Hírek

Milyen extrákra érdemes költeni?

Kényelem, biztonság, sportosság: vonzó extrák új autókhoz

B kategóriás jogosítvánnyal az együléses sportautótól a kilencszemélyes kisbuszig nagyon sokféle személyautót vezethetünk közúton. Az új autók terén felmerülő szükségleteinket és igényeinket, eltérő vágyainkat és lehetőségeinket a különböző felszereltségi szintek képesek kielégíteni. Milyen felszerelések tehetik szebbé, biztonságosabbá, örömtelibbé az autóval töltött közös éveket?

Csomagban vagy önállóan?

Autógyártói oldalról kétféle stratégia érvényesül az extrafelszerelések között. Egyre gyakoribb a különböző tételek összegyűjtése előre definiált felszereltségi szintekbe és extracsomagokba. Léteznek a praktikumot, az autó használati értékét javító csomagok, amilyen például a Mazda2-ben az ülésfűtést, a tolatóradart, a holttérfigyelőt, a városi vészfékasszisztenst, az automatikusan szabályozott légkondicionálót az eső- és a fényérzékelőt csomagba foglaló Convenience Pack.
Léteznek a biztonságot fokozó vagy az autó elegánsabb megjelenését szolgáló csomagok is. Előbbire példa a Renault Captur Biztonság Techno csomagja vezetőtámogató segédrendszerekkel, utóbbira a Hyundai Santa Fe luxuscsomagja krómdíszekkel, 20 hüvelykes felnikkel és kifinomult, nappabőr üléskárpitozással, valamint szarvasbőr tető- és tetőoszlop-borítással. Vevőszemmel az összecsomagolt extrák jutányos ára a fő előny, legalábbis ahhoz képest, amennyibe külön-külön megrendelve kerülnének. Többnyire az ázsiai autógyártók követik ezt a módszert, de mivel a gyártás, a logisztika, a készletezés, a gyártástervezés is egyszerűbbé és olcsóbbá tehető vele, több európai márka is erre az útra lépett.
Ettől merőben eltérő filozófiát követnek azok az elsősorban európai autógyártók, amelyek egyenként összeválogatható extrákat kínálnak. Az egyedi felszereltségű autók egyre kevesebb helyen érhetők el, mivel súlyosan fokozzák a gyártás komplexitását, ami költségnövelő tényező, de ügyfélszemmel nagyon kedvező, ha a tolótetőért nem kell a motoros állítású bőrülésre is igent mondani vagy a hátsó oldallégzsák meglétéért sok más tételért is fizetni. Például a Peugeot-modellek érhetők el egészen egyedileg összeállított felszerelésekkel, ideértve a láblendítéssel nyíló, motoros csomagtérajtót és akár az éjjellátó berendezést. A gyalogosokat és állítókat a digitális óracsoportban kiemelő berendezés a 3008-hoz 500 ezer forintos extra. Az 508 is felszerelhető a high-tech éjjellátó berendezéssel.
Még fontosabb biztonsági tényező éjszaka vezetve az erős világítás. A prémiummárkák között és a felső kategóriában sem magától értetődő, hogy egy autó alapáron a legfejlettebb fényszórótechnikával hagyja el a gyárat. A jó példák egyike az Alfa Romeo Giulia, amelynek összes kivitele felár nélkül megkapja a mátrix-LED fényszórót. A mátrix-LED lámpák képesek automatikusan kitakarni a távfény kévéjéből az autó előtt haladó vagy a szemből érkező közlekedőket, hogy ne vakítsa el őket a reflektor. Hasznosságuk miatt érdemes rájuk áldozni.

Ultrahang és kamera segítheti a parkolást

Minden parkolási helyzetben rendkívül hasznos a parkolóradar és a tolatást segítő kamera. Elektronikus tolatókamerával elsőként a Nissan jelent meg a 2002 őszén bemutatott, P12-es kódnéven vagy monosziluett-Primeraként ismert típusban, majd előbb a luxusautókban, később a középkategóriás, majd a kisautókban is terjedni kezdett a hátsó kamera. Olyannyira, hogy mára a legkisebb autókhoz is elérhető, így az elektromos hajtású Dacia Springhez is.

Légkondicionáló: gazdaságosabb az automatikus

Ma már nagyon ritka, ha egy autó klímaberendezés nélkül lép piacra, a legalacsonyabb árú Suzuki Swiftben is szériafelszerelés a légkondicionáló. Azokban a típusokban, ahol manuális vezérlésű és automatikus klímaberendezés egyaránt elérhető, érdemes a fejlettebbet választani. Többnyire a kisautók és a kis crossoverek, kis méretű városi terepjárók kategóriájában, illetve a kompakt autók között merülhet fel ez a dilemma. Az automatikus vezérlésű klímaberendezés nem csak a klímakomfortot javítja finomabban vezérelt levegőelosztásával, automatikus hőmérséklet-szabályozással, de kimutathatóan csökkenti a fogyasztást is.
Az ADAC német autóklub mérései szerint a kézi vezérlésű légkondicionálók elsősorban városban és alapjáraton okoznak jelentős többletfogyasztást az automatikusan szabályozó légkondikhoz képest, autópályán és országúton viszont csekély a különbség. Vegyes forgalomban nem egészen fél liter az eltérés 100 km-en 7 litert fogyasztó autóval kalkulálva. Az egyszerűbb klímaberendezések többletfogyasztását az a tény fokozza, hogy a leghidegebbre temperált levegőhöz az utastérbe való belépés előtt kevernek melegebb levegőt a fűtőrendszer hőcserélőjéből, így indokolatlanul nagy hűtőteljesítménnyel üzemelnek. Az elektronikus szabályozású rendszerek viszont a szükséges hőfokra hűtik csak le a levegőt a változó szállítási kapacitású klímakompresszorral.

Fűtés az üléshez és a kormányhoz

Bár a telek egyre kevésbé szigorúak Magyarországon, a hideg időszak hónapjaiban így is nagyon jól jön az ülésfűtés, pláne fűthető kormánykerékkel párosítva. Cseppet sem kell elpuhultnak lenni ahhoz, hogy ezeket az eszközöket sokra értékeljük. Elektromos autókban az ülés és a kormánykerék fűtése a hatótávolság esését is mérsékli, mert a hátat is melengető üléssel és a simogatóan meleg tapintású volánnal kevésbé kell felfűteni az utasteret a kellemes hőérzethez, mint abban az autóban, ahol a derekunkba nyilall az ülés hidege és az ujjainkat dermeszti a fagyos kormánykerék. Télen áldás a szélvédőfűtés, amivel elkerülhető a jégkaparás, viszont az elektromos fűtőszálak az emberek egy részét zavarhatják vezetés közben.

Hosszú utakra: komfortülés, adaptív tempomat

Hosszú távok megtételekor egy autó használati értékében és kényelmében döntő faktor az ülések minősége. Több autógyártó így a Peugeot és a Ford egyes modellekhez felvette az extralistára, illetve az alapfelszereltségbe az AGR-tanúsítványos üléseket. Az AGR az Aktion Gesunder Rücken, a németországi Egészséges Hát Munkacsoport tanúsítványa, amit bevizsgáltan hátbarát üléseknek ítélnek oda. A komfortülés lényege a sokirányú beállítási lehetőség, a meghosszabbítható ülőlap, a kihúzható combtámasz, valamint a ki-be és fel-le is állítható deréktámasz. A gerinctámasz mozgatása motoros is lehet a komfortülésekben, a jól beállítható ortopédülésben sokkal kényelmesebben telnek a hosszú utak, mint a sima ülésekben. A komfortülés szériafelszerelés a Vignale csúcsmodellben.
Városi forgalomban sem haszontalan, de hosszabb utakon domborodnak ki az adaptív sebességtartó automatika előnyei. Az autó egy vagy két radarfejjel méri az előtte haladó autóktól való távolságát, és gázadással, gázelvétellel vagy fékezéssel magától tartja a biztonságos követési távolságot. Ha kisorolt egy lassabb autó előlünk, akkor felgyorsít a beállított sebességre, ha elénk vág valaki, magától fékez. A mai autókban az adaptív tempomat egyre szélesebb körben elérhető a kis kategóriában is, olyannyira, hogy a Toyota Yaris alapfelszereltségéhez tartozik.

Pótoljuk a pótkereket!

Fogyasztáscsökkentési okból egyre kevesebb autó kap pótkereket, a mankókereket is kiszorítják a defektjavító szettek. A kisebb tömeg kedvez a fogyasztás és az elfogyasztott üzemanyaggal egyesen arányos szén-dioxid-emisszió visszafogásának, de a kátyútól vagy járdaszigeten kihasadt oldalfalú gumiabroncsot nem lehet a tömítőfolyadékkal megreparálni. Ezért megfontolandó a pótkerék rendelése, ha elérhető, főleg azoknak, akik sokat járnak lakott területen kívül. Például a Daciákhoz 60 000 Ft a helytakarékos és a teljes pótkerék felára is, a Toyota RAV4-hezpedig 162 000 Ft a helytakarékos pótkerékszett extraként.

Hifirendszerek volumenmárkáktól

Egy erős motor vagy a szintén vonzó összkerékhajtás képességeit a mai forgalmi viszonyokban egyre ritkábban lehet kihasználni, egy nívós hifirendszer kvalitásait viszont bármikor, még dugóban rostokolva is élvezhetjük. Mostanra a volumenmárkák között is egyre több dob piacra fejlett audiorendszert, más-más hifispecialistával kialakított együttműködésben. A CarNet márkái közül a Ford a Bang & Olufsen 10 hangszórós rendszerét kínálja, ami nem a nagyobb, drágább modellek privilégiuma, már a Pumához is elérhető. A Mazda, a Nissan és a Renault a Bose tudására épít a rendszerint mélynyomót is tartalmazó prémium-audioberendezéssel. A Peugeot a neves francia Focal mellett döntött, a Toyota a JBL hangrendszerét kínálja több modelljéhez.
Közös ezekben a hangrendszerekben, hogy értékükhöz képest a tiszta és erős hangzást adó audiorendszerek felára nem kiugró. A Toyota RAV4-hez a 9 hangszórós Premium Audio JBL-csomag felára 350 000 Ft a cikk írásakor, a Peugeot 3008-ban a 12 csatornás, 515 wattos hangrendszer 320 000 forintos extra a GT felszereltséghez. Ezeket az összegeket az autóval töltött évekre elosztva havonta pár ezer forintért élvezhetjük a kiváló hangminőséget, nemcsak zenét, de rádiókban, podcastekben értékes beszélgetéseket hallgatva is.

Értékesítő munkatársaink örömmel tájékoztatják jelenlegi és leendő ügyfeleinket a CarNet hálózatában arról, milyen megoldással érhető el jutányosan a kívánt felszereltség, és kihat-e az autó várható szállítási idejére, hogy a vágyott és lényeges extrák is gazdagíthassák az új autóval eltöltött, örömteli éveket.


Tartozékok a Ford sportmodellekhez

Gyári sportmodellek számos márkánál léteznek ugyan, de csak nagyon kevés autógyártó kínál utólag beépíthető műszaki megoldásokat, amelyek sportosabbá, gyorsabbá, erősebbé, élvezetesebbé teszik a kocsit. A Ford a kivételek közé tartozik, a tartozékként megvásárolható Ford Performance-kiegészítők között igazán különleges tételeket találunk.
Van például Ford Focus sportváltozatába a márkaszervizekben beépíttethető részlegesen önzáró differenciálmű, ami a cikk írásakor 647 600 forintért rendelhető. Többféle készlettel gyorsíthatók a kézi sebességváltások, szintén a legerősebb Focusokhoz rendelhető short shifter. A váltóutakat lerövidítő mechanika felára kerekítve 206 és 228 ezer forint közötti összegért teheti élménytelibbé a vezetést.

Még komolyabb extra a nyolchengeres Mustanghoz rendelhető mechanikus feltöltő. A kompressszorkit csavarkompresszorból és az összes szükséges tartozékból áll, amivel az 5,0 literes Coyote V8 teljesítménye irtózatosra növelhető. A gyári mechanikus feltöltővel a Mustang GT teljesítménye mintegy 670 lóerőre ugrik. A Ford felhívja a figyelmet, hogy ekkora teljesítménynöveléssel az autó nem használható közúton, csak magánúton és pályanapokon a különféle versenypályákon.
1994 - 2024 © Minden jog fenntartva. Készítette Kovács Gergely