Interjú Zsiros Zsolt Alfa-rajongóval
Napi járós autója egy Alfa Stelvio QV, a garázsban egy 4C Spider várja a bevetést. Felesége Jeep Renegade-je a cégcsoport amerikai ágától származik, fiuk autója egy Abarth 500, a nappaliban pedig egy Ducati 848 függ a kanapé mögött. Zsiros Zsolt rajong a két- és a négykerekű olasz műalkotásokért.
Zsiros Zsolt a ’90-es években volt fiatal, amikor mindaz megesett, amitől az ember ma már óvja a gyermekeit. Régóta a húsiparban dolgozik, egy ideje magánvállalkozóként, holland társával hízósertésekkel és kismalacokkal kereskednek TwinPigs nevű cégükben. Budapest délkeleti agglomerációjában él, közel 20 éve a CarNet ügyfele, és az olasz gépeken kívül a flipperezés megszállottja. Vele beszélgettünk.
CarNet Magazin
– Akinek van affinitása az autókhoz, becsülni szokta az Alfákat, de jóval kevesebben jutnak el odáig, hogy vegyenek is egyet. Te hogyan lettél alfás?
Zsiros Zsolt
– Fiunk születése idején kerültem közel az Alfa Romeóhoz, mert hozzájutottam egy használt Alfa Romeo 156-hoz az öthengeres dízellel. Amikor el kellett adnunk, maradtam a márkánál egy 145-tel. 1.6 TS volt a 120 lóerős, nagyon pörgős motorral, feleségemmel együtt imádtuk. Ugyanekkor a sógoromnak egy kétezres 145 QV-je volt. Később visszavásároltam a sorötös 156-ost, utána vettünk a feleségemnek egy Q2-es Alfa GT-t. Gyönyörű kupé volt, tűzpirosban, amit a 2010-es években egy dízel és egy benzines Brera követett, már hobbiautóként.
CarNet Magazin
– Akinek van affinitása az autókhoz, becsülni szokta az Alfákat, de jóval kevesebben jutnak el odáig, hogy vegyenek is egyet. Te hogyan lettél alfás?
Zsiros Zsolt
– Fiunk születése idején kerültem közel az Alfa Romeóhoz, mert hozzájutottam egy használt Alfa Romeo 156-hoz az öthengeres dízellel. Amikor el kellett adnunk, maradtam a márkánál egy 145-tel. 1.6 TS volt a 120 lóerős, nagyon pörgős motorral, feleségemmel együtt imádtuk. Ugyanekkor a sógoromnak egy kétezres 145 QV-je volt. Később visszavásároltam a sorötös 156-ost, utána vettünk a feleségemnek egy Q2-es Alfa GT-t. Gyönyörű kupé volt, tűzpirosban, amit a 2010-es években egy dízel és egy benzines Brera követett, már hobbiautóként.
– Az Alfák révén kerültél kapcsolatba a győri CarNettel. Mikor és hogyan?
– 2007 óta él ez a kapcsolat. Akkori céges autómat totálkárosra törte egy figyelmetlen autós. Adta volna magát, hogy a Passatot Passatra cseréljem, de félve megkérdeztem az akkori főnökömet, hogy lehetne-e valami más. Amikor kimondtam az Alfa 159-est, az első reakciója az volt, hogy „Az én udvaromba nem jön spagettizabáló!” Aztán együtt utaztunk egy vágóhídi partnerhez, aki nagyon sok pénzzel tartozott a cégnek. Megállapodtunk, hogy ha sikerül behajtani a kintlévőséget, megkapom az álomautómat. Három hét alatt sikerült rendezni az adósságot, a volt főnököm tartotta a szavát és Riegleréknél megvettük az autót a 150 lóerős turbódízellel. Ez volt az egyetlen szolgálati Alfa a cégnél. A helyzetet megkönnyítette az importőri szervizcsomag, ami kiiktatta a javítások költségkockázatát.
– Sokféle Alfád volt, rengeteget autóztál velük. Milyen az Alfa Romeók megbízhatósága?
Egyetlen tényleg rossz élményem volt, és arról sem az autó tehetett. A használtan vett Brerámat elvittem egy maszek szerelőhöz, hogy az öthengeres dízelre tegyen egy új vezérléskészletet és minden szíjat cseréljen ki rajta. Kiderült, hogy a klímakompresszor 1500 forintos hajtószíját nem cserélte ki az illető, emiatt egyszer megállt a vezérlés és végigtörtek a szelephimbák. Megjavíttattam valahol a motort és utána nem sokkal Olaszországba tartottam a kupéval pályamotorozásra, Misano volt a cél. Hirtelen eltűnt az olajnyomás autópályán, mert a kenési rendszerben benne maradt egy himbadarab, ami megállította az olajszivattyút. Nagyjából 20 év alatt ez volt az egyetlen keserű tapasztalatom, de ez sem az autó hibájából történt.
– Pedig rengeteget autózol.
Ma már kevesebbet utazom, de a Stelvio QV-vel is megteszek évente 40 000 kilométert. Régebben évi 100 ezer kilométereket vezettem, sok százezer kilométert tettem meg az Alfákkal. Az első 159-cel egyetlen probléma akadt, amikor egy szoftveres malőr miatt átmenetileg csak 80-at ment vészüzemben. Semmi más gondja nem volt, pedig negyedmillió kilométerrel adtam el. Az a tapasztalatom, hogy az Alfák nagyon megbízhatóan tudnak működni, ha megkapják azt a ráfordítást szervizelésben, alkatrészben, törődésben, amit igényelnek. Ennyit ér a profi szervizháttér, ami Riegleréknél Győrben teljes mértékben adott. Inárcsról szinte mindig ide hozom az autóinkat a tervezett karbantartásokra. Legtöbbször sikerül összekötni a szervizeléseket valamilyen munkával Győr közelében. Mindig kapok csereautót a karbantartások idejére, elintézem, amit kell, és még aznap indulhatok haza.
– Bejáratott kapcsolatnak tűnik.
– Ennél többről van szó, ez kötődés. Tényleg nagyon jó a személyes kapcsolat az itteni szakemberekkel, a szalon és a márkaszerviz munkatársaival is. Olyan, mintha hazamennék, velük őszintén tudunk beszélgetni, senkinek nem kell megjátszania a kötelezőt. A CarNetnek köszönhetek egy meghatározó momentumot az életemben. A fiunkkal próbáltam közösen nézni a MotoGP-t és a Forma-1-et, megszerettetni vele a motorsportot és az autózást, de nem nagyon érdekelte. Aztán a 4C megvétele után kaptam ajándékba a márkakereskedéstől két jegyet a Magyar Nagydíjra az Alfa Romeo csapathoz. Ez nem paddockbelépő, ilyet nem lehet csak úgy venni. Mi ott együtt ebédelhettünk a versenyzőkkel, közös fotókat készíthettünk velük, egészen közelről láthattuk a csapatot. A fiam azóta velem nézi az F1-et, érdekelni kezdték az autók, eljár velem az Alfa Cityre, lettek autós apa-fiú programjaink.
– Neki is olasz autója van?
– Amikor megszerezte a jogosítványt, elkezdtem neki használt autókat nézni, de igencsak kétes autókba futottam bele. Gondolkodni kezdtem, mi a biztonságosabb: egy kicsi, de új autó vagy egy nagyobb használt, aminek nem tudom, mi baja lesz holnap. Végül rendeltem egy nagyon szépen összeállított FIAT 500 1,2 Rockstart sötétzöldben, piros csíkokkal, és megkértem Riegleréknél a fiúkat, hogy amikor megyünk átvenni a Stelvio QV-t, a FIAT is álljon ott a szalonban. Fiam megpillantotta, megkérdezte, hogy beülhet-e, láttam rajta, hogy nagyon tetszik neki. Beült, Dani, az értékesítő előhozta a kulcsot, megkérdeztem Levit, hogy tetszik-e, aztán odaadtam neki a slusszkulcsát. Ma is megkönnyezem ezt a történetet. Mondtam neki, hogy ez 69 lóerő. Ha a haverok azt kérik, hogy toljad neki, akkor told, nem történik semmi veszedelmes.
– Mesélj az Alfa 4C Spiderről, a legkülönlegesebb autódról!
– 10 éve volt, hogy meghívtak a 4C hazai bemutatójára, Budapestre, a Bálnába. Ekkor kezdtem arról ábrándozni, hogy de jó lenne egyszer egy 4C. Hat éve olvastam, hogy megszűnik a sportautó gyártása, és arra gondoltam, vagy most veszek egyet, vagy sosem lesz 4C-m. Rákérdeztem Riegleréknél, akik találtak is négy lehívható autót. Két fehér volt közöttük, egy citromsárga és ez a szürke. Eredetileg kupét szerettem volna, de a grafitszürke tetszett a barna belsővel, ezért Spider lett. Bele sem ültem, ki sem próbáltam, csak 2018-ban, az átadás napján derült ki, hogy beleférek-e egyáltalán. 240 lóerő nem a világ, de a 4C száraz minimumsúlya 895 kg. Elképzelni is nehéz, mennyire vad és hangos ez az autó, vezetése egész embert kíván. Amikor elindultam Győrből a balatoni nyaralónkba a 82-es úton, Cseszneknél meg kellett állnom. Remegő kézzel szálltam ki, gyakorlatilag egy gokartot vettem, amivel közúton megyek. A főtervező azt mondta róla, hogy a számok csak adatok, mi élményt akartunk adni. A középmotoros roadster nem a leggyorsabb és nem is a legerősebb sportautó, de valódi adrenalinbomba. Hasonlót sem éltem még át négy keréken, pedig vezettem Ferrarit, Porschét, béreltem más sportautókat, de ez valami nagyon más. Az emberek megszólítanak vele, beszélgetni kezdenek a kocsi kapcsán. Nem olyan, mint egy német prémium-sportautó, amivel még meg sem érkeztél, meg sem szólaltál, és már elítélnek.
– Egy 4C Spider árából kijött volna a Giulia Quadrifoglio Verde is. Nem vonzott jobban a telivér sportlimuzin?
– Kicsit előregondolkodtam, és azért választottam inkább a középmotoros roadstert, mert ilyen sportautót nem fognak többé gyártani. Szénszálas váza van, nincs benne szervokormány, és annyira féktelen, hogy nem is szoktam a Race üzemmódot aktiválni benne.
– Aztán meglett a V6-os biturbó is, csak más karosszériával.
– 2019-ben ébredt fel bennem a vágy, hogy vegyek egy Stelvio QV-t. Hatalmas élmény volt, életemben először úgy éreztem, hogy megjöttem, beérkeztem, egy kuriózumot tudhatok magaménak. Amikor másvalaki hibájából összetört, levonultam a pincénkbe sírni, életem autója volt. Utóda is egy négylevelű lóherés Stelvio lett. Az előzőben 90 ezer km volt, a jelenlegi 92 ezret futott, és a mostani is hibátlan. Ehhez már vehettem nagyon kedvező árú szervizcsomagot 5 évre/150 000 kilométerre. A 60 és a 120 ezres vezérléscsere önmagában jóval többe kerülne, mint a teljes szervizcsomag, amiben még 10 olajszerviz is benne van.
– Tedd a szívedre a kezd! Mennyit fogyaszt a Stelvio QV?
– Három évre 13,7 l/100 km az átlagom. Ez teljesen arányos, mert alattam a 280 lovas is megenne 12 litert. Ez az első kocsi az életemben, aminél tényleg észreveszed, hogy sima 95-ös vagy 100-as benzin van-e benne. Nem előírás, de másként muzsikál vele.
– Mit tanácsolsz olvasóinknak, akik használtan vennének Alfa Romeót?
– Alapelvem, hogy Alfát csak alfástól szabad venni, aki szereti a gépet és tisztában van az igényeivel. Nagyon fontos az autó előélete, hogy megkapja a megfelelő szervizelést, mert egy Alfában sem elég olajat cserélni.
– Az olasz autókon és a Ducati motorjaidon kívül van egy igazán különleges hobbid is. Mit szeretsz ennyire a flipperekben?
– Régebben pályamotoroztam, és a pályanapok után annyira kitisztult a fejem, mintha elvonultam volna egy hosszú hétvégére. Nyélen mész, minden féktávra koncentrálni kell, semmi másra nem tudsz összpontosítani. Flipperen játszani pont ilyen, nagyon jó ideglevezetés. Számomra a flipperezés abszolút szenvedély. Nem elég csak lövöldözni, fent tartani a golyót, nagyon összetett játék a különböző szorzókkal, az sem mindegy, mi után mit fogsz lőni. Magyarországon komoly versenyek vannak európai szinten jegyzett versenyzőkkel. A motorozással összevetve a flipperezés abban jobb, hogy nem veszélyes, és aki akar, tud sörözni, ha nem veszi túl komolyan a játékot.