Hírek
Titkos tippek: alig ismert, de jó használt autók
- Közzétette: CarNet Invest
- Hírek
Használt autó: mit vegyünk a fősodortól távolabb?
Egy autó ritkasága nem jelent egyet azzal, hogy rossz vétel használtan. 500 ezer és 5 millió forint között kerestünk érdekes, akár izgalmas használt autókat, amelyekkel garantáltan nem találkozni minden sarkon.
Vannak, akik olyan autót szeretnének, amilyen nem jön szembe minden nap. Vágyják és keresik a különlegességet. Szerencsére ez nem mindig jelent sűrűbb műszaki problémákat. Kedvező alkatrészárú, bevált technikájú, de különleges használt autót keresve jó kiindulási alap nagy szériás modellek padlólemez-testvérei közül választani. A második generációs Citroën C4 és a 2014-es Év Autójának választott Peugeot 308 közeli rokona a DS4, amely testvérei erényeit egy exkluzív márka értékeivel és igen gazdag felszereltséggel társítja.
Röviden: Citroën DS4/DS4
Korszak: 2011-2018
Ársáv: kb. 3,5-5,5 millió Ft
Ajánlott motor: 1,6 HDi (92-120 LE), 2,0 HDi (136-181 LE)
Alternatíva: DS5, Infiniti QX30, Kia XCeed, Peugeot 3008, Volvo V40
Ársáv: kb. 3,5-5,5 millió Ft
Ajánlott motor: 1,6 HDi (92-120 LE), 2,0 HDi (136-181 LE)
Alternatíva: DS5, Infiniti QX30, Kia XCeed, Peugeot 3008, Volvo V40
Keveseknek juthat eszébe DS-t venni használtan, pedig a Citroën 2009 óta létező, időközben a Citroëntől nevében is önállósódó prémiummárkája nemcsak új autóként ad sokat az áráért. Az ötajtós, kissé emelt építésű DS4 igazán megnyerő kompakt autó 4270 milliméter hosszúságú karosszériával. A választék 2015-ben kiegészült a kicsit terepjárósabb külsejű, enyhén magasított DS4 Crossback modellel.
120 lóerős a turbó nélküli 1,6 VTi. A BMW által tervezett négyhengeres szívómotor létére sem olyan tartós és golyóálló motor, mint a PSA korábbi motorgenerációinak atmoszferikus ezerhatosai. A MINI autóiba is beszerelt motorcsalád turbófeltöltős tagja az 1,6 THP, csúcsteljesítménye 156 és 211 lóerő között mozog. Különböző verzióihoz a hatfokozatú kézi váltó, hatgangos hagyományos automatikus sebességváltó és hatfokozatú, robotizált automata is elérhető volt. A 156 lóerős motorhoz társított EGS-6 nevű robotváltó nem igazán vált be, csak 2011-ben volt elérhető. A hagyományos automatikus sebességváltó sokkal jobb választás a használt DS4-ben.
92-120 lóerő és 230-300 Nm közöttiek az 1,6 HDi dízelmotorok. Az 1997 köbcentis 2,0 HDi-ből 136, 150, 163 vagy 181 lóerős választható 320-400 Nm közötti nyomatékmaximummal. Márkaszervizeink szakemberei a turbós 1,6-os, benzines Prince-motor helyett a dízeleket ajánlják használt autókban. A kiforrott dízelek megbízható szíjas vezérlése és hosszú élettartamú injektora, tartós nagynyomású szivattyúja nagyban mérsékli a várható fenntartási költségeket a láncos vezérlésű szívó és turbós benzinesekkel szemben.
92-120 lóerő és 230-300 Nm közöttiek az 1,6 HDi dízelmotorok. Az 1997 köbcentis 2,0 HDi-ből 136, 150, 163 vagy 181 lóerős választható 320-400 Nm közötti nyomatékmaximummal. Márkaszervizeink szakemberei a turbós 1,6-os, benzines Prince-motor helyett a dízeleket ajánlják használt autókban. A kiforrott dízelek megbízható szíjas vezérlése és hosszú élettartamú injektora, tartós nagynyomású szivattyúja nagyban mérsékli a várható fenntartási költségeket a láncos vezérlésű szívó és turbós benzinesekkel szemben.
A remek HDi-motorok jóval előnyösebbek a 2014 végén bevezetett PureTech 130 motorverziónál is, azaz az 1199 köbcentis, háromhengeres turbós benzinesnél. Itt a magas olajfogyasztáson kívül az olajban futó vezérműszíj mállása a fő hibaforrás, ami elégtelen kenéshez és motorhibához vezet. Az újrakonstruált 1,2 THP vagy PureTech motorok mai utódában már vezérműlánc van. A CarNet márkaszervizeiben a munkafelvevő és szerviztanácsadó munkatársak tudnak segíteni abban, hogy mely Citroën-, DS- és Peugeot-modellek mikori gyártástól mentesek az olajban futó vezérműszíjtól. Csoportunk Győrben, a CarNet Rieglernél foglalkozik DS-modellek értékesítésével, ahol márkaszervizünk is van.
Hyundai iX20 – ritka és időtálló
20 éve kezdtek kirajzani a kis egyterűek az Opel Meriva A-t követve, majd egy vagy két modellgeneráció után a legtöbb autógyártó leállt a gyártásukkal. A fellángolás után a városi terepjárók kiszorították őket a kínálatból, a Ford B-Max helyébe az EcoSport illetve a Puma lépett, a C3 Picasso helyét átvette a C3 Aircross és így tovább. Ebből azonban téves volna arra következtetni, hogy egy kiskocsira épülő MPV (Multi Purpose Vehicle) ne volna nevéhez illően sokcélú autó és szerethető társ a mindennapokban.
Röviden: Hyundai iX20
Korszak: 2010-2019
Ársáv: kb. 1,6-4,1 millió Ft
Ajánlott motor: 1,4 (90 LE), 1,6 (125-126 LE); 1,4 és 1,6 dízel (90/128 LE)
Alternatíva: Citroën C3 Picasso, Honda Jazz, Kia Venga, Nissan Note, Renault Grand Modus
Ársáv: kb. 1,6-4,1 millió Ft
Ajánlott motor: 1,4 (90 LE), 1,6 (125-126 LE); 1,4 és 1,6 dízel (90/128 LE)
Alternatíva: Citroën C3 Picasso, Honda Jazz, Kia Venga, Nissan Note, Renault Grand Modus
Gazdaságos, kiszámítható szervizköltségű kis egyterűként érdemes bevonni a keresésbe a Hyundai iX20-at. Modellezni lehetne rajta az autófajta erényeit: könnyen leparkolható méretben, 4100 milliméteres hosszon ad tágas utasteret, valamint 440-ről 1496 literre növelhető csomagteret a magas építés és a jó helykihasználás révén.
A jó térkihasználáson kívül az autó variálhatósága is dicséretes, mert a legtöbb konkurenshez hasonlóan a használt Hyundai iX20-ban is tologatható a hátsó üléspad.
A 13 centis hosszúságban állítható üléssel a hátsó lábtér és a csomagtartó arányait módosíthatjuk pár mozdulattal.
A jó térkihasználáson kívül az autó variálhatósága is dicséretes, mert a legtöbb konkurenshez hasonlóan a használt Hyundai iX20-ban is tologatható a hátsó üléspad.
A 13 centis hosszúságban állítható üléssel a hátsó lábtér és a csomagtartó arányait módosíthatjuk pár mozdulattal.
Az eladó iX20-asok közül igen sok autót hajt az 1,4 CRDi dízelmotor. A 77 és a 90 lóerős négyhengeresek közül az utóbbit érdemes választani, a hatfokozatú váltós verzióból a választék is szélesebb, mint a kisebb teljesítményű iX20-ból. 220 Nm nyomatékcsúcsával az erősebbik 1,4 CRDi nem kényszerül alárendelt szerepbe az utakon, és beéri átlagosan 5,4 literrel 100 km-en közúti forgalomban.
Árban feljebb lépve az eladó autók zömében a 90 lóerős benzines 1,4-es motorral találkozhatunk. A négyhengeres szívó benzines reális fogyasztása normál használattal 7,5 liter a Spritmonitor.de tankolási naplói szerint. Ennél a motornál a vezérműláncot érdemes ellenőriztetni Hyundai-márkaszervizünkben, a CarNet Autó-Forrásnál. A vezérműlánc megnyúlása és szakadása is előfordulhat, ami a hasonló konstrukciójú 1,6 literes benzinest is érinti. Egészen elvétve találkozni csak a 128 lóerős 1,6 CRDi dízellel, az ezerhatos benzinesből viszont fel-felbukkan néhány iX20, ez a motorverzió 125 vagy 126 lóerős lehet. A nagyobb hengerűrtartalmú benzinesek előnye, hogy manuális sebességváltójuk hatfokozatú, míg az 1,4-esé ötgangos.
Egy technika két formában: Fiat Croma és Opel Signum
Amikor a FIAT és a General Motors a 2000-es években átmenetileg szorosra fűzte kapcsolatát, mindkét ágon lehetőség nyílt egy érdekes középkategóriás modell kifejlesztésére. Közös alapjuk a GM Epsilon padlólemeze, amelyre a C Vectrán kívül érdekes és ma olcsón megvehető autók épültek, köztük a Cadillac BLS és a SAAB 9-3, lépcsős háttal, illetve kombiként.
Röviden: Fiat Croma II és Opel Signum
Korszak: 2005-2010 illetve 2003-2008
Ársáv: 700 ezer-1,8 millió Ft, illetve 500 ezer -1,5 millió Ft
Ajánlott motor: 1,8 (140 LE, mindkettőhöz), 2,0T (175 LE, csak Signum); 1,9-es dízel (120-150 LE), 2,4 MultiJet 20V (200 LE, csak Croma)
Alternatíva: Cadillac BLS, Opel Vectra C, Saab 9-3, SEAT Altea XL és Toledo
Ársáv: 700 ezer-1,8 millió Ft, illetve 500 ezer -1,5 millió Ft
Ajánlott motor: 1,8 (140 LE, mindkettőhöz), 2,0T (175 LE, csak Signum); 1,9-es dízel (120-150 LE), 2,4 MultiJet 20V (200 LE, csak Croma)
Alternatíva: Cadillac BLS, Opel Vectra C, Saab 9-3, SEAT Altea XL és Toledo
13 centivel hosszabb az ötajtós Signum tengelytávja, mint a ferde hátú és a lépcsős hátú C Vectráé, tehát megegyezik a Vectra kombiéval. Ez nemcsak óriási hátsó lábhelyet ad, de teret engedett a Signum FlexSpace koncepciójának is. A hátsó szélső ülések 13 centis úton állíthatók hosszirányban, az üléstámla dőlésszöge 30 fokos tartományban szabályozható, és a középső pótülés ugyanúgy eltüntethető, ahogyan a két szélső ülést a padlóba lehet hajtani. A 365-550 literes csomagtérrel és a hátsó ülések kényelmével a Signum nyomott árú, de igen kényelmes és csendes utazóautó négy főre.
Hasonló kvalitásokkal bír a Fiat Croma 194 gyári kódjelű, második generációja. Bár az autó a rövidebb, 270 centis tengelytávot kapta, 1600 mm magasságával és az emelt tetővonallal kiugróan tágas belül. Sajnos a jó belső téri variálhatóság a Cromából hiányzik, itt csak ledönteni lehet a hátsó üléstámlákat. Az autó fontos erénye a jó minőségérzet és az igényes, alapos zajszigetelésű utastér. A Signumhoz képest a Croma egyedi vonása az öthengeres, 2,4 literes dízel átvétele az Alfa Romeo és a Lancia autóiból. A 20 szelepes verziónak lehetnek ugyan hengerfejproblémái, de ez a csodálatos dízelmotor mesés hangjával, 200 lóerejével, 400 Nm nyomatékával nyomott áron teszi titkos tippé a második Fiat Cromát.
Bár a Signum 3,2-es szívó hathengeressel (Z32SE) és szintén V6-os, de turbós 2,8 literes benzinessel is elérhető volt (Z28NEL és Z28NET), ezekkel a motorokkal alig találkozni a használtautó-kínálatban. Elkerülni egyedül a 3,0-es V6-os dízelt kell (Y30DT illetve Z30DT motorkóddal), mert az Isuzu teherautókból származó dízel nagyon nem vált be a személyautókban. A gyakoribb motorverziók közül igen jó konstrukciónak bizonyult az olasz féltől származó 1910 köbcentis dízel, itt elsősorban az ékszíjtárcsával lehet gond. A mindkét típusban megtalálható 1,8 literes, 140 lóerős benzinesben a vezérlésállítás az egyik hibaforrás, a szintén közös 2,2 literes és 147 lóerős négyhengeresben a vezérműlánc állapota követel ellenőrzést a vásárlás előtt. Nem sokáig tartanak elöl a gyári stabilizátorpálcák, viszont a cseréjük olcsó és egyszerű. A futóműben a kormánymű hibája és a kormányszervó-szivattyú lehet nagyobb kiadás, de más autókhoz képest ezek sem drága tételek.
A kopóalkatrészek beszerzése nem okozhat gondot, áruk jutányos. Mivel a Croma és a Signum is bukásnak bizonyult új autóként, a típusspecifikus karosszériaelemekből nehezebb bontottat találni, mint az elterjedtebb konkurensekhez.
Érdemes szövetüléses használt Signumot választani, mert a 2005-ös modellfrissítés előtti autókban a bőrnek mondott ülésborítás csúnyán repedezhet. A másik gond a szivacs elhasználódása az ülőlap és a háttámla ajtó felőli szélén. A Cromában sokkal jobb minőségű a bőrülés, itt a textilborítású ülésről mállik le időnként a mintázat a vezető oldalán. Belső kvalitásaik és nyomott alkatrészáraik miatt a Cromát és a Signumot is érdemes bevonni a keresésbe, ha alacsony árú, tágas és kényelmes használt autót kell találni.
Érdemes szövetüléses használt Signumot választani, mert a 2005-ös modellfrissítés előtti autókban a bőrnek mondott ülésborítás csúnyán repedezhet. A másik gond a szivacs elhasználódása az ülőlap és a háttámla ajtó felőli szélén. A Cromában sokkal jobb minőségű a bőrülés, itt a textilborítású ülésről mállik le időnként a mintázat a vezető oldalán. Belső kvalitásaik és nyomott alkatrészáraik miatt a Cromát és a Signumot is érdemes bevonni a keresésbe, ha alacsony árú, tágas és kényelmes használt autót kell találni.
Prémiumkupé Renault-emblémával
Mostanra a kupék és a kabriók nagyrészt visszaszorultak a prémiummárkák kínálatába, amelyek az Egyesült Államok piacán is erősek, de nem volt ez mindig így! Jó 15 éve a Renault dobott igazán nagyot a kecses és különleges Laguna III Coupéval.
Röviden: Renault Laguna Coupé (D91)
Korszak: 2008-2015
Ársáv: kb. 2-3,5 millió Ft
Ajánlott motor: 2,0T (170/204 LE), 3,5 V6 (240 LE); 2,0 dCi (150/178 LE)
Alternatíva: Audi A5, Mercedes-Benz CLK, Peugeot 407 Coupé
Ársáv: kb. 2-3,5 millió Ft
Ajánlott motor: 2,0T (170/204 LE), 3,5 V6 (240 LE); 2,0 dCi (150/178 LE)
Alternatíva: Audi A5, Mercedes-Benz CLK, Peugeot 407 Coupé
4643 milliméteres hosszával a klasszikus kupéformát hozó kétajtós egyálalán nem mondható terebélyesnek, egy mai Ford Focus kombi hosszabb nála. A harmadik generációs Laguna kupéjából legtöbbször a kétliteres dízelmotorok egyikével találkozhatunk használt autóként. A 2,0 dCi köztudottan remekül sikerült motor, tervezésében főszerepe volt a Renault-Nissan szövetség japán tagjának. A láncos szelepvezérlés itt igen tartós, sok százezer kilométer megtételéig nem igényel az ellenőrzésen túli beavatkozást vagy cserét.
Kétféle van az M9R kódjelű motorból. A kisebb teljesítményű 150 lóerős 340 Nm-rel, ami kényelmesen elég a csábos kupéhoz. A másik verzió 178 lóerős, ennek 400 Nm a nyomatékcsúcsa 2000-nél. Ezzel a motorral elég 8,5 mp a 100-ra gyorsuláshoz és 222 km/órára nő a végsebesség.
Gyors és komfortos utazóautóként remekelnek a dízeles Laguna-kupék, főleg az erősebbik kétliteressel lehet nagyon jó átlagsebességgel messzire utazni. Az autó gran turismós kvalitásainak jót tesz a 423 literes, a kupék között jónak számító csomagtérméret és a 66 literes tank. Az erősebbik dízel átlagfogyasztása a Spritmonitor.de szerint 6,87 l/100 km, hosszabb utakon 900-1150 kilométert tehetünk meg két tankolás között.
Elenyésző mennyiségben vár vevőre a Laguna Coupé a 2993 köbcentis, hathengeres dízelmotorral, amelyet a Latitude limuzinból, illetve a Nissan Pathfinderből, a Navara pick-upból és az Infiniti autóiból ismerhetünk. A 238 lóerős, 450 newtonméteres dízel csak automatikus váltóval készült. A dízel V6 súlya ront a Laguna Coupé agilitásán és megbízhatósága is elmarad a többi motorváltozat mögött.
Gyors és komfortos utazóautóként remekelnek a dízeles Laguna-kupék, főleg az erősebbik kétliteressel lehet nagyon jó átlagsebességgel messzire utazni. Az autó gran turismós kvalitásainak jót tesz a 423 literes, a kupék között jónak számító csomagtérméret és a 66 literes tank. Az erősebbik dízel átlagfogyasztása a Spritmonitor.de szerint 6,87 l/100 km, hosszabb utakon 900-1150 kilométert tehetünk meg két tankolás között.
Elenyésző mennyiségben vár vevőre a Laguna Coupé a 2993 köbcentis, hathengeres dízelmotorral, amelyet a Latitude limuzinból, illetve a Nissan Pathfinderből, a Navara pick-upból és az Infiniti autóiból ismerhetünk. A 238 lóerős, 450 newtonméteres dízel csak automatikus váltóval készült. A dízel V6 súlya ront a Laguna Coupé agilitásán és megbízhatósága is elmarad a többi motorváltozat mögött.
Megbízhatósága, ereje és jó nyomatékleadása miatt a benzines turbómotor vonzó alternatíva, ám igen ritka a használt Renault Laguna Coupéban. Az 1998 köbcentis motor (F4R) 170 vagy 204 lóerőt és 270 vagy 300 newtonmétert ad le a kupéban. A dízelekhez hasonlóan itt is kettős tömegű a lendkerék. A D91 fejlesztési kódjelű Laguna Coupék királynőjét a Nissantól átvett hathengeres repíti. A 3498 köbcentis, 240 lóerős motor sűrűn szőtt nyomatékszőnyeget terít a kupé alá, a hatfokozatú automatikus váltóval harmonikusan működik. A V6 kiváló hajtáskomfortot nyújt, a hathengeres örömei messze túlmutatnak a nyers menetteljesítményeken, a 7,4 mp-es 100-ra gyorsuláson és a 245 km/órás végsebességen.
Magas fogyasztása miatt a 100-as benzint igénylő nemes V6-ossal nem kerül többe megvenni a Laguna kupét, mint a hasonló korú dízelekkel, ráadásul a szomjas hathengeresek jellemzően sokkal kevesebb kilométert futottak a takarékos dízeleknél. A Nissan VQ35-ös motorja egy hosszú élettartamú, remekbe sikerült motor, vérpezsdítő hanggal. A V hengerelrendezés velejárójaként kétszer annyi katalizátor és lambdaszonda mehet tönkre benne, mint egy soros motorban. Az autó átvizsgálásakor fontos, hogy alapjáraton és belemegedett motorral legalább 2 bar legyen az olajnyomás, ennek megmérésében a CarNet Renault- és Nissan-márkaszervizei is segíthetnek. A hathengeresnél fontos gondolni a szelephézag ellenőrzésére és szükség esetén beállítására. Szinte minden kupé Lagunában benne van a négykerék-kormányzás, ami az itthon eladott autókban alapáras volt. A rendszer más szintre emeli az autó vezethetőségét, kanyarstabilitását és élvezeti értékét a csak elöl kormányzott Lagunák mozgásához képest. Az ötajtós és a kombi Lagunákhoz is elérhető hátsókerék-kormányzás egy villanymotorral mozgatja a kormányösszekötőket, elfordítva a hátsó kerekeket.
60 km/órás sebességig az összkerékkormányzás az első kerekekkel ellentétesen fordítja el a hátsókat, maximum 3,5 fokban, 10,1 méteresre csökkentve a fordulókört. Hatvan felett a hátsó kerekeket az elsőkkel azonos irányba fordítja a rendszer, általában két fokon belül, de hirtelen kikerülési manővernél ez az érték 3,5 fokra nőhet. Jól látható, hogy a tömeggyartók technikájával is találhatunk különleges modelleket. Bármilyen használt autót is keres, érdemes márkaszervizeinkben végzett állapotfelméréssel ellenőrizni a kinézett példányokat, megismerve a rövid távon várható szervizkiadásokat. Munkafelvevő kollégáink örömmel segítenek időpontot egyeztetni az állapotvizsgálathoz.