Hírek

Ezekre az autókra keveset kell költeni

Így mérsékelhetők az autótartás költségei

Amikor prosperál a gazdaság, nem ugyanazok a szempontok autóvásárláskor, mint amikor jobban meg kell fontolni, milyen autót választunk társunknak. Ezúttal különösen gazdaságos autókat ajánlunk a CarNet márkáitól.
Aki visszagondol a 2020-ban, 2021-ben érvényes autóárakra, arra a következtetésre juthat, hogy akkor kellett volna igent mondania egy jó ajánlatra. Az értékét gyorsan veszítő és az autóbehozatal szempontjából mérvadó devizákkal szemben tartósan gyenge árfolyamú forint, az alapanyagok drágulása, a chiphiány, illetve a volumen helyett a profitszint növelését célzó autógyári stratégiák sajnos nem áresést ígérnek a magyarországi márkakereskedésekben, hanem további áremelkedést. De a CarNet autókínálatában és készleten lévő autói között most is vannak igen vonzó ár/értékű modellek, amelyek kiszámíthatatlan viszonyok között is biztos támaszt jelentenek. Egy új autó nemcsak örömöt és biztonságot ad, nem csupán hű társ hosszú évekre, de költségtényező is. Cikkünkben ezért olyan modelleket ajánlunk a CarNet rendkívül széles autókínálatából, amelyek költségszintje különösen kedvező.

Suzuki Swift: meglepően sokat tud

Ha a kedvező ár, a csekély fogyasztás, a kiszámítható szervizköltség és a jó értéktartás négyszögében kell új autót találni, szinte adja magát a Suzuki Swift. Ilyet venni egyre kevésbé lemondás. Egyrészt az érintőképernyős, okostelefon-integrációs multimédiás kijelzőtől a modern vezetőtámogató rendszerekig minden elérhető hozzá, ami fontos lehet. Szériafelszerelés továbbá az adaptív távolságtartó tempomat, ami nemrég még luxusautós extra volt.

Egyértelmű, hogy a jelenlegi Swift cseppet sem minimálautó, hanem egy biztonságos, fürge, kezes és nagyon szerethető kiskocsi. 83 lóerős motorjával a csupán 865-911 kilós ötajtós 13,1 mp alatt libben 0-ról 100 km/órás sebességre és egészen 180-ig gyorsul. Bámulatosan könnyen vezethető autó, 4,8 méteres sugarú körön megfordul és intelligens súlytakarékos építése miatt kevés benzinből is szinte repül.
211-ről 265 literre növelt és 947 literig bővíthető csomagterével az ötödik Swift-generáció sokkal praktikusabb autóvá vált elődjénél. Megmaradt viszont az az előnye, hogy a Suzukinál továbbra is igen jelentős kedvezmény érhető el a listaárakból, ami jóval elérhetőbbé teszi az autót. A Swift egyik erénye az is, hogy alapáron ötajtós, így nem kell felárat fizetni a hátsó ajtókért. Az ötajtós akkor is jobb választás, ha csak egy ember használja az autót, mert a háromajtósok hosszú oldalajtajával nehéz ki-beszállni szűk helyen.

Műszaki szempontból különlegesség a Swifthez elérhető összkerékhajtás, de remek súlyeloszlásával az elöl hajtó modell is jól bírja a havas utakat. Amennyiben egy síkos emelkedő mégis túl meredek volna, bevethetjük az ősi sofőrtrükköt: ha rövid szakaszról van szó, menjünk fel tolatva, így a Swift hasonlóan kapaszkodik, mint egy farmotoros, hátsókerék-hajtású autó, legyen az Porsche 911, Renault Twingo III vagy Smart Fortwo.

Jutányos autók, olcsó üzemanyaggal: LPG-s Daciák

Összeállításunkba kiválóan illenek a Dacia LPG-üzemű autói, mert nemcsak a vételáruk, de üzemanyagköltségük is kivételesen kedvező, pláne, ha nem a hatósági árral, hanem a valós piaci árakkal számolunk. Nem véletlen, hogy épp az ár/érték arányával (is) hódító Dacia látta meg a lehetőséget a benzinnel és autógázzal egyformán jól üzemelő motorokban, hogy ügyfelei sokkal olcsóbban autózhassanak, mint benzinnel.
Cikkünk írásakor nagyjából 360 és 400 Ft között mozog az autógáz literenkénti ára. Ebben az áttekintésben részletesen megtalálják a tudnivalókat a gázautózásról, gazdaságosságának okait, a technika néhány hátulütőjét és a hátrányokhoz képest temérdek előnyét. Budapesti és budakalászi Dacia-szalonjaink kínálatában a Sandero, a Sandero Stepway, a Duster és a Jogger is elérhető ECO G-100 néven, gázzal és benzinnel is működő verzióban.

Csak még valami, ahogy Columbo felügyelő mondaná: ugyanazt az autót LPG-vel használni jóval kevésbé környezetszennyező, mint benzinnel! A különbség a tisztább égésből fakadó alacsonyabb károsanyag-emisszió és a kisebb szén-dioxid-kibocsátás.

Öt liter alatt a tiszta dízelek

Ha valaki alig használ egy autót, számára valószínűleg az értékvesztés lesz a legnagyobb költségtényező az évek során. Ám minél többet autózik valaki, annál nagyobb rész jut az autótartással járó kiadások közül az üzemanyagra. A kiskategóriából nagyrészt eltűntek a gyújtószikra nélkül működő motorok, de a kompakt autók között még viszonylag sok típusból elérhető dízelmotoros. A CarNet márkái közül többek között a Ford Focus és a Peugeot 308 motorkínálatában is szerepel az a négyhengeres csodadízel, amely nemcsak tiszta üzemével és csekély szén-dioxid-kibocsátásával mérsékli az autózás környezetszennyezését, de parádés fogyasztásával is.
Évtizedek óta él a dízelmotoros együttműködés a Ford és a ma a Stellantis-konszernhez tartozó PSA-csoport között, amelynek gyümölcse ez a puhán járó és rendkívül hatékonyan működő négyhengeres. A frissen modernizált Ford Focus orrában 120, az új 308-as Peugeot-ben 130 lóerőt ad le, forgatónyomatékuk maximuma egyformán 300 Nm. Eltérés a két autó között a motorhoz társított sebességváltó: a Fordban nyolcfokozatú automatika tartozik a kiváló dízelmotorhoz, a Peugeot-ban hatfokozatú kézit vagy nyolcfokozatú automatát választhatunk.

WLTP-szabvány szerinti méréssel, tehát a korábbi normánál valósághűbb körülmények között, a Ford Focus átlagfogyasztása 4,6 liter 100 km-en, a Peugeot 308-é 4,3-4,5 liter. Mivel a modern közvetlen befecskendezés az égésfolyamat tökéletesítésével az utolsó gázolajcseppben lévő energiát is hasznosítja az autó hajtására, ezek a számok nem elméleti csúcsértékek, hanem lakott területen kívül valóban reprodukálható eredmények.
Ha tartósan a mostani szinten rekedne a gázolaj ára, az mérsékelné vagy elvinné a dízelekkel elérhető anyagi megtakarítást. Ezt nem tudjuk prognosztizálni. De a biztonságos előzéseket nyújtó turbódízel előnyei között a gázolaj árától függetlenül megmarad az akár 1000 km feletti hatótávolság, ami a ritka tankolásokkal kíméli az időnket és kényelmes hosszú utazásokon. A kiemelkedő hatótáv biztonsági szempontból is kedvező, ha megismétlődne az emlékezetes márciusi hófúvás vagy ha csődbe mentek vagy estére bezártak az útvonal menti benzinkutak.

Budapesti, győri és tatabányai Peugeot-márkakereskedéseink kínálatában ötajtós ferdehátú és kombi szerepel a 308-ból. A Ford Focusból ötajtóssal, kombival és négyajtós limuzinnal várják Önöket kollégáink a CarNet budapesti, győri, soproni és tatabányai Ford-szalonjaiban.

Toyota hibridek, nem csak a Toyotától

Idén 25 éves az első hibrid hajtású szériaautó, a Toyota Prius. 1997-ben még nemigen látszott, hogy mekkora piaci potenciál rejlik a megoldásban, de két és fél évtizedes távlatból egyértelmű a világsiker. A Toyota benzines full hibrid hajtásrendszere arra a felismerésre épül, hogy a belső égésű motorok csak egy szűk tartományban dolgoznak viszonylag jó hatásfokkal, és az előzések, kaptatók, besorolások teljesítményszükséglete miatt a motorokba konstruált tartalékok a hétköznapi közlekedésben növelik a fogyasztást. Az öntöltő hibrid hajtásrendszerben a benzines motor nyugodtan lehet kisebb teljesítményű és takarékosabb, mert nem önmagában kell erősnek lennie, hanem a hajtó villanymotorral együtt.
Ezt a villamos gépet kiegészíti egy másik villanymotor, amely a benzinest puhán és villámgyorsan újraindítja, ha szükséges, valamint áramot termel, ha gázelvétellel gurulunk vagy fékezünk. Ezt az áramot a nagyfeszültségű hibridakkumulátor eltárolja, majd ezzel az elektromos energiával segíti az autó haladását. Az AWD-i jelű modellek összkerékhajtásúak, egy hátsó villanymotorral kiegészülve. A hibridrendszer takarékosságát, kifinomultságát és megbízhatóságát a Toyota rendkívül magas szintre fejlesztette. A vadonatúj, 446 cm hosszúságú Corolla Cross-szal immár a konszern ötödik generációs hibrid hajtása lép piacra Magyarországon lítiumion-akkucsomaggal és könnyebb, kompaktabb, nagyobb teljesítményű komponensekkel.
Mivel az öntöltő, tehát konnektort és külső töltést sem igénylő hajtásrendszer annyira bevált, a Toyota más márkáknak is elérhetővé tette ezt a technikát. Egyes esetekben nemcsak a hajtásrendszer, de maga az autó is legnagyobbrészt Toyota, az új Mazda2 Hybrid a Toyota Yaris testvérmodellje. A Suzuki Swace kombi és a konnektorról tölthető akkus, zöld rendszámos Suzuki Across a Corolla TS, illetve a plug-in RAV4 megfelelője. A Ford Kuga és az S-Max, illetve a kifutó Mondeo orrában is megtalálható a Toyota hajtásrendszere. Az egyaránt 190 lóerős full hibrid Kuga és az S-Max benzines szívómotorja 2,5 literes, a Mondeo hajtásrendszere 187 lóerős a 2,0 literes atmoszférikus négyhengeressel.

Működjék akár a Toyota, akár a Ford vagy a Suzuki valamely típusában a japánok öntöltő, full hibrid hajtásrendszere, az autók értékei közösek. A csekély fogyasztás, a kiemelkedő megbízhatóság, a kiszámítható szervizköltség és a kiváló értéktartás a gazdasági prosperitás idején is számít, de ezek tényezők erősen felértékelődnek, ha jobban meg kell nézni, mire költünk.

Kérdőjelek a villanyautók körül

Éveken át működő képlet volt az elektromos autóknál, hogy az újonnan jóval magasabb árat igen csekély üzemanyagköltség, valamint a belső égésű motorú autókhoz képest erősen mérsékelt karbantartási és szervizköltség ellentételezte nagyon hosszú távon. De a várható kiadások kalkulálását nagyban megnehezíti a hatósági üzemanyagár fennmaradása vagy eltörlése, ami egy lebegő tényező. Közben az elektromos töltés tarifája a közterületi töltőpontokon erőteljesen emelkedett, mind a váltakozó áramú (AC), mind a jóval gyorsabb egyenáramú (DC) töltéssel. Drágult ugyan, de továbbra sem drága a tankoláshoz képest az otthoni töltés, itt azonban a napelemes házi mikroerőművek helyzetének újraszabályozása billentheti meg a költségtervezést, amióta az újonnan létesítendő napelemekkel nem táplálhat be az elektromos hálózatba az ingatlan tulajdonosa, csak saját háztartásában használhatja fel a tetőn megtermelt áramot. Az áram termelésének és felhasználásának időbeli különbözősége igen drága pufferakkumulátor beépítését teheti szükségessé.
A hatósági benzinár érvényességének meghosszabbítása, az otthon termelt áram betáplálhatóságának korlátai és a villamos energia árának bizonytalansága miatt nehéz érdemben tanácsot adni mindazoknak, akik elektromos és belső égésű motoros autó között vacillálnak. A villanyautók mellett szól a jellemzően igen gazdag felszereltség, sok olyan extrával, ami a belső égésű motoros autókhoz nem érhető el, vagy csak igen drágán. Ilyen a távirányítható állófűtés kényelmét adó utastéri előhűtés vagy előfűtés és az a tényező, hogy nem kell bennük sebességet váltani.

Mindazonáltal legyen a kiszemelt hajtáslánc benzines, dízel, hibrid vagy elektromos, mindegyikre találni a CarNet kínálatában ár/érték arányban jól teljesítő modellt, amely hosszú távon működik költséghatékonyan..
1994 - 2024 © Minden jog fenntartva. Készítette Kovács Gergely