Egymillió érv az elektromos SsangYong mellett

Egymillió érv az elektromos SsangYong mellett

hirdetés
A SsangYong első tisztán elektromos típusaként a Torres EVX kiváló paraméterekkel és egy rendkívül szokatlan garanciális ajánlattal lépett piacra.
Karakteres megjelenés, bődületesen tágas belső tér, nagyvonalú kényelmi szolgáltatások, komfortra hangolt futómű és egy kifejezetten modern, élvonalbeli paraméterekkel bíró akkumulátor: a Torres EVX remek ajánlólevéllel érkezett meg a piacra. A garanciális feltételek is kedvezőek, az autó egészére 7 éven vagy 150 ezer kilométeren át tartó garanciát vállal a gyártó, a nagyfeszültségű akkumulátorra pedig 10 év vagy százezer… nem, várjunk csak, ez hat nulla: egymillió kilométer a garancia felső határa!

Egymillió kilométer. Ennyit a legtöbb ember egy élet alatt sem vezet le, hacsak nem hivatásos sofőrként járja a világot. De gondolkozzunk el egy kicsit, mit is jelent ez az ajánlat valójában, túl azon, hogy az átlagember nyelvére lefordítva örök garanciaként értelmezhetjük.
A Torres EVX a szabványos adatok szerint 462 kilométert tud megtenni egy teljes feltöltéssel. Az akkumulátor élettartama szempontjából persze nem szerencsés ezt minduntalan kihasználni: a szakértők 20% és 80% közötti töltöttségi szintet javasolnak. Habár a hatótávolság és az akkumulátor merülése nem feltétlenül egyenesen arányos egymással, számoljunk mégis a 462 hatvan százalékával, azaz töltésenként 277 megtehető kilométerrel.
ssangyong-torres-evx-elektric-carnet-hir-2
Ez azt jelenti, hogy az akkucsomag több mint 3600 töltési és merítési ciklust bír ki, mielőtt kapacitása az eredeti érték 70 százalék alá esne – az akkumulátorok világában erre szokás ugyanis garanciát vállalni. Természetesen nem ennyire egyszerű a dolog, hiszen a maximális kapacitás nem hirtelen, hanem fokozatosan csökken, ezért töltésről töltésre csökken a felvehető (megtartható) legnagyobb energiamennyiség. A vége felé ezért majd gyakrabban kell tölteni az autót – az egyszerűség kedvéért gondolkozzunk 4000 töltési ciklusban.
Ha utánaolvasunk, ez a 4000 ciklus teljesen reális az olyan lítium-vas-foszfát akkumulátorok esetében, mint amilyet a Torres EVX-ben is találunk, ahogy a 10 év is egy hihető érték ennél a technológiánál. Ahhoz persze, hogy biztosat tudjunk mondani, komolyabb tudományos kutatásra és mérésekre volna szükség, ám higgyük el nyugodtan, hogy a SsangYong K+F-részlegében dolgozó mérnökök ezeket elvégezték: a garanciális ígéretekben általában inkább alul-, mintsem túl szokták magukat vállalni az autógyártók.
Ha tehát olyan autót keresünk, amellyel tíz éven át hetente megtehetünk 1900-2000 kilométert (azaz nagyjából másfélszer annyit, mint egy átlagos londoni taxis), és még a végére is marad benne annyi szufla, hogy ezután is értelmezhető használati értéket nyújtson, a SssangYong villanyautója jó választásnak ígérkezik – már csak azért is, mert ilyen mértékű biztonsági tartalékkal minden bizonnyal keresett szereplő lesz pár év múlva a használt elektromos járművek piacán.

A Torres EVX-et állandó mágneses szinkronmotor mozgatja, nem is rosszul.  A rendelkezésre álló 207 lóerő, illetve az azonnal ébredő 339 Nm nyomaték 8,1 másodperces 100-as gyorsulást garantál.