Hírek
Így lesz gondtalan az autózás hosszú évekig
- Közzétette: CarNet Invest
- Hírek
Új autó vásárlásakor felhőtlen évekre készülünk, de egy hosszú ideig tartó, széles körű garancia azért megnyugtató védőhálót jelenthet. Ezek feltételeit, kondícióit vettük sorra a CarNet európai márkáinál.
Az otthonként szolgáló ingatlan után a legtöbb magyar család legértékesebb vagyontárgya az autó, melynek kiválasztása általában megfontolt, hosszú évekre szóló döntés. A lóerők száma, a hajtás fajtája, a kiválasztott extrák listája mellett ugyanolyan fontos a gondtalan használatot biztosító jótállás és szavatosság.
Autószalonokban, kereskedésekben ezekkel a garancia részeiként találkozhatunk, de azt érdemes tudni, hogy a magyar jogi szótárban hiába keressük ezt a fogalmat. Jogilag nincs "garancia", a köznyelvben, hirdetésekben, honlapokon olvasható garanciális feltételek mögött mindig ez a két jogi kategória − a jótállás, valamint a szavatosság − sejlik fel.
Autószalonokban, kereskedésekben ezekkel a garancia részeiként találkozhatunk, de azt érdemes tudni, hogy a magyar jogi szótárban hiába keressük ezt a fogalmat. Jogilag nincs "garancia", a köznyelvben, hirdetésekben, honlapokon olvasható garanciális feltételek mögött mindig ez a két jogi kategória − a jótállás, valamint a szavatosság − sejlik fel.
A jelenleg érvényben lévő, tartós fogyasztási cikkeket szabályzó kormányrendelet alapján az autókra minimum 36 hónapig tartó kötelező jótállást kell vállalni, és a Polgári Törvénykönyv alapján a kétéves, szintén kötelező kellékszavatosság, vagy a gyártónál érvényesíthető termékszavatosság jár a vevőnek. Mindkét kategória célja, hogy az autós által vásárolt típus hibáit a gyártó vagy a forgalmazó javítsa ki, de azért vannak eltérések. A jótállás ideje alatt a forgalmazó, vagyis az eladó feladata bizonyítani, hogy a hiba nem állt fenn a vásárláskor, a szavatosság esetén viszont fordított a helyzet, ekkor az autóvásárlóé a bizonyítási kényszer. A jótállást nem a kereskedés, hanem a hazai márkaképviselet, a magyarországi gépjárműimportőr biztosítja, de érvényesítésében a márkakereskedés is közreműködik, ha például garanciális javításra szorul az autó. A felmerülő költségeket az importőr fizeti ki a márkaszerviznek, tehát nem az ügyfélre nem hárul fizetési kötelezettség.
A törvényben meghatározott minimumnál szinte minden gyártó többet ad a vásárolt autók mellé, sőt külön díjazásért teljes körű, felhőtlen autózást garantáló éveket is kaphatunk. A feltételek, lehetőségek sűrű erdejében könnyű eltévedni, ezért sorra vesszük a CarNet európai márkáit, az általuk kínált csomagokat, valamint a kevésbé ismert opciókat.
A villanyautók elektromos hajtásrendszerére és nagyfeszültségű akkumulátorára vonatkozó jótállás jellemzően eltér az alapgaranciától. Legtöbbször 8 évre vagy 160 000 km-ig érvényes, és az eredeti akkukapacitás 70 százalékának megőrzésére vonatkozik, de ebben a cikkben most a belső égésű motorral, illetve hibrid hajtáslánccal szerelt típusokra elérhető garanciákat tekintjük át. Természetesen nincs garancia feltételek nélkül: a jótállás csak akkor érvényes, ha rendeltetésszerű használat mellett, a kötelező karbantartásokat az előírt időn, illetve futásteljesítményen belül egy erre jogosult szervizben elvégeztettük, például a CarNet márkaszerviz-hálózatában.
A villanyautók elektromos hajtásrendszerére és nagyfeszültségű akkumulátorára vonatkozó jótállás jellemzően eltér az alapgaranciától. Legtöbbször 8 évre vagy 160 000 km-ig érvényes, és az eredeti akkukapacitás 70 százalékának megőrzésére vonatkozik, de ebben a cikkben most a belső égésű motorral, illetve hibrid hajtáslánccal szerelt típusokra elérhető garanciákat tekintjük át. Természetesen nincs garancia feltételek nélkül: a jótállás csak akkor érvényes, ha rendeltetésszerű használat mellett, a kötelező karbantartásokat az előírt időn, illetve futásteljesítményen belül egy erre jogosult szervizben elvégeztettük, például a CarNet márkaszerviz-hálózatában.
Alfa Romeo, Abarth, Fiat, Lancia és Jeep
Az olasz életérzés márkai, valamint a Jeepekre 24 hónap jótállás jár, az alapvető beavatkozásokat, hibás alkatrészek cseréjét, a gyári fényezés hibáinak javítását pedig 36 hónapig végzik díjmentesen. Ugyancsak van jótállás az autó karosszériára, az annak belsejéből kívülre történő átrozsdásodás okozta perforációra, ez az Alfa Romeo esetén az átadástól számított 8 évig él. Ugyanígy 8 év jár az Abarth és Fiat-modellekre. A Jeep mellé 24 hónap jár a külső karosszéria elemekre, 7 év pedig az egyéb karosszéria elemekre.
Márkáinkra az alap jótállás feltételei fogyasztó esetében három év, még jogi személy esetében kettő év. A Maximum Care csomaggal több lépcsőben lehet bővíteni a garanciát, ami márkafüggő, de a fentiek alapján így az alap jótállás mellé a vásárlónak 5 évig terjedően +2 vagy +3 év vagy 200 000 kilométer futásteljesítmény jár a kiterjesztett garancia részeként. Ennél érdemes tudni, hogy ez nem a teljes körű jótállás meghosszabbítása: a kiterjesztett garancia csak a jármű fő elektromos és mechanikus részeiben bekövetkező meghibásodásokra terjed ki.
Alpine
Alig akad már olyan benzinvérűeknek kedvező, érzelmekre ható márka, mint az Alpine. Az A110 modellcsalád sportos igénybevételre született, de így is jár a három évig, illetve 100 000 kilométerig tartó garanciális periódus.
A sportkupé garanciája az első két évben mentes a kilométer-korlátozástól, így még könnyebb elcsábulni az ultrakönnyű sportautó napi használata iránt.
A sportkupé garanciája az első két évben mentes a kilométer-korlátozástól, így még könnyebb elcsábulni az ultrakönnyű sportautó napi használata iránt.
Citroën, DS
Bár a stílusuk különc és extravagáns, a nagy múltú francia márkapárosnál is szinte ugyanazt a csomagot kapjuk, mint a többi gyártónál. Magánvásárlók esetén 3 évig tart a garanciális alapcsomag, és ezt lehet tovább bővíteni 5 évre. A magánügyfelek számára ezt a hazai forgalmazó ingyen megteszi az EssentialDrive opció keretein belül. Az EssentialDrive szerződés keretében nyújtott jótállás a gyári szerződéses jótállással megegyező szolgáltatásokat tartalmaz, és az autó első tulajdonosának történő átadásától számított 5 évig vagy 100 000 km-ig (amelyiket előbb eléri az autó) érvényes. Ez akár 96 hónapra, vagyis nyolc évre bővítheti a vevő, ami egy DS3 esetén 880 800 forintos kiadást jelent a maximális 200 000 kilométeres futásteljesítménnyel számolva.
Igazi mindet bele csomagként a Cost Drive+ érhető el a Citroënnél, ezt az opciót választva a kiterjesztett garancia előnyein túl ajándék gyári Assitance (kulcsok elvesztése, félretankolás, akkumulátor lemerülése stb. esetén) szolgáltatás is jár, valamint az összes − adott időszakra eső − valamennyi kötelező karbantartás költsége is a csomag része, így ez egy tervezhető, kalkulálható kiadás, kényelmetlenségek nélkül.
Igazi mindet bele csomagként a Cost Drive+ érhető el a Citroënnél, ezt az opciót választva a kiterjesztett garancia előnyein túl ajándék gyári Assitance (kulcsok elvesztése, félretankolás, akkumulátor lemerülése stb. esetén) szolgáltatás is jár, valamint az összes − adott időszakra eső − valamennyi kötelező karbantartás költsége is a csomag része, így ez egy tervezhető, kalkulálható kiadás, kényelmetlenségek nélkül.
Dacia
A Dacia sem tér el az öt évre bővített formulától, a márka honlapján büszkén hirdetik, hogy minden modellre, az elektromos Springtől kezdve a vadonatúj Dusterig jár az ötéves jótállás. Az apróbetűs részből kiderül, hogy itt is a hazai forgalmazó toldja meg a hároméves gyári jótállást még 24 hónappal, a Garancia+ csomaggal.
Ezzel az jár jól igazán, aki keveset autózik, hiszen hosszú ideig élvezheti a jótállás adta biztonságot, de az öt év mellett 100 000 kilométeres korlátozást tartalmaz a szerződés, amit hamar elérhetnek az autópályán ingázók. Nekik jön jól a Dacia G+ garanciakiterjesztés, amivel már 200 ezerre emelhető a gondtalanul megtehető kilométerek száma. Az átrozsdásodás terén viszont nem túl bőkezű a román márka, ezen a téren hat évig tart a jótállás.
Ezzel az jár jól igazán, aki keveset autózik, hiszen hosszú ideig élvezheti a jótállás adta biztonságot, de az öt év mellett 100 000 kilométeres korlátozást tartalmaz a szerződés, amit hamar elérhetnek az autópályán ingázók. Nekik jön jól a Dacia G+ garanciakiterjesztés, amivel már 200 ezerre emelhető a gondtalanul megtehető kilométerek száma. Az átrozsdásodás terén viszont nem túl bőkezű a román márka, ezen a téren hat évig tart a jótállás.
Ford
Aki igazi hosszan tartó, szofisztikált garanciára vágyik, annak a Fordnál érdemes érdeklődnie. A márka mindig népszerű választás a magyar családok körében, akik nem pár évre, hanem akár tíz évnél tovább terveznek egy kocsival, ők sokáig nyugodtan autózhatnak, ha a Ford Extra Garanciát választják. Komoly, lépcsőzetesen bővülő csomagjaikkal, típustól függően akár nyolc évig vagy 300 000 megtett kilométerig bővíthető a jótállás. Például a Ford Transit és Custom esetén, minden új diesel gépjárműre 2 év km korlátozás nélküli teljeskörű garancia vonatkozik. Ez bővíthető, 2+3 év / 300 000 km Ford Extra garanciával.
Az alapfelállás hibrid vagy belső égésű motorral szerelt modellek esetén itt is a 2+3 éves konstrukció, amit a márkaképviselet a Ford Extra Garancia megadásával biztosít a vásárlóknak, 200 ezer megtett kilométerig. A Ford felajánlja a szervizcsomagok megvásárlását. Ennek előnye, hogy megelőzhető az alkatrészek és munkadíjak éves drágulása által bekövetkező magasabb szervizköltség. Ezáltal újabb előnyhöz jutnak a Ford járműtulajdonosok. Például a Ford Puma esetében, 5 év / 3 szervizcsomag díja 418 600 Ft. Így elkerülhető az áremelkedésből származó többletköltség. Szerviz intervallum: 2 év vagy 30 000 km.
Egy Ford Focus esetében a 2+3 évre vagy negyedmillió kilométerig érvényes garancia felára 341 300 Ft. A hajtásláncra 150 000 kilométerig, de további 3 évig, tehát 5+3 évig érvényes jótállás díja 294 200 Ft. Ugyanez a nyolcéves csomag a komoly terepezésre, nagyobb igénybevételre tervezett Bronco esetén 972 600 forint, és kiterjed a teljes hajtáslánctól kezdve az elektronikai rendszereken át egészen a Ford audiorendszerekig. Ez a csomag a népszerű és észszerű városi crossover, a Puma esetén viszont csak 281 200 forint, amivel azok találhatják meg a számításukat, akik évente nem utaznak túl sokat, inkább rövid távokon használják a praktikus típust. Így ők akár még 6-7 éves korban is garanciális védelemmel tudják értékesíteni autójukat, ami komoly értéknövelő tényező.
Az alapfelállás hibrid vagy belső égésű motorral szerelt modellek esetén itt is a 2+3 éves konstrukció, amit a márkaképviselet a Ford Extra Garancia megadásával biztosít a vásárlóknak, 200 ezer megtett kilométerig. A Ford felajánlja a szervizcsomagok megvásárlását. Ennek előnye, hogy megelőzhető az alkatrészek és munkadíjak éves drágulása által bekövetkező magasabb szervizköltség. Ezáltal újabb előnyhöz jutnak a Ford járműtulajdonosok. Például a Ford Puma esetében, 5 év / 3 szervizcsomag díja 418 600 Ft. Így elkerülhető az áremelkedésből származó többletköltség. Szerviz intervallum: 2 év vagy 30 000 km.
Egy Ford Focus esetében a 2+3 évre vagy negyedmillió kilométerig érvényes garancia felára 341 300 Ft. A hajtásláncra 150 000 kilométerig, de további 3 évig, tehát 5+3 évig érvényes jótállás díja 294 200 Ft. Ugyanez a nyolcéves csomag a komoly terepezésre, nagyobb igénybevételre tervezett Bronco esetén 972 600 forint, és kiterjed a teljes hajtáslánctól kezdve az elektronikai rendszereken át egészen a Ford audiorendszerekig. Ez a csomag a népszerű és észszerű városi crossover, a Puma esetén viszont csak 281 200 forint, amivel azok találhatják meg a számításukat, akik évente nem utaznak túl sokat, inkább rövid távokon használják a praktikus típust. Így ők akár még 6-7 éves korban is garanciális védelemmel tudják értékesíteni autójukat, ami komoly értéknövelő tényező.
Opel
Az Opel magyarországi importőre 5 év jótállást biztosít a személygépkocsijaira a kiegészítő szerződéses Opel Flexcare kiterjesztett garancia révén.
Ezzel a német márkánál is elérhető az öt évig történő kiterjesztés, a 100 000 kilométerig tartó érvényességet pedig duplázhatják a vevők, és emellé még karbantartási csomagot, illetve a forgó, kopó alkatrészek cseréjének szolgáltatását is kérhetik. Ahogy a legtöbb esetben, az Opelnél is fedezetet nyújt a garancia külföldön, Európa több mint 40 országában, az átrozsdásodásra pedig 12 évet adnak a személyautókra.
Ezzel a német márkánál is elérhető az öt évig történő kiterjesztés, a 100 000 kilométerig tartó érvényességet pedig duplázhatják a vevők, és emellé még karbantartási csomagot, illetve a forgó, kopó alkatrészek cseréjének szolgáltatását is kérhetik. Ahogy a legtöbb esetben, az Opelnél is fedezetet nyújt a garancia külföldön, Európa több mint 40 országában, az átrozsdásodásra pedig 12 évet adnak a személyautókra.
Peugeot
Különféle módokon ötévesre nyújtott jótállást kínál vevőinek a Peugeot. A francia márka az Optimum Optiway szerződéssel ingyenesen ad plusz két évet a gyári hároméves garancia mellé, és ebben az időszakban változatlanok a feltételek a nem céges autóvásárlók számára. A kilométerkorlát viszont ezzel nem bővül, az továbbra is 100 ezer km.
Külön díjazás ellenében ezt 200 ezer kilométerre vagy akár 96 hónapra bővíthetik a vásárlók, az átrozsdásodásra pedig 12 évet ad a szerződéses jótállás, kivéve az elektromos autókat. Ezekre 7 év időtartamra jár a szolgáltatás, a Peugeot haszongépjárművek tulajdonosainak pedig 5 évig nem kell aggódniuk a rozsda miatt.
Külön díjazás ellenében ezt 200 ezer kilométerre vagy akár 96 hónapra bővíthetik a vásárlók, az átrozsdásodásra pedig 12 évet ad a szerződéses jótállás, kivéve az elektromos autókat. Ezekre 7 év időtartamra jár a szolgáltatás, a Peugeot haszongépjárművek tulajdonosainak pedig 5 évig nem kell aggódniuk a rozsda miatt.
Renault
Három évig tart a kilométer-korlátozás nélküli gyári garancia a Renault-nál, ha viszont átléptük a vásárlástól számított harmadik évet, akkor jó, ha ránézünk a kilométerórára: 100 ezer kilométer felett már csak kiterjesztett garanciával jár a jótállás. Ezt több lépcsőben feltornázhatunk 5 év/200 000 kilométerig, a 12 év átrozsdásodás elleni garancia pedig itt is alapvető.
Az öt év lassan mindenhol alap
Az európai márkák garanciális feltételein végig haladva észrevehető, hogy már lassan mindenki igazodik az 5 éves időszakhoz, amihez könnyedén hozzácsapható egy reális, még intenzív használatot is lefedő 200 000 kilométeres futásteljesítményre kibővített opció.
Mire elég mindez? Ha munkába járásra használjuk az autót, és az elképzelt élethelyzetünk szerint napi 80 kilométert teszünk meg, akkor évi 250 munkanappal számolva is 20 000 kilométert teszünk meg egy év alatt. Vagyis az öt év vagy 200 000 kilométer így bőven ad még teret, hiszen a munkába járással csak 100 000 kilométernél járunk az ötödik év végén, és néhány nyaralással, kirándulással sem lépjük túl a 130-140 ezer kilométeres határt. Átlagos használat mellett tehát inkább az évek száma a meghatározó, az ötödik évben inkább az időtartam hosszabbítása az észszerű megoldás, amire szerencsére több gyártó ad lehetőséget.
Mire elég mindez? Ha munkába járásra használjuk az autót, és az elképzelt élethelyzetünk szerint napi 80 kilométert teszünk meg, akkor évi 250 munkanappal számolva is 20 000 kilométert teszünk meg egy év alatt. Vagyis az öt év vagy 200 000 kilométer így bőven ad még teret, hiszen a munkába járással csak 100 000 kilométernél járunk az ötödik év végén, és néhány nyaralással, kirándulással sem lépjük túl a 130-140 ezer kilométeres határt. Átlagos használat mellett tehát inkább az évek száma a meghatározó, az ötödik évben inkább az időtartam hosszabbítása az észszerű megoldás, amire szerencsére több gyártó ad lehetőséget.
Pár márkánál, például a Fordnál pedig akár nyolcra is kitolhatjuk a szavatosságot adó évek számát. Minden esetben érdemes alaposan átvizsgálni a szerződési feltételeket, a kondíciók időszakonként és típusonként is eltérhetnek.
Kinek érdemes igénybe venni egy ilyen hosszan kiterjesztett szolgáltatást?
Leginkább azon autósoknak, akik első helyre rangsorolják a kényelmes, biztos autóhasználatot, és a felmerülő problémákat nem kívánják bizonytalan minőséget adó műhelyekben megoldani.
Kinek érdemes igénybe venni egy ilyen hosszan kiterjesztett szolgáltatást?
Leginkább azon autósoknak, akik első helyre rangsorolják a kényelmes, biztos autóhasználatot, és a felmerülő problémákat nem kívánják bizonytalan minőséget adó műhelyekben megoldani.
Érdekes vonása a hazai jótállásnak, hogy a törvényben megadott 36 hónapos kötelező időszak csak azt követeli meg, hogy a gyárilag előírt időközönként és módszerekkel végezzék el a kötelező karbantartást. Ehhez viszont nem kötelező a márkaszerviz szolgáltatását igénybe venni, a garancia akkor is él, ha bármilyen hivatalos, számlaképes, a gyártó által előírt technikával, anyagokkal, kenőolajokkal dolgozó műhelybe hordjuk az autót. Ez elméleti lehetőségként kecsegtető lehet, de a vásárláskor a garancia mellé könnyen kaphatunk kedvezményes szervizcsomagot is, amivel már felesleges a független műhelyek utáni vadászat. A márkaszervizeket erősíti a tapasztalat is, hiszen sokkal több olyan modell fordul meg náluk, amelyet ott forgalmaztak.
Szakembereink a garanciával és a szervizekkel kapcsolatban is örömmel segítenek a CarNet autószalonjaiban és márkaszervizeiben!
Szakembereink a garanciával és a szervizekkel kapcsolatban is örömmel segítenek a CarNet autószalonjaiban és márkaszervizeiben!