Hírek
Zöld rendszám nélkül is jó lehet egy plug-in hibrid?
- Közzétette: CarNet Invest
- Hírek
Korunkban már van sok tisztán elektromos, és még készül sok belső égésű motoros autó. Külső töltésű akkumulátorral egy hibrid a villanyautók és a benzines autók hátrányait, de előnyeit és értékeit is egyesítheti. Ki járhat jól a PHEV-autókkal az új helyzetben?
Kétüléses sportautó és dízel kisbusz kilenc embernek: mi, a CarNet márkáinál azért foglalkozunk annyiféle autóval, mert ügyfeleink más-más autókra vágynak, más-más autókat keresnek az Alpine A110-től a Ford Tourneo Customig, a Mazda MX-5-től a Hyundai Stariáig. A merőben különböző szükségletekre, igényekre akár egynél több jó megoldást is tudunk javasolni.
Nemrég az autóvásárlást befolyásoló tényezők egy része döntően megváltozott a 326/2011-es kormányrendelet módosításával. Ezzel a lépéssel a külső töltésű akkumulátoros vagy plug-in hibrid autók, valamint a növelt hatótávolságú hibrid elektromos gépkocsik (például a Mazda MX-30 R-EV) 2024. szeptember 1-jétől nem kaphatnak zöld rendszámtáblát az első belföldi forgalomba helyezéskor.
Ezzel ugrott a cégautóadó és a vagyonszerzési illeték alóli mentességük. A szeptember elseje előtt zöld rendszámot kapó autók rendszámtábláját legkésőbb 2026. november 30-ig le kell cserélni.
Ezzel ugrott a cégautóadó és a vagyonszerzési illeték alóli mentességük. A szeptember elseje előtt zöld rendszámot kapó autók rendszámtábláját legkésőbb 2026. november 30-ig le kell cserélni.
Megemelt tarifák és dupla parkolódíj Budapesten
Budapesten élő vagy a fővárosban rendszeresen parkoló olvasóink számára az is fontos, hogy nagyjából egy év múlva a belső égésű motorral rendelkező autók, így a konnektorról tölthető akkus hibridek után is, 1800 kg-os tömeg felett a – Fővárosi Közgyűlés által jelentősen megemelendő – parkolási díj kétszeresét kell megfizetni. A villanyautóknál ez a határ 2000 kg. A rendelkezés 2026. január elsejével lép érvénybe, amikor az összes zöld rendszámos kocsi, köztük a tisztán elektromos autók is elveszítik az ingyenes parkolás kedvezményét Budapesten. Az 1800 kilós limitbe tágas és nagy csomagterű autók is beleférhetnek, például az 1791 kilós plug-in Peugeot 308 kombi vagy az 1770 kilogrammos Citroën C5 Aircross. Az autók önsúlyáról értékesítő munkatársaink örömmel adnak felvilágosítást, vagy a Carnet.hu oldalról kiindulva a márkák aloldalain gyorsan tájékozódhatunk az adatokról.
Autós szakmai szempontból a rendelkezések időzítése azért tűnik indokolatlannak, mert az akkumulátorcellák energiasűrűségének javulásával épp most értünk el oda, hogy a konnektorról is tölthető akkus hibridek (lásd a keretes részt!) az egyre jobb elektromos hatótávval ki tudják váltani a településen belüli utakat, és a mindennapokban szinte villanyautóként működhetnek. Éppen ezért aki 8-10 éve szerzett tapasztalatot a valóságban akkor 15-25 kilométeres hatótávra képes konnektoros hibridekkel, és leírta a PHEV-autókat, annak érdemes lehet átértékelnie álláspontját. Ahogy az elektromos autók, úgy a külső töltésű hibridek akkumulátora is nagyot fejlődött egy-két autógeneráció alatt, a hatótávok sokat gyarapodtak.
Ma általánosnak tekinthető a 45-65 kilométer, de nem ritka a 75-100 km sem, ha hatékonyan, energiatakarékosan autózunk. Nézzünk pár példát! A konnektorról tölthető akkus Citroën C5 Aircross Hybrid értéke 55 kilométer. A Ford Kuga, amely többször is Európa legnagyobb darabszámban értékesített konnektoros hibridjének bizonyult, 60-69 km-es WLTP szerinti hatótávot ad a 243 lóerős hibrid hajtással. Testvérmodellekként a Toyota RAV4 és a Suzuki Across erényei is közösek, köztük a 306 lóerős full hibrid hajtásrendszer ereje, a vegyes forgalomban 75, városban járva akár 98 kilométeres hatótáv, a mindössze 6,0 mp-es gyorsulás 100-ra.
A hajtásláncválaszték bővítésével a népszerű C-HR is elérhető külső töltésű akkumulátorral, amely a kiugróan takarékos crossoverben 66 km-es hatótávot tesz lehetővé a 223 lóerős hajtásrendszer benzines tagjának használata nélkül. Hasonlóan kedvező a Mazda CX-60 elektromos hatótávolsága is 63 kilométerrel. A 327 lóerős hajtásrendszer a legújabb, hétüléses CX-80-ban is hasonlóan nagy, 60 kilométeres hatótávolságot kínál két töltés között a benzines motor beindulása nélkül a WLTP-mérés szerint. A plug-in hibrid Hyundai Tucson átlagosan 69 kilométerre juthat el villanymotorjával. Az új Peugeot 3008 a 17,8 kilowattóra kapacitású akkumulátorral 82-85 kilométert gurulhat a négyhengeres benzines beindítása nélkül a WLTP-ciklus szerinti mérésben, de aki hozza a norma szerinti fogyasztást, városban akár 100 kilométert is megtehet árammal.
A konnektoros hibridek nagy előnye, hogy a legsúlyosabb szennyezéssel járó üzemtől mentesítik a környezetet a rövid városi szakaszok lefedésével. A belső égésű motorok káros emissziója a hidegindítás utáni fél-egy percben a legnagyobb. A belső égésű motor élettartamának nagyon jót tehet, ha akkor és arra használjuk, amire és amiben a legjobb: hosszabb távok megtételére a bemelegedési szakasz után, amikor a motor emissziója és kopása is elhanyagolható.
Kell egy saját töltőpont!
Fontos, hogy egy PHEV-autó (Plug-in Hibrid Electric Vehicle) adottságait akkor lehet a legjobban kihasználni, ha van saját töltőpont otthon, a munkahelyen vagy mindkét helyen. A villanyautókkal szemben, amelyek a nagyobb akku miatt sok családnál csak heti 1-2 töltést igényelnek, ami saját töltőpont nélkül is élhető, a konnektoros hibridek kisebb elektromos hatótávjának kihasználása akkor életszerű, ha van saját töltési lehetőség hozzájuk. A töltés kevés kivétellel váltóáramon lehetséges, de az újabb hibridek már nem rekednek meg 3,7 kilowattos töltési teljesítménynél. Felárért vagy alapáron elérhető hozzájuk a 7-7,4, de akár a 11 kilowattos szint is, ami a megfelelő fali töltővel vagy nyilvános töltőoszloppal 2-3 órára rövidíti a teljes akkutöltés időigényét.
Érdemes ügyelni rá, hogy a hajtáslánc belső égésű tagjának legyen lehetősége hosszabb túrákon elérni az üzemi hőmérsékletet, felmelegíteni 90-100 fokig a motorolajat, ami fontos a hosszú élettartam érdekében, például a motorolajba keveredő üzemanyag elpárologtatásával. Az állandó hidegüzem, 1-2-5 kilométeres utakkal a hibridek benzines tagjának sem használ, ezekre az esetekre az autógyártók a szokásos szervizciklusnál sokkal rövidebb olajcsere-periódust írhatnak elő, ami a kezelési útmutatóban is szerepel.
Árban a villanyautók alatt
Árban a konnektoros hibridek az elektromos és a belső égésű motoros autók között mozognak, többnyire közelebb a villanyautókhoz, mint a benzinesekhez vagy a dízelekhez. Anyagi értelemben véve az alapkérdés az, hogy az elektromos hatótávolsággal elérhető megtakarítás mennyiben arányos az autó felárával. Az értékesítő munkatársaink segítségével elvégezhető kalkulációhoz fontos adalék, hogy a konnektorról tölthető akkus hibridek épp a legnagyobb fogyasztást okozó rövid városi utakon játszhatják ki ütőkártyáikat, tehát a szabványos mérésben és valóságban is legnagyobb üzemanyag-igényű útszakaszokon, ami jóval nagyobb megtakarítást, a felár gyorsabb amortizációját jelenti, mintha az átlagfogyasztással számolnánk. Ha például egy autó 100 kilométerre 8 vagy 12 liter benzint fogyaszt városban és 6 vagy 9 litert lakott területen kívül, akkor az előbbivel érdemes számolni a plug-in hibrid megtérülését.
De egy PHEV-autó felárát csak az üzemanyagon visszahozni egy benzineshez vagy dízelhez képest kevéssé perspektivikus vállalkozás. A külső töltésű akkus hibrid hajtásrendszer számos esetben a modellkínálat csúcsán áll, jellemzően sokkal nagyobb teljesítményű a konnektoros hibrid, mint a benzines, a dízel vagy az elektromos változat. Egy PHEV-modell olyan előnyöket nyújthat, mint a hátsó villanymotorral megvalósított összkerékhajtás. A négykerék-hajtás olyan értéktöbblet, ami elektromos, benzines vagy dízelmotorral esetenként el sem érhető az adott márkánál vagy modellnél. Ilyen plug-in hibrideket találunk például a Peugeot és a Renault kínálatában.
Sokat ér, ha nem akadunk el a sárban vagy nem kell hóláncot szerelni hózáporban, dermedt ujjakkal a telefonunk fényénél. Vállalkozásoknak a konnektoros hibridek és a hatótávnövelős villanyautók cégautó-mentességének elvétele óta a tisztán elektromos autók anyagilag sokkal előnyösebbek. Karbantartási szempontból magánemberek is lényegesen jobban járnak a villanyautóval a konnektoros hibrideknél, mert a PHEV-autóknál is adott a belső égésű hajtáslánc összes karbantartási feladata a rendszeres olaj- és szűrőcserékkel, tehát a magasabb vételárral sokkal csekélyebb fenntartási költségeket állíthat szembe egy elektromos autó. Az egyik nem jobb vagy rosszabb a másiknál, az egyéni mobilitási szükségletektől, igényektől, preferenciáktól függ, kinek melyik a jobb megoldás.
Lemerült akkuval is spórol a plug-in hibrid
Lényeges kiemelni, hogy a PHEV-autók nem csak azzal védik a környezetet, hogy elektromos hatótávjuk erejéig helyben emissziómentesek. Ha a nagyfeszültségű akkumulátor lemerül, akkor is csekélyebb a plug-in hibrid környezetszennyezése, mint a sima belső égésű motoroké. Mivel ezek is teljes hibridek, egy fejlett, erősen villamosított hajtáslánc segít a takarékos működésben, komoly villanymotorral vagy -motorokkal. A full hibrid hajtáslánc hatékonysága bőven ellentételezi azt a súlytöbbletet, amit az akkumulátor jelent. A fékezéskori energia-visszanyeréssel vagy rekuperációval és a hajtó villanymotor hatékonyságával a konnektoros hibridek lemerült akkuval is sokkal takarékosabbak, mint belső égésű motoros testvéreik.
Előnyük az is, hogy a PHEV-modellek nagyfeszültségű akkumulátora akkor is megtart némi töltést, amikor a kijelzőn 0 km-es elektromos hatótávot olvashatunk le. Emiatt a hajtáslánc boost üzemmódjában akkor is működik a villanymotoros rásegítés, ha a kijelzett akkutöltöttség nulla százalékos volna. Helyben emissziómentes elektromos üzemmódjukkal a konnektoros hibrid autók nyugat-európai nagyvárosokba utazva is előnyösek. Menüjükben kiválasztható ugyanis a töltöttséget fenntartó üzemmód (esetenként az akku újratöltése is lehetséges a belső égésű motorral), így a behajtási korlátokkal védett, emissziómentes zónákba is bejuthatunk velük.
Nem mindenkinek optimális, de ideális lehet
Eltérő mobilitási igényeink miatt a konnektorról tölthető akkus hibrid autó egyesítheti a belső égésű motoros és az elektromos autók előnytelen tulajdonságait a súlytöbblettel és az elektromos autókénál nagyobb fenntartási költségekkel. De ugyanezek az autók mások számára a villanyautók és a belső égésű motoros autók értékeit is egyesíthetik, a két világ előnyeit adhatják egyre jobb elektromos hatótávjukkal, a hibrid hajtásrendszer takarékosságával, a tankolással percek alatt 600-800 kilométerrel növelhető hatótávval, nem beszélve a vezetési élményről a két hajtásmód egyesített erejével. Nem mindenkinek és nem minden felhasználási móddal, de a konnektorról tölthető akkus hibrid zöld rendszám nélkül is lehet a legjobb alternatíva autóvásárláskor.
Ügyfeleink igényei alapján munkatársaink szakmailag megalapozott tanácsot adnak, van-e jobb megoldás autóink közül a külső töltésű akkus hibrideknél, vagy saját töltőponttal és elkötelezett töltéssel az új helyzetben egy PHEV autó lehet optimális.
Hibrid, de milyen?
Egyre többféle hibrid hajtásrendszerrel teszik takarékosabbá és kevésbé környezetszennyezővé az autógyártók az új autókat. A fejlesztések elsődleges iránya hajtáslánc villamosítása, ami különböző fokon valósítható meg, nagyrészt attól függően, hogy abban a kategóriában melyik nyújtja a legjobb ár/érték arányt. A legegyszerűbb megoldás a mild vagy kisegítő hibrid 12 vagy 48 voltos önindító-generátorral, amely szíjhajtással kapcsolódik a motorhoz. Ilyen például a Suzuki Swift és a Vitara megoldása.
A 48 voltos villamos gép a sebességváltóba is integrálható, így a közvetlen fogaskerék-áttétellel nagyobb nyomatékkal hajthat. Az autó képes lehet a villamos géppel a sebesség tartására lakott területen belül, esetleg nagyon enyhe önálló gyorsításra is. Erre példa az e-DCS a Citroën, a Jeep és a Peugeot autóiban.
A 48 voltos villamos gép a sebességváltóba is integrálható, így a közvetlen fogaskerék-áttétellel nagyobb nyomatékkal hajthat. Az autó képes lehet a villamos géppel a sebesség tartására lakott területen belül, esetleg nagyon enyhe önálló gyorsításra is. Erre példa az e-DCS a Citroën, a Jeep és a Peugeot autóiban.
Még fejlettebbek a teljes vagy full hibrid, öntöltő hibridnek is nevezett autók. Műszakilag a teljes hibrid autókat úgy foghatjuk fel, hogy ha az egyik motort, akár a belső égésűt, akár az elektromost kihagynánk belőle, a másik képes lenne normálisan mozgatni az autót. A teljes hibridből a sokkal nagyobb, többnyire 10-20 kilowattóra közötti akkumulátorkapacitással válik konnektorról tölthető akkus hibrid, amivel az elektromos hatótáv egy-két kilométerről akár 80-100 kilométerig nő.