Teszt: Nissan Qashqai E-Power
Villany- és benzines motor is van benne, mégsem egyszerűen hibrid a Nissan Qashqai új, különleges hajtáslánccal szerelt verziója. Az E-Power villanyautóként viselkedik, mégsem kell bajlódni a lassú töltéssel és a rövid hatótávval.
2021-ben, amikor bemutatkozott a Nissan Qashqai harmadik generációja, bejelentették, hogy Európába is megérkezik az addig csak a Japánban forgalmazott E-Power hajtáslánc. Ennek a különleges megoldásnak a lényege, hogy egy benzinmotor generátorként termeli az elektromos áramot ahhoz a villanymotorhoz, mely az autó kerekeit hajtja meg. Ami késik, nem múlik: eljött a pillanat, kipróbálhattunk egy ilyen rendszerrel szerelt autót, melyre joggal mondhatjuk, hogy forradalmi. Korábban ilyet sorozatgyártású autóban nem alkalmaztak.
Az E-Power széles körű bemutatásához, illetve elterjesztéséhez nem is választhatott volna a Nissan jobb alapot a Qashqainál. Ez a márka legnépszerűbb modellje az elmúlt években, a bevált receptet pedig elég volt csak finomhangolnia az új generációnál a gyártónak. Megtartották a padlólemezt, amelyre 4428 mm hosszú, 1839 mm széles és 1606 mm magas autó épült, így pedig csupán 1-3 centimétert nőtt a különböző irányokban elődjéhez képest. Persze a forma modernebb, trendi.
Továbbra is ugyanazok az arányok uralják az autó összképét, mint eddig, a tervezők azonban több helyen is jó ötletekkel vittek extrát a külsőbe. Személyes kedvencem a hátsó ajtók üvegeit a csomagtérajtó szélvédőjével összekötő fekete elem, illetve az a bevágás a csomagtérajtón, ahol helyet kapott a rendszám is
Továbbra is ugyanazok az arányok uralják az autó összképét, mint eddig, a tervezők azonban több helyen is jó ötletekkel vittek extrát a külsőbe. Személyes kedvencem a hátsó ajtók üvegeit a csomagtérajtó szélvédőjével összekötő fekete elem, illetve az a bevágás a csomagtérajtón, ahol helyet kapott a rendszám is
Szemből nézve határozottabb arcot kapott a Qashqai, megnőtt a hűtőrács, amelyet ki is emeltek a Nissannál jellemző éles, V alakú kerettel. Igazán különlegesek a fényszórói, amelyek nem hagyományos lámpatestet, hanem hatalmas C-t formáznak, ehhez persze kellett a fejlett technológia is, hiszen az alapfelszereltség része a LED-es fényszóró. Tetszetősek a 20 colos felnik, amelyek méretben tökéletesen passzolnak az autóhoz.
A Qashqai külsejének legnagyobb újítása nem is látszik: mind a motorháztető, mind az ajtók ugyanis alumíniumból készültek, a csomagtérajtó pedig kompozit műanyagból van. Ezek önmagukban 24 kilogrammos fogyást eredményeztek, a karosszériából pedig további 60 kilót sikerült lefaragni. Így jött ki az E-Power erőforrással szerelt verzió 1612 kilós önsúlya. Ezzel együtt is megkapta az autó az Euro NCAP töréstesztjén az öt csillagot, amiben szerepe van, hogy már alapáron kínálja azokat a fejlett biztonsági és vezetéstámogató rendszereket (többek között vészhívó, sebességtartó, vészfékező, sávelhagyásjelző, keresztforgalom- és holttérfigyelő, éberségfigyelő, táblafelismerő), amelyeket a versenytársak csak bizonyos felszereltségi szint felett szerelnek be. Ezt a bőkezűséget eddig leginkább a prémiummárkáknál tapasztalhattuk.
A Qashqai külsejének legnagyobb újítása nem is látszik: mind a motorháztető, mind az ajtók ugyanis alumíniumból készültek, a csomagtérajtó pedig kompozit műanyagból van. Ezek önmagukban 24 kilogrammos fogyást eredményeztek, a karosszériából pedig további 60 kilót sikerült lefaragni. Így jött ki az E-Power erőforrással szerelt verzió 1612 kilós önsúlya. Ezzel együtt is megkapta az autó az Euro NCAP töréstesztjén az öt csillagot, amiben szerepe van, hogy már alapáron kínálja azokat a fejlett biztonsági és vezetéstámogató rendszereket (többek között vészhívó, sebességtartó, vészfékező, sávelhagyásjelző, keresztforgalom- és holttérfigyelő, éberségfigyelő, táblafelismerő), amelyeket a versenytársak csak bizonyos felszereltségi szint felett szerelnek be. Ezt a bőkezűséget eddig leginkább a prémiummárkáknál tapasztalhattuk.
A prémiumirányba történő lépés a beltérben is érzékelhető az új Qashqainál. Egyedül talán a sötét tónus az, ami kicsit zavarhatja az embert, de hamar eltereli erről a figyelmet a modern és igényesen kialakított környezet, mely a beszállókat fogadja. Anyagminőségben és esztétikában szintet lépett a Nissan, ez rögtön szembetűnik. Körbenézve szép varrásokkal és dekoratív műanyagokkal találkozunk, az összkép dicséretes. Kormánya jó fogású, fűthető, vékony küllőivel már-már sportosnak is nevezhető.
Nappabőrrel bevont, masszázsfunkcióval ellátott ülésben foglalhatnak helyet az első sor utasai a Tekna+ felszereltségű Qashqaiban. Villámgyorsan bemelegszik az esős késő őszi napokon, olyankor, amikor az ember leginkább egy meleg ölelésre vágyna. A be- és kiszállást megkönnyítendő, a vezetőülés ajtónyitáskor hátracsúszik, majd indításakor visszaáll a legutóbb beállított pozícióba.
Nappabőrrel bevont, masszázsfunkcióval ellátott ülésben foglalhatnak helyet az első sor utasai a Tekna+ felszereltségű Qashqaiban. Villámgyorsan bemelegszik az esős késő őszi napokon, olyankor, amikor az ember leginkább egy meleg ölelésre vágyna. A be- és kiszállást megkönnyítendő, a vezetőülés ajtónyitáskor hátracsúszik, majd indításakor visszaáll a legutóbb beállított pozícióba.
Műszeregysége 12,3 colos TFT-kijelző, így teljesen digitális formában kapjuk az adatokat útközben. Képe, illetve a megjelenített adatok személyre szabhatóak, de ha mindez nem elég, a kategória legnagyobb head-up display-én is megjeleníthetőek információk. Látszólag az útra, valójában a szélvédőre vetít 10,8 colos méretben a rendszer.
Személyes kedvencem a Qashqai belteréből a középkonzol úgy, ahogy van, kezdve a 12,3 colos érintőképernyővel, egy szinttel lejjebb a klímapanellel, majd jön a vezeték nélküli telefontöltő és a letisztult, elegáns kezelőfelület.
Az érintőképernyő képe kifogástalan, itt látjuk például az autón elhelyezett kamerák képét, melyekből 360 fokos felülnézeti kép áll össze, megkönnyítve a manőverezést tolatáskor, parkoláskor. Külön gombokat és hangerőtárcsát kapott a zenevezérlés, de egy gombnyomásra válthatunk nappali és éjszakai módok között is. Menürendszere gyors és akadozásoktól mentes, és ugyanígy kezeli az Android Autót, illetve az Apple Carplayt is, akár vezeték nélkül. A hangunkra is vevő a Google Assistant és az Amazon Alexa segítségével, így távolról is vezérelhető a kocsi a dedikált mobilalkalmazás segítségével.
Személyes kedvencem a Qashqai belteréből a középkonzol úgy, ahogy van, kezdve a 12,3 colos érintőképernyővel, egy szinttel lejjebb a klímapanellel, majd jön a vezeték nélküli telefontöltő és a letisztult, elegáns kezelőfelület.
Az érintőképernyő képe kifogástalan, itt látjuk például az autón elhelyezett kamerák képét, melyekből 360 fokos felülnézeti kép áll össze, megkönnyítve a manőverezést tolatáskor, parkoláskor. Külön gombokat és hangerőtárcsát kapott a zenevezérlés, de egy gombnyomásra válthatunk nappali és éjszakai módok között is. Menürendszere gyors és akadozásoktól mentes, és ugyanígy kezeli az Android Autót, illetve az Apple Carplayt is, akár vezeték nélkül. A hangunkra is vevő a Google Assistant és az Amazon Alexa segítségével, így távolról is vezérelhető a kocsi a dedikált mobilalkalmazás segítségével.
Egy helyre kerültek a kormányon és a pedálokon kívül az autó működtetéséhez szükséges legfontosabb kapcsolók. A vezeték nélküli töltő felett található az indítógomb, mögötte pedig minden más, megfelelően szellősen elrendezve a szálcsiszolt fémeket idéző műanyagon, melyet ízlésesen egészít ki némi zongoralakk-, valamint ezüstszínű és világító betét. Nagyon tetszik ez a terület, se több, se kevesebb nem kell egy ilyen tudású autóba.
Itt lehet üzemmódot választani sportos, normál és takarékos között a D-Mode kapcsolóval, tisztán elektromos hajtásra váltani az EV gombbal és az egypedálos vezetésre is itt válthatunk az e-Pedal gomb megnyomásával.
Több praktikus megoldás is található a könyöklő alatti tárolóban. Az egyik az, hogy kapásból nem is egy, hanem két rekesz van itt, ugyanis egy kisebbet is elrejtettek, ide leginkább iratok és hasonló apróságok férnek. Ezt is felnyitva tárul elénk a nagyobb rekesz, benne USB-A és USB-C aljzatokkal. Tetszik a kábeleket óvó apró megoldás: ha a jobb egyben ülő szeretné a kocsiba dugott telefonját használni, csak bele kell fektetnie a zsinórt az apró mélyedésbe, majd úgy lecsuknia a fedelet, nem kell nyitott könyöklővel autózni.
Itt lehet üzemmódot választani sportos, normál és takarékos között a D-Mode kapcsolóval, tisztán elektromos hajtásra váltani az EV gombbal és az egypedálos vezetésre is itt válthatunk az e-Pedal gomb megnyomásával.
Több praktikus megoldás is található a könyöklő alatti tárolóban. Az egyik az, hogy kapásból nem is egy, hanem két rekesz van itt, ugyanis egy kisebbet is elrejtettek, ide leginkább iratok és hasonló apróságok férnek. Ezt is felnyitva tárul elénk a nagyobb rekesz, benne USB-A és USB-C aljzatokkal. Tetszik a kábeleket óvó apró megoldás: ha a jobb egyben ülő szeretné a kocsiba dugott telefonját használni, csak bele kell fektetnie a zsinórt az apró mélyedésbe, majd úgy lecsuknia a fedelet, nem kell nyitott könyöklővel autózni.
Tárolórekeszből van még a kesztyűtartó mellett az ajtókban is, ide egy-egy kisebb palack fér be. Telefontöltési lehetőségek a hátsó sorban is találhatóak, egy-egy USB-A és egy USB-C aljzat a leosztás itt is, emellett előre, a vezeték nélküli töltő mellé egy 12 V-os dugaljat is tettek.
Az utastér a tengelytáv 2 centis nyúlásának köszönhetően 24 mm-rel nőtt az előző Qashqaihoz képest. 178 centis magasságomhoz állított vezetőülés mögé ülve bőven volt még láb- és fejterem is, az üvegtetővel együtt is, kényelmesen utazhat több felnőtt is a hátsó sorban. Könnyíti a beszállást és a gyerekülések, gyerekek elhelyezését a 85 fokban nyíló hátsó ajtó.
Láblendítéssel is nyitható a csomagtérajtó, amely mögött az E-Power Tekna+ változatnál 455 literrel gazdálkodhatunk, de a hátsó ülések lehajtásával közel 1,6 köbméter is lehet a hasznosítható tér. Ennél a felszereltségi szintnél a Bose 10 hangszórós rendszerének dupla mélynyomója vesz el némi helyet, egyébként 504 literes is lehet a Qashqai csomagtartója.
Az utastér a tengelytáv 2 centis nyúlásának köszönhetően 24 mm-rel nőtt az előző Qashqaihoz képest. 178 centis magasságomhoz állított vezetőülés mögé ülve bőven volt még láb- és fejterem is, az üvegtetővel együtt is, kényelmesen utazhat több felnőtt is a hátsó sorban. Könnyíti a beszállást és a gyerekülések, gyerekek elhelyezését a 85 fokban nyíló hátsó ajtó.
Láblendítéssel is nyitható a csomagtérajtó, amely mögött az E-Power Tekna+ változatnál 455 literrel gazdálkodhatunk, de a hátsó ülések lehajtásával közel 1,6 köbméter is lehet a hasznosítható tér. Ennél a felszereltségi szintnél a Bose 10 hangszórós rendszerének dupla mélynyomója vesz el némi helyet, egyébként 504 literes is lehet a Qashqai csomagtartója.
Eddig bármelyik Qashqairól beszélhettünk volna, de a tesztautó különlegességét az autó másik végén, azaz elöl kell keresnünk. Ha felnyitjuk a motorháztetőt, 1497 köbcentis, háromhengeres turbós benzinmotort fedezhetünk fel, ez azonban nincs kapcsolatban a kerekekkel.
Az erőforrásnak csupán az áramfejlesztés a feladata az E-Power rendszerben, ezért nemigen számít, hogy teljesítménye 163 LE, maximális nyomatéka pedig 250 Nm, ugyanis a megtermelt áramból sokkal többet hoz ki a villanymotor, mely az első kerekeket hajtja.
Az elektromotor teljesítménye 190 lóerő, melyhez 330 Nm nyomaték társul. A benzinmotor 1,97 kWh kapacitású, azaz ennyi az az elektromosenergia-mennyiség, melyet egyfajta pufferként fel tud halmozni az autó – ez 2,2 dl benzin energiatartalmának felel meg. Áramot nem csak benzinből nyer az E-Power, lassításkor is visszatölt a rendszer.
Működéséről vezetés közben folyamatosan tájékozódhatunk a digitális műszeregységen, mely az energiaáramlás iránya mellett annak erősségét is jelzi a nyilak vastagságával.
Az erőforrásnak csupán az áramfejlesztés a feladata az E-Power rendszerben, ezért nemigen számít, hogy teljesítménye 163 LE, maximális nyomatéka pedig 250 Nm, ugyanis a megtermelt áramból sokkal többet hoz ki a villanymotor, mely az első kerekeket hajtja.
Az elektromotor teljesítménye 190 lóerő, melyhez 330 Nm nyomaték társul. A benzinmotor 1,97 kWh kapacitású, azaz ennyi az az elektromosenergia-mennyiség, melyet egyfajta pufferként fel tud halmozni az autó – ez 2,2 dl benzin energiatartalmának felel meg. Áramot nem csak benzinből nyer az E-Power, lassításkor is visszatölt a rendszer.
Működéséről vezetés közben folyamatosan tájékozódhatunk a digitális műszeregységen, mely az energiaáramlás iránya mellett annak erősségét is jelzi a nyilak vastagságával.
Az E-Power mellett megmaradt a hagyományos választási lehetőség is a Nissan motorkínálatában. Van 140 és 158 lóerős, kézi és automata váltós, illetve összkerékhajtású opció is, mind 12 V-os mild hibrid. Alapjuk az 1,33-as négyhengeres turbós benzinmotor, melyet a Renault-Nissan cégcsoport a Daimlerrel közösen fejlesztett.
Indításra nincs hangja a Nissan Qashqai E-Powernek, az első métereken hagyományos villanyautóként mozgott, később indult be a generátorként működő benzinmotor. Lassabb tempónál, városban többször is csak akkor vettem észre, hogy működik, amikor rápillantottam az energiaáramlásos visszajelzőre, ugyanis kis fordulaton, csendesen végzi a dolgát. Némi zajt csak a gumikból a sárvédőnek csapódó apró kövek, kavicsok, illetve a víz csapott.
Indításra nincs hangja a Nissan Qashqai E-Powernek, az első métereken hagyományos villanyautóként mozgott, később indult be a generátorként működő benzinmotor. Lassabb tempónál, városban többször is csak akkor vettem észre, hogy működik, amikor rápillantottam az energiaáramlásos visszajelzőre, ugyanis kis fordulaton, csendesen végzi a dolgát. Némi zajt csak a gumikból a sárvédőnek csapódó apró kövek, kavicsok, illetve a víz csapott.
Akkumulátoros villanyautóként nem használható sokáig a kocsi, az akkumulátor kapacitása véges, a rendszer pedig érthető okokból nem szeretné, ha teljesen lemerítenénk a telepet. Az akkucsomag töltöttségi szintje végig 50 és 75 százalék között mozgott, csak akkor ugrott magasabbra ez az érték, amikor hosszú lejtős szakaszon ereszkedtem, folyamatos lassítással és energia-visszatöltéssel. Országúton folyamatosan dolgozik a benzinmotor, konstans szinten tartva az energiamennyiséget, melyhez bátran nyúlhat az ember, ha előzni akar, akár autópályás tempónál is.
Intenzívebb kigyorsításoknál a benzinmotor felpörög, fokozott erővel termeli az erőforrás az elektronokat, melyeket kvázi rögtön el is használunk. Ilyenkor nagyobb hangja van a magasabb fordulaton dolgozó belső égésű motornak, de észszerűen, egyenletes kigyorsításokkal vezetve csak ritkán tapasztalható meg ez az állapot.
Ha van helyszín, ahol verhetetlen az E-Power technológia, az a város. Egy másodpercig sem jár ugyanis feleslegesen a motor, az elégetett benzin minden egyes cseppjéből energia lesz, amelyet aztán villanyautósan gyors elindulásokra fordíthatunk. Főleg a kigyorsítási szakaszok első fele a lendületesebb, a menetpedál érintésétől számított első pár másodperc. Ezt követően dinamikája inkább a hagyományos hajtásláncú autókét idézi: az akkumulátor merülésével kevésbé lép úgy a kocsi, mint korábban, de a 163 lóerős, 250 Nm-es motor elég fürgén termeli az elektronokat ahhoz, hogy konstans módon növelhessük tovább a sebességet.
Intenzívebb kigyorsításoknál a benzinmotor felpörög, fokozott erővel termeli az erőforrás az elektronokat, melyeket kvázi rögtön el is használunk. Ilyenkor nagyobb hangja van a magasabb fordulaton dolgozó belső égésű motornak, de észszerűen, egyenletes kigyorsításokkal vezetve csak ritkán tapasztalható meg ez az állapot.
Ha van helyszín, ahol verhetetlen az E-Power technológia, az a város. Egy másodpercig sem jár ugyanis feleslegesen a motor, az elégetett benzin minden egyes cseppjéből energia lesz, amelyet aztán villanyautósan gyors elindulásokra fordíthatunk. Főleg a kigyorsítási szakaszok első fele a lendületesebb, a menetpedál érintésétől számított első pár másodperc. Ezt követően dinamikája inkább a hagyományos hajtásláncú autókét idézi: az akkumulátor merülésével kevésbé lép úgy a kocsi, mint korábban, de a 163 lóerős, 250 Nm-es motor elég fürgén termeli az elektronokat ahhoz, hogy konstans módon növelhessük tovább a sebességet.
A teszt során 100 kilométerre vetítve 6,5 liter benzint fogyasztott a modell – ez a mild hibridek átlagát 0,5-1 literrel alulmúló érték. Városi környezetben viszont akár 40 százalékkal is kevesebbet fogyaszthat a generátoros villanyautó.
Alapvetően nem szeretem az egypedálos vezetési módot, de ebben az autóban tetszett a rendszer. Korábbi tapasztalataimmal ellentétben itt nem volt olyan éles és pontszerű a gyorsítási és a lassítási fázis közötti határvonal, nem kell autóversenyzői szintű lábtechnika ahhoz, hogy ráérezzünk, milyen pedálállásoknál nő vagy csökken a sebességünk.
Kormányzását illetően nem érheti panasz a Qashqait, könnyen kezelhető, irányítható autóról van szó. Kicsi a volán tekerési ellenállása, de közben precíz a szerkezet, jól manőverezhető az autó, fordulóköre 11,1 méter. Vezetési élményben a kategória átlagszintjét hozza a Nissan kompakt crossovere, nem ad sportos közvetlenséget vagy visszajelzést, a hétköznapi vásárlói igényeket viszont tökéletesen kielégíti.
Alapvetően nem szeretem az egypedálos vezetési módot, de ebben az autóban tetszett a rendszer. Korábbi tapasztalataimmal ellentétben itt nem volt olyan éles és pontszerű a gyorsítási és a lassítási fázis közötti határvonal, nem kell autóversenyzői szintű lábtechnika ahhoz, hogy ráérezzünk, milyen pedálállásoknál nő vagy csökken a sebességünk.
Kormányzását illetően nem érheti panasz a Qashqait, könnyen kezelhető, irányítható autóról van szó. Kicsi a volán tekerési ellenállása, de közben precíz a szerkezet, jól manőverezhető az autó, fordulóköre 11,1 méter. Vezetési élményben a kategória átlagszintjét hozza a Nissan kompakt crossovere, nem ad sportos közvetlenséget vagy visszajelzést, a hétköznapi vásárlói igényeket viszont tökéletesen kielégíti.
Minden rész megfelelően, a sofőr és az utasok zavarása nélkül végzi a dolgát, beleértve a futóművet is: 20 colos felniknél az első MacPherson-rendszer mellé hátul a fejlettebb multilink felfüggesztés jár, 20 colos felniméret alatt csatolt torziós hosszlengőkaros rendszer dolgozik tekercsrugókkal kiegészítve.
11,999 millió forintról indul a Nissan Qashqai ára a CarNet Nissan márkakereskedésében, ezért az összegért az 1,33-as, 140 lóerős kézi váltós darabot kaphatjuk meg. A teljesítményszempontból is csúcsot jelentő 190 lóerős E-Power változatok 15,999 millió forinttól indulnak, az árban biztonsági és vezetéstámogató rendszerek garmadájával, valamint kiterjesztett garanciával, plusz két évvel vagy 100 ezer kilométerrel.
Tesztautónk a csúcsot jelentő Tekna+ felszereltséggel 19,149 millió forinttól indul, benne többek között az üvegtetővel, LED-mátrix fényszóróval, digitális műszerfallal és HUD-dal, nappabőr masszázsülésekkel, könnyűfém felnikkel és Bose hangrendszerrel. A burgundi fényezés további 240 ezer forinttal növeli a szűk húszmilliós végösszeget.
Mindig is népszerű modell volt a Nissan Qashqai, és hasonló jövő elé néz a praktikus crossover, hiszen jó alapot sikerült megfejelni remek hajtáslánccal. Az E-Power takarékosabb, és vezetési komfort szempontjából is jobb választás a mild hibrideknél. Tényleg úgy érezhetjük benne magunkat, mint egy villanyautóban, de közben nem kell aggódni a hatótáv vagy a töltés lassúsága miatt. Mérlegelésre csak a felszereltségtől függően 1,35-2 milliós árkülönbség adhat okot, de érdemes figyelembe venni, mivel járunk jobban hosszabb távon.
11,999 millió forintról indul a Nissan Qashqai ára a CarNet Nissan márkakereskedésében, ezért az összegért az 1,33-as, 140 lóerős kézi váltós darabot kaphatjuk meg. A teljesítményszempontból is csúcsot jelentő 190 lóerős E-Power változatok 15,999 millió forinttól indulnak, az árban biztonsági és vezetéstámogató rendszerek garmadájával, valamint kiterjesztett garanciával, plusz két évvel vagy 100 ezer kilométerrel.
Tesztautónk a csúcsot jelentő Tekna+ felszereltséggel 19,149 millió forinttól indul, benne többek között az üvegtetővel, LED-mátrix fényszóróval, digitális műszerfallal és HUD-dal, nappabőr masszázsülésekkel, könnyűfém felnikkel és Bose hangrendszerrel. A burgundi fényezés további 240 ezer forinttal növeli a szűk húszmilliós végösszeget.
Mindig is népszerű modell volt a Nissan Qashqai, és hasonló jövő elé néz a praktikus crossover, hiszen jó alapot sikerült megfejelni remek hajtáslánccal. Az E-Power takarékosabb, és vezetési komfort szempontjából is jobb választás a mild hibrideknél. Tényleg úgy érezhetjük benne magunkat, mint egy villanyautóban, de közben nem kell aggódni a hatótáv vagy a töltés lassúsága miatt. Mérlegelésre csak a felszereltségtől függően 1,35-2 milliós árkülönbség adhat okot, de érdemes figyelembe venni, mivel járunk jobban hosszabb távon.