alfa-romeo-4c-spider

10 éve mutatták be az Alfa 4C koncepcióváltozatát

hirdetés
Szinte hihetetlen, de már 10 év eltelt az Alfa 4C bemutatója óta. A szuperkönnyű, kétüléses, középmotoros sportautó utolsó példányait az Egyesült Államokban egy limitált kiadású modellváltozattal búcsúztatták a közelmúltban. Az Alfa 4C egy vérbeli sportautó, készült belőle kupé és spider változat, és már most látszik, hogy a szép állapotú példányok ára nem nagyon fog csökkenni a jövőben, hanem épp ellenkezőleg...
Az Alfa Romeo 4C Concept a márka saját designműhelyének, a Centro Stilo-nak az alkotása volt, melyet 2011. március 1.-én mutattak be a Genfi Autószalonon.

A kompakt kétüléses sportautó formai jegyeit a 8C Competizione és a legendás 33 Stradale versenyautó ihlette. Az autó kifejezi a márka esszenciáját, lényege a kis súly, nagy teljesítmény, a vezetési élmény és a gyönyörű forma.

A teljesen új alvázat az Alfa Romeo a Dallara versenyautó-gyártóval közösen fejlesztette ki. Nagy mennyiségben használtak fel karbont és az alumíniumot, gyakorlatilag egy karbon keret maga az utascella. Így sikerült az autó súlyát bőven 1 tonna alatt tartani.

A 4C 40/60-as súlyelosztása közel ideális. A Giulietta QV-ből már ismert 1750 MultiAir motort középre, a hajtást hátra helyezték, a kettő között pedig az új duplakuplungos, hatsebességes TCT-váltó kapott helyet.
Két évvel a 2011-es koncepció bemutatása után a 2013-as, 83. Nemzetközi Genfi Autókiállításon leplezték le a 4C szériaváltozatát.

Külsőben a két verzió között jelentős változás nincs, az első fényszórók, a motor oldalsó levegőbeömlői, a tükörház, és a lökhárítók vonalvezetése változott némiképp.

Technikailag viszont még ennyi változás sem történt a koncepcióautóhoz képest: a 4C-t az 1750 köbcentis, hengerenkénti közvetlen befecskendezésű, turbófeltöltős soros négyhengeres mozgatja, amely 240 lóerőt teljesít 6000-es fordulatszámnál és 350 Nm nyomatékot produkál. Az erőt a hátsó tengelyekhez az újragondolt dupla kuplungos TCT szekvenciális váltó továbbítja.
A 4C összsúlya 895 kilogramm, így egy lóerőnek nagyjából 4 kilogrammot kell mozgatnia. Az utascella szénszálból készült, összsúlya mindössze 65 kilogramm, ennek köszönhetően gyorsulása 4,5 másodperc 100-ra. Elől kettős keresztlengőkaros, hátul McPherson rendszerű futómű gondoskodik az úttartásról.
Az autó máig egy igazi “látványosság”, hiszen az Alfa modernkori történetében az egyetlen ilyen méretű és megjelenésű sportautó. Sokan Ferrarinak nézik, de aki ért hozzá, az bizony látja benne a 33 Stradale örökségét. Formája örök, ha ma jelenne meg a szalonokban, akkor is újként hatna.

És bár sokan ezt nem nem gondolták volna, egy néhány éves használt példány bizony annyiba kerül, mint újonnan a szalonban. Az autózás átalakuló világában egy igazi kultikus sportautónak pedig bizony egyre jobban megkérik az árát, így szinte biztos, hogy a 4C már nem lesz olcsóbb…

A 4C Concept az aresei Alfa Romeo Múzeumban van, de sajnos nem része az állandó kiállításnak.