Hírek

Mennyivel fogyaszt többet egy SUV?

Kombi vagy SUV? Kinek melyik a jobb?

Előfordul a CarNet autószalonjaiban, hogy ügyfelünk eredetileg aszfaltterepjárót keres, de kombi lesz a befutó, vagy kombiért jön be, de egy SUV-ra szerződik le. Melyik autófajta milyen előnyökkel, hátrányokkal jár, és kinek melyik a jobb választás?
Igazodva az európai és globális trendekhez, Magyarországon is egyre több SUV talál gazdára. 2022-ben a kis kategóriás városi terepjárók, a Renault Captur, a Hyundai Kona, a Suzuki Vitara, a Toyota Yaris Cross és társaik részaránya 18,4% volt a hazai forgalomba helyezésekben. A Datahouse adatai szerint a kompakt-SUV-szegmens (pl. Ford Kuga, Mazda CX-30, Nissan Qashqai) részesedése 15,1 százalék, amivel egyre közelebb vannak a 21,1 százalékkal piacvezető alsó középkategóriához. Sőt, ha a statisztikában nem a kompakt autók között szerepelne a crossoverként ide is, oda is sorolható Suzuki S-Cross, akkor a különféle SUV-k volnának az élen. De az embereknek nem kizárólag emelt építésű autókra van igénye, szüksége. Lehet, hogy a legdivatosabb autófajtánál jobban illik a saját autózási szokásokhoz egy kombi. Cikkünkkel a két autófajta között segítünk választani. Csomagterük hasonlóan tágas és praktikus, de fontos különbségek vannak közöttük.

Üléshelyzet: magasabban, védettebben?

Sok ügyfelünk azért választ a CarNet márkáinak rendkívül széles autókínálatából vagy a Hasznaltautok.hu oldalon kereshető használt autóink közül SUV-t, mert kedveli a magas üléshelyzetet. Városi használatban sok beüléssel és kiszállással komoly előny a kényelmesebb ki-beszállás.
Magasabban ülve vezetni jó érzést ad, a kapitányi üléshelyzet pszichés és tényleges előnyökkel is jár. Az egyik a magabiztosabb vezetési pozíció, amiből előnyösebb kilátás és jobb biztonságérzet fakad. A fokozottabb védettség nem csupán illúzió, a magasabban ülők ugyanis valamivel kisebb veszélynek lehetnek kitéve oldalütközéskor, mert a belső szervek helyett a csípő magasságában csapódik be a másik autó oldalról.

Előnnyel jár a magasabb felépítés a térkínálatban is. Az emelt ülésben utazó emberek valamivel kevesebb helyet foglalnak hosszirányban, így több üléstér jut egységnyi autóhosszra az aszfaltterepjárókban, mint a nyújtottabb üléshelyzetet kínáló normál személyautókban.

Karosszéria: városban is kamatozó terepadottságok

Bár egy SUV többnyire ugyanazt a technikát használja, mint márkán belül az alacsonyabb építésű autók, nagyon kevés kivétellel nincs bennük terepáttétel és valódi differenciálzár sem, terepjáró képességük mégis jobb a sima személyautókénál. A nagyobb hasmagasság jelentős előny földúton. A jobb első és hátsó terepszögek azt jelentik, hogy az első és a hátsó lökhárító kialakításának köszönhetően nehezebben fúrják a földbe az orrukat vagy a farukat meredek emelkedőkön, partfalakon.

Élete legnagyobb részét – vagy akár egészét – egy SUV is kiépített utakon tölti, szerencsére a jobb terepadottságok nem csak offroad környezetben kamatoznak. Egy aszfaltterepjáró lökhárítóinak alsó éle kevésbé sérülékeny parkoláskor, nem koppan neki a járdának, nehezebben ér le úthibákba hajtva, bátrabban lehet járdára felparkolni és onnan elindulni.

Vezethetőség, úttartás: egy SUV sem borul, de jobbak a kombik

Vezethetőségben a fizika törvényei a terepjárók ellen dolgoznak. Magasabb felépítésük magasabb súlypontot jelent, ami erősebb karosszériadőlésre hajlamosítja őket és rontja agilitásukat az alacsonyabb autókhoz képest.
Ezen lehet segíteni feszesebb futóműhangolással, ám azt a rugózási kényelem fogja megsínyleni. Egy SUV nem képes egy alacsonyabb építésű kombival azonos kényelmi és menetdinamikai szintet nyújtani. Vagy a nagyobb oldalirányú billenésekben vagy a kényelmetlenebb rugózásban, esetleg mindkettőben érvényesülnek a koncepció hátrányai.

25-30 éve készülnek modern kori, személyautó-technikára gyártott, önhordó karosszériás SUV-modellek. Ezeknél az autóknál fel sem merül a korábbi generációs terepjárók borulási hajlama hirtelen kikerüléskor. A futómű, az elektronikus menetstabilizálás és a gumiabroncsok folyamatos tökéletesítésével egy mai SUV borulási hajlama vészhelyzetben is elhanyagolható, nem is emlékeztet a korábbi alvázas terepjárók instabilitására gyors kikerülésnél, hirtelen sávváltást követő visszatéréskor az eredeti sávba.
Egy SUV adottságai főként a forszírozottan sportosan vezetőknek jelentenek valódi hátrányt, bár magas építéssel is vannak élményszerűen vezethető autók, amilyen az Alfa Stelvio. Az aszfaltterepjárók nem lehetnének ilyen sikeresek, ha nem nyújtanának harmonikus futóműhangolást polgári autózáshoz, hétköznapi közlekedéshez. Ügyfeleink a Suzuki Ignis méretétől a Toyota Highlander dimenziójáig nagyon sokféle SUV-t használnak, és igazán elégedettek autóikkal.

Variálhatóság: előnyben a terepjárók

Bizonyos autómárkák az egyterűk gyártásának leállítása után aszfaltterepjáróikat látták el sokoldalúan variálható utastérrel, hogy az egyterűs ügyfelek hűek maradjanak a márkához. Az utastér átrendezhetőségének rugalmasságában egy SUV többet nyújthat a kombiknál. Az előrehajtható támlájú utasoldali első ülés mindkét autófajtában előfordul, de a hátsó ülés hosszirányú állítása a kombikból kimarad.

További előny a terepjáróknál a harmadik üléssor, ami a nagyobb modellek extralistáján fordulhat elő, amilyen például a Nissan X-Trail vagy a Hyundai Santa Fe. Értékesítőink örömmel tájékoztatják ügyfeleinket az egyes típusok utastér-átrendezési lehetőségeiről, illetve arról, hogy ezek a felszerelések mely kiviteli szintekhez tartoznak alapáron és hol választhatók önálló extraként vagy jutányos árú extracsomagban, más tételekkel együtt.

Gumiköltség: többe kerül SUV-t tartani

Anyagi szempontból egy SUV több téren is hátrányban van a kombihoz képest. Az egyik ilyen részterület a gumiabroncsoké. A 235/50 R19-es méret egy kompakt és középkategóriás terepjárókon megtalálható gumit takar, a gyönyörű nagy felnin egy még megfelelő rugózást kínáló, nem túl alacsony oldalfal-magasságú gumival. Ilyen gumiabroncsok nagyjából 55-75 ezer forintos ársávban rendelhetők neves prémiummárkák kínálatából.
Ugyanennek az autómárkának egy jól felszerelt kompakt kombijára 225/45 R17-es gumiabroncs való. Ez a 195/65 R15 és a 205/55 R16-os gumiabroncsok váltómérete, igen nagy darabszámban készül, keresett és viszonylag kedvező árú gumi. Ebben a méretben az internetes gumiabroncs-webáruházak körülbelül 36 és 50 ezer forint közötti összegérért szállítanak ki egy gumiköpenyt, ha ugyanarra a három prémium-gumigyártóra szűrjük le a hatalmas kínálatot. A különbség egy garnitúra vételárán 60-90 ezer Ft, amihez hozzáadódhat a nagyobb felnik és gumik magasabb átszerelési költsége.

Fogyasztás: takarékosabb a kombi

Egy SUV rendszerint többet fogyaszt a vele motorerőben és méretben összevethető kombinál, aminek több oka is van. Az egyik fő tényező a légellenállás. Az aszfaltterepjárók magasabb felépítése, nagyobb karosszériája, nagyobb külső visszapillantó tükre, szélesebb gumiabroncsa és ebből fakadóan kiterjedtebb homlokfelülete rontja a karosszéria áramlástani tulajdonságait.
Eredendő hátrány a nagyobb tömeg is. Az ADAC, a legnagyobb német autóklub összehasonlítása szerint a súlytöbblet egy ötajtós vagy kombi személyautó és a vele összevethető méretű SUV között 15-20 százalék is lehet.

A rosszabb alaktényező és a nagyobb homlokfelület elsősorban autópályán növeli az üzemanyagigényt, ahol a légellenállás a legfontosabb legyőzendő menetellenállás. A súlytöbblet ezzel szemben városban hat kedvezőtlenül, ahol sokszor kell újra és újra felgyorsítani a nagyobb tömeget.
Hátrányban vannak az SUV modellek a hatalmas kerékjáratokat optikailag szebben kitöltő felnik és gumik miatt is. Ha az autó rugózatlan tömegéhez tartozó kerekek nehezebbek, forgatásuk is több energiát igényel. Ráadásul a gumiabroncsok gördülési ellenállása is nő a nagyobb tömegű autóban.

Mivel a WLTP-norma minden belső égésű motoros autóra egyformán vonatkozik, a szabvány szerinti, hasonló körülmények között mért fogyasztások akkor is jól összehasonlíthatók, ha a laborban megállapított értékek többnyire alacsonyabbak annál, amennyit az autók közúti forgalomban fogyasztanak. Tekintve, hogy egyre kevesebb márka gyárt összevethető méretben kombit és SUV modellt is, ötajtós ferdehátú is szerepel a fogyasztási összehasonlítások alanyai között.

Egyformán 110 lóerős 1,2 PureTech motorral és hatfokozatú manuális sebességváltóval a Citroën C3 átlagos fogyasztása 5,4-5,6 liter százon, míg a C3 Aircross SUV katalógusadata 5,9 l/100 km. A Hyundai i30 kombi a 160 lóerős 1.5 T-GDI benzinessel 6,5 literes átlagot produkál a szabványos mérési ciklusban 100 km-re; 6,6 literrel a 150 lóerős Tucson 1.6 T-GDI eredménye hajszálnyival magasabb csupán. A Peugeot 308 SW-ben a különlegesen takarékos és finom járású 1.5 BlueHDi átlaga 4,7 liter/100 km a WLTP-mérés szerint. Azonos hajtáslánccal, tehát a 130 lóerős dízellel és nyolcfokozatú automatikus sebességváltóval a 3008 adata 5,6 liter.
Laborértékek után nézzünk közúton mért számokat is! A Spritmonitor.de oldal a regisztráló autósok online tankolási naplóiból számol átlagfogyasztást. Ha kellően sok bejegyzés van fent, az jó közelítéssel megmutatja a vegyes forgalomban várható fogyasztást egy-egy autótípussal. A most futó Mazda CX-5-re keresve a 150 lóerős dízelmotorral 6,60 l/100 kilométeres átlagfogyasztást ír az adatbázis. A jóval hosszabb Mazda6 ezzel szemben 6,15 literrel beéri átlagosan.

A Ford Fiesta és városi crossover párja, a Puma 100 kilométerre 6,15, illetve 6,22 litert fogyaszt a 125 lóerős 1.0 EcoBoost benzinessel. Közel van egymáshoz Dacia Duster és a Logan kombi átlaga is a háromhengeres turbós benzinmotorral. Előbbié 6,56 l/100 km, utóbbié 6,29 liter ugyanekkora távon.
Nagyobb autók esetében a három üléssorral is elérhető Peugeot 5008 átlaga a 2,0 literes dízelmotorokkal 6,7, az 508-é kerekítve 6,3 liter. A különbség autótípusonként változó, nagyobb és kisebb is lehet ezeknél a párosoknál, de nem literekben mérhető. Ha a kombihoz képest 10 százalékos többletfogyasztásból indulunk ki, azzal jól bekalkulálható a két autófajta üzemanyagköltségeinek várható különbsége.

Reméljük, hogy ezekkel az adatokkal és jellemzőkkel sikerült támpontokat adni Olvasóinknak az autóválasztáshoz. Az egyes márkák autóit alaposan ismerő értékesítőink számos értékes tapasztalattal és tanáccsal segíthetik a döntést az Ügyfeleinkhez legjobban illő autó megtalálásában – legyen az kombi vagy SUV.
1994 - 2024 © Minden jog fenntartva. Készítette Kovács Gergely