Hírek

Jobb a szélesebb gumival és nagyobb kerékkel?

Nagy lábon élni köztudottan sokba kerül, de mi a helyzet az autók kerekeivel? Egyazon autótípushoz többféle kerékszettet választhatunk – milyen előnyökkel és hátrányokkal jár, ha kisebb vagy nagyobb átmérőjű felniken járunk?

Nem mindenben hátrányos az olcsóbb kerékszett

Egy autó külsejét és vezethetőségét is erősen befolyásolja, milyen kerék van alatta. A dísztárcsa nélküli acélfelnin szomorkodó autónál máris vonzóbb a dísztárcsás, még jobban feldobják az autót a gyári könnyűfémötvözet felnik. A rájuk való nagyobb átmérőjű és alacsonyabb oldalfal-magasságú gumik az autó úttartására, fékezhetőségére és kényelmére is hatással vannak. Generációról generációra növekvő kerékméretekkel jönnek ki az új autók, főleg a crossoverek és a különféle SUV-modellek kapnak egyre nagyobb felniket és gumikat gyári első szerelésként.
Ennek főként esztétikai okai vannak, a nagyobb keréktárcsákkal jobban mutat az autó, az egyre tágabbra méretezett kerékjáratok arányos kitöltésére a nagyobb átmérőjű kerekek alkalmasak.

Nagyobb keréktárcsa, alacsonyabb gumiabroncs

Szinte minden új autóhoz többféle kerék közül választhatnak ügyfeleink. A gumi-felni kombináció az autó felszereltségével is változhat, a magasabb kiviteli szintekhez nagyobb kerekek tartozhatnak. Acenta és N-Connecta kivitelben a Nissan Juke kerékátmérője 17 hüvelykes, a Tekna csúcsmodell nagyobb kerekekkel és 225/45 R19-es gumiabroncsokkal érkezik.
Arra is van példa, hogy a kisebb és a nagyobb gumiabroncsok szélessége azonos a különböző méretváltozatok esetében, csak a gumik oldalfalmagassága változik. Például a Dacia Duster új generációja egységesen 215 milliméter szélességű gumikkal készül. A kerékátmérő a 215/70 R16-os gumival körülbelül 70,74 centiméter, a 215/60 R18-asé 71,52 cm, ami még a toleranciahatáron belül van. A nagyobb felnikhez azért tartozik kisebb oldalfal-magasságú, peresebb gumiabroncs, hogy az autóra jóváhagyott kerékszettek átmérője szinte állandó maradjon. Máskülönben nem volna megoldott a sebességmérő, a blokkolásgátló és a menetstabilizáló berendezés helyes működése.

Miben jobb a keskenyebb, miben a szélesebb gumiabroncs?

Azt mindenki könnyen megítélheti, mennyire jó hatással van a nagyobb kerék az autó külsejére. De hogyan hatnak a szélesebb és alacsonyabb oldalfal-magasságú gumik az autó viselkedésére? Gumiabroncsteszt-eredményei kiértékelésekor az ADAC, a legnagyobb német autóklub arra jutott, hogy száraz úton a minél szélesebb futófelület kedvez a lassítóképességnek.
Ugyanolyan típusú kompakt autón 195/65 R15-ös gumikkal 38,4 méteres fékutat mértek, 225/40 R18-as mérettel 36,7 méteren megállt az autó. Az érték mindkét esetben 16-16 nyári gumiabroncs átlaga.

Fordított a helyzet felúszásnál (aquaplaning), ami ritka, de igen veszélyes helyzet az úton megálló víz esetén. Itt a 195 milliméter szélességű gumival 82,7 km/órás sebességnél úsznak fel a kerekek a vízfilmre, a 225 milliméteres, tehát három centivel nagyobb szélességű gumival már 71,4 km/óránál megtörténik ugyanez. Ennek az az oka, hogy a szélesebb futófelület alól több vizet kell kivezetni.

Hosszabb élettartam, de magasabb költségszint

A szélesebb gumiabroncsok nagyobb futófelülete és oldalfaluk merevebb kialakítása kedvezően hat az autó úttartására. Stabilabban kanyarodik velük az autó, és több tartalékkal bír, cserébe kényelmetlenebbül fut, rázósabban gördül át az úthibákon, mert a magasabb oldalfallal jobban rugózik a gumiabroncs. Szélesebb futófelülettel javul a gumik tartóssága. A nagyobb felfekvő felületen jobban eloszlik a jármű súlya, kevesebb deformációs munkára kényszerül a gumiabroncs, ami növeli az élettartamát. Az ADAC számításai szerint az említett 15-ös nyári gumiktól 30 200, a 18-asoktól 34 400 kilométeres futásteljesítmény várható. Téli gumik esetében az élettartam-kalkuláció eredménye 37 700, illetve 44 500 kilométer.

A gumin is múlik a fogyasztás

Mégis gazdaságosabbak a keskenyebb gumik, mert kedvezőbb gördülési ellenállásukkal és a kisebb homlokfelületből fakadó mérsékeltebb légellenállásukkal is mérséklik a fogyasztást. Aerodinamikai hatásuk nem elhanyagolható, 30 milliméterrel nagyobb futófelület hat százalékot adhat hozzá a légellenálláshoz az ADAC adatai szerint. Tényező a nagyobb kerekek súlytöbblete is. Három collal eltérő méretnél kerekenként nagyjából 5 kg a súlykülönbség a kisebb keréktárcsa és gumiabroncs javára, tehát ennyivel csekélyebb tömeget kell újra és újra felgyorsítani. Vannak tehát biztonsági, esztétikai és gazdaságossági érvek a különféle kerekek mellett és ellen, de bizonyos költségtényezőkről még nem esett szó. Kevés kivétellel a nagyobb autógumi ára is magasabb, mint a szerényebbé.
Táblázatunkban prémium-gumiabroncsok vételára szerepel, mert a közepes, a jó és a kiváló gumiabroncsok árai között a használat idejére vetítve havonta pár száz forint az árkülönbség, ami véleményünk szerint bőven vállalható felár az autózás biztonságában és élvezeti értékében is meghatározó termékért. Fontos, hogy ezek a gumik a cserepiacra készülnek, tehát nem azonosak akár ugyanezen gumitípusok autógyári első szerelésként szállított gumiabroncsaival! Az első szerelésű gumik az autógyártó specifikációjának megfelelő fejlesztések, az adott márka és autótípus követelményeihez igazítva. A cserepiacra gyártott gumik tulajdonságai enyhén eltérhetnek, nem rosszabbak és nem jobbak, egyszerűen más a hangolásuk.

Csak sportos gumiból létezik a nagyobbik

Számos esetben a nagyobb átmérőjű és „peresebb”, tehát alacsonyabb oldalfalmagasság-arányú gumik azért is kerülnek többe, mert kisebb belőlük a választék és a gyártott mennyiség. Előfordulhat, hogy a polgári méretverziókkal szemben a nagyobbat csak sportgumiként gyártják, ami árfelhajtó tényező.
Például az Alfa Tonale kisebbik gumija elérhető a Continental PremiumContact sorozatában, a nagyobb viszont csak a SportContact termékvonalból van gyártásban. Az alacsonyabb oldalfalmagasság, a szélesebb futófelület és az átmérő növelése mind szűkíti a szóba jövő gumimárkákat és gumiabroncs-termékvonalakat, röviden az alkalmas gumifajtákat. Ami ritkább és kisebb mennyiségben készül, az jellemzően drágább is.

Beszerzéskor komoly előny, ha az autógyártó a 195/65 R15-205/55R16-225/45 R17-225/40 R18 sorból választ gumiabroncsot, amit jól példáz a Toyota Corolla.
Ezek ugyanis a leggyakoribb váltóméretek, amelyekben kiugróan széles a választék, és a gumifajták elterjedtsége miatt kedvezőbbek az árak. Egy garnitúrán ez tízezreket jelenthet megtakarításként.

Kisebb és nagyobb gumiabroncsok irányára azonos autókhoz

Típus
Kisebb gyári gumiméret
Nagyobb gyári gumiméret
Alfa Romeo Tonale
61 800 Ft (235/50 R18)
107 200 (235/40 R20)
Dacia Duster
67 700 (215/70 R16)
59 400 (215/60 R18)
Ford Focus
46 700 (205/60 R16)
61 400 (235/35 R19)
Mazda3
46 700 (205/60 R16)
64 200 (215/45 R18)
Nissan Juke
53 900 (215/60 R17)
75 800 (225/45 R19)
Renault Arkana
53 900 (215/60 R17)
75 800 (225/45 R19)
Toyota Corolla
37 400 (205/55 R16)
40 500 (225/40 R18)
Webáruházas kerekített gumiabroncsárak kiszállítással együtt. Adatfelvétel: 2024. július 25. Gumitípus: Continental PremiumContact; amennyiben az adott méret nem elérhető: Continental SportContact

Kerékcsere és gumiszerelés: mekkorák az árkülönbségek?

Felnire szerelt kerekek szezonális cseréjekor a megkérdezett CarNet-márkaszervizek egységáron dolgoznak, tehát felár nélkül vállalják a nagyobb és nehezebb kerekek le- és felszerelését, illetve kiegyensúlyozását.

Más a helyzet a gumiszereléssel, akár márkaszervizben, akár kisebb gumis műhelyben végeztetjük el azt a feladatot. A CarNet Ford Auto-Fort szakműhelyeiben a cikk írásakor a 16 colos gumik felniről felnire történő átszerelése és kiegyensúlyozása 38 600 forintba kerül kerekítve, egy terepjáró vagy sportautó 20 hüvelykes felnijével 57 900 forint a művelet ára. Az említett Nissan Juke 17-es és 19-es felnijével a művelet 36 400 illetve 39 100 forintba kerül a CarNet Nissan Auto-Fortnál.

Nagyobb felni, nagyobb költség

Nagyobb kerekeket és gumikat többe kerül szerelni is. Az egyik ok a fizikai munkaráfordítás, nehezebb bánni a súlyosabb kerekekkel. A felárnak technikai oka is van, a nagy átmérőjű gumik fel- és leszereléséhez költségesebb gumiszerelő gépekre van szükség annál, ami elég a most 16,6 éves átlagéletkorú magyarországi autóparkban leggyakoribb 14-16” átmérőjű felnikhez. Maszek gumis műhelyekben is magasabb összegekért dolgoznak a nagyobb keréktárcsákra szerelt gumiabroncsokkal. A gumiszerelés és a centrírozás kerekenként jellemzően 1000-1500 forinttal kerül többe 15 és 18 colos kerekeket összevetve.
Érdemes felnire szerelve használni a nyári és a téli gumiabroncsokat, amivel elkerülhető a gumi oldalfalának erős igénybevétele kerékszereléskor, könnyebb az épp nem használt kerékszett tárolása, és a komplett kerékszetteket cserélve a szezonális gumiváltás költsége is lényegesen alacsonyabb.

Mi a helyzet a négy évszakos gumival?

Jóval egyszerűbb az élet négy évszakos gumiabroncsot használva, megszabadulva a téli és nyári kerekek ismétlődő átcserélésétől. De a gumik ellenőrzését, valamint a kerekek kiegyensúlyoztatását akkor is érdemes időnként elvégeztetni, ha az autó négy évszakos gumikon fut és nincs szükség a szezonális gumicserékre.
A négy évszakos gumik jellemzően többe kerülnek a nyári gumiabroncsoknál, árban inkább a téliekkel vethetők össze, élettartamuk pedig rövidebb lehet, mint a nyáriaké. Kényelmességük miatt sokaknak lehet jó választás, akik nem autóznak sokat, nagy hóban le tudják tenni az autót és nem feszegetik autójuk képességeinek határait gyors kanyarokkal vagy féktávon.
Sokan lehetnek, akiknek az egész éves gumik jó megoldást jelentenek, míg más autósoknak nem válnak be kompromisszumos tulajdonságaik miatt. Akár kisebb, akár nagyobb gumiabroncsot választunk, nagyon fontos a szelepek időnkénti vizsgálata. A szelepcsere pár száz forintos tétel, de ha elmarad, a leeresztő kerék miatt megáll az autó, amin csak a kerékcsere segít, ha van az autóban pótkerék és a helyszínen személy, aki megoldja.

A CarNet márkaszervizeinek munkatársai erre is figyelnek, és időben javasolják a szelepek cseréjét, megelőzve a veszélyes és időrabló félreállást lapos kerékkel.


Gumit a márkaszervizből?

Gumivásárlás előtt sokan csak az online gumiabroncs-kereskedők kínálatát vetik össze, és ott veszik meg a számukra elfogadható gumit, ahol a szállítással együtt legalacsonyabb az ár. De aki tanácsadás híján váltott már igazán jóról közepes vagy gyenge paraméterekkel bíró gumira, aligha szeretne még egyszer ráfizetni a gumicserére.

Gumicsere előtt mindig érdemes rákérdezni a lehetőségekre a márkaszervizekben. A CarNet Csoport, amelyhez a CarNet Fleettel egy flottakezelő cég is tartozik, óriási volumenben ad el, szervizel, valamint használ autókat és gumiabroncsokat. Ügyfeleink, partnereink és munkatársaink visszajelzése, a gyakran cserét igénylő és a problémamentes gumikról összegyűlő adattömeg értékes információforrás.

Gumirendelés előtt azért is érdemes futni egy kört a márkaszervizben, mert cégcsoportunk hatalmas mennyiségben vásárol gumiabroncsokat. Ez kedvező hatással van az árakra, és így nem kell tartani attól, hogy túltárolt, gyenge ár/érték arányú vagy súlyindexe (teherbíró-képessége) miatt meg nem felelő gumikba fut bele a vásárló. A szezonális szereltkerék-akciók is jó beszállási pontot jelentenek. A CarNet szakembereinek tanácsaival abban is biztosak lehetünk, hogy a kiválasztott gumiabroncsok harmonizálnak az autónkkal, passzolnak a jellemző felhasználási módhoz, így senki nem vált a számára optimálisnál jóval drágább vagy az igényeihez képest túl keveset nyújtó gumiabroncsra.
1994 - 2024 © Minden jog fenntartva. Készítette Kovács Gergely