Hírek
Használt autó egymillió Ft alatt. Lehetetlen küldetés?
- Közzétette: CarNet Invest Zrt.
- Hírek
Egyre feljebb kúszik a használt autók értéke, a ma olcsónak mondható használt autók ára épphogy a hat számjegyű tartományban marad. Mit lehet találni, ha az alsó ársávból, de nem a legalját vennénk?
Mivel a megdráguló új autók magukkal húzták a használt autók értékét is, egymillió forintból egyre nehezebb épkézláb autót vásárolni. De a CarNet-csoport márkaszervizeinek és használtautó-szakértőinek tudására hagyatkozva nem lehetetlen hat számjegyű összegből normális állapotú, elfogadható ütközésbiztonságú és észszerű költségekkel fenntartható használt autót találni.
Mi fér bele egymillió Ft alatt?
Fontos tárgyilagosnak maradni és reálisan értékelni, mi nem tartozik az egymilliós használt autók közé. Ha egy típusból a kínálat legalsó sávjában találni 940-980 ezer forintos irányáron néhány példányt, arról érdemes lemondani. Vagy tovább takarékoskodni, esetleg megérdeklődni használtautó-értékesítő kollégáinktól, milyen hitelkonstrukciókkal lehet kitágítani a pénzügyi kereteket.
Egymilliós használt autónak az a típus számít, amely 500-600 ezer forintról már elindul és 700-900 ezer forint közötti irányáron érdemi választék van belőle. Csak így kerülhető el, hogy a kínálat legaljából kelljen választani és beérni egy erősen kétes autóval.
Fontos szelekciós szempont a típus elterjedtsége is. Nem azért, mert egy újonnan hűvösen fogadott autó eleve kerülendő volna: lehet, hogy az árazása volt túl magas, lehet, hogy a 2008 utáni recesszióra estek a legjobb évei, amikor pangott az autópiac. A kis darabszámnak nem az az egyetlen magyarázata, hogy az adott autó rossz.
Fontos szelekciós szempont a típus elterjedtsége is. Nem azért, mert egy újonnan hűvösen fogadott autó eleve kerülendő volna: lehet, hogy az árazása volt túl magas, lehet, hogy a 2008 utáni recesszióra estek a legjobb évei, amikor pangott az autópiac. A kis darabszámnak nem az az egyetlen magyarázata, hogy az adott autó rossz.
Nagy darabszám, több alkatrész
Ám ha egy autóból kevés jutott a piacra, ritka volt a bevezetése utáni években és még kevesebb akad belőle a mai forgalomban, az mérsékelheti az utángyártott alkatrészek kínálatát, és még erősebben limitálhatja a felhozatalt bontott alkatrészekből.
Bontott elemekre akkor lehet nagy szükség, amikor az autó összetörik. Ebben az ár- és korkategóriában a legritkább esetben óvja casco biztosítás az autókat, így saját hibás balesetnél zsebből kell állni a helyreállítást.
De a bontott karosszériaelemek akkor is fontosak, ha vétlen félként sérül az autó egy ütközésben. Különben a kocsi nagyon hamar eléri azt a jellemzően alacsony javítási határt, ameddig a biztosító javíthatónak ítéli és nem veszi gazdasági totálkárra. Gazdasági totálkár esetén sincs feltétlenül minden veszve. Ez nem azt jelenti, hogy az autó bontóba kerül, nem javítható meg, de a biztosítótól kapott összeg (ami a valós árat sokszor el nem érő kárkori érték és a roncsérték különbsége) várhatóan nem fedezi a helyreállítást.
De a bontott karosszériaelemek akkor is fontosak, ha vétlen félként sérül az autó egy ütközésben. Különben a kocsi nagyon hamar eléri azt a jellemzően alacsony javítási határt, ameddig a biztosító javíthatónak ítéli és nem veszi gazdasági totálkárra. Gazdasági totálkár esetén sincs feltétlenül minden veszve. Ez nem azt jelenti, hogy az autó bontóba kerül, nem javítható meg, de a biztosítótól kapott összeg (ami a valós árat sokszor el nem érő kárkori érték és a roncsérték különbsége) várhatóan nem fedezi a helyreállítást.
Japán helyett európait?
Sokan kezdik azzal az autókeresést ebben az ársávban, hogy benzines szívómotorú japán autót kell venni, mert az mindig működik és nem tartogat súlyos kiadásokat. Ebben az árkategóriában ez sajnos illúzió. Mint más nem japán autóknál, a szívó benzines japán modelleknél is gyakori a kiugró olajfogyasztás, az olajfalásból is fakadó katalizátorhiba, aminek a javítása igen költséges.
Nem teszi vonzóbbá az alsó szegmensbe szoruló japán autókat a piacnak az a sajátossága sem, hogy a legrémesebb állapotú, legelhanyagoltabb Hondákat, Nissanokat, Suzukikat, Toyotákat is jó áron elviszi valaki abban a reményben, hogy megbízhatóbb lesz, mint egy európai vagy dél-koreai típus. Az erős keresletből fakadóan hasonló összegből rosszabb állapotú autót vehetünk egy felkapott, népszerű márkából, mint egy szerényebb nimbuszúból. Azonos áron a 2000-2005 közötti Honda Civic rosszabb állapotban lehet, mint egy Renault Mégane II, a legszakadtabb Toyota Avensis árából jobb karban lévő Ford Mondeo kapható, egy FIAT Panda vonzóbb lehet a vele egy árban kínált Suzuki Wagon R+-nál.
Nem lehet rozsdás
Bár az autónepperek visszatérő fordulata a szerkezetileg/strukturálisan jó állapot, amit a kívülről viharvert autókra is rá lehet mondani, ez sokszor csak azért szerepel a hirdetés szövegében, mert a vevőjelölt ezt akarja olvasni, ebben szeretne hinni.
Olcsó használt autóra vadászva a legfontosabb a karosszéria és a vázszerkezet korróziótól való mentessége. A teherviselő elemek, a nyúlványok és merevítőbordák, a rugótornyok, a futómű-bekötési pontok rozsdásodása gazdaságosan nem javítható hiba. A csavarozható sárvédők korában egy rozsdás kerékív miatt nem kell otthagyni egy egyébként kecsegtető használt autót, de a küszöbök korróziója már aggasztóbb.
Mivel csak az autó megvágása után látható, meddig kell ép fémmel pótolni az elporladt lemezeket, a korrózió javítása csak akkor éri meg, ha valaki erre saját kezűleg képes. Egymillió forint alatt egy évekig gazdaságosan használható autó legfontosabb ismérve, hogy nem rozsdás az alváza, épek a hossztartói, nem rozsdás a fenéklemeze és a futómű bekötési pontjait sem emésztette el a barna kórság. Addig kell keresni, amíg nem akad egy ilyen, mert sokkal olcsóbb akár Békéscsabáról Szombathelyre elutazni, mint nekiveselkedni egy kilátástalan és drága lakatolásnak. Korróziógátlásban az európai autók jellemzően jobbnak bizonyultak, mint az ázsiaiak, legyen az japán vagy dél-koreai márka.
Jól meg kell nézni az ajtók alsó élét is, mert a lemezek közé beférkőző rozsdát nem lehet kikergetni onnan, csak lassítani a folyamatot vagy ajtót cserélni. Egyetlen ajtó cseréje bontott elemmel, annak fényezésével, az üveg, az ablakemelő, az ajtókárpit, esetleg a tükör átszerelésével nagyságrendileg 100 000 ezer forintos kiadás.
Kézi váltós benzines legyen
Olcsó használt autót keresve kerülendő az automatikus sebességváltó, legyen az bolygóműves, hagyományos automata, esetleg az egyszerűbb, robotizáltnak vagy automatizált kézi váltónak hívott megoldás.
Dízelmotoros használt autót csak annak érdemes vennie, aki igazán sokat megy majd vele éveken át, évente legalább 20-30 ezer kilométert, hogy az egy esetleges nagyobb javításra költött százezreket visszanyerje az alacsonyabb üzemanyagköltségen. A javaslat a turbófeltöltő nélküli, 3-4 hengeres benzines vagy másik nevén Otto-motor, egy volumenmárka tömegesen gyártott technikája. Ezekkel találkozik a legtöbb autószerelő, javításuk megoldható, a kopóalkatrészek ára többnyire elfogadható.
De milyen autó marad a metsző halmazok metsző halmazában, ha ennyi szempontot kell figyelembe venni? Szerencsére a helyzet akkor sem kilátástalan, ha kizárólag a légkondicionálós autókra szűrjük a kínálatot.
De milyen autó marad a metsző halmazok metsző halmazában, ha ennyi szempontot kell figyelembe venni? Szerencsére a helyzet akkor sem kilátástalan, ha kizárólag a légkondicionálós autókra szűrjük a kínálatot.
Ford Fusion: igazi mindentudó
Egymillió forintos kerettel sokféleképp használható autót keresve tökéletes mindenes az európai Ford Fusion, amely nem azonos az Észak-Amerikában hasonló néven árult nagy limuzinnal. Belső tere a csuklós mechanizmussal előredönthető hátsó üléstámlákkal és a lehajtható támlájú első utasüléssel igazán praktikus szállítójárművé teszi, ha deszkát, lapra szerelt bútort vagy más hosszabb tárgyat kell az utastérben elvinni. Az Euro NCAP laborjában az autó töréstesztje tisztességes eredményt hozott négy csillaggal.
Áttekintés: használt Ford Fusion
Ársáv: kb. 580 000-2 000 000 Ft
Korszak: 2002-2012
Ajánlott motor: 1,25 16V (75 LE), 1,4 16V (80 LE), 1,6 16V (100 LE)
Alternatíva: FIAT Idea, Suzuki Ignis és SX4, nagyobb belső térrel Citroën Xsara Picasso
Korszak: 2002-2012
Ajánlott motor: 1,25 16V (75 LE), 1,4 16V (80 LE), 1,6 16V (100 LE)
Alternatíva: FIAT Idea, Suzuki Ignis és SX4, nagyobb belső térrel Citroën Xsara Picasso
Mivel az autó műszaki alapjai a 2001-2008 közötti Fiestával (JH1) közösek, a Fusion technikája egyszerűen karbantartható és nem tartogat időzített bombákat. A korszak Fordjait sújtó rugótörés itt is előfordul, és működésképtelen lehet a csomagtérajtó távnyitógombja. Ez nagyon ötletes részlet, így a nyitott ablakon benyúlva is könnyen nyitható az ötödik ajtó. Benzines motorjainak hengereit egy közös gyújtótrafó szolgálja ki, a hídtrafó árából egyes autókhoz egyetlen hengerenkénti gyújtótekercs sem jön ki.
Enyhén emelt üléshelyzetével a Fusion igazi ezermester lehet. Idősebb emberek és hölgyek is megszerethetik kapitányi üléspozíciójával, kiválóan áttekinthető karosszériájával, mérsékelt alkatrészáraival, kiforrott technikájával. Használt autóként a legvonzóbb Ford Fusion az 1,4 literes, 80 lóerős benzines, amely takarékosabb az 1,6-osnál és jobban gyorsul az 1,25 literesnél. Lehetőség szerint a 2005 utáni autókat érdemes venni, mert belső terük a modellfrissítéssel igényesebb lett, szebb és barátságosabb tapintású műanyagokat kapott.
Enyhén emelt üléshelyzetével a Fusion igazi ezermester lehet. Idősebb emberek és hölgyek is megszerethetik kapitányi üléspozíciójával, kiválóan áttekinthető karosszériájával, mérsékelt alkatrészáraival, kiforrott technikájával. Használt autóként a legvonzóbb Ford Fusion az 1,4 literes, 80 lóerős benzines, amely takarékosabb az 1,6-osnál és jobban gyorsul az 1,25 literesnél. Lehetőség szerint a 2005 utáni autókat érdemes venni, mert belső terük a modellfrissítéssel igényesebb lett, szebb és barátságosabb tapintású műanyagokat kapott.
Renault Modus: vidám és rozsdamentes
Egyetlen autógeneráción át készült a Renault kis egyterűje, a Modus és 16 centiméterrel hosszabb verziója, a Grand Modus. Bár az egyterűk kimentek a divatból, így a Captur lépett a Modus helyébe, ez semmit nem vesz el a városi autóként és családi használatra is befogható egyterű értékéből.
Áttekintés: használt Renault Modus
Ársáv: kb. 650 000-1 750 000 Ft
Korszak: 2004-2012
Ajánlott motor: 1,2-1,4-1,6 16V, 75/98/112 LE
Alternatíva: Citroën Xsara Picasso, Lancia Musa, Opel Meriva A, Suzuki Wagon R+ és Splash
Korszak: 2004-2012
Ajánlott motor: 1,2-1,4-1,6 16V, 75/98/112 LE
Alternatíva: Citroën Xsara Picasso, Lancia Musa, Opel Meriva A, Suzuki Wagon R+ és Splash
Egymillió forintból csak a rövid verzió, a 3792 milliméteres Modus jön ki a maga 198-293 literes csomagterével. A 305-410 literes csomagtartójú és nagyobb hátsó lábterű Grand Modus ára magasabb. Az ötletes és vidám mikroegyterű remekül átrendezhető a sínen csúsztatható hátsó üléspaddal. Az alapverziókból hiányzik a Triptic ülés, emiatt érdemes a belépőmodellnél jobban felszerelt autókat keresni, mert ezekben a hátsó ülés átalakításával két utasnak kényelmes helyet teremthetünk.
A tologatható üléspaddal átrendezhető lábtér-csomagtér arányon kívül a típus nagy előnye az ötcsillagos törésteszt. A Modus volt az első kisautó, amelynek sikerült megszereznie a kimagaslóan jó utasvédelmet elismerő minősítést az Euro NCAP vizsgálatán. A sok ügyes-okos részlet egyike a lebillenő kis fedél a csomagtérajtó alsó részében, amin át könnyen bedobhatunk valamit és ott is hozzáférünk hátulról a csomagtérhez, ahol a szűk hely miatt nem lehet felnyitni a fedelet.
A tologatható üléspaddal átrendezhető lábtér-csomagtér arányon kívül a típus nagy előnye az ötcsillagos törésteszt. A Modus volt az első kisautó, amelynek sikerült megszereznie a kimagaslóan jó utasvédelmet elismerő minősítést az Euro NCAP vizsgálatán. A sok ügyes-okos részlet egyike a lebillenő kis fedél a csomagtérajtó alsó részében, amin át könnyen bedobhatunk valamit és ott is hozzáférünk hátulról a csomagtérhez, ahol a szűk hely miatt nem lehet felnyitni a fedelet.
Mivel a technika a 2006-os Év Autójának megválasztott Clio III-mal közös, a Modus benzines szívómotorjai is takarékos, tartós és bevált négyhengeresek. Mindegyik benzines szívómotorral vonzó a Modus, de a turbófeltöltős, 1,15 literes és 99 lóerős 1,2 TCe sem rossz választás. Sok van a piacon az 1,5 dCi dízelekből 65 és 106 lóerő közötti teljesítményszinttel. Fogyasztásuk parádés, valóban levihető 4-5 literre 100 km-en, de a szívó benzineseknél kockázatosabbak.
Az 1,6-os benzinesen a szelepvezérlési időket változtató okoskerék vagy VVT-kerék csereérettségét jelzi a hidegindításkor csúf kerregés. Amikor kialakul az olajnyomás, a hang megszűnik, és sokszor csak egy éjszakányi állás után hallható, ezért az aznapi első indításkor kell fülelni. Kiváló korrózióvédelmével és átlagon felüli felszereltségével a Renault Modus derűs és megbízható használt autó lehet.
Az 1,6-os benzinesen a szelepvezérlési időket változtató okoskerék vagy VVT-kerék csereérettségét jelzi a hidegindításkor csúf kerregés. Amikor kialakul az olajnyomás, a hang megszűnik, és sokszor csak egy éjszakányi állás után hallható, ezért az aznapi első indításkor kell fülelni. Kiváló korrózióvédelmével és átlagon felüli felszereltségével a Renault Modus derűs és megbízható használt autó lehet.
Daewoo Nubira/Chevrolet Lacetti: népszerű koreaiak
Léteznek használtan úgynevezett bácsiautók, amelyeket idős tulajdonosuk keveset használ, kímélve vezet és gondosan szervizel. Ezek az autók akár a jogosítvány meg nem hosszabbításakor vagy hagyatékból is felbukkanhatnak a használtautó-piacon. Akár bácsiautóként, akár más előélettel, de a Daewoo Nubira, illetve a Lacetti, és közös utóduk, a Chevrolet Lacetti modellcsalád megoldást jelenthet azoknak, akik egyszerű technikájú, elterjedt, tágas és kortársaikhoz képest viszonylag jól felszerelt használt autót keresnek egymillió forintból. Az ötajtós Lacetti 275 literes csomagtere meglehetősen szűk az alsó középkategóriás konkurensekhez mérten, a lépcsőshátú és a 400 literes csomagtartójú kombi használati értéke magasabb családi autóként.
Áttekintés: használt Daewoo Nubira/Chevrolet Lacetti
Ársáv: kb. 550 000-1 250 000 Ft
Korszak: 2003-2009
Ajánlott motor: 1,4 16V, 95 LE
Alternatíva: FIAT Linea, Ford Focus I, Nissan Almera, Opel Astra G, Suzuki Liana
Korszak: 2003-2009
Ajánlott motor: 1,4 16V, 95 LE
Alternatíva: FIAT Linea, Ford Focus I, Nissan Almera, Opel Astra G, Suzuki Liana
Viszonylag magas fogyasztásuk miatt a Lacettiket és a Nubirákat az 1,4 literes benzinessel érdemes megvásárolni, hiába van ennél jobb erőben az 1,6-os és az 1,8-as szívómotor. Mivel ez a motorverzió csak az ötajtós ferdehátúban és a lépcsőshátú limuzinban volt elérhető, a kombikban a másik két benzines közül kell választani. A 2,0 literes, olasz dízelek nem vonzók használtan, mert fogyasztásuk átlagon felüli. A próbaúton a kormánymű működésére különösen oda kell figyelni, a volán kotyogására, akadására, olajfolyásra a kormányműből, mert ez problémás alkatrész a típusban.
Nubirában, Lacettiben gondolkodó Olvasóink mérlegelhetik az autógázos átalakítást vagy kereshetnek eleve LPG-vel és benzinnel is működő autót. A cikk írásakor literenként 320 forint alatt tankolható autógáz nem csak a Lacettik és Nubirák üzemeltetését teszi sokkal megfizethetőbbé, de más benzines szívómotorú autóhoz is megfontolandó alternatíva az üzemanyagköltségek mérséklésére.
Nubirában, Lacettiben gondolkodó Olvasóink mérlegelhetik az autógázos átalakítást vagy kereshetnek eleve LPG-vel és benzinnel is működő autót. A cikk írásakor literenként 320 forint alatt tankolható autógáz nem csak a Lacettik és Nubirák üzemeltetését teszi sokkal megfizethetőbbé, de más benzines szívómotorú autóhoz is megfontolandó alternatíva az üzemanyagköltségek mérséklésére.
Ha használt autót vásárolna, kezdje a keresést a Használtautók.hu weboldalon, a végén k-val! Itt megbízható forrásból, a CarNet Csoport márkakereskedéseinek autói közül választhat.