Hírek

Mindentudó használt autók a családnak

Új autóként kiszorultak a gyártósorokról a kompakt méretű egyterűk, de ettől még ma is ugyanolyan értékes családi autók. Jutányos és megbízhatóan működő MPV-ket ajánlunk használt autóként.

Kompakt egyterűek jó áron


Napjainkban a szabadidő-autók a legdivatosabbak, amelyek megjelenésük mellett tágas utastérrel és praktikus megoldásokkal hódítanak. Néhány éve még az egyterűek voltak a családok kedvencei, amely típusok megoldásaikkal ma is sokak életét teszik könnyebbé. Korábban írtunk a használt családi autók közül a Dacia Logan MCV-ről, a Ford C-Max második generációjáról és a 263-as modellkódú FIAT Doblo II-ről, amelyek hatalmas belső terükkel és jó ár/érték arányukkal hódítanak.
Hasonlóan vonzó használt autók az alább bemutatott francia és japán kompakt egyterűek, amelyek kedvező alkatrészárakkal, üzembiztos technikával és igen jól variálható, rugalmasan átrendezhető belső térrel szolgálják a családokat a mindennapokban és vakáció idején. Az újautó-kínálatból kiszorultak ugyan az SUV-modellek felfutásának következtében, de hálás és sokoldalú családi autóként a hétszemélyes csapatszállítóból pár mozdulattal kétüléses költöztető-autóvá alakítható egyterűk hosszú éveken át hálás társai lehetnek kisebb és népesebb családoknak is.

Japánból, elektromos tolóajtóval: Mazda5

Mi volna jobb megoldás egy családi autóhoz a tolóajtónál? A gyermekek nem tudják rányitni semmire, nem tépi fel őket nyitáskor vagy nyomja vissza záráskor az erős szél és nem korlátozza a beszállás terét úgy, mint a jellemzően 65-75 fokban oldalra nyíló ajtók. Költségokokból mégis csak a nagy egyterűkön és a furgonokból domesztikált családi autókon terjedtek el, vannak azonban kivételek.
Ilyen autó a Mazda5, amelynek második nemzedéke 2010-től volt gyártásban Japánban. Oldalán a márka Nagare-formanyelvének jellegzetes hullámait látjuk, ami a mozgást igyekezett megjeleníteni a korabeli Mazdák karosszérialemezein. A hátsó tolóajtó elektromos működtetésű a TX Plus és a GTA modellekben. A slusszkulcsról is távirányítható tolóajtók akadályérzékelővel működnek, hogy a vattacukornál szilárdabb dolgokban ne tegyenek kárt. A konkurensekkel összevetve a Mazda5 valamivel kevésbé otthonos családi autó, mert a hátsó ajtókon nincs térképtartó és a vezetőülés háttámláján sincs zseb.


Röviden: Mazda5 CW

Korszak: 2010-2018, modellfrissítés 2013 elején
Ársáv: kb. 1,6-3,8 millió Ft
Ajánlott motor: 2,0 MZR (144/150 LE), 1,6 MZ-CD (115 LE)
Alternatíva: Ford Grand C-Max, Mitsubishi Grandis, Toyota Verso
4+3 üléses utastéri koncepciója megegyezik az elődével. A második sorban a középső pótülés lapja a bal oldali ülőlap alól hajtható ki (vagy oda rejthető el), így a pótülést elhajtogatva középről is hátrajuthatunk a harmadik üléssor padlóba süllyeszthető üléseihez.

Gyorsan áttekinthető a motorkínálat. Az 1,8 literes benzines 115 lóerős, akárcsak az 1,6-os dízel, amelynek nyomatéka 270 Nm. Ez jóval több a hatfokozatú kézi váltóval 150, ötfokozatú, bolygóműves automatával 144 lóerőre beállított kétliteres benzinesnél, amely 191, illetve 180 Nm-t ad le a sebességváltótól függően.
Elődjével összehasonlítva a Mazda5 főként a karosszéria korróziógátlásában lépett nagyot előre. Ez a Mazda nem rozsdásodik jobban az átlagosnál, a karosszéria és az alváz védelme megfelelő. Láncos vezérlésűek a benzines motorok. A vezérműlánc kilométerek százezrein át kifogástalanul működhet, ha az olajcserék 10-15 ezer kilométerenként megtörténtek. A benzines motoroknál az olajfogyasztásra kell ügyelni, ellenőrizve a kipufogóvég belsejét, nincs-e benne olajos, kokszos lerakódás. A Citroën-Ford-Peugeot-eredetű dízelmotor vezérlése szíjas, és csak 10 évente vagy 200 000 kilométerenként igényel cserét.

Peugeot 5008 – Titkos tipp használt autóként

Egy globális autókonszernen belül fontos a feladatok és szerepek észszerű elosztása, amiből a PSA-csoportnál az következett, hogy a Peugeot nem szállt be a kompakt egyterűek közé, a Citroën viszont rövidebb és hosszabb karosszériával is gyártotta a C4 Picassót. Idővel a Peugeot számára is fontossá vált megjelenni az akkor népszerű szegmensben, és a 2009-2017 között gyártott 5008 erős belépő lett. Az első generációjában egyterű karosszériás, a modellváltással az SUV-kategóriába váltó 5008 kiváló családi autó.


Röviden: Peugeot 5008

Korszak: 2009-2017, modellfrissítés 2013 őszén
Ársáv: kb. 1,4-3,8 millió Ft
Ajánlott motor: 1,6 HDi (109-120 LE), 2,0 HDi (150-163 LE)
Alternatíva: Citroën Grand C4 Picasso, SEAT Altea XL, VW Touran
Öt és hét üléssel volt kapható a kompakt egyterű, az ötszemélyes verzióban 578-679 literes, maximum 1754 literesre bővíthető csomagtérrel. Rengeteg figyelmes részletet fedezhetünk fel az utastérben, a vezető térdének puha középkonzoli támaszkodófelülettől a B oszlopba épített légrostélyokon át a padlóban lévő rakodóhelyekig. Motorkínálatából az 1,6 THP motoron előfordulhat szelepkokszosodás a közvetlen befecskendezés következtében, és vezérműláncával is adódtak gondok.
A turbófeltöltő nélküli 1,6 VTi is rokon konstrukció, a BMW-vel közösen kifejlesztett és gyártott motorcsalád tagja. 2015-től készült a 130 lóerős 1,2 THP motorral is az 5008, amelynél használtan jóval vonzóbbak a dízelverziók.

Takarékos és kiszámítható szervizköltségű motor a 109-120 lóerő közötti 1,6 Hdi, illetve a tisztább működésű BlueHDI. Még jobb nála a 150 vagy 163 lóerővel gyártott, szintén szíjas vezérlésű 2,0 HDi, egy közmondásosan nagy élettartamú, kiválóan konstruált, kis fogyasztású és megbízható dízelmotor. Jó erőben vannak a nagy dízellel az 5008-as Peugeot-k, az 1997 köbcentis motorok nyomatékmaximuma 340, illetve 370 newtonméter.

Örök klasszikus: Renault Scénic és Grand Scénic

Európában hosszú éveken át a legkedveltebb családi egyterű volt a Renault Scénic és a Grand Scénic, elterjedtsége, kvalitásai és a széles választék miatt a használt családi autók között is meghatározó autótípus.

JZ a Scénic III gyári kódjele, amelyből elődjéhez hasonlóan van ötüléses, rövidebb kasztnis verzió és nyújtott Grand Scénic, igény szerint ötszemélyes utastérrel vagy 5+2 üléssel. Előbbi csomagtere 522, utóbbié ötülésesként 645-752, a hétüléses modellben 564-702 literes. A belső tér nagy varázslata az ülések állíthatósága és kivehetősége, amivel sokkal nagyobbra növelhető a csomagtartó, mint a padlóba hajtott ülésekkel, viszont az ülések átmenetileg nincsenek velünk.


Röviden: Renault Scénic III és Grand Scénic III

Korszak: 2009-2016, modellfrissítés 2012. január és 2013 tavasza
Ársáv: kb. 1,2-4,4 millió Ft
Ajánlott motor: 1,6 16V (110 LE); 1,5-1,6-2,0 dCi (110-160 LE)
Alternatíva: Citroën C4 és Grand C4 Picasso, Ford C-Max és Grand C-Max, Opel Zafira C
Nem véletlenül taxiznak olyan sokan a Renault Mégane kombi harmadik generációjával, a Mégane III közismerten tartós és csekély ráfordítással fenntartható autó. Megbízható technikájából a Scénic III is profitál, ha elkerüljük a Nissannal közös, 115 1,2 TCe motorverziót, amelynél vannak sokkal jobb megoldások a kompakt egyterű mozgatására.
Kiforrott és hosszú élettartamú motor a K4M jelű szívó benzines, a 110 lóerős, 1598 köbcentis négyhengeres. Ugyanennyire dicsérhető az M4R motorkódú kétliteres, szintén turbófeltöltő nélküli benzines, amely 140 lóerős, csak fokozatmentes automatikus sebességváltóval társítható és sajnos nagyon ritka a használtautó-piacon.

Biztos pontot jelentenek a dízelmotorok, amelyek közül kiemelendő az 1,6 dCi és a 2,0 dCi. Előbbi nyomaték- maximuma 320 Nm, a 150 vagy 160 lóerős kétliteres 360, illetve 380 newtonméteres nyomatékot ad le. A dízelek fogyasztása alacsony, az 1,5 dCi megelégszik 5 literrel.
Érdemes a könnyen és pontosan kapcsolható kézi sebességváltóknál vagy a 2,0 dCi hagyományos, hatfokozatú automatikus sebességváltójánál maradni. Az 1,5 dCi-hez rendelhető kettős kuplungos, DSG-elvű sebességváltóval kevésbé jók a tapasztalatok.

Kortárs német konkurenseihez képest a Scénic és a Grand Scénic szériafelszereltsége gazdag. Az alapverzió jelölése Authentique, felette áll az Expression, majd a Dynamique és a Privilège kivitel következik. A Scénic rakodóhelyei, intelligens részletmegoldásai a hátsó levegőkilépővel és a napvédő rolókkal rendkívül praktikus családi autóvá teszik a francia autóipar remek korszakában gyártott egyterűt, amellyel öröm felfedezni Magyarország és Európai szépségeit.
1994 - 2024 © Minden jog fenntartva. Készítette Kovács Gergely