Újra és újra meglepi a Nissan azokat, akik női autóként, városi járműként könyvelik el a Juke-ot. Fél évtizeddel ezelőtt a 600 lóerős Nissan Juke-R 2.0 ejtette bámulatba a világot, most pedig itt a Nissan Juke Rally Tribute Concept: egy hamisítatlan tereprali-versenyautó, amellyel legszívesebben azonnal nekivágnánk a Dakar-ralinak – de legalábbis messze elvágyódunk minden aszfaltúttól.
A Juke-nak természeténél fogva eleve jól áll a terepjáróság, hiszen emelt hasú crossoverként a kőkemény expedíciós járművekre vezetheti vissza családfáját – és felmenői között bizony vannak is legendás terepjárók, a Terranótól kezdve Patrolon át a Pathfinderig. Speciális kialakításával azonban nem ezek, hanem egy egészen más karakterű típus: a Nissan jogelődje, a Datsun által gyártott 240Z sportkupé előtt tiszteleg.
Persze nem akármilyen 240Z állt modellt a különleges Juke-hoz, hanem az a speciálisan felkészített példány, amely 1971-ben részt vett a kelet-afrikai ralin, és meg is nyerte azt. Nem is akárhogyan. A Nissan három autót állított rajthoz azon a futamon; az egyik, a zseniális Rauno Aaltonen (navigátora: Paul Easter) vezetésével a hetedik helyen ért célba, Edgar Herrmann – Hans Schüller páros és a Shekhar Mehta – Mike Doughty duó viszont mindössze három perc különbséggel ért célba, messze megelőzve a mezőnyt. Győzelmüket még édesebbé tette, hogy több mint két órát vertek rá a harmadik helyezettre.
A 215 lóerőre hangolt 2,4 literes, soros hathengeres motorral szerelt Safari Rally Z (amelynek 1971-es futamgyőztes példányát nem egészen tíz évvel ezelőtt rajongók egy lelkes csapata helyreállította – képeink többségén ezt a tökéletesen restaurált autót láthatjuk) két évvel később, 1973-ban ismét megnyerte a kelet-afrikai ralit. Akkor Shekhar Mehta ért először célba (oldalán új navigátorával, Lofty Drewsszal.) A Nissan ezúttal is kettős győzelmet aratott, és ezúttal is több mint két órával voltak gyorsabbak voltak, mint a harmadik helyezett.
A 215 lóerőre hangolt 2,4 literes, soros hathengeres motorral szerelt Safari Rally Z (amelynek 1971-es futamgyőztes példányát nem egészen tíz évvel ezelőtt rajongók egy lelkes csapata helyreállította – képeink többségén ezt a tökéletesen restaurált autót láthatjuk) két évvel később, 1973-ban ismét megnyerte a kelet-afrikai ralit. Akkor Shekhar Mehta ért először célba (oldalán új navigátorával, Lofty Drewsszal.) A Nissan ezúttal is kettős győzelmet aratott, és ezúttal is több mint két órával voltak gyorsabbak voltak, mint a harmadik helyezett.
Az ezüstérmet azonban nem egy Z, hanem egy Datsun 1800 SSS szerezte meg: ezt a típust polgári nevén, Datsun Bluebird 610-ként ismerte a közönség, és annak a Bluebird 510-esnek volt a közvetlen utódja, amely elsőként helyezte fel a márkát a motorsport világtérképére – és amellyel egyébként Edgar Herrmann és Hans Schüller 1970-ben magabiztosan nyerte meg ugyanezt a kelet-afrikai ralit, míg márkatársaik a második és negyedik helyen végeztek.
Ballonos terepabroncsaival, kiegészítő fényszóróival, megkurtított első és hátsó túlnyúlásával, valamint speciális színvilágával hitelesen idézi a kétszeres bajnok típust a Nissan Juke Rally Tribute Concept. Legközelebb, amikor egy Nissan-szalonban jár, hunyorítson egy kicsit, és próbálja meg belelátni a bájos Juke-ba a robusztus ikertestvér agresszív személyiségét – két ennyire eltérő karakter ritkán áll ennyire jól ugyanannak az autónak.