alfa-romeo-147

20 éve lett az Év Autója az Alfa Romeo 147

hirdetés
Szinte hihetetlen, de idén már 20 éve annak, hogy elnyerte az Év Autója díjat a 147-es Alfa Romeo. A kompakt 147-es a mai napig népszerű, és talán ez az a modell, amelyből Magyarországon a legtöbb van forgalomban. A 147-es jelenleg egy igazi olcsó belépőautó az alfázás világába, a csúcsváltozata, a GTA pedig máig egy zseniális sportautó.
Az Alfa Romeo a 145/146 modellek leváltására készült 147-est a Torinói Autókiállításon mutatta be 2000-ben. Az elődhöz képest teljesen új autó karosszériája a 156-oséból származik. A tengelytávot kissé lerövidítették, de a felfüggesztés maradt ugyanaz, mint a 156-ban.
A már addigra bizonyított Twin Spark erőforrásokat találjuk a motorháztető alatt, amelyek a következők: kettő 1600 köbcentis (105 és 120 lóerős) és egy kétliteres (150 lóerős). Az erősebb, kétliteres verziót a Selespeed félautomata váltóval szerelték, miközben a többi modellt a hagyományos, ötfokozatú kézi tengelykapcsolóval látták el.

A 147-es az utolsó Walter da Silva által tervezett Alfa Romeo, amelyet elsősorban a legtökéletesebb dizájn jegyében terveztek, nem csoda hát, hogy a formájában a régi Alfákból merítő autó légellenállási együtthatója gyengécskének mondható (0,32 cw). A tökéletes formavilág azonnal összetörte az autórajongók szívét és bár máig találhatunk vérre menő vitákat arról az internetes fórumokon arról, hogy női autó-e a 147-es, meg kell állapítsuk, hogy bizony ez a forma még a 2020-as években is tökéletesen megállja a helyét.
Megjelenésekor csak háromajtós változat volt kapható, azonban 2001-ben megjelent ötajtós kivitelben is. Ennek különlegessége ugyanúgy a hátsó ajtók rejtett kilincse volt, amellyel még jobban meg tudták őrizni a háromajtós formáját.
Ugyanebben az évben jelentek meg a változó geometriájú turbófeltöltővel és intercoolerrel szerelt, 1900 köbcentis (115 lóerős) dízel aggregátok a 147-ben, valamint a kétliteres verzió is elérhetővé vált kézi kapcsolású váltóval.

2001-ben 21 ország 56 autós újságírója az Év Autója megtisztelő címmel tüntette ki a 147-est. Ekkor a Ford Mondeót és a Toyota Priust előzte meg az Alfa Romeo.

Két évvel később, a Párizsi Autókiállításon mutatták be a típus csúcsváltozatát, a 147 GTA-t. A kis méregzsákot a nagytestvér 156-os 3.2 literes, 250 lóerős, hathengeres motorjával és hatfokozatú kézi váltóval szerelték. A sportos belsőnek megfelelően a külsőt is átszabták kissé, kiszélesítették a sárvédőket és sokkal sportosabb első és hátsó lökhárítókat kapott. Természetesen megerősítették az autó fékeit, futóművét és hűtési rendszerét is.
Mára a GTA igazi kultautó lett, elsősorban motorja miatt, de talán azért is, mert a karosszériája pontosan visszaadja, micsoda erőgépet rejt. A mostani ára is jól tükrözi mindezt. Míg egy átlagos, de még használható 147-est megkapunk párszázezer forintért, egy jó állapotú 147 GTA bizony 4-5 milliónál kezdődik a mobile.de. És egészen biztos, hogy az ára már nem fog csökkenni.
2002-ben mutatkozott be az autóban a vadonatúj, 140 lóerős, 1900 köbcentis, 16 szelepes, MultiJet dízel erőforrás is. Ez a technológia lehetővé tette, hogy a motor ciklusonként többször és kisebb dózisokban fecskendezze be az üzemanyagot, ezáltal téve még simábbá annak járását és csökkentve a motorzajt.

A ráncfelvarrt 147-est 2004 őszén leplezték le a Párizsi Autószalonon, de GTA változat már nem készült belőle. Ezt a faceliftet Wolfgang Egger, az Alfa Romeo designcsapatának akkori újonca készítette, aki korábban a 166-os Alfa ráncfelvarrását is elvégezte. Nagyon nem is mert hozzányúlni a tökéletes formatervhez. Kis túlzással csak az első és a hátsó lámpatesteket szabta át, illetve nagyobbra vette a scudettót (az Alfa pajzsot). Belül eltüntette a sportos csőműszereket, és javított az anyagminőségen
2006-ban újabb frissítésen esett át a modell, és a GT mellett ez a modell is megkapta a Q2 nevű sperrdifit. A 147-est egészen 2009-ig gyártották, összesen 580 ezer darab készült belőle. 2010-ben jelent meg utódja a Giulietta.

Az aresei Alfa Romeo Múzeum augusztus 29-én külön tematikus nappal emlékezik meg arról, hogy 20 éve lett az Év Autója a 147-es. További információ az alábbi linken:
https://www.museoalfaromeo.com/en-us/news/Pages/Backstage%202021/147.aspx