Hírek
Mire jó az összkerékhajtás, ha nincs is tél?
- Közzétette: CarNet Invest Zrt.
- Hírek
Ignistől a Giuliáig - 4x4-es autók a CarNet márkáinál
Jó 40 éve Ferdinand Piëch azt jövendölte az első Audi Quattro bemutatásakor, hogy a 4x4-es autók elterjedésével a technika nem kerül majd többe egy garnitúra téli guminál. Az Audi fejlesztési vezetőjének jóslata ábránd maradt, de az összkerékhajtás sikere borsos felárral is töretlen, amire rásegített az SUV-modellek diadalmenete.
Négykerék-hajtás: előnyök és hátrányok
Minél jobban hajszoljuk az autót, illetve minél rosszabbak a közlekedés időjárási körülményei, annál meggyőzőbb az összkerekes kocsi a csak elöl, vagy csak hátul hajtóval szemben.
Négy hajtott kerékkel az autó stabilabban és semlegesebben kanyarodik, nyugodtabban viselkedik sportos vezetéskor, hatékonyabban tud kigyorsítani kanyarból. A fejlett 4x4-es hajtásrendszer kíméli a gumikat, mérsékelheti az oldalszél-érzékenységet és nagyon jól jön vontatáshoz. Az autó újkori árát erősen, fogyasztását és súlyát némileg, karbantartási költségeit csekély mértékben növelő összkerékhajtással autónk fölényben lesz az első vagy a hátsó kerekein hajtott márkatárs autójával szemben.
Tehát a négykerék-hajtás előnyei nem korlátozódnak havas időre és a terepjárásra, aszfalton is érvényesülnek. Elsősorban azoknak érdemes egy összkerékhajtású modell nagyságrendileg félmillió és egymillió Ft közötti felárára áldozniuk, akik biztonságosabb viselkedésű, és akkor is kényelmesen használható autót szeretnének, amikor egy meredek útszakaszt nehezen járhatóvá tesz például a havazás. Fontos kiemelni, hogy megfelelő téli gumival az összkerekes autók kiválóan kapaszkodnak ugyan, de lassulni csak annyira tudnak, mint az első- vagy a hátsókerék-hajtású autók.
Négy hajtott kerékkel az autó stabilabban és semlegesebben kanyarodik, nyugodtabban viselkedik sportos vezetéskor, hatékonyabban tud kigyorsítani kanyarból. A fejlett 4x4-es hajtásrendszer kíméli a gumikat, mérsékelheti az oldalszél-érzékenységet és nagyon jól jön vontatáshoz. Az autó újkori árát erősen, fogyasztását és súlyát némileg, karbantartási költségeit csekély mértékben növelő összkerékhajtással autónk fölényben lesz az első vagy a hátsó kerekein hajtott márkatárs autójával szemben.
Tehát a négykerék-hajtás előnyei nem korlátozódnak havas időre és a terepjárásra, aszfalton is érvényesülnek. Elsősorban azoknak érdemes egy összkerékhajtású modell nagyságrendileg félmillió és egymillió Ft közötti felárára áldozniuk, akik biztonságosabb viselkedésű, és akkor is kényelmesen használható autót szeretnének, amikor egy meredek útszakaszt nehezen járhatóvá tesz például a havazás. Fontos kiemelni, hogy megfelelő téli gumival az összkerekes autók kiválóan kapaszkodnak ugyan, de lassulni csak annyira tudnak, mint az első- vagy a hátsókerék-hajtású autók.
Nagyon kevés a 4x4-es városi autó
Mivel a kisautók között rendkívül csekély a négykerék-hajtású autók részaránya, a legtöbb autógyártó egyáltalán nem kínál összkerékhajtást, vagy csak különleges sportmodellekhez, amilyen például a 333 példányra limitált Audi A1 quattro volt, vagy napjainkban a Toyota közúti raliautója. A 12 400 000 forintos Yaris GR egyedülállóan jutányos és fenomenális sporteszköz, olyasmit nyújt, amit egyetlen más szériaautó sem.
Annak, aki nem a 261 lóerős sportmodellben gondolkodik, de kisautót keres négykerék-hajtással, az Auto-Fort Suzuki-szalonjába érdemes betérnie. Itt ugyanis az Ignis és a Swift egyaránt elérhető azzal a 4x4-es hajtásrendszerrel, amit kifejezetten kisautóihoz fejlesztett ki a a japán márka.
Ha az első kerekek nem képesek a talajra vinni a motor nyomatékát, a hátsó kerekek is kaphatnak nyomatékot az erőátviteli egység osztóművébe csatlakozó kardántengellyel. A hátsó hajtást viszkokuplung szabályozza, egy kiforrott és megfizethető megoldás. Ez a technika bőségesen elég arra, hogy saras úton, mélyebb hóban a négy hajtott kerék kiszabadítsa az autót vagy megakadályozza elakadását. Tudni kell azonban, hogy a Suzuki Hűségprogram kedvezményével 5 330 000 forinttól kapható Swift AllGrip és Ignis Allgrip nem terepjáró! Aki kemény terepen bevethető, kis méretű autót keres, a haszonjárműnek vizsgáztatva, két üléssel és nagy csomagtérrel visszatérő Jimnyt választhatja, amely szinte megállíthatatlan terepjáró.
Ha az első kerekek nem képesek a talajra vinni a motor nyomatékát, a hátsó kerekek is kaphatnak nyomatékot az erőátviteli egység osztóművébe csatlakozó kardántengellyel. A hátsó hajtást viszkokuplung szabályozza, egy kiforrott és megfizethető megoldás. Ez a technika bőségesen elég arra, hogy saras úton, mélyebb hóban a négy hajtott kerék kiszabadítsa az autót vagy megakadályozza elakadását. Tudni kell azonban, hogy a Suzuki Hűségprogram kedvezményével 5 330 000 forinttól kapható Swift AllGrip és Ignis Allgrip nem terepjáró! Aki kemény terepen bevethető, kis méretű autót keres, a haszonjárműnek vizsgáztatva, két üléssel és nagy csomagtérrel visszatérő Jimnyt választhatja, amely szinte megállíthatatlan terepjáró.
Van azonban a városi autók között még egy, amely közel 40 éve biztosít továbbhaladást alpesi postásoknak, erdészeti dolgozóknak, mesterembereknek és nehezen megközelíthető helyen lakó embereknek, a FIAT Panda 4x4. Wild, City Cross és Cross kivitelben szerepel az árlistán 5 060 000 és 6 025 000 Ft közötti listaáron a 0,9 literes, 85 lóerős motorral. Bemutatása után ez a soros kéthengeres turbómotor a Nemzetközi Év Motorja elismerését is begyűjtötte a szakmai zsűritől.
Bevált technika a többlemezes kuplung
Feljebb lépve, a 4,2-4,3 méter körüli aszfaltterepjárók és crossoverek között is erős a Suzuki az összkerekes szegmensben, mert Esztergomban a Vitara és a nevéből az SX4-et elhagyó S-Cross is készül fejlett négykerék-hajtással. Az AllGrip Select többlemezes, olajos tengelykapcsolóval működik. A külön olajszivattyúval előállított olajnyomással a többlamellás kuplungban összenyomhatóvá válnak az erőátviteli lemezek, amivel eltérő arányban kaphatnak nyomatékot a hátsó kerekek is. A kuplung fejlett elektronikus vezérlése az autó menetdinamikai rendszereivel is kommunikál és különféle üzemmódokat tud, többek között sportos vezetéshez, hóba és nehéz terepre.
Meghatározó a Dacia Duster
Magyarországon a magánvásárlók egyik kedvenc autója jó ideje a Dacia Duster, amiben nagy szerepe van a 4x4-es modelleknek. A jutányos SUV tágassága, praktikussága és igen jó ár/érték aránya az elsőkerekes autókban is érvényesül, de a 4x4-es tud még valamit.
Mára kiderült, hogy a külsejükben terepjárónak ható, de kizárólag aszfaltutakra tervezett modellekkel szemben a Duster előző és aktuális generációja nagyon is bevethető valódi terepen. Rövid első fokozatával a Dusterek sebességváltója részben pótolni képes a terepáttételt, annak többletsúlya, helyigénye és felára nélkül. A Nissannal közösen fejlesztett, többtárcsás kuplunggal működő összkerékhajtás fixre zárható, ami az egészséges hasmagassággal és a kiváló terepszögeket biztosító, rövid túlnyúlásokkal kitűnő terepjáróvá teszi a Dustert. Jelenleg a Duster 4x4 az 1332 köbcentis, 150 lóerős benzines és a 115 lóerős, 260 Nm nyomatékú 1,5 Blue dCi dízelmotorral kapható, 7 159 000 és 7 729 000 Ft közötti áron.
Hátsó hajtás villanymotorral
Legtöbbször az összkerekes vagy négy hajtott kerékkel is rendelhető autók lábterét kényszerűen csökkenti a kardánalagút, amit a hátsó kerekek villanymotoros hajtásával lehet elkerülni. Míg a benzinmotoros Yaris Cross nem készül négykerék-hajtással a Toyota franciaországi üzemében, a hibridből rendelhető összkerékhajtású. Szükség esetén az autót a hátsó kerekeket hajtó villanymotor teszi 4x4-essé. Ez a motor nem egyezik meg a hibrid hajtásrendszer elsődleges hajtó villanymotorjával.
Míg a FIAT 500X kizárólag elsőkerék-hajtással érkezik Magyarországra, testvérmodellje, a Jeep Renegade az új, konnektorról újratölthető akkumulátoros 4xe hibridként villanymotorral hajtja hátsó kerekeit. (A Compass és a Wrangler is elérhető konnektoros hibridként, zöld rendszámmal, parkolási és adókedvezményekkel.) A jellegzetes formájú terepjáró hibrid hajtásrendszere akár 240 lóerős lehet az önmagában 130 vagy 180 lóerős, 1,3 literes benzinessel és a 60 lóerős villanymotorral. Az autó elektromos hatótávja a WLTP-szabvány szerint 50 km. Mivel a villanymotor a 11,4 kilowattórás nagyfeszültségű akkumulátor lemerülése után is hatékonyan tehermentesíti a benzinest, a plug-in hibrid Jeepek környezetszennyezése és fogyasztása jóval alacsonyabb, mint csak a belső égésű motorral volna.
Felépítését tekintve hasonló rendszer dolgozik a Peugeot 3008-ban, de itt a négy hajtott kerék egyben kiugró menetdinamikát és csúcsteljesítményt is jelent. A benzines turbómotort 81 kW (110 LE) teljesítményű első villamos gép és 83 kW-os (113 lóerős) hátsó villanymotor egészíti ki. A 3008 HYbrid4 rendszerteljesítménye 300 lóerő és 520 Nm, a gyorsulás 0-ról 100 km/órára 6,1 mp. A konnektoról feltölthető akkus, zöld rendszámos SUV kedvezményes ára 17 490 000-19 580 000 Ft.
Kisegítő 4x4-es hajtásként jóval nagyobb és nehezebb autókban is beválik a hátsó kerekek villanymotorja, amire jó példa a zöld rendszámos, konnektoról tölthető akkus Suzuki Across, a Toyota RAV4 és a Highlander, a Toyota 4966 milliméteres, hétszemélyes nagy SUV-ja. Mindegyik orrában 2,5 literes, soros négyhengeres benzines szívómotor és két villamos gép kapcsolódik hajtásrendszerré, amit kiegészít a 40 kW (54 LE) teljesítményű, hátul hajtó villanymotor. Az időleges összkerékhajtás bőven elég az autó mozgásba hozásához és akár egybefüggő havas útszakaszok leküzdéséhez is.
Az elektromos összkerékhajtású autókban a töltésszabályozás biztosítja, hogy a nagyfeszültségű hibridakkumulátor töltöttsége mindig elegendő legyen a hátsó kerekek hajtására. Az akkut ugyanis a benzines motor is tudja tölteni, tehát nem kell attól tartani, hogy egy hosszabb havas szakaszon hirtelen eltűnik a négykerék-hajtás.
Az elektromos összkerékhajtású autókban a töltésszabályozás biztosítja, hogy a nagyfeszültségű hibridakkumulátor töltöttsége mindig elegendő legyen a hátsó kerekek hajtására. Az akkut ugyanis a benzines motor is tudja tölteni, tehát nem kell attól tartani, hogy egy hosszabb havas szakaszon hirtelen eltűnik a négykerék-hajtás.
Nem SUV, nem crossover, mégis 4x4-es
Sokan vannak, akik a négykerék-hajtás biztonsági és menetdinamikai előnyeit normál személyautóban kívánják élvezni. A Mazda modellpalettáján például a CX-5 SUV és a CX-30 crossover mellett az új Mazda3 is elérhető négykerék-hajtással. A kompakt autóból a Skyactiv-X186 kapható azzal a hajtásrendszerrel, amely a negyedik generációval vált elérhetővé a típushoz. Kézi és automatikus sebességváltóval is adott az összkerékhajtás, a sikkes ötajtós manuális váltóval 8,3, automatikussal 8,8 mp alatt gyorsul állórajttal 100 km/órára.
Jelenleg a Ford Mondeo és a Mazda6 csak elsőkerék-hajtással érkezik Magyarországra, de a Giuliából rendelhető összkerekes a budaörsi és győri Alfa Romeo-szalonunkban. Prémiumtermékhez illően a Giulia négykerék-hajtási rendszere igen fejlett. Q4-modellt az emelt teljesítményszintű motorváltozatokból gyárt az Alfa a Rómától délre fekvő cassinói üzemben. A Giulia Q4 dízelként 2,2 literes és 210 lóerős, a szintén négyhengeres, 2,0 literes benzinessel 280 lóerős. Mindkettőből TI és Veloce felszereltségű szerepel a magyarországi árlistán.
Két villanymotor, négy hajtott kerék
Egyre több ügyfelünk dönt elektromos autók mellett. A csendes, környezetbarát hajtásmód egyáltalán nem zárja ki az összkerékhajtást. A veszprémi Autó-Forrásnál a Hyundai Ioniq 5 mindkét akkucsomaggal rendelhető négykerék-hajtással, 18,2 és 21,3 millió Ft közötti áron.
Itt kétmotoros a hajtásrendszer, egy első és egy hátsó villanymotor teszi összkerekessé az autót, amely az 58 kilowattórás nettó kapacitású akkumulátorral 235, a nagyobb akkuval 306 lóerős. A nagyobbik akkucsomag 72,6 kilowattórás, de a 2022-es továbbfejlesztéssel 77,4 kWh kapacitásúra bővül.
A 4635 mm-es, egyedi formájú villanyautó töltésének gyorsaságával is kiemelkedik a mezőnyből. A váltóáramon 10,5 kW-os töltési teljesítmény átlagos, ám a 800 voltos rendszerrel egyenáramról a kisebbik akkuval 180, a nagyobbikkal 220 kW a maximális töltési teljesítmény. Ha minden feltétel kedvez a villámtöltésnek, öt perc alatt 100 km hatótávot nyerhetünk és 10-ről 80 százalékra 18 perc alatt felvihető az akkuk töltöttsége a gyár adatai szerint.
A 4635 mm-es, egyedi formájú villanyautó töltésének gyorsaságával is kiemelkedik a mezőnyből. A váltóáramon 10,5 kW-os töltési teljesítmény átlagos, ám a 800 voltos rendszerrel egyenáramról a kisebbik akkuval 180, a nagyobbikkal 220 kW a maximális töltési teljesítmény. Ha minden feltétel kedvez a villámtöltésnek, öt perc alatt 100 km hatótávot nyerhetünk és 10-ről 80 százalékra 18 perc alatt felvihető az akkuk töltöttsége a gyár adatai szerint.
Jeep Wrangler, az offroadbajnok
Sok autógyártó koptatja kicsit is patinás típusaira a legenda szót, de vannak valódi legendák. Ilyen a Jeep Wrangler, amelynek őse, a Willys Jeep 81 éve lépett az USA hadseregének szolgálatába. Továbbra is legyőzhetetlenséget ígér terepjáró-képességeivel, amit létravázas felépítése, felezőváltója, felszereltségtől függően zárható első és hátsó differenciálműve indokol.
Körülrajongott terepjáróját a Jeep évtizedek óta gondosan továbbfejleszti, így a Wrangler is elérhető 4xe jelű plug-in hibrid modellként, 380 lóerős rendszerteljesítménnyel. A konnektorról feltölthető akkumulátorú, zöld rendszámos, parkolási és adókedvezményekkel vonzóbbá tett offroader Sahara változatának listaára 26,2, a Rubicon kivitelé kereken 27 000 000 forint.
Körülrajongott terepjáróját a Jeep évtizedek óta gondosan továbbfejleszti, így a Wrangler is elérhető 4xe jelű plug-in hibrid modellként, 380 lóerős rendszerteljesítménnyel. A konnektorról feltölthető akkumulátorú, zöld rendszámos, parkolási és adókedvezményekkel vonzóbbá tett offroader Sahara változatának listaára 26,2, a Rubicon kivitelé kereken 27 000 000 forint.
Cikkünkben csak ízelítőt adtunk a CarNet kínálatának négykerék-hajtású autói közül. Márkakereskedéseinkben értékesítő kollégáink örömmel bemutatják Önöknek az itt nem érintett autókat és tájékoztatják Ügyfeleinket a márkánként, modellenként igen eltérő szállítási határidőkről.