Hírek

Nagyágyúk kis pénzért
- Közzétette: CarNet Invest
- Hírek
Hathengeres autóval járni luxusnak tűnhet a magasabb fix terhek és főleg a fogyasztás miatt. A vételár valóban csak az első tétel, és nem is jövünk ki hat literből százon, de egy V6-os autó nem mondható aránytalanul drágának a kocsi élvezeti értékéhez képest. Mutatunk pár példát.
Bizonyos szempontból az autórajongók egyik legjobb barátja az idő: múlásával elérhető közelségbe kerülhetnek olyan autók, amelyek megvásárlására újonnan nem volt esélyünk. Vagy azért, mert túl sokba kerültek, vagy azért, mert túl voltak azon az összeghatáron, amennyit autóra áldoznánk. Ezúttal olyan használt autókat választottunk, amelyek hathengeres erőforrásukkal magasabb szintre emelik az autózás örömeit, de viszonylag nyomott áron megvásárolhatók. Hat hengerrel a motor surrogása, hangja, kifinomultsága nagyon sokat dob az adott kocsiban töltött idő életminőségén. És ehhez még csak ki sem kell teljesen használni a motor erejét! A hathengeres autó fölénye békés, polgári közlekedéssel is minden pillanatban érvényesül.
Toyota Camry: klasszikus a tengerentúlról
Ha Svédország Suzuki Swiftje és Opel Astrája a Volvo V70, akkor az Egyesült Államokban ez a személyautó a Toyota Camry. Egy autó, amely generációk óta meghatározó a piacon és évről-évre rengeteg talál gazdára belőle. A nagy vízen túl a Toyota szedánja középkategóriásnak számít, nálunk inkább a felső középkategóriába vagy a nagyautók közé sorolandó a bestseller.
Röviden: Toyota Camry XV20 és XV30
Korszak: 1996-2000, 2001-2006
Ársáv: kb. 1,3-3,1 millió Ft
Ajánlott motor: 3,0 V6 (190; 186 LE)
Alternatíva: V6-os Alfa Romeo 166, BMW 528i E39, Mitsubishi Galant 2,5 V6, Nissan Maxima QV
Ársáv: kb. 1,3-3,1 millió Ft
Ajánlott motor: 3,0 V6 (190; 186 LE)
Alternatíva: V6-os Alfa Romeo 166, BMW 528i E39, Mitsubishi Galant 2,5 V6, Nissan Maxima QV
Magyarországon az XV30-as vagy ötödik generációt még értékesítette márkakereskedő partnereivel a Toyota, aztán a típus európai kivezetését követően hosszú cezúra következett. A dollár és a forint árfolyamától függően szürkeimportban behozott autókkal gyarapodott az állomány, nagyrészt hibridekkel, és csak a nyolcadik Camry-generáció tért vissza Európába, négyhengeres benzinesre alapozott hibrid hajtásrendszerrel.
Mivel a Toyota Camry egy valóban jó minőségű és tartós típus, az ezredforduló körül gyártott kocsikból ma is fel-felbukkan néhány használt autóként.
Mivel a Toyota Camry egy valóban jó minőségű és tartós típus, az ezredforduló körül gyártott kocsikból ma is fel-felbukkan néhány használt autóként.
Az 1996-2000 közötti negyedik nemzedékben a 2995 köbcentis szívómotor 190 lóerős. Utódjában, a 2001 és 2006 között gyártott limuzinban a V6-os benzines 186 lóerőt ad le, de tisztábban működik. 9,0 illetve 9,1 mp a gyorsulásuk 100-ra. Német autópályák belső sávjában a lendület kitarthat a 220 illetve 225 km/órás végsebességig, ha nem sajnáljuk rá a 70 literes benzintank tartalmát. Ezekhez a V6-os motorokhoz automatikus sebességváltó tartozik. A váltó állapota, működése neuralgikus pont, mert a szeleptest vagy a komplett automatikus váltó felújítása az autó értékének igen nagy részét teszi ki.
Ennek költsége nagyságrendileg fél és 1,2 millió Ft közé esik a szükséges ráfordítástól függően, de ez legalább tartós eredményre vezet. A bontott automatikus váltóval nemcsak az a baj, hogy egy Európában ennyire ritka autóhoz nagyon nehéz beszerezni, de működése is kétséges, mert a motorról levett váltók jelentős része tárolás közben károsodhat.
Arra pedig nagyon kevés a példa, hogy a bontós a motorblokkal együtt tárolná és várna a vevőre. Ráadásul a bontott váltók futhattak ugyanannyit, mint a saját hibás elemünk, így előfordulhat, hogy rövid idő után ugyanazzal a problémával szembesülünk.
Arra pedig nagyon kevés a példa, hogy a bontós a motorblokkal együtt tárolná és várna a vevőre. Ráadásul a bontott váltók futhattak ugyanannyit, mint a saját hibás elemünk, így előfordulhat, hogy rövid idő után ugyanazzal a problémával szembesülünk.
A cikk írásakor elérhető kínálatban körülbelül 200 és 450 ezer kilométeres óraállású használt Toyota Camrykkel találkoztunk. A kiírt futásteljesítmények mérvadó dokumentumok híján szinte negligálhatók, itt különösen megállja a helyét a bölcsesség, hogy nem az óraállás, hanem az autó állapota számít. A Camry tartósságán a 400 ezer km átlépése karcolásokat is alig ejt.
Peugeot 407: nagypálya kis pénzért
Sokáig szinte magától értetődő volt a francia autómárkák középkategóriás típusaiban a V6-os motor megléte. A Citroën Xantia, az első és a második C5, a Peugeot 406 és a 407 éppúgy példa erre, mint a Renault Laguna három generációja, ideértve a Laguna kupét. A 407-es Peugeot orrába 211 lóerős a 2946 köbcentis, hengerenként négyszelepes hathengeres került. A V6 csak automatikus sebességváltóval volt társítható, de az alig korosabb japán limuzinok antik négygangosa helyett a sebességváltó itt hatfokozatú.
Röviden: Peugeot 407
Korszak: 2004-2010
Ársáv: V6-os motorral kb. 1,1-3,5 - millió Ft
Ajánlott motor: 3,0 V6 (211 LE)
Alternatíva: Citroën C5 3,0 V6, Ford Mondeo ST 220, Opel Vectra C 3,2 és 2,8 V6, Renault Laguna Coupé 3,5 V6 és 3,0 dCi, Renault Latitude 3,0 dCi
Ársáv: V6-os motorral kb. 1,1-3,5 - millió Ft
Ajánlott motor: 3,0 V6 (211 LE)
Alternatíva: Citroën C5 3,0 V6, Ford Mondeo ST 220, Opel Vectra C 3,2 és 2,8 V6, Renault Laguna Coupé 3,5 V6 és 3,0 dCi, Renault Latitude 3,0 dCi
Abban a tekintetben is különleges használt autó a Peugeot 407, hogy dízelből is volt hozzá hathengeres, nemcsak a szívó benzinesből. De másodkézből mindenképp a benzineshez érdemes ragaszkodni, mert a nagynyomású befecskendezős, jelentős súlyával az első futóművet erősen terhelő 2,7 V6 HDi-vel jóval nagyobb az esély jelentős szervizkiadásokba belefutni, mint a jól bevált benzinessel. Ha a hathengeres 407-nek mindenképpen dízelnek kell lennie, a 241 lóerős 3,0 V6 HDi kiforrottabb motornak bizonyult, de ez csak a kupéhoz volt elérhető 2009-től. Ha a benzinköltség a legfontosabb szempontok egyike, támpontként álljon itt a 407 átlagfogyasztása a hathengeres benzinessel! A spritmonitor.de tankolási naplói szerint 10,25 l/100 km, ami nem túl sok, de a motort autógázra átalakítva az üzemanyag-ráfordítás mintegy 40 %-kal csökkenthető.
A változó szelepvezérléses motor erőnlétét legegyszerűbben úgy ellenőrizhetjük, ha a kinézett autót bemelegedett motorolajjal felgyorsítjuk állórajttal 100-ra. A katalógusérték 8,4 mp volt, ezt a mutatványt illik 9,5-10 másodpercen belül megoldani, beleszámítva a kíméletesebb rajtot, az eltelt éveket és az aligha 100 százalékos gumiabroncsokat.
Érdemes márkaszervizeink tapasztalatára hagyatkozni a kinézett autó átvizsgálásakor, és az állapotfelméréskor alaposan ellenőrizni a 407 elektronikus funkcióit, ideértve a komfortelektronika és a kormánykapcsolók működését.
Érdemes márkaszervizeink tapasztalatára hagyatkozni a kinézett autó átvizsgálásakor, és az állapotfelméréskor alaposan ellenőrizni a 407 elektronikus funkcióit, ideértve a komfortelektronika és a kormánykapcsolók működését.
A 407 átrozsdásodás elleni gyári védelme hatékony és tartós, ezen a téren nem kell kellemetlen meglepetésekkel számolni. Fontos tudni a V hengerelrendezésű motorokról, hogy a soros motorokhoz képest kétszer annyi oxigénérzékelő vagy lambdaszonda és duplaannyi katalizátor vagy kipufogódob szorulhat bennük cserére, mert ezek zömmel hengersoronként önálló egységek. Ez az amerikai, a brit, a francia, a japán, a német, az olasz, a svéd és az összes többi V-motorra is igaz, konstrukciós sajátosság. A 24 szelepes motor örömeit a Peugeot a 407 limuzinnál jóval exkluzívabb és lelkesítőbb formában is elérhetővé tette a 407 Coupéval. A két oldalajtós kupé formatervét – szemben az első generációval – a Pininfarina stúdió helyett a Peugeot saját dizájnerei jegyezték, eltérően az olaszos eleganciájú 406 Coupétól. A 2005 őszén a Frankfurti Autókiállításon bemutatott kupé nem sportautó, inkább klasszikus gran turismo, tehát gyors és erős utazóautó. A 407 Coupé elsődleges alternatívája a Renault Laguna III kupéváltozata, amelyet nemrég bemutattunk a CarNeten.
Nissan Maxima QX: régi dicsőségünk
Akárcsak a német prémiummárkák, a japán autógyártók is nagyon figyelnek egymásra, és nem sokáig hagyják alternatíva nélkül egymás sikeres autóit. Nem meglepő, hogy a Toyota Camry elsődleges konkurense is japán autó, a Nissan Maxima. A Nissan egykori csúcsmodellje sem az az autó, amelyből színt is választhatnánk használtan, cserébe kétféle V6 növeli annak az esélyét, hogy az utolsó Magyarországon is forgalmazott, 2000 és 2004 közötti modellgenerációból hathengeres autóval kényeztethessük magunkat.
Röviden: Nissan Maxima QV (A33B)
Korszak: 2000-2004
Ársáv: kb. 700 ezer-1,3 millió Ft
Ajánlott motor: 2,0 V6 (140 LE) 3,0 V6 (200 LE)
Alternatíva: Audi A6 (C5) 2,8 és 3,0, Mitsubishi Galant 2,5 V6, Rover 75 2,5, Toyota Camry 3,0
Ársáv: kb. 700 ezer-1,3 millió Ft
Ajánlott motor: 2,0 V6 (140 LE) 3,0 V6 (200 LE)
Alternatíva: Audi A6 (C5) 2,8 és 3,0, Mitsubishi Galant 2,5 V6, Rover 75 2,5, Toyota Camry 3,0
Selymesen jár és jó erővel húz az eredetileg 1995-ben kihozott, VQ30DE kódjelű hathengeres. Fogyasztása 100 kilométerre 8 és 18 liter közé tehető a sofőr vehemenciájától függően, az átlag a Sprimonitoron 10,9 liter százon, tehát a Camryhez hasonlóan a Maxima sem benzintemető. A 60 fokos hengerszögű, láncos vezérlésű motor 200 lóerős, ami a kortárs Toyota Camrynél 14 lóerővel több, ami szép diadal lehetett a Nissannak. Elsősorban a rozsdásodás teheti tönkre a nemes limuzinról szőtt álmokat, mert a Maxima korrózióvédelme a korabeli japán autóipar nívóját hozza. Meglehetősen aggasztó adottság egy olyan autónál, amely legalább húsz éve kifutott a gyártásból.
Elsősorban tehát rozsdagócok után kell kutatni a 477 centiméteres karosszérián, még inkább az autó vázszerkezetében, a futómű bekötési pontjainál, a rugótornyokon, a motor és az utastér közötti tűzfalon, de az alváz is porladhat. Eredeti célpiacukon, Észak-Amerikában ezek a modellek nem számítottak luxusautónak, így utasterük és működésük kifinomultsága nem éri el a kortárs brit, japán, német vagy svéd prémiumtermékek nívóját. Cserébe a megbízhatóságuk kritikán felül állt, a high-tech futómű-konstrukciók hiányát óriási térkínálattal és bőséges szériafelszereltséggel ellentételezték. A ma eladósorba kerülő példányok szinte kivétel nélkül sokkal gazdagabb felszereltséggel készültek koruk átlagánál, így számíthatunk motoros állítású bőrülésre, automatikus légkondicionálóra, tempomatra és akár elektromos tolótetőre is.
200 lóerővel a négyfokozatú automatikus váltós Maxima QX 3,0 végsebessége 210 km/óra, és 9,6 mp a gyorsulás 100-ra. Manuális váltóval 8,2 mp elég 100-ig és 230 km/óra a legnagyobb sebesség, de kézi váltós példány becserkészésére sajnos külföldön is minimális az esély. Városi forgalommal kár is terhelni a Maximát, de autópályán és országúton a nagy V6-tal megmutatja, miért lehetett egykor a Nissan zászlóshajója. Nagyobb fogyasztás, több alkatrész, több meghibásodás lehetősége szól a hathengeres modellek ellen, de a motorok kifinomultsága és ereje megörvendeztet a mindennapokban!











