peugeot-404-break

Térvarázslók: A legendás Peugeot kombik

hirdetés
Amikor a második világháború miatti kényszerű leállás után újraindultak a Peugeot futószalagjai, a gyár egy vadonatúj konstrukcióval, az önhordó karosszériás Peugeot 203-assal lépett színre. Ebből 1950-ben – akkoriban szinte példátlan módon – kombi változatot is készített. Sőt mindjárt két verziót is: az egyszerűbb kivitelű, de hatalmas puttonyú Commerciale kivitelt és a három üléssoros, igényesebb kidolgozású Familiale modellt, amelyben a nevéhez méltóan akár hatan is utazhattak. A bőségesebb térkínálat kulcsa nem csupán az átszabott hátsó rész volt, hanem a 200 mm-rel megnyújtott tengelytáv is, így az autóban tényleg kényelmesen elfértek az utasok és a csomagok. A Peugeot ezzel a modellel szinte berobbant a nemzetközi piacra, ahol a takarékos, megbízható és remekül kihasználható jármű hamar népszerű lett.
Persze megoszlanak a vélemények arról, hogy valóban ez volt-e a Peugeot kombik őse, hiszen már a típus elődjéből, a Peugeot 202-esből is gyártottak olyan kivitelt, amiben a csomagtartó és az utastér közös teret képezett. Az igazsághoz viszont hozzátartozik, hogy itt még nem a sok poggyász elhelyezése, hanem az utasok kényelme számított igazán; erről tanúskodik a B oszloptól látványosan megmagasított tető és a meredeken lecsapott hátfal, ami hatalmas fejteret kínált a hátul ülőknek. A forma tehát már a harmincas évek végén is létezett, ám mivel az ötvenes évekre jócskán átalakultak az autóhasználók szokásai (a vezetőülésben maga a tulajdonos ült, nem a sofőr, a hölgyek pedig nem hatalmas kalapokban utaztak), a tágas hátsó traktus alapötletét úgy vitte tovább a Peugeot, hogy az így nyert teret praktikus célokra lehessen használni.
Így vagy úgy, hivatalosan a Peugeot 203 Break (a francia autós világban máig ez a kombi elnevezése) az első kombi, ami kikövezte az utat ahhoz, hogy a Peugeot a következő évtizedekben szinte az összes típusából készítsen ilyen változatot. Ez történt a következő modell, a Peugeot 204 esetében is, amelyből 1965 őszén jelent meg az ötajtós, nagy csomagterű kivitel; itt az övvonalból kitüremkedő hátfal hatalmas teret biztosított, ráadásul a vásárlók ellenállhatatlanul sikkesnek találták ezt a megoldást.

Mivel a Peugeot 204-es tengelytávolsága kifejezetten nagy volt, a francia tervezők viszonylag könnyen alakítottak ki belőle egy újabb, felsőbb kategóriás modellt, a Peugeot 304-est. Egyszerűen csak átformálták a kis családi kombi orrát, meghosszabbították a hátsó túlnyúlást, modernizálták a műszerfalat, és már kész is volt az eggyel nagyobb kombi. Ez szinte változatlan formában örökölte meg az előd farkialakítását, vagyis a konstrukció két modellgeneráción át, több mint tizenöt évig szolgálta az akkori autóvásárlókat.
Mindeközben a Peugeot a magasabb méretosztályokban is sikeres kombikat készített. A márka első modern nagyautójából, az 1955-ben bemutatott Peugeot 403-asból szintén kétféle kivitelben (Commerciale és Familiale) létezett puttonyos változat, és a három üléssoros verzióban már nyolcan is utazhattak. A 90 fokban nyitható oldalajtós, hátul is teljesen letekerhető oldalablakos autó egészen új dimenziót nyitott a családi utazásokhoz, és csak azért nem lett belőle bombasiker, mert néhány évre rá megjelent a még nagyobb, még modernebb és még elegánsabb Peugeot 404 kombi, dupla hátsó csavarrugókkal és olyan hátsó ajtóval, amit a rugós rendszernek köszönhetően már egy gyerek is képes volt felnyitni.
A nagy Peugeot kombik idővel egyre jobbak és egyre népszerűbbek lettek. Jött a Peugeot 504 és 505 Break hatalmas, 2900 mm-es tengelytávolsággal és emelt tetőlemezzel, három üléssoros kialakítással, és akkora csomagtérrel, ami még a legnagyobb tárgyakat is kényelmesen elnyelte. Nem véletlen, hogy ezeket a modern formavilágú, tágas autókat Európa minden országában előszeretettel vásárolták a családok, nem beszélve a cégekről, amelyek mentőautóként, katonai járműként és praktikus szervizkocsiként is hasznosították őket. A csúcsot a francia Dangel vállalat által átalakított emelt hasmagasságú, összkerékhajtású változatok jelentették, amelyek a világ minden olyan pontján feltűntek, ahol kíméletlen körülmények közt kellett sok utast és sok csomagot célba juttatni.
Ezek után logikusnak tűnt volna, hogy a Peugeot a legnagyobb modelljeiből is készítsen kombi változatot, ám ez nem így történt. A Peugeot 604 Break tervei elkészültek ugyan, de ez a verzió sosem került gyártásba, ahogy a későbbi Peugeot 605-öst és a Peugeot 607-est is kizárólag limuzinkarosszériával árusították.

A francia márka a 2000-es évek elején látta elérkezettnek az időt, hogy két innovációval megint felkavarja a kombikategória állóvizét. Az egyik a Peugeot 307 kombi volt, amely valójában két típust takart: a 307 Break egy szimpla, bár rendkívül tágas, ötszemélyes modellt takart, míg a 307 SW (a típusjelzés az angol Station Wagon kifejezés rövidítése) egy hétszemélyes, hatalmas üvegtetős utazóautó volt, ami megfizethetőbb alternatívát jelentett a termetes buszlimuzinok mellett.
A korszak másik újdonságát a Peugeot 206 SW jelentette, amelyben a francia mérnökök csalhatatlan stílusérzékkel egyesítették a Peugeot 206 lenyűgöző formatervét és a kombik praktikumát. A fiatalos vonalvezetésű városi kombi koncepciója az utódmodell Peugeot 207-esben is sikeresnek bizonyult, sőt ebből már egy emelt hasmagasságú Outdoor változat is készült. A Peugeot 208-asnál aztán megszakadt ez a sorozat, mert a kis crossoverek térhódítását látva a gyár inkább elkészítette a Peugeot 2008-as városi szabadidőjárművet, ami ugyanilyen funkcionalitást kínál még modernebb és trendibb formában.
Ezzel azonban nem ért véget a Peugeot kombik sikeres pályafutása, hiszen a nagyobb méretosztályokban továbbra is készít ilyen modelleket a gyár. Jó példa erre a közelmúltban bemutatott Peugeot 508 SW, ami a márka legszebb kombis hagyományaihoz híven nemcsak tágas teret, hanem lenyűgöző eleganciát, kupés sportosságot, kimagasló minőséget és hi-tech műszaki megoldásokat kínál. A jövőre érkező Peugeot 308 SW pedig stílusosan teremt kapcsolatot a 70 évvel ezelőtti családi kombival: ahogyan a Peugeot 203, a Peugeot 308 SW is előremutató műszaki tartalmat rejt a divatteremtő vonalak mögé, kiváló alternatívát kínálva azok számára, akik a szabadidőjárművek funkcionalitását hagyományosabb, alacsonyabb formátumban szeretnék élvezni. Ennek az előremutató műszaki tartalomnak a legjobb példája a hálózatról tölthető hibrid hajtáslánc, amely a 308 SW mellett az 508 SW-hez is elérhető, méghozzá több teljesítményszinten.