Hírek

Használt autó: mit vegyünk, ha nem Toyotát?

Ami kedvez az eladónak, az néha előnytelen a vevőnek. A Toyoták iránti nagyon erős kereslet magasan tartja a használt autók értékét, ami teret ad más jó autóknak. Mit vehetünk Aygo, Yaris, Corolla és Avensis helyett?
Nagyjából 300 ezer évesek lehetnek a Földet ma benépesítő egyetlen emberfaj, a homo sapiens sapiens legrégibb maradványai, amelyek a marokkói Dzsebel Irhud környékén kerültek elő. Hosszú-hosszú evolúciónk kockázatkerülőnek nevelte az emberi fajt, ami használtautó-vásárláskor is meghatározó szempont. Aki nincs különösebben elköteleződve valamilyen autó iránt, sokszor választ Toyotát a márka autóinak sokszorosan igazolt megbízhatósága miatt, abban a reményben, hogy nem lesz később nagy gondja.

Ám ez az attitűd sok emberben él. A kereslet és a kínálat törvényeiből az következik, hogy ugyanolyan összegből valamilyen szempontból rosszabb használt autót lehet csak venni, mint kevésbé felkapott márkák autóiból. A rosszabb semmiképp nem azt jelenti, hogy rossz, de többet futott, korosabb, gyengébben felszerelt, esetleg sérülésmentes helyett törésből kijavított autót kapni azonos áron. Cikkünkben most olyan autókat ajánlunk az adott kategória Toyota-modelljének alternatívájaként, amelyekkel ügyfeleink elégedetten autóznak és a CarNet márkaszervizeinek tapasztalatai szerint megbízhatóan működnek. Van ezeken kívül még sok más jó használt autó is, de ebbe a válogatásba most ezeket a típusokat vettük bele.

Aygo helyett: egy alig ismert Nissan és a legkisebb Suzuki

Nagyot dobott a Toyota az Aygo 2005-ös bemutatásával. A Citroën C1-gyel és a Peugeot 107-tel együtt, Csehországban gyártott kisautó igen sikeres lett, jól tartja az árát, ezért használtan is viszonylag drága. Japán alternatívája egy ikerpár, a Nissan és a Suzuki együttműködésében.
Áttekintés: Nissan Pixo/Suzuki Alto

Gyártási időszak: 2008-2013/2009-2015
Ajánlott motor: egy motorjuk van, a 68 lóerős benzines jó is
Körülbelüli árak: 1,2-2,1 millió Ft
Mindkét autót a Suzuki gyártotta egyik indiai üzemében, onnan importálták őket Európába. Hazánkban a Pixo nem volt kapható a márkakereskedésekben, használtan érkezett néhány belőle az országba, a Suzuki viszont forgalmazta az Altót. A 356,5 centis kisautónak nagyon könnyű parkolóhelyet találni, a fordulékonysága egyenesen kiemelkedő a 9,0 méteres körátmérővel.

Egyféle motorjuk van csupán, de ez az egy jól lefedi a valós igényeket. A soros háromhengeres benzines 68 lóerős, a szívómotor egyszerű, hosszú élettartamú és rendkívül takarékos gép. Az átlagfogyasztás a Spritmonitor.de felhasználóinak tankolási naplói alapján csupán 5,14 l/100 km, ami még a hasonló motorú Aygo 5,35 literes átlagánál is kedvezőbb. A menetteljesítmények jók, a könnyű kisautó 14,0 mp alatt gyorsul fel 100 km/órás tempóra, a végsebessége 155 km/óra.
Szerény a választék még a két típusból együtt is, de egy-egy jó darabot ki lehet fogni belőlük. A Nissan Pixo még ritkább, a Suzuki Altóból több keres gazdát használtan. Az ötfokozatú kézi váltó helyett bolygóműves, hagyományos automatikus sebességváltóval is létezik a típus, de a kínálat zöme manuális váltós.

Hátránya mindkét típusnak, hogy az Euro NCAP-töréstesztjük az első utasok lábainak sérülésveszélye miatt ötből csak háromcsillagos lett, míg az Aygo hozta a négy csillagot. Cserébe a Pixo és az Alto alapáron ötajtós, nem készült belőlük háromajtós.

Megbízható technikájuknak köszönhetően elsősorban arra kell felkészülni, hogy a típusok ritkasága miatt nem számíthatunk használt alkatrészekre egy karosszériasérülés esetén, ami költségesebbé teszi a helyreállítást, ha nincs az autóra casco biztosítás.

Kisautók: örök tipp a Mazda2 DE

Sokak számára az alapértelmezett városi autó a Toyota Yaris. Van azonban a kortárs Yarisnál jobban vezethető, örömtelibb használt kisautó, amelynek megbízhatósága és korrózióvédelme is hasonlóan jó. A halmazok metszetében a Mazda2 második generációja van.
Áttekintés: Mazda2 DE

Gyártási időszak: 2007-2014, modellfrissítés 2010 őszén.
Ajánlott motor: az erősebbik 1,3-as 86, majd 84 lóerővel
Körülbelüli árak: 1,1-2,5 millió Ft
Aki nincs beoltva autóvezetés ellen, valószínűleg rá fog érezni, miért ennyire népszerű a Mazda2 második generációja. A kortárs (és szintén ajánlható), JA8-JR8-as Ford Fiestához hasonlóan nagyon jó vezetni. Kezes, könnyed, energikus, életteli autó, remek váltóval és kiválóan hangolt futóművel. A Mazda2 akkor is nagyon feldobja a közlekedéssel töltött időt, amikor a mindennapok telnek, és nem középhegységek országútjain autózunk.

Motorválasztéka szűkebb, mint az európai konkurensekben, de a legfontosabb és leggyakoribb kérdésekre van jó válasza. Az 1,5 literes, 2010 őszéig 103, aztán 102 lóerős ritka, könnyebb szép autót találni az 1,3 literes négyhengeresekkel. Átlagfogyasztásban nem egészen négy deciliter a különbség 100 km-re a két leggyakoribb, egyformán 1,3 literes motor között. A 75 lóerős átlaga 6,26, az erősebbik verzió 6,64 litert fogyaszt százon, 84 vagy 86 lóerővel a Spritmonitor.de tankolási naplói szerint.
Megbízható technikáján kívül azért is ajánljuk a Mazda2-t egy Yaris alternatívájaként, mert korrózióvédelme kezdettől fogva alapos. A gyárilag jól konzervált karosszéria és alváz a korai, ma már 14-15 év feletti autóktól is távol tartja a rozsdásodást. A sebességváltóban az olajcsere javasolt periódusa 100 000 km, akárcsak az irídiumelektródás gyújtógyertyák cseréjére, amit csak gyári gyertyára érdemes cserélni. Előfordulhat, hogy nem nyílik ki az üzemanyag-betöltőnyílás fedele, amit a megnyúló nyitókábel okozhat.
Kevésbé vonzóak a láncos vezérlésű, megfelelő olajcserékkel nagyon tartós benzineseknél az 1,4 és az 1,6 literes dízel Mazda 2-esek. Egyrészt a gyakori városi használat nem fekszik a hosszú távok jutányos megtételére tervezett dízelmotoroknak, másrészt az izzítógyertyák cseréje körülményes, munkaigényes folyamat. Pláne akkor, ha a régiek eltörnek, és csak a hengerfej levételével távolíthatók el.

Nincs tökéletes autó használtan és újonnan sem, így a Mazda2 DE is kompromisszumot követel bizonyos szempontokból. A ritka méretek miatt a gumiabroncsok költsége magasabb a leggyakoribb váltóméretnél, a 195/65 R15-205/55 R16 sornál. A japán kisautó alkatrészárban sem a FIAT Panda szintjén mozog, de márkaszervizeinkben a gyári alkatrészek értékarányosak: hosszú élettartamukkal megspórolhatják a többszöri csere munkadíját.

Kompakt autó: sikkes és tartós az Alfa Giulietta

Bár az Alfa Romeo Giulietta a Nissan LEAF mögött végül második lett a versengésben a 2011-es európai Év Autója címért, az Alfa formatervezői és mérnökei elismerésre méltó autót alkottak. A márka igazán sok autójával volt ez így új korukban, ám a Giulietta egyszerre vonzó és megbízható.
Áttekintés: Alfa Romeo Giulietta

Gyártási időszak: 2010-2020, modellfrissítés: 2013 és 2016.
Ajánlott motor: 1,4 TB 120 lóerővel
Körülbelüli árak: 2,4-6,9 millió Ft
Mi benne a vonzó? Megjelenése egész biztosan az. Nagyon kevés 2,5-3 millió forintos autó van a jóval idősebb kupékat, például az Alfa GT-t vagy a 209-es Mercedes CLK-t leszámítva, amely a Giuliettához hasonlóan sikkes és elegáns megérkezést biztosítana tulajdonosának. A stílus nem megy ki a divatból, és ennek az Alfának van stílusa.

Vezethetősége is dicséretes, eltalált futóműve, precíz kormányzása és erős motorjai kiemelik a kategóriából. Minden motorja turbófeltöltős, itt nincsenek vérszegény szívó benzinesek. Használt autóként az 1,4 TB viszi a pálmát. 120 lóerejével jó erőben van, és a más olasz autókban 1,4 T-Jet néven futó motor híresen megbízható és eltalált benzines. A turbófeltöltéstől nem kell tartani, a lényeg az előírt olajminőséggel és megfelelő gyakorisággal elvégzett olajcsere, vegyes üzemben lehetőleg 10 000 kilométerenként. Ebben a motorban nincs nagynyomású közvetlen befecskendezés, turbófeltöltője is kiforrott darab.
Összetettebb az 1,4-es MultiAir-motorok változó szelepvezérlése, amelyek zokon veszik a karbantartás elhanyagolását, az olajtöltet túlhasználását. Ha igazoltan megtörténtek időben az olajcserék, a használtan többnyire 170 lóerővel kapható motorok is jók. A 235 majd 240 lóerős 1.8 TBi sportmodellnek marginális a szerepe használt autóként.

Takarékosak és tartósak a dízelek is, az 1,6 literesből 105 vagy 120 lóerős, a 2,0 literesből 140 és 175 lóerő között többféle is volt. A használtautó-kínálatban valószínűleg a 150 és a 170 lóerősből van a legtöbb az 1956 köbcentis motorok közül.
Nagyrészt a 198-as kódjelű FIAT Bravo technikája van az Alfa Giulietta lemezei alatt, de jóval fejlettebb, független hátsó futóművel. Ez a bázis a második generációs Bravóval együtt kiszámíthatóan működő, elektromos bajoktól sem sújtott és alapos korróziógátlással ellátott autóvá teszi. A rozsdásodás elleni védelem az egyik legfontosabb szempont használt autók vásárlásakor. Az alvázlemez, a futómű, a kerékfelfüggesztés bekötési pontjain és a hossztartók is védettek, ami a francia és az olasz használt autók erénye az eseteként kevésbé alaposan felkészített japán és dél-koreai konkurensekkel szemben.

Nem az Alfa 147-ből érdemes kiindulni a futóművel kapcsolatban, mert elöl és hátul az alapkonstrukció is teljesen más, így sokkal kevesebb gond adódik. A futóműben hátsó rugótörés fordulhat elő, de a lengőkarokat biztosan nem kell úgy cserélgetni, mint a 147 vagy a 156 esetében.
Érdemes alaposan ellenőrizni a légkondicionáló működését, a befúvási irányok és a ventilátor fokozatainak változtatásával. Ha itt baj van, a javítás a műszerfal szétszedése miatt sokba kerül. A belső térben elkopó kárpitelemek, kormányküllők javítása, cseréje nem nagy tétel, ugyanez igaz a vezető oldalán időnként elromló kilincsre, az első ködlámpákat keretező fémgyűrűk korróziójára vagy a csomagtér nyitógombjára. Ezek az apróságok nem törik meg a 940-es gyári kódjelű Alfa Giulietta fényét.

Családi autó: meggyőző az utolsó Laguna

Új korában nem futott be fényes karriert a Renault Laguna, talán mert a 2008 utáni gazdasági válság erősen visszavetette a magyarországi autókereskedelmet. Használt autóként más a helyzet, kiváló ár/érték aránya érdemessé tette a kiemelésre.
Áttekintés: Renault Laguna III

Gyártási időszak: 2007-2015, modellfrissítés 2010-ben
Ajánlott motor: a 2,0 dCi-ből bármelyik és a turbós benzinesek
Körülbelüli árak: 1,25-3,4 millió Ft
2007-ben a Renault elékezettnek látta az időt, hogy kommunikálja is a korábban indított minőségi offenzívát, amivel az ezredfordulón bemutatott Laguna II első évjáratainak problémáira reagált. Utóda egészen más autó, amely kezdettől fogva jó minőségben készült és megbízhatóan működött.

A Renault 2007 őszén mutatta be az utolsó Lagunát, amelyet 2015-ben a Talisman váltott le. Különleges modellgeneráció volt, mert az ötajtóson és a Grandtour nevű kombin kívül kupéváltozat is készült az autóból. Az elegáns kétajtósban hathengeres dízel és szintén V6-os, 3,5 literes benzines motor is elérhető volt, de az ötajtós és a kombi beérte szerényebb, négyhengeres motorokkal.
Műszaki különlegesség a típusban az egyes modellekbe beszerelt 4Control. Az elektronikus vezérlésű összkerékkormányzás 60 km/óráig a hátsó kerekeket az elsőkkel ellentétesen fordítja el akár 3,5 fokkal, így mindössze 10,1 méter a fordulókör átmérője. 60 felett a hátsó kerekek az elsőkkel egy irányba fordulnak, általában két foknál kisebbet, de a maximum itt is 3,5 fok, például vészhelyzeti kikerüléskor. A 4Control jelű Lagunákat a hátsó kormányösszekötőket mozgató villanymotor sokkal biztonságosabb és élvezetesebben vezethető autóvá teszi, a különbség azonnal érezhető.

10-15 évvel egy autó bemutatása már látni, hogy a hármas Lagunák korrózióvédelme hibátlanul sikerült. Kiválósága nem azon mérhető le, hogy sem a sárvédőíveken, sem a küszöbökön nincs látható korrózió, de az autó rejtett, csak emelőről ellenőrizhető pontjai is alaposan védettek.
Magas hátsó utasoknak a Laguna nem annyira kényelmes, mint a kategóriatársak, mert valamivel szűkebb hely jut nekik. Annál jobb a minőségérzet, az utastéri anyagok, az üléskárpitok, a szövet- és a műanyag burkolatok is tartósak.

Fogyasztásban a 110 lóerős 1,5 dCi a legjobb. A kis négyhengeres elegendő az autóhoz, de a Nissantól érkező, láncos vezérlésű 2,0 dCi lényegesen fürgébb. 130 és 178 lóerő között többféle teljesítményszinttel készült, a használtautó-kínálatban a 150 lóerős a leggyakoribb. Ennek előnye, hogy a 173 vagy 178 lóerős verzióban mindig van részecskeszűrő (DPF), a 150 lóerősből és az 1,5 dCi-ből körülbelül 2011 végéig bukkanhatunk DPF nélküli autókra. A kisebbik dízel üzemanyag-befecskendezését a Siemens és a Continental szállította, a Renault ennél a modellgenerációnál már nem használta a Delphi befecskendezőrendszerét. Nem jellemző már a korai 1,5 dCi-k hajtókarcsapágy-problémája sem, de aki aggódik, nyomott áron kicseréltetheti őket.
Benzines motorból a Renault kétliteres turbós négyhengeresét érdemes keresni, amely finoman járó, igen erős és nagyon kiforrott motor. A 170 és a 205 lóerős is tartós, utóbbi a GT sportmodellben futott.

Minden motorváltozat, így a benzinesek lendkereke is kettős tömegű, ami nemcsak a kényelmet javítja, de óvja a lendkeréknél sokkal nagyobb értékű motort és a sebességváltót is. Az egyenetlenebb járású és nagyobb nyomatékú dízelekben ez az alkatrész hamarabb elhasználódik, mint a csekélyebb forgatónyomatékú benzinesekben, de ez a legtöbb autótípusra igaz. A Renault Laguna III elektromos és elektronikai szempontból is jónak bizonyult, a márkaszervizek tapasztalatai kedvezőek.

Reméljük, sikerült megkönnyítenünk az autótípus kiválasztását! Ha már adott a típus, a kinézett használt autók állapotfelmérését érdemes a CarNet márkaszervizeire bízni, ahol alapos állapotvizsgálaton ellenőrizhető a kiszemelt hasznát autók állapota. Tapasztalt autószerelőink, rutinos szerviztanácsadó és munkafelvevő kollégáink örömmel segítenek a használtautó-vásárlás kockázatainak mérséklésében.
1994 - 2024 © Minden jog fenntartva. Készítette Kovács Gergely