Hírek

Milyen autóval járok tényleg jól?

Felesleges extrák, hiányzó felszerelések

Új autót venni komoly beruházás, és hosszú távra, akár egy egész évtizedre szóló döntés. Ekkora időtávon nagyon hiányozhat valami, ami elsőre apróságnak tűnt, de az is kiderül, ha feleslegesen áldoztunk extrákra. Segítünk kiszűrni a valóban hasznos felszereléseket.
Új autót vásárolni hatalmas esemény, a szalonban átvenni emlékezetes pillanat. Csodálatos érzés beülni az illatos utastérbe egy olyan autóban, ami nem azért tiszta, mert lemosták és kitakarították, hanem azért, mert még sosem volt koszos. Az autóval töltött évek során a jól megválasztott felszerelések kényelemben, használati értékben, biztonságban sokat hozzáadnak a kinézett új autóhoz, mint például a Peugeot-k rendkívül sokféleképpen beállítható, masszírozós komfortülése.
Értékesítő kollégáink a CarNet márkakereskedésekben megalapozott tanácsokkal támogatják Ügyfeleinket a hasznos és a nélkülözhető felszerelések közötti döntésben. Abban is számíthatnak rájuk, hogy külön felszerelésként, extracsomagban megrendelve vagy más felszereltségi szintet választva érhetők el jobb áron a vágyott tételek.

Ezúttal a városi kisautók és az alsó középkategóriás vagy kompakt méretű autók felszereltségét tekintjük át. Előbbi kategóriába sorolható például a Hyundai i10, a FIAT 500 és a Peugeot 208, utóbbi szegmensbe tartozik a Citroën C4, a Hyundai i30 és a Toyota Corolla.

Első a biztonság

Kezdjük a biztonsági tételekkel! A menetstabilizáló, az ABS, a guminyomás-ellenőrzés, a ráfutásos baleseteket megakadályozó vagy súlyosságukat mérséklő vészfékrendszer, a fáradásfigyelés, a tolatássegítő és még sok más tétel kötelező alapfelszerelés 2024. július 7-től minden újonnan rendszámot kapó személyautóban, akárcsak a fekete doboz. (Az eseményadat-rögzítő anonimizáltan tárolja a röviddel az ütközés előtt, alatt és közvetlenül utána keletkező fontos járműadatokat. Ezekre az információkra alapozva nem büntethető meg senki, és nem változhat a biztosítási díja sem! A cél részletesebb és pontosabb adatokat gyűjteni a balesetekről a közlekedésbiztonság javításához és az autók életvédelmi képességeinek fejlesztéséhez.)
Ma a kiskategóriában is teljesnek tekinthető az autók biztonsági alapfelszereltsége. Az életet védő tételek elterjedése, a nívós és hatékony utasvédelem demokratizálódása az autók fejlődésének legértékesebb része. Ma a kiskocsikban is alapértelmezésként találunk övfeszítőt és överő-korlátozót, két első, két oldalsó és az oldalablakok elé felfúvódó függönylégzsákot. A térdlégzsák megléte nem az autó árától és a konstrukció igényességétől függ. Például a FIAT 500-ban alapfelszerelés, a Ford Focusban nem is rendelhető, aminek egyszerűen az az oka, hogy a szűkebb lábterű autókban szükséges a lábak biztos védelméhez a térdlégzsák.
Nagyobb méretű, kiterjedtebb deformációs térrel konstruált autókban térdlégzsák nélkül is biztonságban lehet a lábunk. A Ford Focus Euro NCAP-töréstesztje – részben az alsó végtagok jó védelmének köszönhetően – térdlégzsák nélkül ugyanúgy ötcsillagos, mint az alapáron térdlégzsákos Mazda3-é.

Egyre több a vezetéssegítő rendszer

Vezetőtámogató rendszerből is egyre több jár szériában az új autókhoz, itt azonban sok lehetőség adódhat a bővítésre, többnyire csomagba foglalt extrákkal. Az egyik opció a sávelhagyás-figyelmeztetés kiegészítése aktív kormányzással, amikor az irányjelzés nélkül a terelővonalat vagy záróvonalat átlépő autót a védelem visszakormányozza a sávhatárok közé, és jelzi a vészhelyzetet. A mai autókban ez kiegészül az autó középvonalon tartásával a sávon belül.

Nagyon hasznos kényelmi felszerelés a távolságtartó adaptív tempomat, ami a forgalom ritmusához igazodva fékezéssel és gázadással tartja a beállított sebességet, automatikusan megőrizve a jellemzően 3-4 fokozatban szabályozható követési távolságot.

HUD: áldás a szélvédőre vetített kijelző

Régebben csak sportautókhoz és luxusmodellekhez volt elérhető a szélvédőre vetített kijelző, ami egyre több hétköznapi autóban is megjelenik. Az összes Mazda3-hoz szériafelszerelés, de már egy-egy kisautóban is megkönnyíti a vezetést a látómezőnkben leolvasható sebességgel, a navigáció iránymutatásával és a vezetőtámogató rendszerek figyelmeztetéseivel, információival. A HUD (head-up display) a Yaris Premier Edition alapfelszerelése, az Executive és a GR Sport esetében csomagban rendelhető, a testvérmodell Mazda2 Hybridhez hasonlóan. Mielőtt valaki pénzt adna érte, próbálja ki autószalonjainkban, hogy az ő napszemüvegével kompatibilis-e HUD! A lencsék polarizáltságától függően bizonyos napszemüvegekben nem látható a szélvédőre vetített kijelző képe. Emellett találkoztunk olyannal, akit zavartak a látómezőbe vetített adatok.

Pihentet és életet menthet a fejlett fényszóró

Ma már kisautókban is adottságnak tekinthető a LED-es fényszóró, a halogén első fényszórók a felszereltségi szintek zöméből kikerültek. Például a Dacia Sandero mindkét kivitelében adott a kisebb energiaigényű és hosszabb élettartamú LED-es fényforrás. Részben az emelt felszereltségi szint részeként, részben extraként lehet elérhető a fejlett LED-fényszóró. A távfényt fenntartani képes, de a vakítás elkerülésére a fénykévéből az előttünk menőket és a szemből közlekedőket kitakaró fényforrások pihentetőbbé teszik a vezetést sötétben.
Az automatikus távfényaktiválással azonnal reflektorra váltanak, amikor lehetséges. Az erős és adaptív fényárnak életmentő szerepe lehet az ittasan kerékpározók, a vadállatok és a többi közlekedő észlelésében.

Apróság, de fáj, ha kimarad

Gyakori, mégsem magától értetődő felszerelés a külső visszapillantó tükrök fűtése. Persze kézzel egy ronggyal vagy autós páratörlő szivaccsal is eltávolítható a pára a külső tükrökről, fűthetőségük mégis fontos biztonsági és kényelmi tétel. A fűtött tükrökkel a havat is leolvaszthatjuk vezetés közben, és arra is gyorsan reagálhatunk, ha hűvös időben mélygarázsba, bevásárlóközpontok parkolóházába behajtva a hideg visszapillantókon kicsapódik a benti pára. Fűtés nélkül épp akkor nem látnánk semmit a tükrökben, amikor oszlopok közé parkolva szükségünk van rájuk.

Légkondi, kézi vagy automatikus

2024-ben klímaberendezés nélküli autót venni igen kockázatos döntés. Akkor is érdemes légkondicionálós modellt választani, ha még létezik nélküle belépőmodell, mint a Dacia Sandero Essential nevű alapkivitele. Akkor is jobb a klímaberendezéses verziót választani, ha valaki nem használja és nem szereti, mert az autó értéktartásán nagyon sokat ront és igencsak megnehezíti eladását használtan, ha hiányzik belőle a klimatizálás.

Mára a klímaberendezés a legtöbb kisautóban is szériafelszerelés. A FIAT Panda alapverziója, az 1,0 BSG is felár nélkül ad manuális klímaberendezést, akárcsak a veszprémi Hyundai CarNet Autó-Forrás mindentudó városi minije. Az alapáron ötajtós i10-nél már a Trend kivitelben is felár nélkül jár a kézi vezérlésű légkondicionáló.
Érdemes az automatikus légkondicionálót választani. Egyrészt semmi nem kényelmesebb annál, mint egy jól konstruált klímaberendezést a kívánt hőfokon hagyni, ami hűtve-fűtve tartja az autót, állandó utánállítás nélkül. Van azonban anyagi oka is, amiért jó feljebb lépni a manuális légkonditól. Az elektronikus szabályozással sokkal kisebb fogyasztásnöveléssel működnek a klímaberendezések. (A legtöbb nem teljes hibrid autóban a klímakompresszort is a belső égésű motor forgatja, a többletterhelés plusz üzemanyagot igényel. A teljes hibridekben találni villanymotoros klímaszivattyút, de a hajtásához szükséges áramot is a generátor termeli meg, részben a belső égésű motort terhelve.)

Mivel a hűtésigény kiszámítását az utastéri hőmérsékletet és a napsugárzás szögét is mérő klímaautomatika pontosabban megoldja a kevésbé kifinomult kézi hőmérséklet-szabályozásnál, a manuális klíma energiaigénye nagyobb, mert a lehetségesnél később vesz vissza a szükséges hűtésteljesítményből. A különbség mérhető. Az ADAC és az ÖAMTC, a legnagyobb német és osztrák autóklub mérései szerint a kézi légkondik elsősorban rövid utakon okoznak jelentős többletfogyasztást, amikor hirtelen, nagy teljesítményigénnyel kell lehűteni az utasteret, de folyamatos használattal is nagyobb az üzemanyagigényük, mint az automatikus vezérlésűeké. A teszten egy középkategóriás autóban az automatikus klímaberendezés 100 km-en 0,43 litert emelt a fogyasztáson, egy kisautó a manuális vezérlésű klímával 1,18 literrel dobta meg a fogyasztást. Az eredményekben az is benne van, hogy a kisebb teljesítményű motorok jobban megérzik a klímakompresszor bekapcsolását, többletterhelését. A klímakompresszor hajtása nagyjából 7 lóerőt igényel, ami egy részterhelésen futó, 25-30-40 lóerővel használt motornál jelentős különbség.

A Toyota teljes hibrid hajtásrendszereihez alapértelmezésben automatikus szabályozású légkondicionáló kapcsolódik, akkor is, ha belső égésű motorral az adott felszereltségi szinthez kézi vezérlésű jár. Ebből a Suzukival közös full hibridek is profitálnak, az összes Swace (és Across) kényelmét klímaautomatika fokozza.

Rossz utakra emelt futómű


Aki rendszeresen jár hepehupás úton munkaügyben, hazafelé, a telekre vagy horgászás, kirándulás közben, fontolja meg az emelt hasmagasságot biztosító futóművet!

Ez rendelhető lehet külön extraként, mint az ültetéssel kombinált sportos futóműhangolás, vagy járhat az adott kivitelhez szériafelszerelésként, mint például a 30 milliméteres emelés a Ford Focus Active és Active X esetében.

Pótkerék: ritkán kell, de akkor nagyon

Mivel az autógyártókat szorongató európai flottaemissziós előírások betartása, a büntetőadók elkerülése az eladott autók fogyasztásától (közvetve a súlyától is) függ, egyre ritkább a pótkerék az autókban. A defektek ritkulásával valóan elegendő lehet a kisebb lyukakat eltömítő – de a kihasadt oldalfalú guminál kapituláló – defektjavító-készlet a 12 voltról működő kompresszorral. A pótkerék és az emelő tömege évi több tízezres vagy több százezres darabszámnál már tétel az autók fogyasztásával egyenesen arányos szén-dioxid-kibocsátási szintben.

Ma is vannak azonban megoldások a pótkerék megtartására. A Ford Focusban például szériafelszerelés a szükségpótkerék, bár ez egyre ritkább a mai új autók között. A Peugeot 308 SW-nél jelenleg 10 000 forintos extra a pótkerék-előkészítés, amivel a gyártáskor a csomagtér-fenéklemezbe belepréselik az ötödik kerék helyét és előkészítik biztonságos rögzítését. A pótkerék később megvásárolható tartozékként a márkakereskedésekben vagy áttehető a korábbi autóból. A Dacia és a Renault több modelljéhez teljes értékű pótkerék rendelhető, a Clióhoz és a Sanderóhoz is egységesen 70 ezer forintért. Itt az a megkötés, hogy a benzinen kívül a sokkal gazdaságosabb, literenként 300-350 forintos autógázzal is működő LPG-s modellekhez nem érhető el pótkerék, mert a helyét elfoglalja a cseppfolyósgáz-tartály. Értékesítőink örömmel tájékoztatják Ügyfeleinket arról, létezik-e gyári megoldás, ha szükséges a mankókerék vagy a teljes méretű pótkerék.

Szebb az élet szabad-kezes ajtónyitással

Kiemelkedő használati értéke van a kulcsfelismerő ajtózáraknak. Az autóhoz közeledve egyszerűen a kilincs meghúzásával nyithatók az ajtók, nem kell előkeresni a zsebünkből vagy a retikül mélyéről a jeladót. Csomagokkal megrakva áldás az ajtónyitás egyszerűsítése. A kulcsfelismerő rendszerek például a Renault és a Dacia modelljeiben arra is képesek, hogy az autótól elsétálva automatikusan zárják az ajtókat, így biztosak lehetünk abban, hogy a kocsi nem maradt nyitva.

Megfizethető a jó gyári hifi

Akár városban vagy a szomszéd faluig autózunk, akár hosszabb utakat teszünk meg, az audiorendszer fejlettsége meghatározó a zenehallgatás és a telefonkihangosítás minősége miatt. Az igényes hangrendszer jó ideje nem a felső kategória privilégiuma, kompakt és kisautókhoz is elérhető. A Renault Clióhoz Arkamys vagy Bose audiorendszert választhatunk, előbbiben hat, utóbbiban kilenc jó minőségű hangszóróval. A Toyota Yaris legfejlettebb audiorendszerét a JBL jegyzi. A Bang & Olufsen a Ford partnereként szállít mélynyomós B&O Play hangrendszereket, a Focus vevőinek 10 hangszóróval 185 000 forintos extraként. A Peugeot 308 tíz hangszórós prémiumhifijének beszállítója a francia audiospecialista, a Focal, a Mazda3-at 12 hangszórós Bose audiorendszer teszi vonzóbbá, csomagban más extrákkal. A hangrendszerek feláráról és a hifirendszert alapáron nyújtó felszereltségekről értékesítési tanácsadóink örömmel informálják Önöket. A lényeg, hogy a minőségi zenehallgatás nem jár milliós felárakkal. A Yaris esetében a JBL Premium Audio csomag 200 ezer forintos költsége ötéves használattal havonta 3333 forintra jön ki. Sok ez a jól érthető telefonbeszélgetésekért, a hanghű zenelejátszásért és a boldog éneklésért?
Tapasztalt értékesítőink a CarNet márkakereskedéseiben szívesen adnak tanácsot abban, hogy autóink milyen felszereltséggel képesek a legjobban megfelelni Ügyfeleink igényeinek, szükségleteinek. Keressék kollégáinkat, hogy segíthessenek megtalálni azt az autót, amiben benne van mindaz, amivel boldogan telnek majd az évek, de nem költenek könnyen nélkülözhető extrákra!
1994 - 2024 © Minden jog fenntartva. Készítette Kovács Gergely