Teszt: SsangYong Rexton G4 2.2 e-XDI Black Edition

Teszt: SsangYong Rexton G4 2.2 e-XDI Black Edition

hirdetés

Ez nem SUV. Több annál.

A SsangYong Rexton barátságos családi óriás vagy munkára fogható, gazdag felszereltségű céges kocsi is lehet, de vajon mire elég az egyetlen dízel hajtáslánc és a jó ár/érték arány 2024-ben?
Ha valaki klasszikus, nagy méretű terepjárót keres, amelyben találkoznak a kemény utakat legyűrő képességek a pazar beltérrel, annak nem sok lehetősége van. Sokan egyértelműen a Toyota Land Cruiser irányába indulnak, pedig régóta akad a piacon egy nagyon hasonló képességekkel rendelkező alternatíva, méghozzá Dél-Koreából.

Ez nem más, mint a SsangYong itthon legismertebb modellje, a Rexton, ami létravázas felépítéssel, komoly összkerékhajtással, önzáró hátsó differenciálművel igazi régi vágású terepgép a hétszemélyes szabadidő-autók között. A Rexton nem új szereplő a hazai piacon, Európában 2001-ben jelent meg a Y200 kódjelű széria, amiből még ma is akad még bőven a magyar utakon. A jelenlegi Y400-as generáció pedig 2017 óta van jelen, a ráncfelvarrás óta már Y450 kóddal.

Megszokott forma

Bevált recept, ezért nem változtattak rajta, 2020-ban kapott egy friss, mokányabb arcot, új első és hátsó fényszórókkal, más hűtőmaszkkal, eltérő első és hátsó lökhárítókkal. A tesztautó ráadásul különleges kivitel, Black Edition, ahol a króm helyett sötét, selyemfényű dekorációs betétek adnak még komolyabb megjelenést a méretes családi behemótnak. Ez a konfiguráció a metálfekete mellett gyöngyházfehér karosszériával rendelhető, látványosak a szintén sötét fényezésű, 20 colos felnik. Ezekre 255/50 R20-as gumiabroncsok kerülnek, bár annak, aki tényleg terepezni akar, jobb választás lehet a ballonosabb, 255/60 R18-as gumi.
teszt-ssangyong-rexton-g4-2-2-e-xdi-black-edition-carnet-hir-1
A bakancsforma test nem rejti el az autó valódi méreteit, sőt még nagyobbnak is mutatja a valósnál. Tippre eléri az öt métert, pedig a teljes hossz „csak” 4850 mm. Azért nem teljesen Amerika, de majdnem. A magasságát már észben kell tartani, ha szűk mélygarázsba akarunk lehajtani, tetősínnel együtt eléri a 1825 millimétert, szélessége 1960 mm, a tengelytáv pedig 2865 milliméteres. Az új, merészen szögletes Torres mellett ez a SsangYong a konzervatív vonalat hozza. Ebben a fekete színben simán lehetne a titkos szolgálat megfigyelő terepjárója, beleolvad az utcaképbe. Arányos, harmonikus forma, de nem hoz semmi extrát, érdekes részletet, visszafogott munka a kötelező, hatalmas hűtőráccsal, hangsúlyos sárvédőívekkel, masszív tetősínekkel.

Akár hét személynek is

Az amerikai szabadidő-autók stílusát idéző szellős beltér várja az utasokat. Elöl terpeszkedős a kényelem a széles fotelekben, és a második sorban is elfér három utas, de kisebb teremettel leghátul is könnyen elviselhetőek a rövidebb utak, gyerekeknek pedig ez a két ülés is ideális lehet. Javítana a helyzeten, ha sínen csúszna a második sor, ezt nem kínálja a Rexton, de állítható a középső üléssor háttámláinak dőlésszöge. Ide is jut kétfokozatú ülésfűtés, és az ajtók itt is megkapták az igényes, puha kárpitozást, akárcsak az elsők. Ezt a 2. üléspadot a lehajtható háttámlával együtt lehet előrebuktatni, a műveletben gázteleszkóp segít. Így elég hely tárul fel a 3. sor utasainak a beszálláshoz.
A harmadik sorba is jutott külön állítható légbefúvás, valamint 12 voltos csatlakozó. Hiányoznak azonban az Isofix rögzítési pontok, hisz pont gyerekeknek elegendő a hely, így viszont modern gyermekülést nem tudunk a lehető legbiztonságosabb módon használni. 240 liter a Rexton csomagtartójának legkisebb katalógusértéke, amikor heten használnák. Ötüléses autóként viszont már hatalmas, 872 literes rakteret kapunk, ha pedig minden ülést lehajtunk, 1,8 köbméteres furgon lesz a kocsiból. Létezik ötüléses Rexton is, amely 1051 litert kínál, ebből az üléseket ledöntve 1977 litert tudunk kisajtolni. Nem lesz akadály a bútoráruházból mindent egy körben hazavinni. Igazi bálnagyomor-hangulatot ad a Rexton csomagtere, amelynek sík felületét egy kis polc adja hátul. Ennek 60 kilogramm a maximális terhelhetősége, alatta elférnek a kisebb felszerelések, ha pedig itt ülve akarna valaki pihenni, horgászni, akkor ki is lehet pattintani a helyéről.

A képernyőké a főszerep

Visszatérve az első sorba, itt érezhető igazán, hogy ez a dél-koreai márka zászlóshajója, ebbe belepakoltak apait-anyait. Otthonos, kényelmes hely ez a hosszú utak eltöltéséhez, hűtött-fűtött, minden irányban elektromosan állítható ülésekkel, fűtött kormánnyal kényeztet a Rexton. A stílus itt is biztonsági játék, egyenes, egyértelmű vonalak határolják a műszereket, a rombuszmintás varrás és a hangulatvilágítás adja meg az igazi prémiumhangulatot, no meg a bőr. Komoly mennyiségű és klasszikus bőrkárpit, nem holmi újító, vegán darálmány. Ekkora térben bőven van hely a kisebb tárolóknak, az ajtózsebek tisztességes méretűek, a könyöklő is elnyel rengeteg dolgot, de van külön tároló a pénztárcának, mobilnak a váltókar előtt. A mobiltöltést már ebben a modellben is két USB-C csatlakozó szolgálja.
A 2020-as modellfrissítés óta a legnagyobb változás, hogy 2023 végén teljesen új műszerfalat kapott a típus. A 8 colos központi kijelzőt lecserélték egy 12,3 col méretűre, ami magával hozta a középkonzol teljes átrajzolását. Áttervezték a légbeömlők nyílásait, az új képernyő kiemelkedik a műszerfal síkjából, valamint eltűnt a fizikai gombokkal rendelkező klímapanel.

Ennek helyét egy érintőfelület vette át, de ugyanúgy megvan minden funkció, csak már egy síkban, elegánsabb, de talán nehezebben használható kivitelben. 

A rendszer maga alapfunkciókra csupaszított darab, érezhető, hogy az Apple CarPlay- és Android Auto-felhasználókra gondoltak a tervezők. A telefontükrözés funkciója jelenleg vezetékkel kapcsolódva érhető el a típusban.
A műsor főszereplője a kormány mögötti 12,3 colos műszeregység, amely több nézettel rendelkezik, és a legfontosabb funkciókat is itt érhetjük el a méretes, alul lapított volán gomberdejében bóklászva. Szokni kell a tizenkét apró gomb kezelését, a kormányfűtést is ide helyezni erős túlzásnak tűnik, de talán így adta ki a szimmetrikus, kétszer hatos elrendezés.

Csak a dízel!

Szerkezetét tekintve ritka darab a SsanggYong Rexton G4, mivel létravázra épül. Ezt már kevés autógyártó alkalmazza, azaz jelentős eltérés a piac többi, 5+2 üléses önhordó karosszériával épülő SUV-jához képest. Egyetlen motorja a 2,2 literes, soros négyhengeres dízel, amelyet már házon belül fejlesztettek (régebben dolgoztak Mercedestől vásárolt komplett blokkal is).
Átgondolt, letisztult konstrukció egyetlen turbóval felszerelve. 202 lóerő a maximális teljesítménye és 441 Nm a csúcsnyomatéka, utóbbi pedig már igen alacsony fordulatszámon, 1600-2600 között jelentkezik. Alapesetben hátsókerék-hajtással készül a Rexton, de természetesen rendelhető összkerékhajtás, hátul pedig önzáró differenciálmű dolgozik a nyomaték elosztásán a két oldal között. Sebességváltók terén egyértelmű a választás, a motorhoz nyolcsebességes, hidrodinamikus, automata nyomatékváltót kínál a gyár. Futóműből viszont akad opció, elöl kettős keresztlengőkaros a rendszer, de hátul lehet több lengőkaros független felfüggesztésű, vagy akár merev tengelyes is. Utóbbi sprődebb, de terepen hatásosabb, igaz, a hasmagasságot 224 milliméterről 203 milliméterre csökkenti. Előbbi azoknak lehet jobb választás, akik a közúti menetkomfort helyezik előtérbe.

Nincs meglepetés, és pont ezért jó

Gombnyomásra ébred a dízelmotor, markáns, mély hangja azonnal felismerhető. Nem zavaró, inkább nyugodt dohogás, ami főleg erős gyorsításkor jelentkezik. De az autó karaktere nem is kívánja az ilyen jellegű használatot, ezzel a kocsival beengednek, megvárnak, észrevesznek. Guruló hangár a Rexton a személyautók között, összkerékhajtással 3,5 tonnát vontathat, de azért ilyen terhelésnél jól jönne egy erősebb konfigurációi a motorpalettán. A hétköznapokra viszont, átlagos tempójú közlekedéshez bőven elég a 202 lóerő. Tényleg a tökéletes átlagot lőtték be, a végsebesség 184 km/óra, a 0-ról 100 km/órára gyorsulásnál 11 másodperc körüli időről beszélünk.
Méretével, valamint vezetővel együtt 2,3 tonnás tömegével tömegével persze számolni kell, de az autópálya-tempó is otthonos terep a Rextonnak, egyenletes, tompa, távoli morajjal szól ilyenkor a dízelmotor, alig 2000-es percenkénti fordulattal, nyolcadik fokozatban. Nincs szükség tolakodásra, az automata is vajpuhán, komótosan kapcsolja a fokozatokat. Van manuális opció a kormány mögötti fülekkel, de abszolút felesleges a használata, talán csak vontatáskor, emelkedőn érdemes beavatkozni. 

A hazai kátyútengeren városi tempóban evezve azért előjön a létravázas felépítés hátránya, a felgyűrt aszfalt, a csatornafedél megremegteti a karosszériát. Ugyanakkor ha sima az aszfalt és nagyobb a tempó, kifejezetten kényelmes a utazás. A darabos rugózás háttérbe szorul, inkább csak egy lágy hullámzás jellemző: gázadásra emelkedik a motorháztető, fékezésnél süllyed, de ez nem jelent bizonytalanságot.
Ebben az autóban tényleg magasan ülünk, átlátjuk a forgalmat, ami városi dugóban is előny lehet. Azért nem egyszerű parkolóhelyet találni egy ilyen széles és hosszú autóval, de a padkák természetesen nem jelentenek akadályt, a szögletes karosszéria határai jól érezhetőek, és négykamerás, teljes felülnézeti képet adó kamerarendszer is segíti a manőverezést.

A méretes volán kellemesen könnyűre szervózott darab, ha lakókocsival kell tolatni, akkor jó, hogy kisujjal pörgethető, ezt tartották szem előtt a Rexton fejlesztői. Így kanyarokban inkább csak nagyjából kijelöljük vele az irányt, a méretes test pedig hellyel-közzel arra is libben. 

Jól dolgozik az adaptív sebességtartó, az alul lapított, malomkerék méretű kormányon elég pihentetni a kezünket ilyenkor.
Országútra érve már változik a kép, ilyenkor elég sűrűn figyelmeztet és nyúl is bele az irányításba a sávtartó. Egy ekkora autónál óhatatlan, hogy közel kerülünk a felfestéshez, lehetne elnézőbb az elektronika.

Szinte üdítő jelenség a sok, kötelezően feszes, sportos SUV között, ez legalább egy olyan gép, ami kilóg a sorból, és szívesen fordulunk le vele a legközelebbi földútra. Azért féltettem a szép metálfekete fényezést, így csak kisebb kört tettem huplis mezőgazdasági utakon, ahol érződött, hogy ennél sokkal többre képes a Rexton, amiből csak a központi zárható differenciálmű hiányzik, hogy tényleg a legkomolyabb terepjárók között lehessen említeni.

Ennyiért hasonló autó nincs még egy

A SsangYong Rexton belépő listaára 15,9 millió forint, ami jó ideje állandó akcióval 14,9 millió forint a valóságban. Ebben a változatban még nincs összkerékhajtás és a sok finom extra, melyekkel kényelmesebb az élet ezzel a régi vágású terepjáróval. 17,6 millióról indul az összkerékhajtású változat, bőrkárpittal, de a Rextonból az igazi a csúcsverzió a Black Edition, ami akciós 19,4 milliós árával sem túl drága a hasonló konkurenshez mérve. Mert igazi ellenlábas csak a Toyota Land Cruiser lehet, amelynek friss generációja 26,7 millió forintról indul.
Két kisebb ráncfelvarrással, pár modern extrával toldották meg a modellt eddigi, 2017 óta tartó pályafutása során, és úgy tűnik a dél-koreai gyártó elégedett a csomaggal. Tény, hogy tökéletes a pozicionálás és az árazás, a recept pedig működik. Bőven a Toyota Land Cruiser vételára alatt kínálnak hasonló alapokon nyugvó csomagot, egy kényelmes, tágas utazóautót jó terepjáró képességekkel. Így a motorkínálatot sem kell tupírozni, a garancia alapból öt év vagy 150 000 kilométer, de van kiterjesztett, 5+5 éves opció is a SsangYong kínálatában.