Hírek

Sok pénzt elvihet a futómű használt autókban

Akkor is okozhat jelentős szervizkiadásokat egy autó, ha még nem mondható elhasznált autónak. Mutatjuk, hogy a hangosan kopogó, ropogó futóműelemek cseréje mibe kerülhet.
Bár az autót a motor hajtja, és amíg a hajtáslánc működik, a kocsi mozgásképes marad, mégsem mindegy, hogyan mozog. Sok tényezőtől függően, valamikor az első 120-180 ezer kilométer megtétele után, vagy ennél akár jóval hamarabb is, számolnunk kell különböző futóműalkatrészek elhasználódásával.

Nem romlik el, csak elhasználódik

A toronycsapágy, a lengőkarszilent, a stabilizátorbekötő, a rugó, a lengéscsillapító vagy más futóműelem nem elromlik, hanem élettartamának végére ér. Egyszerűen elhasználódik. A rosszabb minőségű utakon előbb, kevesebb úthibával találkozva később. A kerékfelfüggesztés hibáit semmiképp nem szabad félvállról venni, mert nemcsak a műszaki vizsgán bukhat meg az autó, de a bent ülők és a többi közlekedő életét is veszélyezteti. Egy gömbfej hibája miatt kifordulhat a kerék vagy a rugótörés miatt rázuhanhat az autó a kerekére. Előfordulhat, hogy azért nem sikerül időben megállni, mert a lengéscsillapítók már nem képesek az úton tartani a kerekeket és az autó alig lassulva csapódik bele az előtte vészfékező járműbe.

Lehet primitív, egyszerű és összetett

Munkavédelmi okokból a szervizekben nem lehet csak úgy mászkálni az emelőn álló autók alatt, ami azért is kár, mert alulról kiválóan látni a különböző futómű-konstrukciókat és a kerékfelfüggesztések alkotóelemeit. Legtöbbször az elsőkerék-hajtású és keresztben beépített orrmotoros autókban úgynevezett MacPherson rugóstagos, más néven gólyalábas futóművel találkozunk. Itt egyetlen alsó keresztlengőkarhoz kapcsolódik egy száron az egybeépített rugó-lengéscsillapító egység. A konstrukció toronycsapággyal rögzül a karosszériához a rugótoronynál.
Ez egy jól bevált, stabil úttartást biztosító, viszonylag strapabíró és költségtakarékos első futómű, amit egyes összkerékhajtású autókban hátul is bevetnek az autógyártók. MacPherson első futóművel találkozunk a legtöbb kis- és kompakt autóban, de a középkategóriában is gyakori, sőt, a prémiummárkák is használják, például a Porsche a 911-ben, kivéve a GT és az RS verziókat.
Sokkal ritkább a kettős keresztlengőkaros futómű, amely igényesebb, lassabban, drágábban beépíthető és a motortérből több helyet elfoglaló konstrukció. Az egy alsó és egy felső keresztlengőkar nagyon pontos kerékmegvezetést ad. További előnye, hogy ki- és berugózáskor is állandó marad a kerékdőlés, tehát szép, igényes és viszonylag drága megoldás. Kettős keresztlengőkaros futóművet elöl jellemzen sportos, jól vezethető autók kapnak. Az első két Mazda6 (GH és GG), az Alfa 147, 156 és 159, az NF kódjelű Hyundai Sonata is jó példa erre, akárcsak az első generációs Peugeot 508-ból a GT sportváltozat.

2-3-4-5 lengőkar oldalanként

Ebből fejlődtek ki a főleg hátul használt három lengőkaros, majd az elöl-hátul bevethető 4-5 lengőkaros független futóművek. A lengőkarok számának növelése biztosítja, hogy a kerék csak a tervezett elmozdulást végezhesse ki-berugózáskor, amitől precízebb a kerék megvezetése, stabilabb az autó. Kényelmi előnye is van, mert a primitív megoldásoknál jobb úttartást biztosító futómű kényelmesebbre hangolható az elvárt stabilitás megőrzésével együtt is, ezért is vannak felső kategóriás autókban öt lengőkaros megoldások.
Hátul sokkal gyakoribb azonban a csatolt hosszlengőkaros híd, amelynek profilja is képes tervezet csavarodással reagálni az útfelület változásaira és a kanyarerőkre. A kapcsolt hosszlengőkaros futómű könnyű, helytakarékos, tehát jó csomagteret enged, gyorsan beszerelhető és hosszú évekig zokszó nélkül szolgál.

Személyautóinkból a laprugóval kombinált merev tengely, amit a csomagfutárok furgonjain látunk, napjainkra kiveszett az autók fejlődésével. A merev felfüggesztés csavarrugóval is rendkívül ritka megoldás személyautóban, főleg kemény off-road-használatra felkészített terepjárókban akad rá példa.

Mi romolhat el? Bármi

Most, hogy átfutottuk a legnépszerűbb futómű-konstrukciókat, lássuk a gyakoribb hibalehetőségeket! Ha kis tempónál a kormány betekerésekor fémesen ropogó, morgó hangokat hallunk, a toronycsapágy köszönhetett el. A csapágy zsírozása, átkenése elodázhatja a cserét, de ez a szerencsés és ritkább eset. A csapágyhoz kapcsolódó toronyszilentet vagy toronygumit is cserélni kell. A kettős keresztlengőkaros futóművek nem igényelnek toronycsapágyat, ezekben az autókban más okozza a ropogó hangot.
Ha a sebességgel arányosan hangosodó-halkuló, ronda és mély morgást hallunk, az kedvező esetben nem a differenciálmű vagy a sebességváltó, hanem a kerékagycsapágy hibáját jelzi. A kerékcsapágyakat a gyárinál jóval szélesebb felnik is túlterhelhetik, akárcsak a nagy sebességgel elkapott úthibák. Élettartamuk 150-300 ezer km közé tippelhető a használat módjától függően. A kerékagycsapágy alkatrészárban nem vészes tétel, 6-15 ezer forint között megvehető utángyártottban, cseréje a régi kipréselése és az új bepréselése miatt hidraulikus préssel felszerelt műhelyt igényel.

Szilentblokkot lengőkarral cseréljünk!

Kopogó hang utal a lengőkarszilentek elhasználódására. A szilentblokk a fémalkatrészek közötti kötést biztosító gumielem. Lágyabb szilentekkel komfortosabb, merevebbekkel stabilabb az autó futása és precízebbek a kormányreakciói. A helyes kompromisszum megtalálása is annak a művészetnek a része, amit egy jó futóműhangolás jelent.
Nagyszériás autókban a szilentblokkot érdemes a lengőkarral együtt cserélni, akkor is, ha külön is megoldható. Legtöbbször a préselt acéllemez lengőkarnak nincs baja, de a szilent ki- és bepréselésével könnyű kárt tenni az alkatrészben, erősen lerövidítve élettartamát. Nem mindegy, milyen helyzetben, milyen feszítéssel szerelik be az új szilentblokkot a lengőkarba, kontármunka esetén az alkatrész élettartama erősen csökken. Érdemes tehát lengőkarral együtt komplett alkatrészt vásárolni. Nagyszériás európai autókhoz egy alsó keresztlengőkar oldalanként nagyjából 15-55 ezer forintos tétel utángyártott alkatrésszel, benne a friss szilentblokkokkal és a kormányösszekötő gömbfejjel.

Cserés az olajos szárú lengéscsillapító

Amennyiben az autó úttartása romlik, kezd nagyobbakat dőlni kanyarban, és a fékút is megnő, a lengéscsillapító cseréjére készülhetünk. Az úton pattogó keréken kívül a lökésgátlók elöregedését egyértelművé teszi, ha olajpárába ragadt port, sarat látunk a szárukon, pláne, ha erősen olajos a száruk. A lengéscsillapítók felújítása főleg régebben volt opció, ma a tömeggyártásban ontott új alkatrészekkel egyszerűbb és gyorsabb a csere. A lengéscsillapító körülbelül 20-40 ezer forintos tétel, és mint a többi futóműalkatrészt, ezt is párban kell cserélni! Arról sem szabad megfeledkezni, hogy az új lengéscsillapítók beépítése után az autót el kell vinni futómű-állításra.
Ha a kocsi elektronikusan vezérelt lengéscsillapítós, sokszor csak gyári pótalkatrész érhető el a cseréhez. Ennek magasabb ára tükrözi a jó minőséget és a gyári eredetivel összevethető élettartamot. Egy adaptív lengéscsillapító belekerülhet 100-200 ezer forintba. A legtöbbet a légrugós adaptív futóművekre lehet költeni használt autókban, egy lengéscsillapítóval közös légrugó akár 800 ezer-egymillió forintba is kerül a felső kategóriás autókhoz gyári alkatrészként, akár olyan autókhoz is, amelyek vételára mára 1,5-2,5 millió forintra csökkent.

Óvatosan a légrugózással!

Használt autókban azért is kerülnénk a légrugós felfüggesztést, mert ha ereszt valamelyik gumizsák, engedi elszökni a légnyomást, hosszabb-rövidebb állás után leül az autó. A szivárgás túlterheli a kompresszort is, mert szerencsétlen állandóan igyekszik feltermelni a szükséges légnyomást, míg egy tömített rendszerben alig volna dolga, ha nem állítgatjuk gyakran az autó hasmagasságát. 

Az sem ment meg a szervizkiadásoktól, ha autónkban a legegyszerűbb acélrugós futómű van. Az acélrugók bevonata idővel leválik, ez utat enged a korróziónak, ami rugótöréshez vezet. A rugótörés következménye szélsőséges határok között változik. Ha csak a menet legfelső részéből törik le egy darab, adott esetben észre sem vesszük a gondot, de ugyanúgy előfordulhat hogy a kocsi a rugótörés után rázuhan a kerekére.

Főleg az első futóműben fordul elő ez a baj, de aki rendszeresen túlterheli az autót, hátul is kiprovokálhatja a rugók törését, amire sok málhás kombi, egyterű és furgonból domesztikált családi autóba látunk példát. Egy sima első rugó alkatrészára elterjedt használt autókhoz pár tízezer forint.

Kopogás, ropogás esetén gyanakodhatunk a stabilizátorkarokra (stabpálcákra) illetve a keresztstabilizátorhoz kapcsolódó, formájuk miatt kutyacsontnak is nevezett függőleges stabilizátorrudakra. Az első futóműben lévő stabilizátorbekötők kijönnek 7-15 ezer forintból utángyártott alkatrésszel, de a sok silány, új korában is visszaküldésre érdemes cucc helyett itt is megfontolandó rögtön a jó minőségű gyári alkatrészt rendelni egy márkaszervizből, mert annál nincs rosszabb, mint ha napokat áll az autó, mert már megint olcsó, de hitvány alkatrész érkezett egy webshopból.
Zárjuk a futóműbajok áttekintését optimista kicsengéssel, egy kifejezetten csekély ráfordítással cserélhető, ám éktelen kopogást okozni képes alkatrésszel! Az első és a hátsó kanyarstabilizátor vagy keresztstabilizátor az autó oldaldőlését csökkenti kanyarban. Az ujjnyi vastag fémrudak szilentgumija többnyire henger alakú vagy trapéz keresztmetszetű, diónyi méretű alkatrész. Ha megkeményedtek, elhasználódtak, belsejükben mozogni kezd a kanyarstabilizátor rúd és úthibákon áthajtva borzalmas ropogást, kopogást rendez. Az ijesztő hanghoz mérten különösen nagy öröm, hogy alkatrészáruk nagysorozatú autóhoz utángyártottban kijön 1500-3000 forintból.

Drága hibákat tárhat fel az állapotfelmérés

Ahhoz képest, mibe kerül egy injektor, egy okoskerék a változó szelepvezérléshez, a szívósor vagy a sebességváltó felújítása, a futóműjavítások a kisebb kiadások közé tartoznak. De az átlagosan 16 éves hazai autópark és az eladásra kínált használt autók sokszor igencsak leromlott műszaki állapota miatt azt javasoljuk, hogy a kinézett használt autót hozzák be állapotfelmérésre a CarNet márkaszervizenikbe! Szakembereink ismerik az autók hibalehetőségeit, pontosan tudják, mit keressenek, hogy ne kelljen csak a futómű rendbetételére százezreket költeni az autó megvásárlása után vagy a műszaki vizsga előtt.
1994 - 2025 © Minden jog fenntartva. Készítette Kovács Gergely