Hírek
Leendő legendák – Milyen autót kell most megvenni?
- Közzétette: CarNet Invest
- Hírek
Vannak vonzó autók, amelyek most még fellelhetők és nem feltétlenül kerülnek sokba, de gyorsan csökken az eladó példányok száma, értékünk felfelé mozdul a mostani szintről. Egy különleges és szerethető autónak nem kell súlyos milliókba kerülnie!
Alfa Romeo 166 – Nagypálya Busso-V6-tal
Nagyjából az utolsó pillanatokat éljük, amikor még jutányosan hozzájuthatunk egy Alfa Romeo 166-hoz. V6-os motorral az Alfa 166 megérinti az érzékeidet.
Kecses limuzinformája egyedien szép, a főkonstruktőr, Giuseppe Busso nyomán Busso V6-ként ismert hathengeresek karaktere, hangja magával ragadó, és a nem Lusso kivitelű autók is felszereltsége is jó.
Kecses limuzinformája egyedien szép, a főkonstruktőr, Giuseppe Busso nyomán Busso V6-ként ismert hathengeresek karaktere, hangja magával ragadó, és a nem Lusso kivitelű autók is felszereltsége is jó.
A csak lépcsős hátú karosszériával gyártott olasz nagyautó nem örvendett nagy keresletnek, olyannyira, hogy a márka 2007-ben ki is szállt a felső középkategóriából, amikor a 166-os Alfa Romeo kifutott. Az autó jócskán elmaradt elődje, a maga idejében jóval sikeresebb 164 értékesítési számaitól.
Röviden: Alfa Romeo 166
Korszak: 1996-2007
Ársáv: kb. 300-400 ezertől úgy 1,9-2,5 millió forintig
Ajánlott motor: 2,4 JTD 10V és az összes hathengeres benzines
Alternatíva: Jaguar S-Type, Lancia Kappa, Opel Omega, Peugeot 607
Ársáv: kb. 300-400 ezertől úgy 1,9-2,5 millió forintig
Ajánlott motor: 2,4 JTD 10V és az összes hathengeres benzines
Alternatíva: Jaguar S-Type, Lancia Kappa, Opel Omega, Peugeot 607
Korábban az Alfa 164, a Fiat Croma, a Lancia Thema és a SAAB 9000 épült közös technikára. Utódaik közül a Lancia Kappa és az Alfa 166 osztozott a közös műszaki alapokon, elsőkerék-hajtással, az Alfa esetében 4-6 hengeres benzines motorokkal és öthengeres dízellel. A jobb vezethetőség érdekében a 166 is újra-konstruált hátsó futóművet kapott, akárcsak a régi Fiat Tipóra épülő Spider és GTV az 1990-as évek közepén. Erős váltást hozott a 2003-2004 fordulóján megejtett modellfrissítés, a továbbfejlesztés előtti és utáni autókat könnyű megkülönböztetni egymástól. Mindenképp a 166 mellett szól, hogy a típus mindig is erős elköteleződést és törődést követelt, így a ma még vállalható állapotban lévő példányoknak valószínűleg volt gazdája. Különben rég a bontókban vagy kertek végében végezték volna, elsősorban a padlólemez rozsdásodása miatt.
A 155, majd 150 lóerős 2,0 Twin Spark túl gyenge az autóhoz, a 190 lóerős 2,5 V6 viszont jó választás. A turbóval 205 lóerős 2,0 V6 TB, a 220 lóerős 3,0 V6 és a 240 lóerős 3,2-es hathengeres mesésen passzol a 166-hoz, főleg kézi váltóval. Az öthengeres dízelek hangja, ereje és tartóssága is dicséretes. A takarékos erőforrások közül használt autóként a hengerenként kétszelepes, 136-150 lóerős motorokkal kisebb a kockázat, mert a ráncfelvarrás utáni, 175 és a 185 lóerős verzió 20 szelepes hengerfeje érzékenyebb. Bár mi sem látunk a jövőbe és varázsgömbünk sincs, az Alfa Romeo utolsó nagyautójánál, amelyben még benne volt a Busso V6, valószínű az értéknövekedés, pláne a mostani árszintről.
Citroën C6 – Grand luxe kis pénzért
Talán egyetlen nemzet tagjai sem tudnak annyit a stílusos és minőségi élet összetevőiről, mint a franciák. Felső kategóriás autóik ritkán arattak átütő piaci sikert az országhatáron túl, ami a Citroën C6-ra is igaz, de benne van mindaz, ami Franciaországot és az ottani életet oly varázslatossá teszi.
Röviden: Citroën C6
Korszak: 2005-2012
Ársáv: kb. 2-3 millió Ft
Ajánlott motor: 2,2 HDi (170 LE), 3,0 V/ (211 LE)
Alternatíva: Lancia Thesis, Renault Vel Satis, Volvo S80 és V70
Ársáv: kb. 2-3 millió Ft
Ajánlott motor: 2,2 HDi (170 LE), 3,0 V/ (211 LE)
Alternatíva: Lancia Thesis, Renault Vel Satis, Volvo S80 és V70
Öt év szünet után tért vissza a Citroën a felső kategóriába, az XM gyártása 2000-ben fejeződött be. A grandiózus C6 a DS, a CX és az XM legnemesebb hagyományaiból merített, komfortja elragadó, dizájnja közel 20 évvel a premier után is méltó a figyelemre. Belső tere is extravagáns, a hátul utazóknak az ülések állításával trónuson ülő és félig fekvő pozíció is kialakítható. Padlólemezét a C5-től örökölte, de már abban a korszakban készült, amikor a korai C5-ösök elektronikai hibáit nagyrészt orvosolta a gyártó.
Sajnos a kínálat legnagyobb részét a hathengeres dízelek teszik ki. Akinek V6-os benzinese vagy 2,2 literes dízelje van belőle, annak többnyire esze ágában sincs megválni az egyedi luxusautótól. A hathengeres dízelek közül a 207 lóerős 2,7 literesnél jobb motor a 241 lóerős 3,0 V6 HDi, mert takarékosabb, és a főtengelycsapágy baja is sokkal ritkábban fordul elő vele. De a dízel V6-osok súlya erősen terheli az első futóművet, és hűtésük sem olyan jó, mint a négyhengeres motoroké vagy az atmoszférikus benzines hathengeresé, amely 211 lóerős és átlagosan 10-11 litert fogyaszt százon.
Fenntartási költségeivel a 170 lóerős 2,2 HDi a leginkább földközeli C6, üzemanyag-fogyasztása két literrel a V6-os dízelek 8-9 liter/100 kilométeres átlaga alatt marad. Egy szépen tartott koros luxusautó esetében a mostani irányárak sokszor egyáltalán nem tükrözik a futóműre, a hathengeres dízelmotorra vagy a meghibásodó digitális műszeregység és más gondok kijavítására fordított milliókat és százezreket.
A hidropneumatikus futóműtől viszont nem kell tartani, nagyon kiforrott és kiválóan működő konstrukció. A Citroën C6 érzékeny, de lenyűgöző kocsi, utazóautóként párját ritkító kvalitásokkal. Ilyen autó már sosem lesz, a Citroëntől és más márkától sem, ami máris megmutatkozik az árakon.
A hidropneumatikus futóműtől viszont nem kell tartani, nagyon kiforrott és kiválóan működő konstrukció. A Citroën C6 érzékeny, de lenyűgöző kocsi, utazóautóként párját ritkító kvalitásokkal. Ilyen autó már sosem lesz, a Citroëntől és más márkától sem, ami máris megmutatkozik az árakon.
Fiat 124 Spider – Japán technika, olasz lélekkel
Eredetileg Alfának készült a Mazda MX-5 testvérmodellje, és aki látta a prototípust, vérző szívvel beszél arról, hogy mégsem került gyártásba. De ami az Alfa számára pech, az a Fiat rajongótáborának szerencse: a projekt nem feneklett meg teljesen, és végül 124 Spiderként megvalósult. A kétüléses autó formáját és nevét is a Fiat 124 Sport Spider ihlette, amely 1966-tól egészen 1985-ig gyártásban maradt és végül Pininfarina Spidereuropa néven futott ki.
Röviden: Fiat 124 Spider (Tipo 348)
Korszak: 2016-2019
Ársáv: kb. 5,5-12 millió Ft
Ajánlott motor: 1,4 MultiAir (140 és 170 LE)
Alternatíva: Chrysler Crossfire Roadster, Audi TT Roadster, BMW Z4, Mazda MX-5, Nissan 350Z és 370Z Roadster
Ársáv: kb. 5,5-12 millió Ft
Ajánlott motor: 1,4 MultiAir (140 és 170 LE)
Alternatíva: Chrysler Crossfire Roadster, Audi TT Roadster, BMW Z4, Mazda MX-5, Nissan 350Z és 370Z Roadster
Kevés ember dédelgetheti garázsában az új kori 124 Spidert, és közülük még kevesebben engedik el a kezét. A retró formatervű kétülésesből minimális a választék itthon, Németországban viszont nagyjából 100 autó keres új gazdát. Az újonnan már csak az 1,5-ös szívómotorral, 13,3 millió forinttól rendelhető Mazda MX-5 árának feléért, kétharmadért bele lehet ülni egy keveset futott 124 Spiderbe, amely mindkét turbómotorjával imádni való roadster.
Fiatként 140 lóerős a négyhengeres, amely a turbófeltöltésnek köszönhetően tele van erővel, és igazán tartós, megbízható motor. A hatfokozatú kézi vagy automatikus váltóval 7,5, illetve 7,6 mp a gyorsulás 100-ra.
170 lóerővel az Abarth 124 valamivel gyorsabb (6,8-6,9 mp 100-ig), de főleg sokkal vadabb karakterű autó, többek között az önzáró differenciálműnek köszönhetően.
Sportkocsiként elsőrangú az Abarth, hangos, atletikus, gyorsan menni vele nagyon intenzív élmény, de túrázni jobb a békésebb Fiat 124.
170 lóerővel az Abarth 124 valamivel gyorsabb (6,8-6,9 mp 100-ig), de főleg sokkal vadabb karakterű autó, többek között az önzáró differenciálműnek köszönhetően.
Sportkocsiként elsőrangú az Abarth, hangos, atletikus, gyorsan menni vele nagyon intenzív élmény, de túrázni jobb a békésebb Fiat 124.
Még van pár eladó Barchetta
Aki olasz roadsterre vágyik, de inkább az ezredforduló autói dobogtatják meg a szívét, választhatja a Fiat Barchettát. Itt sem lehet sokáig tétovázni, mert a cikk írásakor összesen három várt vevőre 1,5-2 millió Ft közötti áron. A Barchetta nem csak azért attraktív, mert talán minden idők legelegánsabb, lenyűgözően gracilis kilincse nyit utat a belső terébe, egyszerű, a kortárs Puntón alapuló technikája is egy érv mellette.
Egyetlen motorral készült a filigrán sportautó 1995 és 2003 között, az 1747 köbcentis négyhengeres benzinessel. A 131 lóerős szívómotor tökéletesen passzol a könnyű, csupán 1085 kilós kétajtóshoz, amely 8,9 mp alatt gyorsul 100-ra és épp 200 km/óra a végsebessége. Csak azt kell megbocsájtani neki, hogy az első kerekeit hajtja. Vagy talán még ezt sem, ha nem sportkocsiként, hanem a napsütéses hétvégi túrák kabriójaként tekintünk rá. A Barchetta kisugárzása még a rendőrök szívét is meglágyíthatja, ha tudnak a csupán 175 kilós terhelhetőségről, amit két felnőtt némi csomaggal könnyen túllép.
Renault Vel Satis – Leárnyékolja a luxusautókat
Bemutatásakor fenséges műtárgynak hatott a Renault Vel Satis. A magas építésű, 1577 mm magasságú autó a felső kategóriában szokatlan, meredek hátú ötajtós karosszériával mindenben alternatívát kínált a bejáratott limuzinok és kombik ellenében. Ma leginkább a Hyundai Ioniq 5-öt lehetne hasonlítani hozzá.
Röviden: Renault Vel Satis
Korszak: 2001-2009
Ársáv: kb. 800 ezer-1,5 millió Ft
Ajánlott motor: 2,0 T (170 LE), 3,5 V6 (241 LE); 2,0 dCi (150/175 LE)
Alternatíva: Alfa 166, Citroën C6, Opel Signum
Ársáv: kb. 800 ezer-1,5 millió Ft
Ajánlott motor: 2,0 T (170 LE), 3,5 V6 (241 LE); 2,0 dCi (150/175 LE)
Alternatíva: Alfa 166, Citroën C6, Opel Signum
Premierje után Arany Decibel-díjjal ismerték el a Vel Satis csendességét, de utasterének egyedisége, tágassága és fabetétjeinek minősége is ünnepelhető. Az Initiale csúcsmodell a legvonzóbb belőle, mert ebben integrálülés van, ahol a biztonsági öv mindhárom pontja az üléshez rögzül, biztosítva a szíj optimális megvezetését, és itt az üléstámla felső része az alsótól külön billenthető. A pazar felszereltség is lehengerlő utazóautóvá avatta az X73 gyári kódjelű típust. Csúcsmodelljéhez a Renault adekvát motorokat kínált. A 2,2-es, 140 vagy 150 lóerős dízel sem rossz, de fogyasztási és megbízhatósági szempontból is a 2,0 dCi a legjobb dízelmotor. A láncos szelepvezérlésű négyhengeres 150 vagy 175 lóerős lehet. Messze kerülendő az Isuzutól átvett 3,0 dCi, ezzel szemben a Nissantól származó, 3,5 literes benzines V6 csodálatos motor. 241 lóerős, de a hangja adja el igazán. Ritka, de annál inkább ajánlható motorváltozat a 2,0 T, a 170 lóerős turbós benzines, mert megbízható, erős és keveset fogyasztó motor.
Ha a Vel Satis túl merész vagy túl terebélyes lenne, a különleges francia autóra vágyóknak a 3. generációs Laguna kupéja lehet csábító alternatíva. Körülbelül 2 és 4 millió forint közötti sávban kaphatók a használtan a kétajtós Renault Lagunák.
Legjobb motorjai közösek a Vel Satis erőforrásaival, a 150 vagy 178 lóerős verzióban kapható 2,0 dCi és az itt 205 lóerős, kétliteres turbós benzines klasszikus gran turismóvá teszi a Laguna Coupét. Még inkább igaz ez a 240 lóerős hathengeres benzinesre, valamint a Laguna Coupé 2008-as bemutatása körül szériaéretté vált hathengeres dízelre. A 3,0 V6 dCi 235 lóerős, jó erőben van, de nagy súlyát érezni az autón, akárcsak az összkerékkormányzás gyorsan kidomborodó előnyeit.
Legjobb motorjai közösek a Vel Satis erőforrásaival, a 150 vagy 178 lóerős verzióban kapható 2,0 dCi és az itt 205 lóerős, kétliteres turbós benzines klasszikus gran turismóvá teszi a Laguna Coupét. Még inkább igaz ez a 240 lóerős hathengeres benzinesre, valamint a Laguna Coupé 2008-as bemutatása körül szériaéretté vált hathengeres dízelre. A 3,0 V6 dCi 235 lóerős, jó erőben van, de nagy súlyát érezni az autón, akárcsak az összkerékkormányzás gyorsan kidomborodó előnyeit.
Toyota Celica és MR2 – Mesterművek Japánból
Pár éve a Toyota irányadó sportautókkal kényezteti az autórajongókat, a GR86, a GR Supra vagy a Yaris GR is legendává érhet az évtizedek múlásával. Használt autóként nagy elődeik most még relatíve mérsékelt ráfordítással elérhetők.
Röviden: Toyota Celica (T23)
Korszak: 1999-2005
Ársáv: kb. 1,2-2,8 millió Ft
Ajánlott motor: 1,8 VVTi (143 LE)
Alternatíva: Alfa GT, BMW 3 E46 Coupé, Honda Civic Coupé és CR-Z, Peugeot RCZ
Ársáv: kb. 1,2-2,8 millió Ft
Ajánlott motor: 1,8 VVTi (143 LE)
Alternatíva: Alfa GT, BMW 3 E46 Coupé, Honda Civic Coupé és CR-Z, Peugeot RCZ
Mindössze 1,1 tonnát nyom, már a 143 lóerős, szívóoldalon változó szelepvezérlésű motorral is igen jól megy. A 192 lóerős Celica TS a szelepemelést is módosító négyhengeressel valódi élményautó, amikor átáll a vezérlés, és hirtelen megvadul a TS. Az 1ZZ-FE motorkódú Celica 8,7 mp alatt ér fel 100-ra, 205 km/óra a maximális sebessége a gyári adatok szerint, a 2ZZ-GE motorkódú TS eredménye 7,4 másodperc és 225 km/óra. A nagyobb bütyökre váltó vezérlés átállásával mélyebbre nyitnak és hosszabban tartanak nyitva a szívószelepek, egy szemvillanás után 8000-et mutat a fordulatszámmérő. Utóbbi motorverzió jóval magasabb áron javítható, ha hozzá kell nyúlni, így a várható fenntartási költségek tükrében a szerényebb Celica ugyanolyan attraktív. Előbbi átlagfogyasztása a Spritmonitor, de naplói szerint 7,7 l/100 km, az erősebbé 8,6 liter százon a bejegyzések szerint. Ha az első és a hátsó futómű-segédkeret vagy másik nevén bölcső nem rozsdás, akkor érdemes foglalkozni az autóval.
Magasabb ár-sávban mozog, de középmotoros, hátsókerék-hajtású felépítéséhez mérten egyedülállóan olcsó és jó vétel egy Toyota MR2. A harmadik generáció még fellelhető a netes használtautó-hirdetésekben, bár egyre ritkább. Cikkünk megjelenésekor nagyjából 1,8 és 3,3 millió forintos sávban mozog az öt-hét eladó autó – pedig ebben már a jobbkormányos példányok is benne vannak. Mivel a bent ülők mögött van a motor, a középmotoros konstrukció páratlan agilitást biztosít a csupán 975 kilós sportautónak. Cserébe a határtartomány szűkebb, így nagyon gyorsan autózva az MR2-t nehezebb uralni, mint egy orrmotorral a hátsó kerekeit hajtó sportautót. Az apró élményautó biztosan megtanít vezetni.
Az eladó használt autóknál a szükséges kenőanyag-utántöltés mértékére érdemes rákérdezni először, gyári visszahívás is volt a felszökő olajfogyasztás miatt. Az autó alapjában véve jó rozsdavédelme miatt ez súlyosabb gond a korróziónál is, ráadásul az MR2 gyakran második autó, sokszor megúszta az utak sózását.
Messze a kézi váltós és légkondis autók iránt a legnagyobb a kereslet, a klímaberendezés azonban igen sok használt Toyota MR2-ből hiányzik. Az automatizált váltónak jóval több a hibalehetősége, mint a szintén ötfokozatú kézinek, és az élményfaktort is erősen mérsékli, de biztosan van, akinek két pedállal is tetszik az autó. A közúton 7,9 literes átlagfogyasztású MR2 valódi sportkocsi, amely megbízhatóbb, mint az MGF és az MG TF, de messze nem kerül annyiba, mint a Lotus Elise vagy Opel Speedster, és sokkal jobban használható náluk a mindennapokban.
Messze a kézi váltós és légkondis autók iránt a legnagyobb a kereslet, a klímaberendezés azonban igen sok használt Toyota MR2-ből hiányzik. Az automatizált váltónak jóval több a hibalehetősége, mint a szintén ötfokozatú kézinek, és az élményfaktort is erősen mérsékli, de biztosan van, akinek két pedállal is tetszik az autó. A közúton 7,9 literes átlagfogyasztású MR2 valódi sportkocsi, amely megbízhatóbb, mint az MGF és az MG TF, de messze nem kerül annyiba, mint a Lotus Elise vagy Opel Speedster, és sokkal jobban használható náluk a mindennapokban.
Jól látszik, ha valaki különleges hétvégi autóra vágyik, amely nem feltétlenül csak viszi a pénzt, a hagyományos sportautós jellegűek mellett találhat elegáns szedánt, ötajtóst vagy kupét is! Jó keresgélést kívánunk!