Hírek

Ígéretes használt autók 2,5 milliói forintból

Egyre jobban megnézik a magánemberek, milyen használt autóra áldozzanak megtakarításaikból, esetleg mire vegyenek fel kölcsönt. A nagyon népszerű 2-2,5 milliós sávban ajánlunk megbízható használt autókat.
Nemrég egy cikkünkben egymillió forintos értékhatárig mutattunk be használt autókat, hogy segítsünk olvasóinknak bevált autókat találni a legalsó árkategóriából. Ezúttal azoknak igyekszünk tanácsot adni, akik 2-2,5 millió forint körüli összegért vennének használt autót. A keresést érdemes a Használtautok.hu oldalon kezdeni, mert a CarNet márkakereskedéseinek kínálata átvizsgált, állapotfelmérésen ellenőrzött használt autókból áll. Nézzük, milyen városi autót, milyen családi autót, milyen kombit és milyen kupét vennénk, ha a racionális szempontok is számítanak!

Nagy vétel a Suzuki kisautója

Röviden: Suzuki Swift AZG
Korszak: 2010-2017
Ársáv: kb. 2,2-3,6 millió Ft
Ajánlott motor: 1,2 (94 LE), 1,6 (136 LE, Swift Sport)
Alternatíva: FIAT Punto Evo, Ford Fiesta, Mazda2 (DE), Toyota Yaris
Ezzel az ajánlással aligha lepünk meg bárkit is, mert használt autóként a Suzukik erős szereplők és egyetlen más autótípusból sem fut annyi Magyarországon, mint Suzuki Swiftből. Itthon sokan egyes Swiftnek tisztelik a hazai autógyártás II. világháború utáni újraindítóját, de valójában ez a kettes Swift, hiszen elődjét, az 1983-ban bemutatott szögletes modellgenerációt sem hagyhatjuk ki a felmenők közül. Ebből kiindulva cikkünk alanyát hívhatjuk negyedik generációsnak vagy gyári kódjelével AZG Swiftnek, de talán egyszerűbb a 2010-2017 közötti nemzedékként emlékezni rá.
Van ugyan háromajtós verzió, amely sikkesebb és vagányabb az ötajtósnál, de a hosszabb oldalajtók miatt szűk helyen azoknak is nehezebb vele a ki-beszállás, akik többnyire egyedül vagy kettesben járnak a kocsival. Hátsó oldalajtós Swiftet érdemes venni, ami idővel a belevaló sportmodellből, a Swift Sportból is megjelent. A 136 lóerős, hátul két jellegzetes kipufogócsövet villantó sportváltozatból azonban ritka az ötajtós.
Európai konkurenseihez képest – a csak 211 literes csomagtérhez hasonlóan – szűk a motorkínálat, de a legtöbb ember igényeinek jól megfelel a 94 lóerős benzines. A K12B kódjelű, 1242 köbcentis szívómotor gyakorlatilag problémamentes, vezérműlánca erős és tartós, fogyasztása csekély. A valós közúti átlagfogyasztásban mérvadó Spritmonitor.de tankolási naplóiból 6,07 l/100 kilométeres érték adódik.
A 75 lóerős, 1,25 literes DDiS átlaga csupán 4,76 l/100 km, de a megtakarítást elviheti a kettős tömegű lendkerék cseréje és a dízelek fokozottabb szervizigénye. A dízel-Swiftekben legkésőbb 60 000 kilométerenként cserélni kel a gázolajszűrőt, míg a benzinesek üzemanyagszűrője a szivattyúval egybeépítve a tankban van, és nem szükséges intervallumonként cserélni.
Erre a Suzuki Swiftre is igaz, hogy technikája közmondásan megbízható, mégis javasoljuk a márkaszervizes állapotfelmérést emelőn. Így alaposan megvizsgálható az alváz és a futómű korrózióvédelmének épsége, illetve a katalizátor esetleges hibájára is fény derülhet. A kipufogógázt ártalmatlanító háromhatású katalizátor a 140-180 ezer kilométernél többet futott benzines autóknál márkától függetlenül ellenőrizendő tétel. Jó hír, hogy a „vasaló” néven ismert, RS gyári kódú előddel szemben a sebességváltó nyelestengelycsapágy-hibája a 2010 utáni Swiftet nem sújtja, ami a hatfokozatú váltós sportváltozatra is áll. Az erőátvitel többi eleme is tartós.

Nissan Note – Egy SUV nem pótolja az egyterűt

Röviden: Nissan Note (E11)
Korszak: 2005-2013
Ársáv: kb. 900 ezer-2,1 millió Ft
Ajánlott motor: 1,4 (88 LE), 1,6 (110 LE), 1,5 dCi (65-85 LE)
Alternatíva: Honda Jazz, Kia Venga, Lancia Musa, Opel Meriva, Renault Grand Modus
Mára – a Honda Jazzt kivéve – eltűntek Magyarországon az új autók közül a kis egyterűek, de ez a szegmens nem ok nélkül volt nagyon népszerű az ezredforduló utáni jó másfél évtizedben. A Nissan, amely a hátsó tolóajtós Prairie kifejlesztésével több mint egy évtizeddel megelőzte a legtöbb kompakt egyterűt, a Note-tal erős szereplő volt a kis kategóriás MPV-k között is.

Jellegzetes, bumeráng alakú hátsó lámpájával a Note 2005-ben lépett piacra. 2009-ben a külső modellfrissítéssel jött a szélesebb alsó levegőbelépő, a módosított első fényszóró és a sötétebb hátsó lámpa. A 280 literes csomagtér a hátsó üléspad előretolásával bővíthető, vagy épp a hátsó utasoknak juttathatunk több lábhelyet, akiknek kartámasz is juthat.
Legtöbbször az 1386 köbcentis szívó benzinessel keresnek új gazdát a használt Nissan Note-ok. A leggyakoribb motorral elsősorban a vezérműlánc megnyúlását kell ellenőriztetni a CarNet Auto-Fort márkaszervizben az állapotfelmérés keretében. Ugyanez a konstrukciósan rokonnak tekinthető 1,6 literes motorra is vonatkozik. A szívó benzinesek ezzel együtt is kevesebb hibalehetőséget tartogatnak használtan, mint a nagynyomású közvetlen befecskendezéssel dolgozó dízelek. A parádésan fogyasztó 1,5 dCi azoknak ajánlható, akik sokat járnak az autóval és az 5,3 literes valós közúti átlagfogyasztáson meg tudják spórolni egy-egy javítás költségét. A benzinesek közül az 1,4 literes átlaga 6,4 l/100, az 1,6-osé 6,99 l/100 km a Spritmonitor.de szerint, mindkettő igen kedvező érték.

2,3-2,5 millió forint körüli áron az utódmodell is fel-felbukkan az 1198 köbcentis, 80 lóerős szívómotorral. A 2010 utáni Micrából ismert motor háromhengeres, amit érezni a járásán, de kis fordulaton is jó nyomatéka van és igazán takarékos. A klasszikusan jó japán benzinessel a második generációs, E12 kódjelű Note is ajánlható használt autó.

Dacia Logan MCV – Van puccosabb, de nincs józanabb kombi

Röviden: Dacia Logan MCV (kombi)
Korszak: 2013-2020
Ársáv: kb. 1,65-3,9 millió Ft
Ajánlott motor: 1,2 16V (75 LE), 0,9 TCe (90 LE), 1,5 dCi (75/90 LE)
Alternatíva: Ford Focus kombi, Peugeot 308 SW, Volvo V50
Nem azért szerepel válogatásunkban a Dacia Logan MCV, mert finomabban rugózik, élvezetesebben vezethető, csendesebben fut más autóknál, hanem ár/érték aránya miatt. Azonos összegért szinte törvényszerűen jobb állapotú autót lehet venni belőle, mint a szebben csengő márkanevű, de a 2,5 milliós összeghatár alá sokkal magasabb újkori ár után beérő modellekből. Egy Logan nem újkori ára feléért-harmadáért lesz 2-2,5 milliós autó.

2013 után a Logan kombiból már nem volt rendelhető hétüléses. Három üléssoros autóként ekkortól a Lodgy szerepelt a Dacia kínálatában. Egyszerűen karbantartható, bevált technikáján kívül a Logan kombi nagy erénye a kisgyermekekkel is nagyon jól használható, strapabíró és tágas belső tér. Az 573 literes a csomagtartó hatalmas, és alatta teljes értékű pótkeréknek van hely.
19 évvel vagyunk a márka újbóli megjelenése után Magyarországon, és a kezdeti bizalmatlanságot időközben elporlasztották működésükkel a márka autói. Az emberek megtapasztalták a józan technika megbízhatóságát, így ma a Daciák értékőrzése kiemelkedő.

Alaptalannak bizonyultak a félelmek a méretcsökkentés elvét követő, háromhengeres turbómotortól. A 898 köbcentis benzines kitett magáért és a típus bemutatása óta eltelt évtizedben igazolta stabil működését. Lényegesen jobbak vele a tapasztalatok, mint a négyhengeres és 1,2 literes turbómotorral.
Kockázatkerülőknek az ezerkettes, turbó nélküli benzines a legjobb választás, mert a kiforrott motor egyben takarékos is. 2018-tól az 1,0 SCe váltotta le az 1.2 16V-t 73 lóerős teljesítménnyel. Ez a háromhengeres motor kevéssé ajánlható a nagy szállítókapacitású, jelentős teherbírású kombi-Loganhoz.
Optimális megoldás gazdaságossági szempontból a gyári benzin-gázüzemet választani, ami az 1149 köbcentis, négyhengeres és 73/75 lóerős szívómotorral éppúgy megtalálható használtan, mint a 0,9 TCe-vel. Az autógáz vagy LPG literje cikkünk írásakor 300 forintba kerül, ami kevesebb mint a fele 640 Ft körüli benzinárnak. Alkualap lehet a tartály érvényességi ideje, mert az LPG-s autók gáztartálya a beépítés után tíz évig használható. Ezt követően többnyire tartálycsere után, mintegy 100 000 forintos kiadással lehet autógázzal járva tovább spórolni és mérsékelni a környezetszennyezést. Az új LPG-tartállyal újra kell műszakiztatni az autót, érdemes a cserét az esedékes vizsga elé időzíteni.
2,5 millió forintos kerettel a második generációs Dacia Logan MCV-ből a háromhengeres turbós vagy az 1,2 literes szívó benzinessel éppúgy van választék, mint a kiforrottsága és ténylegesen 4-6 liter/100 km-es fogyasztása miatt ajánlható 1,5 dCi dízelből. A Daciák gazdaságosságát tovább fokozza a márka autóinak minimális értékvesztése.

Toyota Celica T23: elragadó és megbízható

Röviden: Toyota Celica T23
Korszak: 1999-2005
Ársáv: kb. 1,4-3.2 millió Ft
Ajánlott motor: 1,8 (143 LE)
Alternatíva: Alfa Romeo GT (Tipo 937), Mercedes-Benz CLK kupé és kabrió (C/A209), Mitsubishi Eclipse, Renault Laguna Coupé
Legtöbbször az a baj a sportos és különleges használt autókkal, hogy fenntartásuk is különleges elköteleződést kíván és jelentős kiadásokkal jár. Ez végképp gyakori a 2,5 millió forint alatt megvásárolható autók esetében. Akad azonban egy-egy típus, amelynél a vonzó karosszéria, az izgalmas vezethetőség és a típus ritkasága nem jár kéz a kézben fájdalmas kiadásokkal.

Ezért érdemes megbecsülésre a Toyota Celica utolsó generációja. A kétajtós japán sportkupé hátul nem sok fejteret nyújt, de alacsonyabb emberek elférnek, és tágas csomagtartójával, mérsékelt fogyasztásával, megbízható technikájával jól használható, hálás autó. A 4335 mm-s kupéval a parkolás sem nehéz, és az 1,1 tonnás súly élvezetes, agilis viselkedést biztosít.
Mindkét motorverzió 1794 köbcentis. Az 1ZZ-FE kódjelű 143 lóerős átlagfogyasztása 7,7, a 192 lóerős TS-é is csupán 8,6 l/100 km, ami igazán baráti ahhoz képest, amit ezek a motorok nyújtanak. A takarékosságot szolgálja a mindkét modellben hatfokozatú kézi váltó.
Több kockázattal és jóval magasabb fenntartási költséggel járhat a szívóoldali szelepemelést, tehát a szelepek nyitási mélységét is változtató TS megvásárlása. Ez a 192 lóerős motor szenzációsan viselkedik, 8000-ig forgatható, és karakterisztikája túlzás nélkül vérforraló, de a kihegyezett motor és a hajtáslánc több hevesebb nyúzáson lehet túl, mint a csendesebb alapmodell.
Mint minden autónál, itt is kikristályosodott néhány hibalehetőség az évtizedek során. A legfontosabb az első és a hátsó futómű-segédkeret rozsdásodása. Elöl a klímaberendezés kondenzvize megülhet a segédvázban, ami korrodálja a bölcsőt, ha nincs bele fúrva pár lyuk a kondenzvíz elvezetéséhez. Hátul a rozsda a hátsó felső lengőkar bekötési pontját veszélyezteti, elsősorban az elhanyagolt autókon. A hátsó sárvédőív és a küszöbvégek rozsdásodása inkább esztétikai, nem strukturális hibalehetőség. Ha beázna a csomagtér, ez olcsón és gyorsan javítható a csomagtérajtó felső éle alatti gumidugó cseréjével.
Fontos karbantartási feladat a szelephézag ellenőrzése és beállítása 90 000 kilométerenként vagy hatévente. A gyújtógyertyák csereperiódusa négy év vagy 60 000 km, az irídiumelektródás gyertyáké 90 000 km. A motorok fő hibalehetősége a fokozott olajfogyasztás, ami a katalizátort is tönkreteszi. A Toyota visszahívással, a motor módosításával és garanciális motorcserékkel korrekten állt a hiba megoldásához. A ma kapható használt Celicák jelentős része túl lehet a már új korukban is előforduló hiba megoldásán.

Használt Toyota Celicát keresve a 2,5 millió forintos határ nem azt jelenti, hogy az ársáv legaljáról lehet csak választani, 1,5 millió Ft körül indulnak az árak, legalábbis most. A T23-as kódjelű Celicák száma erősen fogyatkozik, az első két évtizedüket túlélő autók értéke a jövőben inkább felfelé mehet.

Ha használt autóban gondolkodnak, kérjenek tanácsot, segítséget a CarNet márkaszervizeinek munkafelvevőitől! Szakembereink bevonásával sokkal kisebb kockázattal vásárolhat használt autót.
1994 - 2024 © Minden jog fenntartva. Készítette Kovács Gergely