 Skyactiv-X

hirdetés

Benzinmotor, ami eddig még senkinek nem sikerült.


A Mazda megmutatta, meddig lehet még reszelni, tökéletesíteni a benzinmotort. Nagyjából eddig. A negyedik generációs, 2018 végén Los Angelesben bemutatott Mazda3-ast kétféle karosszériaváltozatban is gyártják, van belőle ötajtós csapott hátú és négyajtós szedán kivitel is, meglepő módon forintra egyforma indulóárral. Mi most a kerek fenekű változatot próbáljuk ki alaposabban, amelynek orrában a Mazda dízelként működő benzinmotorja dolgozik, elméletileg mérhetően takarékosabban és tisztábban, mint amit egy hasonló lökettérfogatú, hagyományos benzinmotor tudna. Megnézzük, mit érezni ebből a való életben.
Image
Image
Ránézésre talán nem látszik, de a Mazda3-as aránylag hosszú autó a maga 4460 milliméteres hosszával – bő 20 centivel hosszabb a 7-es Golfnál – szélessége 1795 mm, magassága pedig 1435 mm, amihez 2725 mm-es tengelytáv tartozik. Szemből az óriási, fekete hűtőmaszk és a vékonyra húzott, kissé mogorva tekintetet kölcsönző LED-es lámpatest a meghatározó, oldalról a divatos vasalt élek helyett lágy, finom vonalak, az oldalablakok alján futó vékony krómcsík, és a bitang széles C oszlop jellemzik a formát, míg az autó fenekén az izgalmas lámpatest vonzza szemet. Telitalálat az autó színe is, ami a korábbi, szintén dögös pirosnak egy továbbfejlesztett, a karosszéria rafinált íveit még jobban kihangsúlyozó változata, amit Soul Red Crystal néven anyakönyveztek a hülye fényezéselnevezések nagykönyvében.

Igazán szépen belül rázták gatyába a Mazda3-ast, jó eséllyel a legtudatosabban megformált utastér, amit mostanában japán autóban láthatunk. Letisztult, egyszerű, kifejezetten szép apró részletekkel, és még használni is könnyű, magától értetődő. A finomságok sora az ajtóval kezdődik, amin olyan megoldások láthatók, mint a díszcsíkban folytatódó ajtónyitó kilincs, a fekete zongoralakk-felületbe simuló ablakemelő-kapcsolók, vagy a Bose hangszórók előtti lyuggatott fémlemez. Az ajtót, mint a belső szinte összes négyzetcentiméterét puha, kellemes tapintású anyag borítja, csupán a térképzseb műanyagja kemény.
Image
Image
Műszerfala a nagy képernyőőrület korában is megmaradt félig hagyományosnak, a fordulatszámmérő és a jobboldali kombinált műszer mutatós, míg középen a sebességmérő kinézetre ugyan analóg, de mégiscsak egy TFT kijelzőn látszik. Ennek annyi előnye van, hogy többféle formában is mutathatja a sebességet, illetve egyéb infók is megjeleníthetők rajta. De nem is feltétlenül kell ezt nézni, mert van igazi, szélvédőre vetítő head up display is, ami alapáron jár a Mazda3-hoz.

Kicsit távolabb a központi kijelző emelkedik a horizont fölé, amit hiába tapogatunk, nem érintésérzékeny. Alatta keskeny csíkban a tekerős klímakonzol, alatta pedig pohártartó, a hatfokozatú kézi váltó, majd a fedélzeti rendszer vezérlőtárcsája következik. USB-csatlakozóból kettőt találni elöl, de van 12 voltos aljzat is, ha kell még etetni valami kütyüt.

Klasszikus, háromküllős kormánya is átgondolt darab, jó fogású, az egymástól aránylag távol lévő és különböző formájú gombok pedig nagy segítséget jelentenek, ha úgy akarjuk őket kezelni, hogy közben nem nézünk le a gombokra. Fedélzeti rendszere kezeli az AndroidAuto/CarPlay alkalmazásokat, bár előbbi Magyarországon csak trükkösen telepíthető a telefonra, de érdemes vele elbíbelődni, mert sokat javíthat a sofőr életminőségén.

A cikk tovább folytatódik a vezess.hu oldalon: 
https://www.vezess.hu/ujauto-teszt/2019/11/29/benzinmotor-ami-eddig-meg-senkinek-nem-sikerult-mazda3-skyactiv-x-teszt/