Hírek

Ezek az autók fogyasztják a legkevesebbet

Felmértük a CarNetnél megrendelhető legtakarékosabb autókat. Hibrid hajtással, dízelmotorral vagy sima benzinessel is akadnak rendkívül takarékos autók a különféle ár- és méretkategóriákban.
Egy személygépkocsi fenntartási költségeinek az értékvesztés és az üzemanyag a legnagyobb tétele. Attól függően, meddig tartunk meg egy autót és mennyit megyünk vele, az egyik vagy a másik is lehet az elsődleges kiadási faktor, de mindenképp meghatározók azok a százezrek és milliók, melyeket kisebb-nagyobb tételekben a benzinkúton hagyunk.

Százezreket spórol a takarékosabb autó

Sok kicsi sokra megy a mondás szerint, amit a fogyasztáskülönbség is igazol. Ha egy autó csak fél literrel takarékosabb egy vele összevethetőnél, az 100 000 kilométeren felkerekítve 300 ezer forintos megtakarítást hoz a cikk írásakor érvényes benzin- és gázolajárral. Ha sikerül egy teljes literrel kisebb üzemanyag-igényű autót választani, amelyet 200 000 kilométerig használunk, körülbelül 1,2 millió forintot költhetünk valami sokkal örömtelibb dologra, mint kőkeményen adóztatott üzemanyagra a töltőállomásokon.
Minden típusból a legtakarékosabb verziót emeltük ki a cikkben, tehát a Toyota Yaris Hybrid hiába kiugróan jó a 130 lóerős hajtásrendszerrel is, itt most a 116 lóerőssel szerepel, mert az még jobb. Egyforma érték esetén egy márka kínálatán belül a nagyobb autót részesítettük előnyben az áttekintésben, tehát az egyformán takarékos Renault Captur és a Symbioz közül az utóbbit, akárcsak az Austral és a Rafale közül, mert az előbbiek kisebb méretű autók. A konnektorról tölthető akkus hibrideket ezúttal figyelmen kívül hagytuk, mivel zöld rendszám híján hanyatlik irántuk az érdeklődés és üzemanyagköltségük erősen függ attól, ki mennyire tudja és hajlandó tölteni a nagyfeszültségű akkumulátort.
Összevetésünk a WLTP (Worldwide harmonised Light-duty vehicles Test Procedure) számain alapszik, a 2017-től kötelezővé váló mérési módszerrel jól összehasonlítható az autók üzemanyag-szükséglete azonos körülmények között. Az EU-normáról itt olvashatnak részletesen. A CarNet autószalonjaiban elhelyezett tájékoztató eszközökkel könnyen összevethető az összes forgalmazott modell szabványos üzemanyagigénye, amit értékesítő munkatársaink közúti adatokkal tudnak kiegészíteni saját tapasztalataik alapján.

Kisautók: élen a hibridek

Jó adottságokkal indulnak a takarékossági versenyben a kisautók, közülük a Toyota hibrid hajtásával hódító két modell áll az élen. A Mazda2 Hybrid és a Toyota Yaris Hybrid a 116 lóerős verzióban egyformán 3,8 literes fogyasztásra képes 100 km-en. Kettejük közül mégis a Toyotának jár a babér. Egyrészt a Mazda kisautója csak pár külső részletében különbözik a testvérmodelltől, másrészt a nagyobb kerékkel, gazdagabb felszereltséggel mért autók közül a Yaris teljesít jobban. Itt 4,0 liter a felső határ, a Mazdánál 4,2 liter a fogyasztási sáv felső értéke.
Alig igényel több benzint a tágas és kényelmes Renault Clio E-Tech Full Hybrid 145, amely az 1598 köbcentis, jól bevált benzines szívómotorral, egy hajtó és egy áramot termelő villamos géppel, két sebességváltóval, illetve az 1,2 kilowattórás akkumulátorral teremti meg a 4,3 l/100 km-es átlagfogyasztás műszaki hátterét.

Kiugróan keveset fogyaszt a Swift legújabb, UZ kódjelű generációja is az 1,2 literes benzines szívómotorral: szabványos átlaga 4,4 liter 100 km-re. A Swift 12 voltos kisegítő hibrid hajtásánál nagyobb szerepe lehet a kiváló eredményben az új háromhengeres benzines szívómotornak, mellyel a japán márka nagyot alkotott.
Ugyanerre az eredményre képes a MG3 Hybrid+. A Carnet márkáihoz a közelmúltban csatlakozó autógyártó kiskocsija valóságos izompacsirta a kategóriájában. A 4,4 literes normafogyasztást 194 lóerős hajtásrendszerrel produkálja az ötajtós, kényelmes és madárétkű autó.

Egyetlen decivel kér többet a CarNet kínálatát frissen bővítő Opeltől a Corsa. A népszerű kisautó ár/érték arányban nagyon jó paraméterekkel bíró hibrid hajtása kisfeszültségű. A 48V Hybrid mégis képes egyedül mozgatni az autót az eDCT-6 sebességváltóba integrált villanymotorral. Igazán meggyőző eredmény a 4,5 liter/100 kilométeres átlag.

Crosoverek 4 és 5 liter között

Igen népszerűek a méreteikkel a kis és a kompakt autók közé besoroló, emelt építésű autók, amelyek családi használatra is kellően tágasak. Ebben a kategóriában több tucat autótípus verseng.

Közülük a norma szerint 4,5 liter benzinnel tesz meg 100 km-t a Renault Symbioz. Az állítható hátsó üléspados SUV csomagtere 434-548 literes, amit 127 literes üreg egészít ki a padló alatt. A rendkívül csekély fogyasztás egyrészt itt is az immár 1,8 literes benzines szívómotorra, a két villamos gépre és a szellemesen konstruált erőátvitelre épülő E-Tech 160 hibridhajtás alapul, amely 115 kW-os, 156 lóerős.
Százon szintén 4,5 literes átlaggal zárta a szabványos laborvizsgálatot a Hyundai Kona 1,6 GDI HEV is. A 129 lóerős crossover is teljes hibrid, itt hatfokozatú dupla kuplungos sebességváltó dolgozik a hajtásláncban. Alig igényel több benzint a fokozatmentes erőátvitelű Toyota C-HR, amely 4,7 literrel beéri a 140 lóerős full hibriddel, de ez a modell már az eggyel nagyobb szegmensbe sorolandó.

Kompakt autók: dízeles szinten a hibridek

A kis kategóriából időközben kiszorultak a dízelmotorok, de a Peugeot 308 - Opel Astra- Ford Focus - Hyundai i30 - Toyota Corolla fémjelezte alsó középkategóriában még vannak dízelmotoros autók is, amelyek üzemanyag-szükséglete jól összevethető a benzinesek számaival azonos karosszériában.

Ebben a mezőnyben is a teljes hibridek fogyasztása a legkedvezőbb, de kiváló értékeket produkálnak a dízelmotorok, és a szimplább hibridek sem sokkal maradnak el tőlük, tehát sokféle autó működik hasonlóan takarékosan.
A Toyota 1997 óta tökéletesített full hibrid megoldásainak fejlettségét jelzi, hogy a Corolla a nagyobb teljesítményű benzines és villanymotorral dolgozó, a megújult modellben 196 lóerős hajtásrendszerrel is képes 4,4 litert fogyasztani 100-on, ez a 140 lóerős, 1,8-as benzinessel társított hajtásrendszer eredménye.

Bámulatos az is, hogy a Corolla 581-596 literes csomagterű kombiverziója ugyanilyen kedvező számokat produkál, tehát beéri annyival, mint a 28 centivel rövidebb ötajtós. Hasonlóan jól fogyaszt a Suzuki Swace is, a tágas, megbízható és biztonságos kompakt kombi a 140 lóerős hajtásrendszerrel 4,5 literrel tesz meg 100 km-t a szabványos mérési ciklus alapján.
Két autóval is helyet érdemelt a listán a Dacia, mindkettő benzines full hibrid. A Bigster Hybrid 155 az 1,8-as atmoszférikus motort egészíti ki két villamos géppel és kétféle sebességváltóval. A 109 és a 49 lóerős hajtómotorok összhangjából 4,7 l/100 km-es fogyasztás adódik. Decire ugyanennyi a szabványos benzinigénye az ötszemélyes Joggernek a Clióból ismert teljes hibriddel. A csarnokszerűen tágas kombi hétüléses kivitele 4,8 literes fogyasztással kecsegtet.
Ehhez nagyon közeli az Opel Astra és a Peugeot 308 benzinigénye. A remek számokat a viszonylag kis ráfordítással kiváló eredmények hozó, 48 voltos hibrid hajtás biztosítja. A hajtásrendszer benzines tagja a láncos szelepvezérlésre átállított, a korábbi szíjas vezérlés gondjait évekkel ezelőtt elhagyó turbós háromhengeres. A villanymotor a kettős kuplungos, hatfokozatú automatikus sebességváltó házában működik, a teljesítményadat a gyártó megközelítésétől függően 145, illetve 136 lóerő. A közös padlólemezre épülő Opel Astra és a Peugeot 308 ezzel a hajtáslánccal és az ötajtós ferdehátú karosszériával mindössze 5,0 litert fogyaszt.
A csekély érték nem jár lomhasággal. Remek alaktényezőjének, a dízelmotor 300 newtonméteres erejének és a nyolcfokozatú váltó áttételezésének köszönhetően 209 km/óra az Astra végsebessége. Ebből a két típusból a hatalmas csomagterű és igazán szép vonalvezetésű kombik egyetlen decivel kérnek többet. Jól jelzi az EMP2 padlólemez V3-as verziójára épített autók korszerűségét, hogy a dízelmotoros, szintén alapáron automatikus, de nyolcfokozatú váltós modellek átlaga 4,9 liter/100 km.
Kiugróan jó fogyasztásra képes a Ford Focus is. A 47 literes tankkal majdnem 1000 kilométeres hatótávolságot ígér a legkedvezőbb esetben 4,9 literes gázolajigény, amit a hagyományos hidrodinamikus nyomatékváltós és nyolcfokozatú automata váltóhoz kapcsolódó dízelmotor tud. Aki az 593-635 literes csomagterű, lehengerlően átgondolt kombit választja, a szabványos mérés szerint egyetlen deciliterrel költ többet gázolajra. A dízel ezzel nemcsak jóval nyomatékosabb (250 vs. 170 Nm), de három decivel takarékosabb is a házon belül legkisebb fogyasztású, kisegítő hibrides benzinesnél.

Takarékos különlegességek

Ritka, akár exkluzívnak is mondható autókat is találnak a CarNet kínálatában igen csekély fogyasztással. A 130 lóerős DS4 átlagértéke 5,2-5,3 liter/100 km, a magasabb építésű Alfa Tonale a jó erőben lévő, 320 Nm-es és 130 lóerős dízelmotorral eljár százon 5,3 literrel a szabványos ciklus alapján. Alig kérnek több gázolajat rendkívül tágas, hét üléssel is rendelhető családi egyterűink.
A 102 lóerős 1,5-ös dízellel a FIAT Doblo Panorama neve mellett 5,3-5,4 literrel találkozunk, a 130 lóerős verzió adata 5,5-5,6 liter, akárcsak a Citroën Berlingóé. A praktikus mindenesek csomagtere 7 üléssel 209 liter, az ötszemélyes modellben 775 liter, míg a nyújtott verzióban akár 1050 liter.

Valamivel többet fogyaszt, így a CarNet toplistáján nem jutna neki hely, de a dízelmotoros családi autók egyre szűkülő kínálatában figyelemre érdemes a Ford Tourneo Connect. A tágas és variálható belterű autó normál és nyújtott tengelytávval rendelhető, mindkettőből választható öt- vagy hétszemélyes.
Műszaki szempontból a mai mezőnyben kivételes konstrukció, mert létezik kézi váltóval és dízelmotorral. Az 1968 köbcentis EcoBlue dízelmotor 102 lóerővel választható hatfokozatú manuális váltóval, a 122 lóerős csak a hétgangos automatikus sebességváltóval érhető el. A Ford Tourneo Connect erősebbik dízelváltozata négykerék-hajtással is megrendelhető a belevaló Active kivitelben. A katalógusokban szereplő minimumérték 5,4 és 6,1 l/100 km közötti a hajtáslánctól függően.

Teljesítmény, tekintély, takarékosság

Akik szerint régen minden jobb volt, fontolják meg, hogy a folyamatos fejlesztések révén mennyivel csekélyebb környezetszennyezéssel élvezhetők ma igazán komoly autók örömei az egy-két-három évtizeddel ezelőttiekhez képest.

471 centis hosszával és 186,6 centiméteres szélességével a Renault Rafale ide kívánkozik, ha az autó kvalitásaihoz mérten kiemelkedően alacsony üzemanyagigény az elvárás. Az új fejlesztésű 1,2 literes turbós benzinessel, két villamos géppel és a fineszes erőátvitellel a sikkes crossover annak ellenére fogyaszt a szabvány szerint 4,8 litert 100 kilométeren, hogy rendszerteljesítménye 198 lóerő, és egy igazán belevaló autó.
Kivételesen kedvező a Mazda CX-60 fogyasztása is, amely a 200 lóerős, 3,3 literes, soros hathengeres dízelmotorral képes százon 5,0 literes értékre a szabványos mérési ciklus szerint. A hátul hajtónál alig igényel többet a 254 lóerős, összkerékhajtású Mazda CX-60 e-Skyactive D a maga 5,3-5,5 literes mért fogyasztásával, amit az elegáns SUV független teszteken, normál közúti forgalomban is igazolni tudott. Kevesen gondolnak a DS-modellekre, de a francia prémiummárka nagystílű autói közül a dízeles DS7 nem maradhat ki gyűjtésünkből. A 4,6 méteres crossover katalógusértéke 130 lóerős dízelmotorral és nyolcfokozatú automata váltóval 5,5-5,6 liter/100 km.
Az 55 literes tankkal elérhető az 1000 km-es hatótáv két tankolás között a pazar felszereltségű, exkluzív és elegáns autóval, amit még vonzóbbá tesz a most váratlanul kedvező ár. Mondunk még egy meghökkentően hatékony autót a CarNet palettájáról! Abszolút értékben nem tartozik a legkisebb szabványos fogyasztású autók közé, de dicséretes hatékonysága miatt itt a helye az Alfa Giula limuzinnak a 2,2 literes dízelmotorral.
Az autó annak ellenére képes 5,4 literes átlagfogyasztásra 100 km-en, hogy 210 lóerős motorjával, tekintélyes karosszériájával egy elegáns, gyors és élvezetesen vezethető modell, melyben az automatikus sebességváltó kényelméről és az összkerékhajtás fölényéről sem kell lemondanunk. Jól látszik, hogy ha valaki sokat autózik, főként országúton vagy autópályán, továbbra is érdemes dízelmotort is számításba vennie, amellyel komoly megtakarítás érhető el az üzemanyagköltség terén.
1994 - 2025 © Minden jog fenntartva. Készítette Kovács Gergely